Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ηλεκτρονικά: Τζίροι για «φθηνά» tech προϊόντα

Αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρονικούς υπολογιστές καταγράφεται τους πρώτους μήνες τους 2009, η οποία, αν και δεν συνοδεύεται από αύξηση των τζίρων των λιανεμπορικών αλυσίδων, εν τούτοις αποτελεί θετικό στοιχείο.

  • της Πέννυς Κούτρα
Ηλεκτρονικά: Τζίροι για «φθηνά» tech προϊόντα
Αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρονικούς υπολογιστές καταγράφεται τους πρώτους μήνες τους 2009, η οποία, αν και δεν συνοδεύεται από αύξηση των τζίρων των λιανεμπορικών αλυσίδων, εν τούτοις αποτελεί θετικό στοιχείο για την εξέλιξη των εργασιών τους στην τρέχουσα χρήση.

Ήδη στο α΄ τρίμηνο της χρήσης σημειώθηκε αύξηση στις πωλήσεις των υπολογιστών κατά 22,5% σε όγκο, η οποία ωστόσο δεν ισοδυναμεί με αντίστοιχη άνοδο στην αξία, αφού η στροφή των καταναλωτών σε value for money προϊόντα ανταγωνιστικότερων τιμών, ο διαρκής αποπληθωρισμός των τιμών λόγω της γρήγορης απαξίωσης αλλά και ο σκληρός ανταγωνισμός μεταξύ των λιανεμπόρων συγκρατούν τους τζίρους σε χαμηλό επίπεδο.

--- Η τάση στην αγορά

Παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι η ανοδική πορεία των πωλήσεων στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές θα συνεχιστεί καθ’ όλη τη διάρκεια της φετινής χρονιάς λόγω της αυξανόμενης ενασχόλησης των Ελλήνων με υπολογιστή και στο σπίτι, πέραν των εργασιακών αναγκών.

Εκτιμούν μάλιστα ότι οι πωλήσεις των φθηνών notebooks θα ενισχυθούν στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, οπότε αναμένεται να ανακοινωθεί και η σχετική επιδότηση από τη Γραμματεία Ψηφιακού Σχεδιασμού για τους μαθητές Γυμνασίου. Η σχετική επιδότηση ενδέχεται να φτάσει έως και το 100% της αξίας των φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις των φθηνότερων και μικρότερων notebooks.

Σύμφωνα πάντως με τα στοιχεία του 2008 αλλά και με τις ενδείξεις του α΄ τριμήνου 2009, οι φορητοί υπολογιστές (laptops και notebooks) κερδίζουν μερίδιο έναντι των επιτραπέζιων. Σε ό,τι αφορά τις λιανεμπορικές επιχειρήσεις, τα περιθώρια κέρδους τους παραμένουν ασφυκτικά μικρά εξαιτίας του έντονου ανταγωνισμού αλλά και του ίδιου του τεχνολογικού αντικειμένου, για το οποίο πολύ γρήγορα εκφράζεται έντονη απαξίωση.

Στα παραπάνω προστίθενται και τα υψηλά κόστη διαφήμισης, προώθησης αλλά και λειτουργίας τα οποία επιβαρύνουν τις αλυσίδες της συγκεκριμένης κατηγορίας.

--- Οι εταιρείες

Σε μια προσπάθεια προσαρμογής στα νέα δεδομένα της κατανάλωσης, οι εταιρείες επιχειρούν να μειώσουν τα έξοδα, να εξυγιάνουν τη λειτουργία τους αλλά και να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Στο σύνολό τους επαναπροσδιορίζουν τις επενδύσεις τους μειώνοντας τις πολυέξοδες επεκτάσεις στο δίκτυο αλλά και στις υποδομές τους.

* Συντηρητική τακτική με αύξηση των προβλέψεων για επισφαλείς απαιτήσεις, «σφιχτότερη» παρακολούθηση των αποθεμάτων του και συγκράτηση των εξόδων του υιοθετεί ο όμιλος Πλαίσιο, προσαρμοζόμενος στις συνθήκες που διαμορφώνονται στην αγορά.

Ο όμιλος στο α΄ τρίμηνο του 2009 παρουσίασε κάμψη πωλήσεων κατά 14,5%, αν και κατέγραψε αύξηση πελατών, οι οποίοι ωστόσο πραγματοποίησαν μικρότερες δαπάνες αγορών.

Τα κέρδη του ωστόσο περιορίστηκαν κατά 76,2%. Διακρίνοντας τη σταδιακή επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των απαιτήσεων από τους πελάτες του, ο όμιλος το 2008 προέβη ήδη σε αύξηση του ποσοστού πρόβλεψης επισφαλειών στο 4,5% από 2,8% έναντι του υπολοίπου της προηγούμενης χρήσης, εκφράζοντας πιο συντηρητική προσέγγιση της διοίκησης σε ένα περιβάλλον αυξημένων πιστωτικών διακυμάνσεων.

Παράλληλα η εταιρεία επικεντρώνεται στην παρακολούθηση των αποθεμάτων της καθώς ιστορικά εκτιμά ότι ο περιορισμός του ύψους αυτών (χωρίς φυσικά να διαταράσσεται η ομαλή προϊοντική τροφοδοσία των καταστημάτων της) συνιστά βέλτιστη τακτική αφού το μίγμα των προϊόντων της έχει αυξημένες διακυμάνσεις στην αποτίμησή του και κατ’ επέκτασιν ενδέχεται να οδηγήσει στην ανάγκη δημιουργίας σημαντικών προβλέψεων απαξίωσης.
 
Επίσης, ο όμιλος επανεκτιμά όλα τα κοστολογικά στοιχεία, επιχειρώντας να τα συγκρατήσει και να τα προσαρμόσει στα νέα επίπεδα πωλήσεων που διαμορφώνονται στη συγκεκριμένη περίοδο πτώσης της κατανάλωσης. Εξάλλου, εντός του 2009 εκτιμάται ότι θα εγγραφεί το όφελος από τη λειτουργία του νέου κέντρου logistics τόσο στην αποτελεσματικότητα όσο και στα κόστη.

* Με ζημίες, παρά τις προσπάθειες για ανασυγκρότηση, έκλεισε το 2008 και η αλυσίδα Multirama, η οποία στη διάρκεια του περασμένου έτους συνέχισε την αναμόρφωση και επέκταση του δικτύου της στην Ελλάδα και στη Βουλγαρία, ενώ ταυτόχρονα ενίσχυσε τα ίδια κεφάλαιά της μετά την είσοδο στρατηγικού επενδυτή (της οικογένειας Ρέστη) στο μετοχικό της κεφάλαιο.

Σημειώνεται ότι η εταιρεία με την έκδοση μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου 30 εκατ. ευρώ ενίσχυσε το κεφάλαιο κίνησης και αναχρηματοδότησε τον υφιστάμενο δανεισμό της εντός του 2008.

Παρ’ όλα αυτά, δεν έχει επιτύχει το πέρασμα στην κερδοφορία, γεγονός που επιδίωκε ήδη από τα τέλη του 2007. Πάντως σε εξέλιξη βρίσκεται δημόσια πρόταση για την εξαγορά του συνόλου των τίτλων της από τον βασικό της μέτοχο, τον επιχειρηματία κ. Πάνο Γερμανό, με σκοπό την έξοδό της από το Χ.Α., γεγονός που θα μειώσει τα κόστη διοίκησης αλλά και ενδεχομένως θα προσφέρει μεγαλύτερη ευελιξία στις κινήσεις αναδιάρθρωσής της. 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v