Πυκνώνουν τα σύννεφα στο δ΄ τρίμηνο του 2008

Η κάμψη στην κατανάλωση έχει επηρεάσει τις αγορές ένδυσης και υπόδησης, καλλυντικών και ηλεκτρικών, αλλά και περισσότερο «αμυντικούς» κλάδους όπως εκείνοι των τροφίμων και των ποτών καθώς και των παιδικών.

  • των Π. Κούτρα, Α. Γκίτση
Πυκνώνουν τα σύννεφα στο δ΄ τρίμηνο του 2008
Η κάμψη στην κατανάλωση έχει επηρεάσει τις αγορές ένδυσης και υπόδησης, καλλυντικών και ηλεκτρικών, αλλά και περισσότερο «αμυντικούς» κλάδους όπως εκείνοι των τροφίμων και των ποτών καθώς και των παιδικών, που έως πρότινος καταλάμβαναν την πρώτη θέση στη λίστα αγορών των αγοραστών.

Η καταναλωτική αποχή, μάλιστα, φαίνεται να μην κάνει διακρίσεις ανάμεσα σε φθηνά και ακριβά προϊόντα, αφού ακόμη και εταιρείες με προϊόντα ευρείας κατανάλωσης ή με τιμές που κινούνται στο χαμηλό τμήμα της αγοράς βλέπουν τις πωλήσεις τους στάσιμες.

Ήδη οι όμιλοι Σαράντης από τον χώρο των καλλυντικών και των ειδών οικιακής χρήσης και προσωπικής φροντίδας καθώς και Kλουκίνας - Λάππας από τη λιανική αγορά των βρεφικών ειδών έχουν προειδοποιήσει για μείωση τζίρου το 2008 έναντι των αρχικών εκτιμήσεων.

Ο όμιλος Fourlis, που δραστηριοποιείται στην αγορά οικιακού εξοπλισμού μέσω της «φθηνής» ΙΚΕΑ, καταγράφει μείωση της επισκεψιμότητας. Παράλληλα, δέχεται λιγότερες παραγγελίες για ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά προϊόντα από τους πελάτες του, τις αλυσίδες ηλεκτρικών εντός και εκτός Ελλάδας. Ως εκ τούτου, αναθεώρησε προς τα κάτω τις εκτιμήσεις για το σύνολο της χρονιάς, λαμβάνοντας υπόψη το «σκληρό» δίμηνο Οκτωβρίου - Νοεμβρίου.

H εταιρεία ένδυσης Sprider, που προσφέρει φθηνό προϊόν για όλη την οικογένεια, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να αναθεωρήσει προς τα κάτω κατά 5% - 7% τις εκτιμήσεις για τον τζίρο της χρονιάς.

Η Jumbo εκτιμά ότι το τρέχον τρίμηνο είναι πολύ κρίσιμο και το 2009 καθοριστικό για τη συνέχεια, καθώς η καταναλωτική διάθεση ακόμη και για το δικό της προϊοντικό μίγμα (παιχνίδια, βρεφικά και εποχικά είδη) δείχνει υποτονική.

---Οι εταιρείες τροφίμων

Ισχυρές πιέσεις δέχεται και ο ευρύτερος κλάδος των τροφίμων, όπου τα μηνύματα σχετικά με την πορεία των μεγεθών των εισηγμένων και μη εταιρειών το δ΄ τρίμηνο του έτους αλλά και οι προβλέψεις για την επόμενη χρονιά κυρίως κάθε άλλο παρά αισιόδοξα είναι. Την ίδια ώρα, οι επιχειρήσεις στην προσπάθειά τους να περιορίσουν τις απώλειες προχωρούν σε μείωση του κόστους και σε βελτίωση της λειτουργικής τους αποδοτικότητας.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Coca Cola 3E, η οποία για το τρέχον τρίμηνο έχει προαναγγείλει περικοπή του κόστους, κίνηση η οποία, σε συνδυασμό με τις ενέργειες για προσαρμογή των τιμών, αναμένει να στηρίξει την επίτευξη των οικονομικών στόχων της για το 2008 και να ωφελήσει τα λειτουργικά κέρδη του 2009. Επιπλέον, στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγραμματισμού της, συνεχίζει την αναζήτηση ευκαιριών για μείωση των εξόδων και βελτίωση της λειτουργικής αποδοτικότητας, ώστε να ανταποκριθεί στα χαρακτηριστικά του τρέχοντος οικονομικού περιβάλλοντος με στόχο να ενισχύσει την κερδοφορία του επόμενου έτους.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο όμιλος Frigoglass, ο οποίος βραχυπρόθεσμα και προκειμένου να αντισταθμίσει την επίδραση των αντίξοων εξωτερικών συνθηκών προχωρά στην υλοποίηση μιας σειράς πρωτοβουλιών για αύξηση της αποδοτικότητας. Πρώτος στόχος είναι η αναδιάρθρωση των παραγωγικών μονάδων του. Στο πλαίσιο αυτό θα κλείσει το εργοστάσιό του στη Νορβηγία και θα προχωρήσει σε ριζική αναδιοργάνωση εκείνου στην Πολωνία. Παράλληλα, ξεκινά την εφαρμογή προγράμματος για μείωση του κόστους, στο οποίο περιλαμβάνεται ο περιορισμός γενικών και λειτουργικών εξόδων.

Ο όμιλος Vivartia, από την άλλη πλευρά, κατά τη διάρκεια του τρίτου τριμήνου ανέκαμψε σημαντικά ως προς την κερδοφορία του μετά την υστέρηση που παρατηρήθηκε στα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου. Όσον αφορά στο γεγονός ότι η κερδοφορία του εννεαμήνου σε επίπεδο κερδών προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με αυτά της αντίστοιχης περυσινής περιόδου, επιβεβαιώνει τις προηγούμενες προβλέψεις της διοίκησης ότι τα αποτελέσματα του ομίλου για το 2008 θα είναι ενισχυμένα σε επίπεδο τόσο πωλήσεων όσο και κερδοφορίας (EBITDA) σε σχέση με εκείνα του 2007.

Τα αποτελέσματα αυτά, όπως εκτιμά η διοίκησή του, θα επιτευχθούν παρά τη σημαντική μείωση της κερδοφορίας του κλάδου γαλακτοκομικών και ποτών, ως συνέπεια του αυξημένου κόστους γάλακτος κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους και της μείωσης στην τιμή πώλησης προς τον καταναλωτή η οποία έγινε τον Ιούνιο του 2008.

Τα περιθώρια της λειτουργικής κερδοφορίας της Νηρεύς πιέστηκαν από την πρωτόγνωρη υποχώρηση στην τιμή της τσιπούρας, σε συνδυασμό με τη διατήρηση του κόστους των πρώτων υλών σε υψηλά επίπεδα. Επιπλέον, η γενικότερη επιδείνωση των συνθηκών στον κλάδο και στην οικονομία οδήγησε τη διοίκηση του ομίλου σε κινήσεις περιορισμού των πωλήσεων, προκειμένου να αποφευχθούν πιθανές επισφάλειες και να ενισχυθούν οι τιμές. Στο πλαίσιο αυτό, σε βραχυχρόνιο ορίζοντα η Νηρεύς υιοθετεί στρατηγική διασφαλισμένων πωλήσεων, μειωμένων επενδύσεων και αυξημένης ρευστότητας.

Εν τω μεταξύ, σε ό,τι αφορά το λιανεμπόριο τροφίμων, η ΑΒ Βασιλόπουλος σχεδιάζει έως το τέλος του έτους την επιτάχυνση της ανάπτυξής της με την προσθήκη 7 επιπλέον νέων καταστημάτων στο δίκτυό της, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων του δικτύου δικαιόχρησης.

Επίσης, μέχρι το τέλος της χρήσης θα ολοκληρωθεί η διαδικασία ανακαίνισης και αναβάθμισης των καταστημάτων της Εταιρείας Συμμετοχών και Εμπορίας Τροφίμων MEΠΕ και ΣΙΑ Ε.Ε., τα οποία θα φέρουν το εμπορικό σήμα της ΑB.

* Αναδημοσίευση από το 559ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, με ημερομηνία 05/12 με 09/12/2008.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v