H ελβετική τράπεζα UBS εξηγεί ότι τα αποτελέσματα του δεύτερου γύρου δείχνουν την αριστερή συμμαχία Nouveau Front Populaire (NFP) στην πρώτη θέση.
Οπως επισημαίνει, τα προκαταρκτικά αποτελέσματα δείχνουν την αριστερή συμμαχία NFP στην πρώτη θέση με 177-192 έδρες, τη συμμαχία Ensemble του προέδρου Μακρόν στη δεύτερη θέση με 152-158 έδρες και το ακροδεξιό Rassemblement National (RN) στην τρίτη θέση με 138-145 έδρες.
«Αυτό το αποτέλεσμα έρχεται σε έντονη αντίθεση με τις δημοσκοπήσεις πριν από τον δεύτερο γύρο, που προέβλεπαν το RN στην πρώτη θέση, το NFP στη δεύτερη θέση και το Ensemble στην τρίτη. Με όλα τα κόμματα να υπολείπονται κατά πολύ της απόλυτης πλειοψηφίας των 289 εδρών, το προκαταρκτικό αποτέλεσμα υποδηλώνει ένα κοινοβούλιο σε διάσπαση.
Τα σενάρια περιλαμβάνουν τώρα είτε έναν μεγάλο συνασπισμό του NFP (ή τμημάτων του), του Ensemble και άλλων μετριοπαθών, είτε μια τεχνοκρατική κυβέρνηση που θα υποστηρίζεται εμμέσως από το NFP/Ensemble με πιθανώς περιορισμένες νομοθετικές εξουσίες.
Δεδομένων των διαφορών στις διακηρύξεις μεταξύ του NFP και του Ensemble, ένα βασικό ερώτημα θα είναι αν μια νέα κυβέρνηση που θα σχηματιστεί από έναν μεγάλο συνασπισμό μπορεί να συμφωνήσει σε αλλαγές πολιτικής. Μιλώντας το βράδυ της Κυριακής, οι ηγέτες των διαφόρων κομμάτων που περιλαμβάνονται στο NFP επικεντρώθηκαν στην ανάγκη να εφαρμοστούν οι προτάσεις δαπανών του μανιφέστου του, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης της αγοραστικής δύναμης, της εναντίωσης στην αύξηση της ηλικίας συνταξιοδότησης και στην ανάγκη επαναφοράς του φόρου πλούτου», εξηγεί η UBS.
Τι αναμένεται να συμβεί στη συνέχεια
Μετά τα αποτελέσματα των εκλογών, ο πρόεδρος Μακρόν θα διορίσει πρωθυπουργό, αλλά δεν υπάρχει συνταγματική προθεσμία για να το πράξει. Δεν απαιτείται ψηφοφορία επιβεβαίωσης στο κοινοβούλιο, αλλά στην πράξη ο πρωθυπουργός πρέπει να υποστηρίζεται ουσιαστικά από την πλειοψηφία του κοινοβουλίου, δεδομένων των συνταγματικών εξουσιών του κοινοβουλίου να ρίξει την κυβέρνηση με ψήφο δυσπιστίας (άρθρο 49 του Συντάγματος).
Στο παρελθόν, η διαδικασία διορισμού του πρωθυπουργού ξεκινούσε αμέσως μετά τις εκλογές, όταν οι πλειοψηφίες ήταν σχετικά ξεκάθαρες. Ο πρωθυπουργός Ατάλ ανακοίνωσε το βράδυ της Κυριακής ότι θα υποβάλει την παραίτησή του. Αυτή τη φορά, με ένα κοινοβούλιο που φαίνεται να είναι αδιέξοδο και με την ανάγκη να διοριστεί ένας τεχνοκράτης πρωθυπουργός ή να σχηματιστεί ένας μεγάλος συνασπισμός όλων των κομμάτων που δεν ανήκουν στο RN, η διαδικασία μπορεί να διαρκέσει περισσότερο.
Μια πιθανή έκβαση σε αυτό το στάδιο είναι ότι ο σχηματισμός κυβέρνησης θα οδηγήσει σε μια λεγόμενη «συγκατοίκηση», με τον πρωθυπουργό να προέρχεται από διαφορετικό κόμμα από τον πρόεδρο. Η πρώτη σύνοδος του νέου κοινοβουλίου θα πραγματοποιηθεί στις 18-20 Ιουλίου με την εκλογή του νέου προέδρου της Εθνοσυνέλευσης (απόλυτη πλειοψηφία στους δύο πρώτους γύρους ψηφοφορίας, σχετική πλειοψηφία στον 3ο γύρο).
Δημοσιονομική εξυγίανση και σχέδιο προϋπολογισμού 2025 στο επίκεντρο
Ένα από τα βασικά σημεία εστίασης κάθε νέας κυβέρνησης θα είναι η ψήφιση ενός σχεδίου προϋπολογισμού 2025, με τη δημοσιονομική θέση της Γαλλίας να βρίσκεται υπό αυξημένο έλεγχο, τουλάχιστον μετά την πρόσφατη υποβάθμιση της αξιολόγησης από την S&P (η οποία ανέφερε τον πολιτικό κατακερματισμό μαζί με τα μεγαλύτερα δημοσιονομικά ελλείμματα ως βασικές ανησυχίες). Ο επόμενος προϋπολογισμός θα πρέπει να τηρεί τους περιορισμούς του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης (το οποίο εφαρμόζεται και πάλι φέτος μετά την απενεργοποίησή του κατά τη διάρκεια της Covid και της ενεργειακής κρίσης) και του νέου δημοσιονομικού πλαισίου της ΕΕ.
«Με το γαλλικό δημοσιονομικό έλλειμμα να ανέρχεται στο 5,5% του ΑΕΠ το 2023 και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναμένει ότι θα μειωθεί μόλις στο 5,3% του ΑΕΠ φέτος, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε στις 19 Ιουνίου να υπαχθεί η Γαλλία σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος. Αν η πρόταση αυτή επιβεβαιωθεί στη συνέχεια από το ECOFIN (αποτέλεσμα επιβεβαίωσης πιθανότατα τον Ιούλιο), η Γαλλία θα πρέπει να εφαρμόσει δημοσιονομική εξυγίανση τουλάχιστον 0,5% του ΑΕΠ ετησίως στο διαρθρωτικό της ισοζύγιο.
Ωστόσο, το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο διαθέτει κάποια ενσωματωμένη προσωρινή ευελιξία με τη συνεκτίμηση των πληρωμών τόκων, η οποία θα μπορούσε να μειώσει κάπως την απαιτούμενη προσαρμογή. Η σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την απαιτούμενη δημοσιονομική σύσφιξη αναμένεται το φθινόπωρο.
Επιπλέον, από το 2025 και μετά θα εφαρμοστεί το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο, το οποίο αποσκοπεί στο να φέρει τον λόγο του χρέους (110,6% του ΑΕΠ το 2023) σε πτωτική πορεία μεσοπρόθεσμα. Για τον σκοπό αυτό, η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να συμμετάσχει σε τεχνικό διάλογο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και να υποβάλει το πολυετές δημοσιονομικό διαρθρωτικό της σχέδιο έως τις 20 Σεπτεμβρίου.
Οι διαθέσιμες εκτιμήσεις δείχνουν ότι το σχέδιο αυτό θα συνεπάγεται πολυετείς ανάγκες δημοσιονομικής εξυγίανσης. Το σχέδιο προϋπολογισμού του 2025 θα πρέπει στη συνέχεια να υποβληθεί στις Βρυξέλλες έως τα μέσα Οκτωβρίου, ωστόσο, δεν υπάρχουν συγκεκριμένες κυρώσεις σε περίπτωση καθυστέρησης, κάτι που συνέβη και σε άλλες χώρες μετά τις εκλογές», καταλήγει ο οίκος.