Τα σχέδια της κυβέρνησης του Ντόναλντ Τραμπ για την επιβολή ενός διασυνοριακού φόρου θα μετατρέψουν τις ΗΠΑ στο μεγαλύτερο φορολογικό παράδεισο στον κόσμο, προειδοποιεί ο Γάλλος οικονομολόγος, Γκάμπριελ Ζούκμαν.
Οι Ρεπουμπλικάνοι σχεδιάζουν να περάσουν από το Κογκρέσο έναν νόμο για τη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος, ο οποίος προβλέπει την χορήγηση φοροαπαλλαγών στις αμερικάνικες εταιρίες που εξάγουν προϊόντα και υπηρεσίες και την φορολογική επιβάρυνση όσων εισάγουν.
Αν το σχέδιο αυτό εγκριθεί, τότε οι ΗΠΑ θα γίνουν σύμφωνα με τον κ. Ζούκμαν ο μεγαλύτερος φορολογικός παράδεισος στην πλανήτη, μπροστά στον οποίο θα ωχριούν οι Βερμούδες, η Ιρλανδία και το Λουξεμβούργο.
«Θα είναι προς το συμφέρον των πολυεθνικών να χειραγωγούν τις τιμές μεταφοράς – τις τιμές με τις οποίες τα διαφορετικά παραρτήματα μιας εταιρείας χρεώνουν το ένα το άλλο για τα αγαθά και τις υπηρεσίες που ανταλλάσσουν - για να μεταφέρουν τα κέρδη πίσω στις ΗΠΑ» γράφει σε άρθρο του στη Monde.
Η Αpple για παράδειγμα, μπορεί να χρεώνει τις θυγατρικές της ένα πολύ υψηλό αντίτιμο για την χρήση του ονόματος και του logo της εταιρείας, μειώνοντας το ποσό που μπορεί να φορολογηθεί σε άλλες χώρες. Την ίδια στιγμή δεν θα έδινε ούτε ένα δολάριο παραπάνω φόρο στις ΗΠΑ, από την στιγμή που δεν θα φορολογούνται οι εξαγωγές.
«Ένας μηδενικός φορολογικός συντελεστής που ούτε το 12,5% της Ιρλανδίας δεν μπορεί να ανταγωνιστεί» επισημαίνει ο κ. Ζούκμαν.
Ωστόσο, όπως τονίζει ο Γάλλος οικονομολόγος, στο σημείο που βρισκόμαστε δεν είναι βέβαιο ότι τα φορολογικά σχέδια των Ρεπουμπλικάνων θα περάσουν από το Κογκρέσο, καθώς αντιμετωπίζουν ισχυρή αντίσταση από το λόμπι εισαγωγικών εταιρειών όπως η Walmart.
Επιπλέον, όπως υποστηρίζει και ο Νουριέλ Ρουμπινί, μετά το φιάσκο με το νομοσχέδιο για την υγεία, η κυβέρνηση Τραμπ δεν φαίνεται ικανή να περάσει μια πρόταση που δεν έχει τόσο μεγάλη στήριξη εντός των Ρεπουμπλικάνων και είναι αντίθετη με τους κανονισμούς του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.
Aλλά ακόμα και αν το σχέδιο αυτό μείνει στο συρτάρι, οι εναλλακτικές δεν είναι καθησυχαστικές.
Η μετακύλιση φόρου
Ο κ. Τραμπ και οι Ρεπουμπλικάνοι του Κογκρέσου έχουν ως βασική προτεραιότητα την μείωση του εταιρικού φόρου και του φόρου εισοδήματος. Ο Αμερικανός πρόεδρος έχει υποσχεθεί ένα συντελεστή 15% στα κέρδη των επιχειρήσεων, ενώ το Κογκρέσο θα ήταν ικανοποιημένο με ένα φόρο 20% από το 35% που βρίσκεται σήμερα.
Ο ίδιος έχει υποσχεθεί επίσης ότι οι φόροι των επιχειρήσεων που «μετακυλίονται» (pass-through) στις φορολογικές δηλώσεις των ιδιοκτητών τους θα υπολογίζονται με ανώτατο συντελεστή 15% από 39,6% που ισχύει σήμερα. Η «μετακύλιση» αυτή ισχύει στις ΗΠΑ για μια σειρά επιχειρήσεων, από ατομικές επιχειρήσεις μέχρι επιχειρήσεις περιορισμένης ευθύνης και συνεταιριστικά σχήματα.
Σύμφωνα με αναλυτές του Urban-Brookings Tax Policy Center , μια τέτοια ρύθμιση θα δημιουργούσε μεγάλες ευκαιρίες για φοροαποφυγή. Ένα 40% από το $1,5 τρισ. που υπολογίζεται ότι θα κόστιζε, θα προερχόταν από εύπορους πολίτες που θα δήλωναν εισοδήματα από διάφορες πηγές ως εισοδήματα από επιχειρήσεις στις οποίες μετέχουν, εκμεταλλευόμενοι το χαμηλότερο συντελεστή του 15%.
Όπως έχουν επισημάνει πολλά διεθνή μέσα ενημέρωσης, ο άνθρωπος που θα επωφελούνταν περισσότερο από μια τέτοια ρύθμιση είναι ο ίδιος ο κ. Τραμπ. Με βάση τη φορολογική του δήλωση του 2005, η οποία διέρρευσε από δημοσιογράφο, η πρόταση για την μείωση του εν λόγω συντελεστή σχεδόν θα εξάλειφε το ποσό που πλήρωσε το 2005 ο σημερινός Αμερικανός πρόεδρος.
Ο επαναπατρισμός των εταιρικών κερδών
Ο Αμερικανός πρόεδρος έχει υποσχεθεί επίσης ότι θα αναγκάσει τις αμερικάνικες εταιρείες να φέρουν πίσω στη χώρα κέρδη που είναι «παρκαρισμένα» στο εξωτερικό, προσφέροντας τους μια φορολογική αμνηστία.
Το σχέδιο του είναι να φορολογήσει τα επαναπατρισμένα χρήματα με συντελεστή 10% αντί για 35% που προβλέπεται.
Σύμφωνα με την Oxfam, το σχέδιο του κ. Τραμπ θα επιτρέψει στις 50 μεγαλύτερες αμερικάνικες εταιρείες να εξοικονομήσουν τουλάχιστον 300 δισ. δολάρια.
Η Apple θα εξοικονομούσε 43,5 δισ. δολάρια σε φόρους, η Pfizer 193 δισ. δολάρια, η Microsoft 124 δισ. δολάρια και η General Motors 104 δισ. δολάρια.