Motor Oil: Κινήσεις για την ενίσχυση των μεγεθών

Η τρέχουσα τιμή της μετοχής της Motor Oil (μερισματική απόδοση 9,2%) φαίνεται να έχει προεξοφλήσει σε σημαντικό βαθμό το σενάριο ύφεσης στη διεθνή οικονομία, η οποία θα συμπαρασύρει προς τα κάτω τα περιθώρια διύλισης. Οι επαφές με τον ΟΣΕ, η συμφωνία με το κυπριακό δημόσιο, τα οφέλη από το φυσικό αέριο και οι προσδοκίες της νέας επένδυσης.

Motor Oil: Κινήσεις για την ενίσχυση των μεγεθών
του Στέφανου Κοτζαμάνη

Η τρέχουσα τιμή της μετοχής (μερισματική απόδοση 9,2%) φαίνεται να έχει προεξοφλήσει σε σημαντικό βαθμό το σενάριο ύφεσης στη διεθνή οικονομία, που θα συμπαρασύρει προς τα κάτω τα περιθώρια διύλισης – Οι επαφές με τον ΟΣΕ, η συμφωνία με το κυπριακό δημόσιο, τα οφέλη από το φυσικό αέριο και οι προσδοκίες της νέας επένδυσης.

Τι μπορεί να φοβάται η μετοχής μιας εταιρίας όπως η Motor Oil που διαπραγματεύεται με μερισματική απόδοση 9,2% (1,20 ευρώ μέρισμα, με την τρέχουσα τιμή στα 13 ευρώ);

Το βέβαιο είναι ότι δεν φοβάται τίποτα σχετικά με τον όγκο των εργασιών της. Σήμερα, ο εισηγμένος όμιλος λειτουργεί με κάτι παραπάνω από ”full capacity”, και μάλιστα, επειδή η ζήτηση υπερβαίνει την προσφορά, συμπληρώνει τις πωλήσεις του με εισαγωγές προϊόντων.

Και όλα αυτά σε μια ευρύτερη περιοχή (Ελλάδα, Βαλκάνια, Τουρκία) όπου η ζήτηση παρουσιάζει μάλλον ανοδική τάση και δεν βρίσκεται στον ορίζοντα κάποια πιθανή μεγάλη επένδυση, ικανή να ανατρέψει τις σημερινές ισορροπίες μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.

Επιπλέον, η Motor Oil προχωρεί σε συγκεκριμένες κινήσεις προκειμένου να αυξήσει τον όγκο των πωλήσεών της:

Για παράδειγμα, βρίσκεται σε συζητήσεις με τον ΟΣΕ, έτσι ώστε η γραμμή του τρένου να περνά από τις εγκαταστάσεις της Κορίνθου κι έτσι οι εξαγωγές της προς τις βαλκανικές χώρες να γίνονται ακόμη φθηνότερες, λόγω του μειωμένου κόστους μεταφοράς.

Επίσης, αποκτώντας τον πρώην σταθμό εγκατάστασης της BP στην Καβάλα, μειώνει το συγκριτικό πλεονέκτημα που είχαν τα Ελληνικά Πετρέλαια στη Βόρεια Ελλάδα κι έτσι είναι σε θέση να διεκδικήσει περισσότερες πωλήσεις στην περιοχή.

Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν και οι αυξημένες υπηρεσίες αποθήκευσης πετρελαίου, καθώς πέρα από το κυπριακό δημόσιο που έχει αναθέσει τη φύλαξη μέρους των στρατηγικών της αποθεμάτων, υπάρχει επιπλέον ζήτηση για αποθήκευση πετρελαίου έναντι είσπραξης προμηθειών.

Συνολικά, δηλαδή, όχι μόνο δεν τίθεται πρόβλημα διάθεσης των πωλήσεων, αλλά ακριβώς το αντίθετο. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, βρίσκεται στο στάδιο της υλοποίησης η επένδυση της νέας μονάδας, η οποία το 2010 θα ενισχύσει τη δυνατότητα διύλισης στα 9,2 εκατ. μετρικούς τόνους, από τα 7,2 εκατ. που είναι σήμερα.

Έρχεται το φυσικό αέριο

Το δεύτερο που δεν φοβάται η Motor Oil είναι το θέμα του κόστους. Κι αυτό γιατί μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου η εισηγμένη αναμένεται να ξεκινήσει να χρησιμοποιεί φυσικό αέριο. Τα στελέχη του ομίλου θεωρούν την εξοικονόμηση αυτή σημαντικού μεγέθους, χωρίς όμως μέχρι σήμερα να έχουν ενημερώσει την αγορά για το προβλεπόμενο ύψος της, παρά τις σχετικές ερωτήσεις των αναλυτών.

Τα περιθώρια διύλισης

Με τις πωλήσεις να αναμένεται ότι θα σημειώσουν ανοδική πορεία και με το φυσικό αέριο να περικόπτει το κόστος, ο κύριος προβληματισμός της αγοράς σχετικά με την αποτίμηση της Motor Oil έγκειται στο μέλλον των περιθωρίων διύλισης και στο κατά πόσον αυτά θα μπορούσαν να αντέξουν στα πολύ υψηλά σε σχέση με το παρελθόν επίπεδα.

Συγκεκριμένα, το περιθώριο κέρδους το 2007 διαμορφώθηκε για τη Motor Oil στα 71,2 δολάρια, ποσό παρόμοιο με το 2005, αλλά υπερδιπλάσιο εκείνου του 2002 (33,8 δολάρια).

Το σενάριο για πτώση του περιθωρίου διύλισης συνδέεται κυρίως με τις επιπτώσεις που θα προκύψουν ενδεχομένως στη ζήτηση πετρελαίου λόγω εκδήλωσης κρίσης στην αμερικανική οικονομία. Θα υπάρξει όμως κρίση στη συγκεκριμένη οικονομία; Και αν ναι, θα πληγούν τα περιθώρια διύλισης στην ΝΑ. Ευρώπη; ”Αυτές είναι απαντήσεις του ενός δισ. δολαρίων”, συνηθίζουν να λένε οι αναλυτές.

Το τελευταίο διάστημα οι ξένοι θεσμικοί έχουν μειώσει ελαφρά τις θέσεις, ενώ αγορές υπήρξαν από ορισμένα εγχώρια θεσμικά χαρτοφυλάκια και από τους βασικούς μετόχους της εισηγμένης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v