Κατασκευές: ”Θερμοί” αναλυτές, ”ψυχρό” ταμπλό

Ποτέ κατά το παρελθόν τα ανεκτέλεστα υπόλοιπα έργων των ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων δεν ήταν τόσο υψηλά. Επίσης, ποτέ δεν υπήρχαν τόσα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα. Ωστόσο η πορεία των κατασκευαστικών στο ΧΑ κάθε άλλο παρά ικανοποιητική μπορεί να θεωρείται τους τελευταίους μήνες.

Κατασκευές: ”Θερμοί” αναλυτές, ”ψυχρό” ταμπλό
του Στέφανου Κοτζαμάνη

**Ο αναλυτικός πίνακας με τους μεγάλους και τους μεσαίους του κατασκευαστικού κλάδου δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη ”Συνοδευτικό Υλικό”

Ποτέ κατά το παρελθόν τα ανεκτέλεστα υπόλοιπα έργων των ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων δεν ήταν τόσο υψηλά. Επίσης, ποτέ δεν υπήρχαν τόσα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα είτε σε λειτουργία (ικανά να εγγυώνται υψηλή κερδοφορία και ρευστότητα) είτε στην αρχική φάση της κατασκευαστικής τους δραστηριότητας, εξασφαλίζοντας μεγάλο όγκο εργασιών για την επόμενη τριετία.

Παρ’ όλα αυτά, η πορεία των κατασκευαστικών εταιρειών της Σοφοκλέους κάθε άλλο παρά ικανοποιητική μπορεί να θεωρείται τους τελευταίους μήνες.

Ενδεικτικά, θα αναφέρουμε ότι το τελευταίο εξάμηνο, σε μια περίοδο όπου ο Γενικός Δείκτης μεταβλήθηκε κατά -1,5%, η Ελληνική Τεχνοδομική υποχρεώθηκε σε πτώση 10,5%, ο κοινός τίτλος της Μηχανικής 22,4%, η J&P Άβαξ 10,8%, η ΤΕΡΝΑ 7,3% (παρά τα σημαντικότατα οφέλη από την αυτόνομη είσοδο της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στο Χ.Α.), η ΒΙΟΤΕΡ 18,8%, η ΑΤΤΙΚΑΤ 40,4%, η ΑΕΓΕΚ 25,7% κ.ά.

Οι περισσότεροι αναλυτές δίνουν τιμές-στόχους υψηλότερες από τις τρέχουσες τιμές, συνιστώντας στις περισσότερες περιπτώσεις είτε την αγορά είτε την αύξηση θέσεων για τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου.

- Άλλες φορές, επειδή ο δείκτης P/E προβλέπεται μονοψήφιος για την επόμενη τριετία (π.χ. της Μηχανικής, για την οποία η Marfin Analysis εκτιμά καθαρά κέρδη 33 εκατ. φέτος, 67 εκατ. το 2008 και 132 εκατ. το 2009).

- Κάποιες άλλες, επειδή τα αναληφθέντα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα υπόσχονται υψηλά κέρδη σε μεγάλο βάθος χρόνου (Ελληνική Τεχνοδομική, J&P Άβαξ και ΤΕΡΝΑ). Για παράδειγμα, στην περίπτωση της Ελληνικής Τεχνοδομικής η Proton Bank προβλέπει κέρδη 131,7 εκατ. φέτος, 108,5 εκατ. το 2008 και 115,3 εκατ. το 2009, ενώ για την J&P Άβαξ η Marfin Analysis τα υπολογίζει σε 22 εκατ. φέτος, σε 20 εκατ. το 2008 και σε 27 εκατ. το 2009.

- Τέλος, επειδή ορισμένες κατασκευαστικές εταιρείες προσδοκούν σημαντικότατα οφέλη από άλλες δραστηριότητες, όπως π.χ. η Ελληνική Τεχνοδομική (διαχείριση απορριμμάτων) και η ΤΕΡΝΑ (ενέργεια).

Όσο για τις μικρότερες εταιρείες για τις οποίες δεν υπάρχουν εκθέσεις των αναλυτών, συχνά παρατηρούμε ότι διαπραγματεύονται κάτω από τη λογιστική τους αξία (π.χ. ΒΙΟΤΕΡ και ΑΤΤΙΚΑΤ).

Οι εστίες προβληματισμού

Τι θα μπορούσε όμως να προβληματίζει τους επενδυτές σχετικά με τις κατασκευαστικές εταιρείες; Αν κάποιος προσπαθούσε να κάνει ”τον συνήγορο του διαβόλου”, τότε θα μπορούσε να επικεντρωθεί στα παρακάτω:

1) Μετά την ουσιαστική ολοκλήρωση των κατασκευαστικών έργων, περίπου το διάστημα 2010 - 2011, τα εντός Ελλάδος έργα θα είναι μικρότερου μεγέθους αλλά και ”σκοτωμένα” από πλευράς περιθωρίων κέρδους, όπως άλλωστε είναι και σήμερα. Αυτό σημαίνει ότι οι ελληνικοί όμιλοι θα πρέπει να έχουν καταφέρει μέχρι τότε όχι μόνο να αναλαμβάνουν μεγάλου ύψους συμβάσεις στο εξωτερικό αλλά και να τις ολοκληρώνουν με ικανοποιητικά περιθώρια κέρδους. Δεν είναι ίσως τυχαίο ότι η J&P Άβαξ προχώρησε την προηγούμενη εβδομάδα σε συνέντευξη Τύπου, στην οποία αναφέρθηκε αποκλειστικά στις εκτός Ελλάδος προοπτικές της.

2) Η αρχική πολύ μεγάλη ευφορία σχετικά με τη δραστηριοποίηση των κατασκευαστικών ομίλων στις εναλλακτικές πηγές ενέργειας σήμερα έχει μετριαστεί, καθώς όχι μόνο οι σχετικές αδειοδοτήσεις καθυστερούν, αλλά επίσης γιατί κατέστη σαφές ότι δεν υπάρχει... πολύ ψωμί για όλους. Κάποιοι, απλώς, δεν θα πάρουν...

3) Υπάρχει κάποιος σκεπτικισμός σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις στο real estate, μετά τις τελευταίες διεθνείς εξελίξεις, ωστόσο κύκλοι της αγοράς επισημαίνουν ότι ίσως και να είναι υπερβολικός. Βασικός μέτοχος εισηγμένης εταιρείας μας δήλωσε: ”Εμείς επενδύουμε σε παρθένες περιοχές και σε συνθήκες που δεν μοιάζουν καθόλου με αυτές των ΗΠΑ”.

4) Επίσης, ένα θέμα που μπορεί να προβληματίσει είναι φυσικά τα χαμηλά περιθώρια κέρδους στα μη αυτοχρηματοδοτούμενα εγχώρια έργα. Βασικός μέτοχος μικρής εισηγμένης εταιρείας είχε δηλώσει το καλοκαίρι ότι αντιμετωπίζουμε τον σκληρό ανταγωνισμό των μεγάλων ομίλων ακόμη και για ιδιωτικά έργα ύψους 1 εκατ. ευρώ!

ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΟΤΙΜΗΣΕΙΣ

Οι τιμές-στόχοι που δίνουν οι αναλυτές για τις μετοχές του κατασκευαστικού κλάδου κινούνται σε αρκετά υψηλότερα επίπεδα από αυτά στα οποία διαπραγματεύονται την παρούσα χρονική στιγμή στο ταμπλό οι τίτλοι.

Η μέση τιμή-στόχος για τη μετοχή της εταιρείας Ελληνική Τεχνοδομική είναι 11,67 ευρώ, ήτοι 27% upside potential, ενώ ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το τμήμα ανάλυσης μετοχών της Cheuvreux έχει θέσει τιμή-στόχο στα 12,60 ευρώ, η Alpha Finance στα 11,40, η HSBC στα 11 ευρώ, η Proton Bank στα 11,50 ευρώ και η Marfin Analysis στα 10,90 ευρώ ανά μετοχή.

Για τον κοινό τίτλο της Μηχανικής, η Marfin Analysis προτείνει τιμή-στόχο τα 11 ευρώ ανά μετοχή, 80% υψηλότερη από τα τρέχοντα επίπεδα διαπραγμάτευσης. Ωστόσο, και η Citigroup είναι ιδιαίτερα θετική για την εταιρεία, αφού προτείνει τιμή-στόχο στα 8,30 ευρώ ανά μετοχή.

Για τη μετοχή της ΤΕΡΝΑ, η Proton Bank σε πρόσφατη ανάλυσή της έδινε τιμή-στόχο τα 16,30 ευρώ ανά μετοχή και σύσταση ”υπεραπόδοσης”, ενώ η Marfin Analysis προτείνει επίσης σύσταση ”hold” και τιμή-στόχο στα 13,80 ευρώ ανά μετοχή. Τέλος, ο ελβετικός οίκος UBS προτείνει τιμή-στόχο τα 17,80 ευρώ για τη μετοχή της ΤΕΡΝΑ, δηλαδή αποτιμά 46% υψηλότερα την αξία του τίτλου από τα τρέχοντα επίπεδα.

Τέλος, για την J&P Άβαξ, η Proton δίνει σύσταση ”υπεραπόδοσης”, με τιμή-στόχο τα 8,90 ευρώ ανά μετοχή, ενώ η Marfin Analysis προτείνει ”αγορά” για τον τίτλο, με τιμή-στόχο τα 8,70 ευρώ. Παράλληλα, και η Citigroup δίνει σύσταση ”αγοράς/υψηλού ρίσκου”, με τιμή-στόχο τα 8,30 ευρώ και, τέλος, η Alpha Finance αποτιμά τον τίτλο της εταιρείας στα 8,50 ευρώ ανά μετοχή, με ”ουδέτερη” σύσταση.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 506 της εφημερίδας ”ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ”, 30/11 - 4/12/2007

**Ο αναλυτικός πίνακας με τους μεγάλους και τους μεσαίους του κατασκευαστικού κλάδου δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη ”Συνοδευτικό Υλικό”

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v