Εφαλτήριο ανάπτυξης μπορεί να είναι μόνο η Παιδεία

Η ελληνική κοινωνία πρέπει να ξεφύγει από τη νοοτροπία του κρατισμού και των πελατειακών σχέσεων. Η σημασία της Παιδείας και ο ρόλος των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Οι τοποθετήσεις στην ημερίδα «Παιδεία και ΜΜΕ ως εφαλτήρια ανάπτυξης».

Εφαλτήριο ανάπτυξης μπορεί να είναι μόνο η Παιδεία

«Μόνον μία κοινωνία επιχειρούντων πολιτών μπορεί να συμβάλει στην έξοδο της ελληνικής κοινωνίας από την κρίση και στην είσοδό της στους νέους δρόμους της ανάπτυξης, που οριοθετούνται από τη γνώση, την καινοτομία και τη δια βίου μάθηση. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση μπορεί να προέλθει μόνο από τα διδάγματα που θα μας δώσει η αυτόνομη σχολική μονάδα, το "ελεύθερο σχολείο", είτε αυτό λειτουργεί ως δημόσιο πρότυπο-πειραματικό είτε ως ιδιωτικό. Η μεταρρύθμιση δεν μπορεί να προέλθει από κεντρικό και άνωθεν προγραμματισμό». 

Με αυτό το συμπέρασμα έκλεισε την ομιλία του ο κ. Λεωνίδας-Φοίβος Κόσκος, πρόεδρος του Hellenic American University το οποίο, σε συνεργασία με την Ελληνοαμερικανική Ένωση και το ελληνικό τμήμα της Ένωσης Ευρωπαίων Δημοσιογράφων (ΕΕΔ), παρουσίασε εσπερίδα με θέμα «Παιδεία και ΜΜΕ ως εφαλτήρια ανάπτυξης» προχθές Τρίτη 12 Ιανουαρίου, στο θέατρο της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης.

Από την πλευρά του, ο εκτελεστικός πρόεδρος του ελληνικού τμήματος της ΕΕΔ κ. Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος τόνισε ότι «πέρα από την οικονομική της κρίση, η χώρα έχει και σοβαρότατο πρόβλημα ιδεολογίας, καθ’ όσον ο λαϊκισμός και η αντιεπιχειρηματική ρητορική ακυρώνουν, κυρίως στους νέους ανθρώπους, κάθε θετική προδιάθεση απέναντι στο επιχειρείν και sτην εξωστρέφεια».

Την ιστορικότητα των φαινομένων αυτών από την Επανάσταση του 1821 και μετά εξήγησε πολύ γλαφυρά ο ιστορικός και ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Θάνος Βερέμης, που υπογράμμισε ότι η δημιουργία στην Ελλάδα ενός συγκεντρωτικού κράτους μετά την απελευθέρωση από τον οθωμανικό ζυγό ήταν αναπόφευκτη, λόγω των ιδιαζουσών συνθηκών που είχαν προκύψει από τον Αγώνα. Για τη σημερινή ζοφερή κατάσταση, ωστόσο, ο κ. Θ. Βερέμης τόνισε ότι μέρος της ευθύνης πρέπει να αποδοθεί στις λάθος επιλογές που έγιναν στο επίπεδο της παιδείας από το 1974 και μετά, με κορυφαία περίπτωση την αποδόμηση του νόμου Διαμαντοπούλου -παρά το γεγονός ότι ψηφίστηκε με πρωτοφανή πλειοψηφία από την Βουλή.

Από την άποψη αυτή, οι κ. κ. Κώστας Δούκας, μέλος του ΔΣ του Συνδέσμου Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων, Ιωακείμ Καλλιβρούσης, πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής Συλλόγων Γονέων Ιδιωτικών Σχολείων Ελλάδος, και Γεώργιος Θεοφ. Καλκάνης, καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, επεσήμαναν ότι η μη προσαρμογή του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος στις επιταγές αλλά και τις δυνατότητες που προσφέρει η ψηφιακή επανάσταση της εποχής μας αποτελεί πολύ σοβαρό λάθος για το μέλλον των παιδιών μας και θα ενισχύει το ήδη υψηλό κύμα φυγής από την Ελλάδα νέων πτυχιούχων αλλά και επιστημόνων, που αναζητούν καλύτερη τύχη στο εξωτερικό. Ήδη, την τελευταία πενταετία πάνω από 300.000 νέοι Έλληνες έχουν εγκαταλείψει τη χώρα και η εξέλιξη αυτή αποτελεί σοβαρότατο πλήγμα, με υψηλό υλικό κόστος για την ποιότητα του ανθρώπινου κεφαλαίου της χώρας μας. Ο κ. Γεώργιος Θεοφ. Καλκάνης παρουσίασε στοιχεία από την υποδειγματική λειτουργία των πρότυπων πειραματικών σχολείων και ο κ. Κώστας Δούκας από τις καινοτομίες που εφαρμόζει στο σχολείο του.

Κατά τους εισηγητές, το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα καταπιέζει τον αυθορμητισμό και τη δημιουργική φαντασία, με σκοπό να αναπαράγει παραδεδεγμένες αντιλήψεις. Συνεπώς, οδηγεί σε αδιέξοδα, την ώρα που οι τεχνολογικές ανατροπές ευνοούν τους εξατομικευμένους τρόπους εκπαίδευσης και τη δια βίου μάθηση. «Όλα αυτά θα αλλάξουν», είπε ο κ. Κώστας Δούκας, τονίζοντας ότι «στην πενταετία που έρχεται θα γίνουμε μάρτυρες ανατρεπτικών αλλαγών στους τρόπους απόκτησης γνώσεων».

Στο επίπεδο αυτό, οι γνωστοί δημοσιογράφοι Δημήτρης Μαρκόπουλος (Πρώτο Θέμα), Ανέστης Ντόκας (Καθημερινή), Στέφανος Κοτζαμάνης (Euro2day.gr), Τάσος Παπαδόπουλος (Kontra TV), Χρήστος Κώνστας (Το Χρήμα, Παρασκήνιο) και Φάνης Ζουρόπουλος (διοικητικός πρόεδρος του ελληνικού τμήματος της ΕΕΔ) αναφέρθηκαν, ο καθένας από τη δική του οπτική γωνία, στις ευθύνες των ΜΜΕ έναντι της κοινής γνώμης και υπογράμμισαν ότι και η δημοσιογραφία έχει πλέον χρέος να προσαρμοσθεί στις επιταγές της νέας εποχής. Επεσήμαναν επίσης την ανάγκη η ελληνική κοινωνία και η οικονομία να αποκτήσουν περισσότερη εξωστρέφεια και δημιουργικό δυναμισμό, καθ’ όσον ένα από τα σοβαρά προβλήματα της χώρας είναι η ακινησία της απέναντι σε κοσμογονικές εξελίξεις. Υπό αυτή την έννοια, οι εισηγητές υπογράμμισαν το γεγονός ότι οι νέοι έχουν παύσει να διαβάζουν και θεωρούν ότι το φαινόμενο αυτό δεν είναι άσχετο με το χαμηλό εκπαιδευτικό επίπεδο στην Ελλάδα, όπου η πτυχιοκρατία εξουδετερώνει την έφεση για μάθηση.

Κλείνοντας την εκδήλωση, οι κ. κ. Λεωνίδας-Φοίβος Κόσκος και Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλος είπαν ότι η εσπερίδα είναι η αφετηρία σειράς παρεμφερών εκδηλώσεων που θα ακολουθήσουν, υπό τον τίτλο «Ιδεολογία, Εκπαίδευση, Ανταγωνιστικότητα και ΜΜΕ». Το κύριο ζητούμενο αυτής της πρωτοβουλίας είναι αν το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα, σε συνάρτηση με την κυρίαρχη ιδεολογία, μπορεί να ανταποκριθεί στη σοβαρή πρόκληση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας.

Να σημειωθεί ότι το Hellenic American University σε συνεργασία με το Hellenic American College διοργανώνει από τις 23-25 Σεπτεμβρίου 2016 στην Ελλάδα το Διεθνές Συνέδριο “Europe in Discourse: Identity, Diversity, Borders”. Η εσπερίδα της 12ης Ιανουαρίου, καθώς και οι υπόλοιπες της σειράς, εντάσσονται στις προσυνεδριακές εκδηλώσεις στο πλαίσιο των οποίων θα διερευνηθεί εκτός άλλων και η ευρωπαϊκή ταυτότητα της Ελλάδας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v