Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ευρυζωνικές υπηρεσίες: Ο στόχος των εναλλακτικών

Παρά τα χαμηλά περιθώρια κέρδους στην πώληση και κυρίως στη μεταπώληση ευρυζωνικών υπηρεσιών, οι εναλλακτικοί τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι επιδιώκουν την αύξηση των μεριδίων τους στη συγκεκριμένη αγορά, με στόχο να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος όταν θα έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν τους ευρυζωνικούς πελάτες χονδρικής στο ιδιόκτητο τηλεπικοινωνιακό δίκτυό τους. Οι προοπτικές της ελληνικής αγοράς, τα μερίδια των ”παικτών” και οι κινήσεις τους στη ”σκακιέρα” των ευρυζωνικών υπηρεσιών.

Ευρυζωνικές υπηρεσίες: Ο στόχος των εναλλακτικών
της Νίκης Μαυροειδή

*** Οι σχετικοί πίνακες δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη: ”Συνοδευτικό Υλικό”.

Παρά τα χαμηλά περιθώρια κέρδους στην πώληση και κυρίως στη μεταπώληση ευρυζωνικών υπηρεσιών, οι εναλλακτικοί τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι επιδιώκουν την αύξηση των μεριδίων τους στη συγκεκριμένη αγορά, με στόχο να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος όταν θα έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν τους ευρυζωνικούς πελάτες χονδρικής στο ιδιόκτητο τηλεπικοινωνιακό δίκτυό τους.

Ωστόσο, το συγκεκριμένο επιχειρηματικό μοντέλο δεν εξασφαλίζει ότι οι πελάτες θα παραμείνουν σταθεροί για όσο χρονικό διάστημα απαιτηθεί έως ότου κάθε πάροχος αναπτύξει το ιδιόκτητο δίκτυό του.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΕΤΤ (Δεκέμβριος του 2006) ο ΟΤΕ και η Otenet διατηρούν τη μερίδα του λέοντος στην αγορά των ευρυζωνικών συνδέσεων με μερίδιο 65%, ωστόσο το μερίδιο των εναλλακτικών παρόχων δείχνει να παρουσιάζει ανοδική τάση.

Στο πλαίσιο αυτό οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι ήδη έχουν ξεκινήσει να προσφέρουν έναν συνδυασμό υπηρεσιών και να συνεργάζονται με δίκτυα κινητής τηλεφωνίας για να αποκτήσουν μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα της αγοράς.

Σύμφωνα με την έκθεση του ΕΙΤΟ 2007 (European Information Technology Observatory) η αξία της ελληνικής αγοράς τηλεπικοινωνιών το 2006 έφτασε τα 6,237 δισ. ευρώ, αυξημένη κατά 2,9% σε σύγκριση με το 2005.

Το 2007 εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 6,383 δισ. ευρώ και το 2008 στα 6,453 δισ. ευρώ, αυξημένη κατά 2,3% και 1,1% αντίστοιχα. Στην ελληνική αγορά η κατά κεφαλήν δαπάνη για τηλεπικοινωνίες το 2006 διαμορφώθηκε στα 585 ευρώ.

Πώς κινήθηκαν οι εταιρείες

Σύμφωνα με παράγοντες της Lannet, ο τομέας των τηλεπικοινωνιών αναμένεται πολύ σύντομα να αλλάξει μορφή, μετά και τις συνεχείς ζυμώσεις τις οποίες υφίσταται, με την τεχνολογία να επιφέρει σύγκλιση πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών και την αγορά να κινείται προς αυτή την κατεύθυνση.

Σε αυτές τις περιπτώσεις το ζητούμενο πάντα είναι ποιος και με ποιον τρόπο μπορεί να ακολουθήσει αποτελεσματικά και επαρκώς τις εξελίξεις. Αυτά που απαιτούνται σε τέτοιες περιστάσεις από τις εταιρείες του χώρου είναι διορατικότητα, ευελιξία, καινοτομία και τεχνολογική υπεροχή.

Το 2006 η Lannet ολοκλήρωσε την εξαγορά των εταιρειών Columbia Τelecom, Primus και Orbitech, καθώς και τη συγχώνευσή της με την Telepassport μέσω απορρόφησης. Οι ενεργές συνδέσεις της Lannet μέχρι τις 31/12/2006 ανήλθαν σε 1.066.335, αυξημένες κατά 267%.

Ο κύκλος εργασιών του ομίλου το 2006 σημείωσε αύξηση κατά 10,63% και διαμορφώθηκε στα 60,94 εκατ. ευρώ έναντι 55,09 εκατ. ευρώ. Βελτίωση 40% παρουσίασαν τα λειτουργικά αποτελέσματα της εταιρείας με θετικό EBITDA 1,11 εκατ. ευρώ το 2006 έναντι 793.000 το προηγούμενο έτος.

Ωστόσο το αποτέλεσμα προ φόρων της εταιρείας διαμορφώθηκε σε ζημίες 11,148 εκατ. και συμπεριλαμβάνει εφάπαξ επιβαρύνσεις των αποτελεσμάτων εξαιτίας υπόλοιπου αναπόσβεστου ποσού 3,569 εκατ. και προβλεπόμενου κόστους αναδιάρθρωσης λόγω εξαγορών και συγχωνεύσεων 6,328 εκατ.

Η εταιρεία αύξησε το ιδιόκτητο δίκτυό της από 12 σε 54 κόμβους, καλύπτοντας έτσι ολόκληρη την επικράτεια και με 3 σημεία παρουσίας στην Ευρώπη. Σε 44 από τους κόμβους αυτούς υπάρχει διασύνδεση και προσφέρονται ευρυζωνικές υπηρεσίες μέσω αποδεσμευμένου τοπικού βρόχου.

Ειδικά για την παροχή της υπηρεσίας triple play η εταιρεία είναι έτοιμη να διαθέσει εμπορικά μέσα στον Μάιο την παραπάνω υπηρεσία με ελληνικό, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, περιεχόμενο και τοπικό χαρακτήρα.

Υπηρεσίες σταθερής τηλεφωνίας, Internet σε πολύ υψηλές ταχύτητες, τηλεόραση με ποικίλα τηλεοπτικά κανάλια, video on demand για την επιλογή κινηματογραφικών ταινιών, καθώς και υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας όπως video conference, surveillance, υπηρεσίες ενημέρωσης είναι μερικές από τις επιλογές που θα διατεθούν.

”Ακριβά” έχει κοστίσει μέχρι τώρα η αύξηση του μεριδίου αγοράς στη Forthnet. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ”γύρισαν” από 13,5 εκατ. ευρώ το 2005 σε ζημίες 4,9 εκατ. το 2006.

Το EBITDA προσαρμοσμένο με το κόστος απόκτησης νέων πελατών ανήλθε σε 10,5 εκατ. ευρώ το 2006 από 17,5 εκατ. το 2005. Τα αποτελέσματα μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας ανήλθαν σε ζημίες 16,7 εκατ. έναντι ζημιών 1,1 εκατ. το 2005.

Η εταιρεία επισημαίνει πως η σημαντική αύξηση των συνδρομητών, λόγω του αυξημένου κόστους απόκτησης συνδρομητών ADSL και σταθερής τηλεφωνίας, επηρέασε αρνητικά τα αποτελέσματα του έτους.

Σημειώνεται, ότι το κόστος απόκτησης συνδρομητών ADSL και σταθερής τηλεφωνίας έφτασε τα 15,4 εκατ. ευρώ. (από 4 εκατ. το 2005). Στο πλαίσιο αυτό η Forthnet εμφάνισε αύξηση κατά 229% στις συνδέσεις ADSL, με συνολικό μερίδιο στην αγορά 21,7%.

Σχετικά με την υλοποίηση του ανακοινωμένου επενδυτικού πλάνου της εταιρείας, στο τέλος Φεβρουαρίου 2007 η Forthnet είχε καταθέσει συνολικά 165 αιτήσεις συνεγκατάστασης σε κέντρα του ΟΤΕ (4 εκατ. ενεργοί βρόχοι), ενώ πρόκειται να παραλάβει και 110 κέντρα μέχρι το τέλος 2007. Παράλληλα, η εταιρεία έχει ήδη κατασκευάσει 124 χλμ. δικτύου οπτικών ινών πρόσβασης (ΜΑΝ) στην περιοχή της Αθήνας, ενώ προχωρά σε κατασκευή δικτύου ΜΑΝ και στη Θεσσαλονίκη.

Αύξηση τζίρου κατά 31% και ζημίες εμφανίζει η HOL το 2006. Όπως τονίζει η διοίκηση της εταιρείας, αναμένεται περιορισμός ζημιών το 2007 και συνέχιση των επενδύσεων μέχρι και το 2008.

Μείωση τζίρου αλλά και κερδοφορία εμφανίζει η Τeledome και σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας στόχος είναι η συνεχιζόμενη υγιής ανάπτυξή της.

Ζημίες αλλά αύξηση κατά 50% στον τζίρο της υπολογίζει για το 2006 η Vivodi. Σύμφωνα με την πρόεδρο και διευθύνουσα σύμβουλο της εταιρείας, κ. Σοφία Εφραίμογλου, το 2007 θα εστιαστεί στην παροχή ψηφιακής τηλεόρασης και βίντεο μέσω του δικτύου της.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 473 της εφημερίδας ”ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ”, 13-17/4/2007.

*** Οι σχετικοί πίνακες δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη: ”Συνοδευτικό Υλικό”.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v