Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κινητή τηλεφωνία: Υψηλά περιθώρια ανάπτυξης

Πεδίο δόξης λαμπρό για τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας αποδεικνύονται οι υπηρεσίες φωνής, παρά την ωρίμαση της ελληνικής αγοράς: Αυτό είναι το εντυπωσιακό συμπέρασμα στο οποίο καταλήγουν οι αναλυτές του The Mobile World για την ελληνική αγορά. Διαβάστε τα στοιχεία για την ελληνική αγορά και τα σχέδια των εταιρειών κινητής.

Κινητή τηλεφωνία: Υψηλά περιθώρια ανάπτυξης
της Νίκης Μαυροειδή

Πεδίο δόξης λαμπρό για τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας αποδεικνύονται οι υπηρεσίες φωνής, παρά την ωρίμαση της ελληνικής αγοράς: αυτό είναι το εντυπωσιακό συμπέρασμα στο οποίο καταλήγουν οι αναλυτές του The Mobile World για την ελληνική αγορά.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των αναλυτών, στο 150% αναμένεται να φτάσει μέχρι το τέλος του 2007 η διείσδυση της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα, σπάζοντας το ένα ρεκόρ μετά το άλλο από τον Μάρτιο του 2004, χρονιά κατά την οποία η διείσδυση των κινητών τηλεφώνων στη χώρα μας είχε φτάσει το 100%.

Οι υπηρεσίες φωνής συνεχίζουν να αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων των δικτύων κινητής τηλεφωνίας, ωστόσο το νέο στοίχημα για τις εταιρείες είναι η διάθεση κάθετων υπηρεσιών στις οποίες περιλαμβάνονται σταθερή, κινητή τηλεφωνία και πρόσβαση στο Internet.

Στο πλαίσιο αυτό η μεγάλη κόντρα αναμένεται να ξεσπάσει στη λιανική αγορά για την προσέλκυση καταναλωτών που μπορεί να οδηγήσει σε ραγδαίες αλλαγές στα μερίδια αγοράς που κατέχουν τα δίκτυα. Ήδη στο τελευταίο τρίμηνο του 2006 καταγράφηκε έκρηξη των νέων συνδέσεων, που συνολικά έφτασαν περίπου τις 564.721, οδηγώντας σε απόσταση αναπνοής τις εταιρείες Cosmote και Vodafone.

Η ελληνική αγορά κινητής τηλεφωνίας στο τελευταίο τρίμηνο του 2006 ήταν ιδιαίτερη δυναμική και σύμφωνα με τις υπάρχουσες ενδείξεις υπάρχει ακόμα πολύς χώρος ανάπτυξης, τόσο στη συνδρομητική βάση των εταιρειών, όσο και στη χρήση και την τηλεπικοινωνιακή κίνηση των ενεργών συνδρομητών.

Σύμφωνα με την ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων), στην ελληνική αγορά κανένας πάροχος κινητής τηλεφωνίας δεν κατέχει μερίδιο αγοράς άνω του 50%, υπολογιζόμενο με βάση είτε τους συνδρομητές, είτε τα έσοδα.

Επίσης, κανένας πάροχος δεν έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι άλλου παρόχου. Όλες οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας κατέχουν άδειες 2G και 3G και όλες είναι καθετοποιημένες.

Οι καταναλωτές επιμένουν στη ζήτηση υπηρεσιών φωνής και γραπτών μηνυμάτων, ωστόσο οι εταιρείες προετοιμάζονται για τον συνδυασμό υπηρεσιών και προϊόντων ακολουθώντας ένα καθετοποιημένο επιχειρηματικό μοντέλο, ρόλο που μέχρι τώρα έπαιζε αποκλειστικά ο ΟΤΕ.

Σύμφωνα με τους παράγοντες του χώρου, ο ανταγωνισμός στην ελληνική αγορά κινητής τηλεφωνίας δεν θα εστιάσει στον πόλεμο τιμών, αλλά στα προϊόντα και τις υπηρεσίες, οι οποίες αναμένεται να είναι περισσότερο προσωποποιημένες, αντικατοπτρίζοντας όχι μόνο την ωριμότητα της ελληνικής αγοράς κινητής τηλεφωνίας, αλλά και τις προσδοκίες λόγω της έκρηξης της ζήτησης στους επόμενους μήνες για ευρυζωνικό Internet.

Από τεχνικής πλευράς τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας είναι προετοιμασμένα λόγω των υποδομών που διαθέτουν στην ελληνική επικράτεια.

Ωστόσο, απαιτούνται ορισμένες επιπλέον αλλαγές προκειμένου να ξεκινήσει η εμπορική διάθεση των νέων πακέτων και ήδη οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας ”τρέχουν” προς αυτή την κατεύθυνση. Στη διεθνή αγορά κινητής τηλεφωνίας το βασικό ζήτημα είναι πώς θα αυξηθεί η χρήση των δικτύων τρίτης γενιάς, έτσι ώστε οι φορείς να αποσβέσουν τα δισεκατομμύρια που δαπάνησαν σε άδειες 3G στο ξεκίνημα της δεκαετίας.

Τι σχεδιάζουν τώρα οι εταιρείες

* Μετά την πώληση της ΤΙΜ στον κ. N. Sawiris και τις αναμενόμενες συνέργιες με την Tellas, αλλά και την εμπορική συνεργασία μεταξύ Cosmote, Otenet και ΟΤΕ, η επόμενη κίνηση αναμένεται από τη Vodafone.

Η γνωστή εταιρεία κινητής τηλεφωνίας βρίσκεται στο τελικό στάδιο επαφών με τις Forthnet, Vivodi, HOL και On Telecoms. Πρόθεση της Vodafone στην Ελλάδα είναι να εφαρμόσει άμεσα και στη χώρα μας τη στρατηγική που υιοθετεί η μητρική εταιρεία διεθνώς και συνοψίζεται στη φράση ”ολοκληρωμένες τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες”.

Στην ελληνική αγορά η Vodafone εξετάζει όλα τα σενάρια μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται η εμπορική συνεργασία με κάποιον εναλλακτικό τηλεπικοινωνιακό πάροχο, αλλά και η εξαγορά. Δεν αποκλείεται βέβαια η εταιρεία να προχωρήσει στην υλοποίηση των σχεδίων της βασιζόμενη στις δικές της δυνάμεις, αν και το σενάριο αυτό δεν είναι ισχυρό.

*Στη διάθεση προσφορών που προωθούν την ευρύτερη χρήση του κινητού τηλεφώνου ως σταθερού, στη δημιουργία πακέτων που θα διευρύνουν τη βάση των συνδρομητών συμβολαίου, στις συνέργιες που θα προκύψουν με την Tellas καθώς και στην ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων εστιάζεται η στρατηγική της TIM υπό το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς της Weather Investments.

Οι συνέργιες Τellas - TIM δημιουργούν ιδιαίτερη δυναμική για τα προϊόντα του σταθερού τηλεπικοινωνιακού παρόχου, που βρίσκει πλέον διέξοδο στη λιανική μέσω των καταστημάτων της TIM.

Στα σχέδια του κ. N. Sawiris περιλαμβάνεται η άμεση αξιοποίηση των υποδομών της Tellas για τη διάθεση συνδυασμού υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, ευρυζωνικού Internet και ψυχαγωγίας.

Παράλληλα, σχεδιάζεται η εγκατάσταση νέου καλωδίου που θα ενισχύσει τις υπάρχουσες υποδομές της Tellas, συνδέοντας το σχήμα των ΤΙΜ, Q-Telecom και Τellas με τη διεθνή αγορά τηλεπικοινωνιών.

* Καταλυτικό ρόλο στην ελληνική αγορά των τηλεπικοινωνιών παίζει η Cosmote. Οι επιδόσεις της εταιρείας που καταγράφηκαν το τελευταίο τρίμηνο του 2006 την οδήγησαν σε μεγέθη-ρεκόρ και καλλιέργησαν το έδαφος για υψηλότερες προσδοκίες το 2007.

Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, τα αποτελέσματα της Cosmote αποτέλεσαν θετική έκπληξη. Η διοίκηση της εταιρείας τονίζει πως η δυναμική αύξηση των πελατών αποτελεί καθοριστικό παράγοντα στον στρατηγικό σχεδιασμό της, σε συνδυασμό με την αξιοποίηση του δικτύου της Γερμανός. Η εταιρεία στηρίζει την ανάπτυξή της στην αύξηση των υπηρεσιών φωνής, αλλά και στις συνδυαστικές υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας και Internet, δείγμα των οποίων ήδη διαθέτει στην αγορά.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 472 της εφημερίδας ”ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ”, 5-10/4/2007.

*** Οι σχετικοί πίνακες για την κινητή τηλεφωνία δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη: ”Συνοδευτικό Υλικό”.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v