Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Λαμπερά πρόσωπα και άδειες τσέπες

Η λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα, παρά την αναδιοργάνωσή τους, παραμένει ελλειμματική, ακόμη και μετά την καταβολή τεράστιων επιχορηγήσεων. Πόσο αντέχουμε στα λάθη του παρελθόντος;

Λαμπερά πρόσωπα και άδειες τσέπες
Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!

Το πρόσωπό της έλαμπε.

Την είδα μόνον για κλάσματα του δευτερολέπτου, καθώς κατέβαινε από το λεωφορείο, αλλά δύσκολα θα μπορούσε κανείς να μη διακρίνει τη χαρά στο νεανικό της πρόσωπο.

Το αίσθημα ικανοποίησης για το κοινωνικό έργο που νόμιζε ότι προσφέρει.

Με ένα πλατύ χαμόγελο, αλλά με κινήσεις αποφασιστικές, είχε μόλις βάλει στο χέρι ενός νεαρού, ο οποίος επιβιβαζόταν στο λεωφορείο, ενώ η ίδια κατέβαινε από αυτό, το εισιτήριό της.

Όταν ο ίδιος ανέβηκε, τον έπιασα με την άκρη του ματιού μου να κοιτάζει το πίσω μέρος του εισιτηρίου, με σαφή την ελπίδα στο βλέμμα του.

Δεν υπήρχε τηλέφωνο. Είχε, απλώς, κερδίσει μια τζάμπα διαδρομή

Μια διαδρομή όπως εκατοντάδες χιλιάδες άλλες πέρυσι στην Αθήνα, που κόστισαν στον ΟΑΣΑ, και κατ' επέκταση στον Έλληνα φορολογούμενο, πολύ ακριβά.

Έναν χρόνο μετά την ψήφιση του «νόμου Ρέππα» και τις θεαματικές αυξήσεις των εισιτηρίων έως και κατά 40%, ο ΟΑΣΑ και οι θυγατρικές του, ΟΣΥ (λεωφορεία και τρόλεϊ) και ΣΤΑΣΥ (μετρό, ηλεκτρικός και τραμ), παραμένουν ελλειμματικές, καθώς κατάφεραν να αυξήσουν τα έσοδά τους μόλις κατά 6%.

Και τούτο κυρίως ως αποτέλεσμα «του κινήματος δεν πληρώνω, της αθρόας μετακίνησης λαθρομεταναστών και των απεργιακών κινητοποιήσεων», σύμφωνα με στοιχεία της ΟΣΥ.

Αντίστοιχα, τον Ιανουάριο το Δημόσιο ανέλαβε εξ ολοκλήρου δάνεια του ΟΑΣΑ ύψους 2,1 δισ. ευρώ, τα οποία είχαν δοθεί με την εγγύηση του κράτους και πλέον πέρασαν στη Διεύθυνση Χρέους του υπουργείου Οικονομικών.

Παράλληλα, όμως, διεγράφησαν τα χρέη των υπουργείων προς τον ΟΑΣΑ, ύψους 610 εκατ. ευρώ, τα οποία συγκεντρώθηκαν από το 2002 έως το 2010, διότι η κυβέρνηση ασκούσε όλα αυτά τα χρόνια τζάμπα κοινωνική πολιτική, χωρίς να καταβάλλει το αντίτιμο στις συγκοινωνίες.

Μολονότι αναλυτικά στοιχεία σχετικά με την πορεία του ΟΑΣΑ και των θυγατρικών του πέρυσι δεν έχουν ακόμη δει το φως της δημοσιότητας, σύμφωνα με διαδικτυακή ανάρτηση του κ. Χάρη Τσιόκα, έως πρότινος αρμόδιου γ.γ. του υπουργείου Μεταφορών, το ετήσιο έλλειμμα του ομίλου ΟΑΣΑ θα ανέλθει το 2011 σε περίπου 77 εκατ. ευρώ, έναντι 550 εκατ. το 2009…

Με άλλα λόγια, νέα ελλείμματα, που και πάλι θα βαρύνουν τον Έλληνα φορολογούμενο, παρά τις αθρόες επιδοτήσεις που ήδη δίνονται από τον κρατικό κορβανά για τη λειτουργία των συγκοινωνιών, αλλά και τις αλλεπάλληλες αυξήσεις στην τιμή του κομίστρου.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι μόνον σε ό,τι αφορά τη ΣΤΑΣΥ, βάσει του νέου επιχειρησιακού της σχεδίου, το 2011 εκτιμάται ότι θα κλείσει με συνολικό έλλειμμα εκμετάλλευσης -προ επιδότησης- ύψους 46 εκατ. ευρώ, το οποίο μετά την επιχορήγηση θα «κλείσει» στο -1,8 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2012 προβλέπεται πλεόνασμα -μετά την επιδότηση- ύψους 8,5 εκατ. ευρώ.

Η πράξη της νεαρής κοπέλας, η οποία θεώρησε σκόπιμο να δώσει ένα τζάμπα εισιτήριο σε κάποιον άγνωστο, κατά τις επιταγές του κινήματος «δεν πληρώνω», ελάχιστα διαφέρει από τη στάση του επίσημου κράτους, το οποίο επιμένει να ασκεί κοινωνική πολιτική βάσει ισοπεδωτικών κριτηρίων, που θέλουν το κόμιστρο να επιδοτείται για τους πάντες, ανεξαρτήτως εισοδηματικών κριτηρίων, την ίδια ώρα που οι φορείς αστικών συγκοινωνιών παραμένουν ελλειμματικοί.

Εάν το κράτος επιθυμεί όντως να ασκεί κοινωνική πολιτική, γιατί να το πράξει παρέχοντας το ίδιο συγκοινωνιακές υπηρεσίες, αντί να επιδοτεί απευθείας όσους το έχουν πράγματι ανάγκη;

Με τον τρόπο αυτόν, αφενός ακυρώνει στην πράξη κινήματα του τύπου «δεν πληρώνω», διατηρώντας σε πολύ χαμηλά επίπεδα το ύψος των κομίστρων για όσους αποδεδειγμένα βρίσκονται σε οικονομική αδυναμία, και αφετέρου ανοίγει τον δρόμο για την άσκηση του συγκοινωνιακού έργου και από τον ιδιωτικό τομέα…

Ενός τομέα στον οποίο, αν και επί σειρά ετών εκτελεί επιτυχώς τις υπεραστικές συγκοινωνίες, απαγορεύεται να πράξει το ίδιο και στις αστικές…


*Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τον αρθρογράφο; Τι γνώμη έχετε;

To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v