Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!
Με το «καλημέρα» της επόμενης εβδομάδας, τη Δευτέρα, 10 τρέχοντος, η ΕΛΣΤΑΤ πρόκειται να ανακοινώσει την πορεία του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή για τον Σεπτέμβριο. Τον Αύγουστο, ο πληθωρισμός «έτρεχε» με 11,4%, τάση που εκτιμάται ότι εντάθηκε τον Σεπτέμβριο.
Μία πρόγευση της νέας «ψυχρολουσίας» λάβαμε ήδη, εξάλλου, από τη Eurostat, η οποία ανακοίνωσε πληθωρισμό Σεπτεμβρίου στο 12,1% για την Ελλάδα έναντι 11,2% του Αυγούστου και 10,0% για το σύνολο της Ευρωζώνης τον Σεπτέμβριο.
Τι σημαίνουν όλα αυτά; Απλά, όπως παραδέχθηκε πρόσφατα και ο φίλτατος Άδ. Γεωργιάδης, ότι οι τιμές θα συνεχίσουν να τραβούν την ανηφόρα, εξαντλώντας τα περιθώρια των νοικοκυριών και μειώνοντας την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών διεθνώς εμπορεύσιμων αγαθών.
Πέρα όμως από τη διαπίστωση, πρέπει να υπάρχει και η λύση του προβλήματος, όπως ο ίδιος ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων παραδέχεται: «Μην περιμένετε με ένα μαγικό τρόπο να μην έχουμε αυξήσεις στον πλανήτη τον Οκτώβριο του 2022. Αυτό που προσπαθούμε είναι να αφαιρέσουμε το κομμάτι της αισχροκέρδειας».
Άποψη, κατ’ αρχάς, σωστή, καθώς σε περίοδο γενικευμένων ανατιμήσεων και μάλιστα εξωγενούς προέλευσης, είναι μάταιο να αναμένεται ανάσχεση του πληθωρισμού, δίχως ανατροπή θεμελιωδών δεδομένων. Όταν όμως τα χλωρά καίγονται μαζί με τα ξερά και εκτός του πληθωρισμού η αγορά εμφανίζεται να κατακλύζεται και από φαινόμενα αισχροκέρδειας, τότε μόνη ασπίδα του καταναλωτή είναι το κράτος. Ο επίσημος έλεγχος, είτε αυτός προέρχεται από την περίφημη ΔΙΜΕΑ είτε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Έτσι, λοιπόν, όταν ο ίδιος ο υπουργός Ανάπτυξης δηλώνει ότι από τον Απρίλιο μέχρι και το τέλος Σεπτεμβρίου, δηλαδή εντός σχεδόν ενός εξαμήνου, έχουν γίνει μόνο 3.831 έλεγχοι για αποτροπή φαινομένων αισχροκέρδειας και συνολικά διαπιστώθηκαν 283 παραβάσεις, με αποτέλεσμα να επιβληθούν πρόστιμα ύψους 397.305 ευρώ, τότε ίσως να μην είναι άξιοι απορίας οι λόγοι για τους οποίους η Ελλάδα έχει... υψηλότερο πληθωρισμό του μέσου όρου της ευρωζώνης.
Αντίστοιχα, όταν οι περίφημοι έλεγχοι εκ μέρους της Επιτροπής, οι οποίοι ειρήσθω εν παρόδω εμφανίζονται ότι έχουν επιταχυνθεί, μπορεί να διαρκέσουν έως και χρόνια έως ότου τελεσφορήσουν, τότε σε ποιον μπορεί να προστρέξει ο καταναλωτής ώστε να καταγγείλει την… αισχροκέρδεια;
Φίλτατοι, ας μην το κουράζουμε το ζήτημα.
Ουδεμία αμφιβολία υφίσταται ότι συντρέχουν όλες οι προϋποθέσεις για την ενίσχυση των πληθωριστικών τάσεων, για σειρά λόγων οι οποίοι δεν είναι της παρούσης. Μόνη ασπίδα που έχουν οι πολίτες -πέραν των περίφημων συμφωνιών που δεν είναι… συμφωνίες για καλάθι 50 προϊόντων- είναι οι έλεγχοι εκ μέρους της πολιτείας στην αγορά.
Από τη μία πλευρά, από τη ΔΙΜΕΑ και από την άλλη, από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Εάν αυτό το δίχτυ ασφαλείας δεν μπορεί να λειτουργήσει, τότε οι πολίτες είναι απλά… απροστάτευτοι.
Το κακό, δε, δεν σταματά εκεί. Πέραν των πολιτών, απροστάτευτες θα είναι και οι ελληνικές επιχειρήσεις, καθώς η άνοδος του πληθωρισμού θα επιδράσει αρνητικά και στην παραγωγική διαδικασία, δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο προβλημάτων, με τελική κατάληξη τα λουκέτα και την ανεργία.
Όλα αυτά βεβαίως, εάν το κράτος δεν κάνει τη δουλειά του, κατά τον προσήκοντα τρόπο. Διότι το να ισχυρίζεσαι ότι έκανες καλά τη δουλειά σου όταν έχεις κάνει 3.831 ελέγχους σε όλη τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου, μάλλον δεν είναι άξιο συγχαρητηρίων.
Σαν ψίχουλα ακούγεται...
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.