«Ελλάδα 2.0» αλλά μην ξεχνάμε τα βασικά!

Δύο έργα εντελώς διαφορετικού χαρακτήρα εγκρίθηκαν χθες. Το πρώτο αφορά το μέλλον και το δεύτερο, υπό μία έννοια, το… παρελθόν! Από αμφότερα όμως εξαρτάται εάν θα βαδίσουμε με επιτυχία στον 21ο αιώνα.

«Ελλάδα 2.0» αλλά μην ξεχνάμε τα βασικά!

Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!

Το «πράσινο φως» που δόθηκε χθες, διά χειρός αν. υπουργού Οικονομικών Θ. Σκυλακάκη, για την έναρξη των πρώτων 12 έργων του Σχεδίου «Ελλάδα 2.0», ψηφιακού αντικειμένου στη συντριπτική πλειονότητά τους, καταδεικνύει, πέραν όλων των άλλων, τη ζέση με την οποία περιβάλλει η κυβέρνηση την υπόθεση της προώθησης των έργων που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Στον βαθμό, δε, που περιβληθούν με αντίστοιχη θέρμη και τα λοιπά έργα του «Ελλάδα 2.0», υπάρχει όντως ελπίδα η χώρα μας να αξιοποιήσει κατά τον προσήκοντα τρόπο τα 32 δισ. ευρώ που της αναλογούν από το RRF έως το 2026, αλλά και όσα κεφάλαια, πολλαπλάσια βεβαίως, μπορούν δυνητικά να κινητοποιήσουν αυτά τα χρήματα. Η αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου, η πράσινη και η ψηφιακή μετάβαση και τόσα άλλα, εξαρτώνται, κατά το σχέδιο, από την επιτυχή έκβαση αυτής της διαδικασίας.

Για την ακρίβεια, σχεδόν το σύνολο των έργων που εγκρίθηκαν χθες αφορούν στη λεγόμενη ψηφιακή μετάβαση, δηλαδή, σε υποδομές εκσυγχρονισμού του Δημοσίου και ψηφιοποίηση αρχείων, στην ενίσχυση συστημάτων για την ψηφιακή εξυπηρέτηση των πολιτών, στη βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος μέσω του χωροταξικού σχεδιασμού, στο πρόγραμμα Ψηφιακή Μέριμνα, ενώ συμπεριλαμβάνουν και έργα όπως το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε65 και την αποκατάσταση και ανάδειξη μνημείων της Ακρόπολης Αθηνών.

Συνέπεσε, ωστόσο, χθες, με την παραπάνω έγκριση, η έναρξη της κατασκευής δικτύου αποχέτευσης στον Δήμο Παλλήνης. Πρόκειται για ένα έργο συνολικής αξίας άνω των 700 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Συνοχής, 2014-2020 και αφορά την κατασκευή περισσοτέρων των 172 χλμ. αγωγών, θυμίζοντάς μας ότι σχεδόν το σύνολο της Βόρειας και της Ανατολικής Αττικής παραμένει -το 2021- δίχως δίκτυο αποχέτευσης.

Τα Μεσόγεια, η Παλλήνη, τα Γλυκά Νερά, η Παιανία καθώς και σειρά άλλων περιοχών στα ανατολικά αλλά και βορειότερα, το σύνολο της Β.Α. Αττικής έως τον Ωρωπό, τους Αγ. Αποστόλους, το Καπανδρίτι, τις Αφίδνες, τον Βαρνάβα και αλλού, παραμένουν το σωτήριο έτος 2021 δίχως την «πολυτέλεια» ενός κεντρικού συστήματος αποχέτευσης και είναι άρα έρμαια απορροφητικών και σηπτικών βόθρων αλλά και των εκάστοτε υπηρεσιών βυτιοφόρων τύπου... «Αχόρταγου».

Κάτι για το οποίο είχαν μεριμνήσει στο Ακρωτήρι της αρχαίας Σαντορίνης, προ περίπου 3.500 ετών και θεωρείτο ως ζωτικό στοιχείο εξασφάλισης στοιχειώδους υγειονομικής επάρκειας στην αρχαία Ρώμη, προ 2.500 ετών, η Β.Α. Αττική ακόμη το στερείται. Τουλάχιστον, χθες, υπογράφηκε η σύμβαση για την κατασκευή αυτού του έργου, στον Δήμο Παλλήνης. Ως προς τις λοιπές περιοχές της Β.Α. Αττικής… θα δούμε!

Όλων τούτων δοθέντων, προφανώς αποτελεί όχι μόνο στόχο αλλά κυριολεκτικά μοναδική ευκαιρία για τη χώρα μας, η επιτυχής αξιοποίηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ώστε να πορευτούμε στον 21ο αιώνα απαλλαγμένοι από τα βαρίδια του παρελθόντος και όσα μας οδήγησαν στη χρεοκοπία και την πολυετή κρίση.

Αποτελεί, όμως, την ίδια ώρα, στοιχειώδη υποχρέωση, πέραν της περίφημης πράσινης ή της ψηφιακής μετάβασης και τόσων άλλων κρίσιμων που συμπεριλαμβάνει το «Ελλάδα 2.0», να μην ξεχάσουμε τα θεμελιώδη. Τα βασικά, που αφορούν στην τήρηση ζητημάτων υγιεινής και στην καθημερινότητα εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων και τα οποία αν και είχαν αντιμετωπιστεί, ακόμη από την αρχαιότητα, στις ημέρες μας παραμένουν ζητούμενο, τουλάχιστον για ορισμένες περιοχές.

Μπορεί να μην είναι έργα τεχνολογίας αιχμής και να μην αφορούν ούτε την πράσινη ούτε την ψηφιακή μετάβαση, είναι όμως έργα «τιμής» για ένα συγκροτημένο κράτος, το οποίο επιθυμεί να διεκδικεί με αξιώσεις μία θέση στη σύγχρονη εποχή!


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v