Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!
Αποτελεί μόνιμη επωδό των μεταμνημονιακών εκθέσεων των θεσμών καθώς και σχεδόν του συνόλου των αξιολογήσεων της ελληνικής οικονομίας ότι το τραπεζικό σύστημα τελεί υπό ομηρία -άρα και η δυνατότητά του να χρηματοδοτεί νοικοκυριά και επιχειρήσεις- από τα κόκκινα δάνεια.
Αποτελεί κοινό τόπο, εδώ και χρόνια, ότι όσο δεν λύνεται το ζήτημα των κόκκινων δανείων, οι ελληνικές επιχειρήσεις και συνολικά η οικονομία της χώρας είναι δέσμιες αυτής της κατάστασης και δεν μπορούν να εμφανίσουν τους ρυθμούς ανάπτυξης που, υπό διαφορετικές συνθήκες, θα μπορούσαν ενδεχομένως να επιδείξουν.
Σύμφωνα με την κρατούσα άποψη, δε, «κλειδί» για την απελευθέρωσή του τραπεζικού τομέα και της οικονομίας είναι, αφενός, οι servicers που έχουν αγοράσει έναν σημαντικό όγκο αυτών των κόκκινων δανείων σε χαμηλότερες τιμές των ονομαστικών και είναι σε θέση να προσφέρουν καλύτερους όρους ρύθμισης και αφετέρου, η διαδικασία των πλειστηριασμών, μέσω της οποίας θα εισρεύσει φρέσκο χρήμα, απεγκλωβίζοντας την αγορά από τη σημερινή της κατάσταση.
Βάσει εκτιμήσεων παραγόντων της αγοράς, που διατυπώθηκαν δημόσια, πρόσφατα, στο διαδικτυακό συνέδριο FinForum, περίπου 250.000 ακίνητα, από το σχεδόν ένα εκατ. που αφορούν μη εξυπηρετούμενα δάνεια, θα τεθούν προς εκπλειστηρίαση στη διάρκεια της επόμενης πενταετίας.
Ωστόσο, αν και η ομπρέλα προστασίας που άπλωνε ο νόμος Κατσέλη αλλά και το νομοθετικό πλαίσιο που τον ακολούθησε (Σταθάκη κ.λπ.), καλύπτοντας τους γνήσια αδύναμους, αλλά και όλους τους υπολοίπους, αποτελούν παρελθόν εδώ και καιρό, πλειστηριασμοί δεν διενεργούνται από τις 8.11.2020 και εντεύθεν σε όλη την επικράτεια.
Αν και στη διάρκεια της πανδημίας πλειστηριασμοί διεξάγονταν μόνον στις περιοχές της χώρας που δεν ήσαν επιδημιολογικά επιβαρυμένες, από της δημοσιεύσεως του ΦΕΚ 4899/Β/6-11-2020 με τα μέτρα του δεύτερου lockdown έως και τη δημοσίευση της τελευταίας δέσμης περιοριστικών μέτρων, μόλις προ πενθημέρου, ΦΕΚ 843/Β/04-3-21, όλες οι πράξεις αναγκαστικής εκτέλεσης, συμπεριλαμβανομένων των πλειστηριασμών, έχουν ανασταλεί.
Έχει τεθεί, δηλαδή, από τις αρχές Νοεμβρίου έως τώρα μία οριζόντια προστασία, ενδεχομένως πρόσκαιρη, πλην ιδιαίτερα ισχυρή, από κάθε είδους πλειστηριασμό, είτε αυτός αφορά τη λεγόμενη πρώτη κατοικία ενός αδύναμου νοικοκυριού είτε αφορά το πιο «παχύ πορτοφόλι» της χώρας, που κρίνει σκόπιμο να μην ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του.
Σύμφωνα με στοιχεία του www.eauction.gr, μέσω του οποίου διενεργούνται ηλεκτρονικά οι πλειστηριασμοί ακινήτων, εκκρεμούν συνολικά 6.740 πλειστηριασμοί με τιμή πρώτης προσφοράς που κυμαίνεται από 72.770 ευρώ έως και 83,8 εκατ. ευρώ. Η ταυτότητα, δε, του κάθε φακέλου εμπεριέχει μία αναλυτική έκθεση, η οποία εξηγεί με κάθε λεπτομέρεια την υπόθεση που αφορά το κάθε δάνειο/ακίνητο. Εάν είναι πρώτη κατοικία, εάν είναι επαγγελματικό ακίνητο, αγροτεμάχιο, κατάστημα, πάρκινγκ, κ.ο.κ. καθώς και πληροφορίες σχετικά με τον δανειολήπτη. Εάν είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο, ή εάν έχει κηρυχθεί σε πτώχευση κ.λπ.
Η παράταση της προστασίας για την πρώτη κατοικία και τους ευάλωτους είναι προφανής κοινωνική ανάγκη και υπό τις παρούσες συνθήκες πανδημίας και οικονομικής δυσπραγίας επιβάλλεται. Για όλους τους υπολοίπους, όμως, ή έστω για τα ποσά εκείνα τα οποία καταφανώς ξεφεύγουν από τους κάθε λογής ορισμούς που συνοδεύουν την έννοια «ευάλωτος», δηλαδή για περιπτώσεις οφειλών άνω του μισού ή του ενός εκατ. ευρώ, γιατί υπάρχει ακόμη προστασία;
Γιατί να καταβαραθρώνεται κάθε έννοια κοινωνικής δικαιοσύνης, παρέχοντας την προστασία που προορίζεται για τους «ευάλωτους» στα πορτοφόλια κάθε είδους, ακόμη και στα πιο παχιά;
Γιατί, εντέλει, δεν ανοίγει ένα σύστημα το οποίο θα ενισχύσει την αξιοπιστία της χώρας και θα επιβεβαιώσει την ύπαρξη κράτους δικαίου;
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.