Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!
Από το 2010, οπότε η χώρα μας εισήλθε στη μνημονιακή της περίοδο, έως σήμερα, οι φόροι στο πετρέλαιο θέρμανσης (ΕΦΚ και ΦΠΑ) έχουν αυξηθεί κατά 1.244%, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας.
Επειδή, δε, τα ποσοστά είναι ενίοτε απατηλά, σε απόλυτους αριθμούς ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης έστεκε τότε στα 21 ευρώ και από το 2016 διαμορφώνεται στα 280 ευρώ ανά χιλιόλιτρο πετρελαίου θέρμανσης, ενώ ο συντελεστής του ΦΠΑ έχει αυξηθεί από 23% το 2010 σε 24% σήμερα.
Το «σκεπτικό» αυτών των αυξήσεων, δε, αφορούσε και στην εξίσωση του ΕΦΚ μεταξύ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης και άρα στην εξάλειψη κινήτρων λαθρεμπορίου σε αυτά τα δύο καύσιμα. Όμως, ως αποτέλεσμα της συγκεκριμένης εικόνας όπως βεβαίως και της ραγδαίας συρρίκνωσης των εισοδημάτων, στα χρόνια της κρίσης η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης μειώθηκε σχεδόν κατά τα δύο τρίτα, από 3,1 εκατ. τόνους το 2008, σε 1,1 εκατ. τόνους το 2017 και η Ελλάδα κατέκτησε μία από τις υψηλότερες θέσεις στην κλίμακα φορολογικών επιβαρύνσεων επί της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης στην Ευρώπη.
Επιπρόσθετα, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ που είδε το φως της δημοσιότητας το 2016, η αύξηση των συντελεστών ΕΦΚ στα υγρά καύσιμα είχε καταλυτικές επιπτώσεις τόσο στην πορεία της αγοράς πετρελαιοειδών όσο και γενικότερα στην ελληνική οικονομία, καθώς αναχαίτισε ένα τμήμα της οικονομικής δραστηριότητας.
Υπό το φως όλων αυτών, οι κυριότεροι κλαδικοί παράγοντες της αγοράς υγρών καυσίμων στην Ελλάδα, η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας (ΟΒΕ), η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (Π.Ο.Π.Ε.Κ.) και ο Σύνδεσμος των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας (ΣΕΕΠΕ), εν χορώ έχουν ζητήσει τη μείωση της φορολογίας και ειδικά του ΕΦΚ.
Πρόκειται για ένα εύλογο αίτημα, το οποίο αντικατοπτρίζει και μία σαφή κοινωνική απαίτηση.
Παρά τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης και εφέτος, το οποίο συνολικά ανέρχεται σε 68 εκατ. ευρώ (και ενδέχεται να αυξηθεί υπό όρους, σύμφωνα με το οικονομικό επιτελείο), εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά θα μείνουν για ακόμη μία χρονιά -κυριολεκτικά- στο κρύο.
Μολονότι είναι «σχεδιασμένο» για να βοηθά τους οικονομικά πλέον αδύναμους (εισοδήματα έως 12.000 ευρώ για τους άγαμους και έως 20.000 για τους έγγαμους), το επίδομα θέρμανσης οδηγεί σε στρεβλώσεις και σε εισοδηματικές «παγίδες», υπό το φως της έκτασης που λαμβάνει η φοροδιαφυγή στην Ελλάδα καθώς δύναται να χορηγηθεί σε πολίτες οι οποίοι ενδεχομένως πληρούν κατά τρόπο πλασματικό τα εισοδηματικά κριτήρια ενώ το στερούνται όσοι -ειλικρινείς- φορολογούμενοι έχουν εισοδήματα ακόμη και οριακά υψηλότερα των παραπάνω ορίων.
Αντίθετα, μείωση του ΕΦΚ και επαναφορά του στα προ κρίσης επίπεδα, όπως ζητούν οι παραπάνω κλαδικοί φορείς της αγοράς καυσίμων αλλά και όπως καταδεικνύει η σχετική μελέτη του ΙΟΒΕ επί της επίδρασης του ΕΦΚ στην τιμή των καυσίμων, όχι μόνον θα βοηθούσε στην αντιμετώπιση ενός οξύτατου κοινωνικού ζητήματος, το οποίο σχετίζεται με την ποιότητα ζωής εκατομμυρίων πολιτών, αλλά θα τόνωνε την οικονομική δραστηριότητα και κατά προέκταση τα έσοδα του προϋπολογισμού.
Μέχρι στιγμής, ενδεχομένως ελέω κλιματικής αλλαγής, οι καιρικές συνθήκες δεν έχουν καταστήσει αναγκαία -σε πολλές περιοχές της Ελλάδας- τη χρήση συστημάτων θέρμανσης. Η στιγμή όμως αυτή δεν αργεί και μαζί της έρχεται και ένα μαρτύριο για εκατομμύρια πολίτες.
Είναι ανάγκη να το υποστούν και φέτος;
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.