Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!
Το Σύνταγμα είναι το θεμέλιο και άρα -εξ ορισμού- οποιεσδήποτε αλλαγές σε αυτό επηρεάζουν ολόκληρο το οικοδόμημα.
Απαιτούν ευρεία συναίνεση, την οποία ο συνταγματικός νομοθέτης ορίζει τουλάχιστον στους 180 βουλευτές, για τον καθορισμό των αναθεωρητέων διατάξεων και την επόμενη Βουλή για την υλοποίηση της αναθεώρησης.
Σύμφωνα με το άρθρο 110 του Συντάγματος, η ανάγκη της αναθεώρησης διαπιστώνεται με απόφαση της Βουλής, ύστερα από πρόταση τουλάχιστον πενήντα βουλευτών, «με πλειοψηφία των τριών πέμπτων του όλου αριθμού των μελών της, σε δύο ψηφοφορίες που απέχουν μεταξύ τους έναν τουλάχιστον μήνα.
Αφού η αναθεώρηση αποφασιστεί από τη Βουλή, η επόμενη Βουλή, κατά την πρώτη σύνοδό της, αποφασίζει με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των μελών της σχετικά με τις αναθεωρητέες διατάξεις».
Υπό το πρίσμα αυτό, οι όποιες αλλαγές έχουν ως προαπαιτούμενο όχι μόνον την εξασφάλιση ευρείας κοινοβουλευτικής συναίνεσης αλλά και την ανανέωση της ετυμηγορίας του εκλογικού σώματος, πριν αποκρυσταλλωθούν ως ο νέος καταστατικός χάρτης της χώρας.
Υπό τις παρούσες, οιονεί προεκλογικές, συνθήκες αλλά και με την κυβερνητική πλειοψηφία υπό διορία από τον κυβερνητικό εταίρο, υπάρχει πρόσφορο έδαφος για την εκπλήρωση της πρώτης εξ αυτών των δύο συνθηκών;
Ουδεμία αμφιβολία υπάρχει ως προς την ανάγκη αναθεώρησης του Συντάγματος, ιδίως σε ό,τι αφορά στις προβλέψεις του περί (μη) ευθύνης υπουργών, όπως και σειρά άλλων ζητημάτων, επί των οποίων, ωστόσο, οι απόψεις του πολιτικού κόσμου της χώρας διίστανται.
Πρόκειται, δε, περί θεμελιωδών διαφορών, όπως αυτές που αφορούν στην κατάργηση του κρατικού μονοπωλίου στην Παιδεία, με τη θέσπιση ιδιωτικών πανεπιστημίων κ.α.
Με την προεκλογική ένταση σταδιακώς να κορυφώνεται κατά το επόμενο διάστημα, πόσο δυνατή είναι η εξασφάλιση συναίνεσης, στον βαθμό που ορίζει ο συνταγματικός νομοθέτης, επί τόσο θεμελιωδών ζητημάτων;
Εάν η παρούσα Βουλή οδηγηθεί σε διαδικασίες Συνταγματικής αναθεώρησης υπό τις παρούσες συνθήκες, η απουσία συναίνεσης και άρα η αποτυχία του εγχειρήματος υλοποίησης αυτών των τόσο αναγκαίων αλλαγών, πρέπει να θεωρείται δεδομένη.
Κάτι που κατέστη σαφές εξάλλου και από την αντίδραση της αξιωματικής αντιπολίτευσης στην πρόταση του πρωθυπουργού Α. Τσίπρα ενόψει της εκκίνησης της διαδικασίας αναθεώρησης του Συντάγματος.
Τούτων δοθέντων, η «διέξοδος» που προσέφερε χθες το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, «να καταστούν αναθεωρητέα όλα τα άρθρα που εισηγούνται κυβέρνηση και αντιπολίτευση και να επιλέξουν οι πολίτες την κατεύθυνση των αλλαγών, με την ψήφο τους στις επικείμενες εκλογές», είναι η μόνη ασφαλής οδός για την προώθηση των αναγκαίων συνταγματικών αλλαγών.
Όχι μόνο δεν χάνεται πολύτιμος χρόνος από τη θητεία της παρούσας Βουλής και δεν παραπέμπεται για ακόμη μία φορά στις «ελληνικές καλένδες» η υπόθεση αναθεώρησης του Συντάγματος, αλλά τίθεται ευθέως στην κρίση του εκλογικού σώματος το περιεχόμενο των συγκεκριμένων αλλαγών.
Πρόκειται, δε, για μία διαδικασία η οποία τηρεί το πνεύμα και το γράμμα του συνταγματικού νομοθέτη, ενισχύει τις δημοκρατικές διαδικασίες και συνάμα καλλιεργεί το έδαφος εξεύρεσης κοινού τόπου μεταξύ των μεγάλων κομμάτων της χώρας, που ενδεχομένως θα φανεί χρήσιμος στο μέλλον, ιδίως εάν οδηγηθούμε σε εκλογές με «απλή αναλογική».
Η χώρα μας έχει σαφή ανάγκη αλλαγής του καταστατικού της χάρτη, εδώ και χρόνια. Ας μη χάσει και την παρούσα ευκαιρία που της προσφέρεται, εξαιτίας κομματικών αντιλήψεων ή στείρων ιδεοληψιών.
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.