Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι αναλογίες… κάνουν τη διαφορά

Όταν προσπαθείς να κάνεις «ελκυστικό» κάτι που από τη φύση του είναι -εν πολλοίς- απεχθές, όπως οι φόροι και τα τέλη, η «προσέγγιση» που θα ακολουθήσεις πρέπει να έχει, τουλάχιστον, τις σωστές αναλογίες…

Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!

Από τους τουρίστες φορο-κατασκόπους του Γιάνη (με ένα ν) έως τα κάθε λογής μέτρα που θεσμοθετήθηκαν κατά καιρούς αλλά ουδέποτε εφαρμόστηκαν, όπως η φοροκάρτα, η προσπάθεια πάταξης της φοροδιαφυγής έχει αποδειχθεί έως τώρα πλήρης αποτυχημένων πειραμάτων, που μόνο αποτέλεσμα είχαν την ταλαιπωρία των πολιτών…

Έτσι, λοιπόν, το να κάνεις τη ζωή των φορολογούμενων ευκολότερη, απαλλάσσοντάς τους από την βάσανο της συλλογής αποδείξεων, μέσω της χρήσης πλαστικού χρήματος, συνιστά μια ευφυή κίνηση, η οποία όφειλε να έχει γίνει εδώ και χρόνια.

Αν μη τι άλλο, θα είχαν αποφευχθεί έτσι οι διάφοροι πειραματισμοί των προηγούμενων ετών, που έβαζαν τον φορολογούμενο να κάνει τη δουλειά της Εφορίας, αλλά και έφταναν μέχρι του σημείου να τινάξουν στον αέρα τον προϋπολογισμό, όπως έγινε το 2011, με τις επιστροφές φόρου που δικαιούνταν όσοι μάζεψαν περισσότερες αποδείξεις του… προβλεπομένου.

Αντί, λοιπόν, να προσπαθήσει να εφεύρει τον τροχό, ορθά το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προωθεί τη χρήση του πλαστικού χρήματος και των διαδικτυακών τραπεζικών συναλλαγών για το «κτίσιμο» του αφορολόγητου

Σε εποχές κεφαλαιακών περιορισμών, το μέτρο μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμο με πολλούς τρόπους, τόσο για τον φορολογούμενο όσο βεβαίως και για την πάταξη της φοροδιαφυγής…

Αντίθετα, το σχέδιο περί μείωσης των τελών κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και ταυτόχρονης αύξησης της φορολογίας στα καύσιμα, εμπεριέχει σαφείς κινδύνους να αποδειχθεί και αυτό ακόμη ένας αποτυχημένος πειραματισμός.

Ασφαλώς και είναι «θεάρεστη» μια μείωση στα τέλη κυκλοφορίας -και μάλιστα κατά το ήμισυ-, όπως φέρεται να μελετά ο φίλτατος κ. Τρ. Αλεξιάδης, όμως εάν επιβαρυνθούν υπέρμετρα τα ήδη πανάκριβα καύσιμα, ελάχιστο θα είναι το πραγματικό όφελος, τόσο για τον προϋπολογισμό, όσο και για την οικονομική δραστηριότητα.

Πρώτον, κατά πάσα βεβαιότητα θα αυξηθεί το κόστος προϊόντων και υπηρεσιών, αφού είναι σχεδόν βέβαιον ότι οι ιδιοκτήτες οχημάτων εμπορευματικών μεταφορών θα... αγνοήσουν το όφελος που θα έχουν -άπαξ ετησίως- από τη μείωση των τελών ενώ θα μετακυλήσουν την επιπρόσθετη επιβάρυνση της τιμής της βενζίνης στα τιμολόγιά τους…

Ίσως, δε, βρεθούμε έτσι στην παράδοξη θέση να επηρεάζεται ανοδικά ο δείκτης τιμών λιανικής… μετά από χρόνια ύφεσης και αποπληθωρισμού, εξαιτίας των φόρων.

Δεύτερον, η συνταγή και οι αναλογίες που θα υιοθετηθούν κατά τη διαδικασία μείωσης των τελών και ταυτόχρονης φορολογικής επιβάρυνσης των καυσίμων οφείλουν να μην καταστήσουν απαγορευτική τη χρήση των Ι.Χ. αυτοκινήτων για τον απλό πολίτη και μάλιστα εκείνον που είναι αναγκασμένος να χρησιμοποιεί το αυτοκίνητό του καθημερινά για εργασιακούς λόγους.

Εάν το μέτρο συνοδευόταν από μια θεαματική βελτίωση του συγκοινωνιακού έργου που προσφέρουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, ίσως να ήταν θεμιτό… Όμως ενδείξεις ως προς αυτό δεν υπάρχουν…

Το πιθανότερο είναι ότι σε περίπτωση που βρεθούν αντιμέτωποι με απαγορευτικές τιμές στην αντλία καυσίμων, οι κάθε λογής εργαζόμενοι θα μειώσουν τη χρήση των οχημάτων τους και θα στραφούν στα μέσα μαζικής μεταφοράς, επιβαρύνοντας έτσι μια ήδη βεβαρημένη κατάσταση την οποία θα υποστούν και οι ίδιοι…

Αντίστοιχα, θα καταδειχθεί, κατά πάσα βεβαιότητα, ότι το Δημόσιο θα έχει κατ’ αναλογία λιγότερα έσοδα από τη φορολογία στα καύσιμα, που βεβαίως θα δώσει τροφή σε νέους πειραματισμούς αφού τα κουκιά δεν θα βγαίνουν…

Έτσι, λοιπόν, φίλτατοι του οικονομικού επιτελείου, σύνεση και προσοχή, πριν τις οριστικές σας εξαγγελίες… 


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v