Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!
Αν και η μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 30%, που εξήγγειλε από το βήμα της ΔΕΘ ο πρωθυπουργός Α. Σαμαράς, συνιστά - δίχως άλλο- μια ευπρόσδεκτη εξέλιξη, στη λογική του ρητού «από ολότελα…», επί της ουσίας αποτελεί μια ομολογία ήττας.
Μιας βαριάς ήττας της κρατικής μηχανής, η οποία εμφανίστηκε ακόμη μια φορά αδύναμη να ελέγξει το κύκλωμα διακίνησης πετρελαιοειδών και εξαιτίας της αδυναμίας της αυτής οδήγησε σε δυσπραγία εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά στην Ελλάδα στη διάρκεια των δυο τελευταίων χειμερινών περιόδων.
Δυο και πλέον χρόνια μετά την καταφυγή της κρατικής μηχανής και συγκεκριμένα του οικονομικού επιτελείου στο μέτρο της εξίσωσης του ΕΦΚ μεταξύ του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης, ως αποτέλεσμα της αδυναμίας του να ελέγξει το κύκλωμα διακίνησης πετρελαιοειδών, το κράτος διαφοροποιεί εκ νέου τον ΕΦΚ μεταξύ των δυο καυσίμων –διότι προφανώς τούτο σημαίνει η μείωση του κατά 30% μόνον στο θέρμανσης- αίροντας την όποια λογική είχε η εξίσωσή του ΕΦΚ στην προσπάθεια καταπολέμησης της λαθρεμπορίας και της φοροδιαφυγής που τη συνοδεύει.
Με άλλα λόγια, στη βάση της εξαγγελίας του φίλτατου κ. Σαμαρά, περί μείωσης του ΕΦΚ κατά 30% στο πετρέλαιο θέρμανσης, ανοίγει εκ νέου η πόρτα –που ούτως ή άλλως παρέμενε μισάνοιχτη με χίλιους δυο άλλους τρόπους - στο λαθρεμπόριο και στην απώλεια εσόδων για το δημόσιο.
Όλα αυτά, δε, όταν η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης αναμένεται να μειωθεί μόλις κατά 10-12 λεπτά το λίτρο, χάρις στη μείωση του ΕΦΚ, παραμένοντας έτσι ιδιαίτερα υψηλή για το μέσο νοικοκυριό, γεγονός που οδήγησε την κυβέρνηση στην ταυτόχρονη διατήρηση του επιδόματος θέρμανσης στα πλέον ευάλωτα νοικοκυριά.
Έτσι, όμως, ούτε η πίτα μένει ολάκερη, ούτε και ο σκύλος χορτάτος.
Μετά από μια απίστευτη ταλαιπωρία δυο και πλέον ετών, το δημόσιο θα συνεχίσει να χάνει φορολογικά έσοδα και ταυτόχρονα να βάζει βαθειά το χέρι στην τσέπη για να δίνει επιδόματα που δεν θα χρειαζόταν να δώσει ενώ οι πολίτες θα συνεχίσουν να στέκουν αδύναμοι να προμηθευτούν πετρέλαιο θέρμανσης σε λογικές τιμές.
Συμβαίνουν δε αυτά, όταν μόλις τον προηγούμενο Δεκέμβριο, ο τότε υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας θεωρούσε ανάθεμα το ενδεχόμενο εκ νέου διαφοροποίησης του ΕΦΚ, καθώς τούτο, όπως υποστήριζε θα άνοιγε το παράθυρο στο λαθρεμπόριο…
Το δε περίφημο σύστημα εισροών – εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων, στο οποίο είχε εναποθέσει το κράτος τις ελπίδες του για την πάταξη του λαθρεμπορίου, ακόμη δεν λειτουργεί…
Όπως κατήγγειλε πρόσφατα ο συλλογικός φορέας των πρατηριούχων, ΠΟΠΕΚ, ακόμη δεν είναι γνωστό πόσα πρατήρια έχουν εγκαταστήσει το σύστημα ελέγχου, παρά τη λήξη της σχετικής προθεσμίας ενώ πολλά από όσα έχουν εγκαταστήσει το συγκεκριμένο σύστημα δεν επικοινωνούν με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) του υπουργείου Οικονομικών, εξαιτίας τεχνικών ή άλλων προβλημάτων.
Πρόκειται περί ενός πραγματικού οργίου αναποτελεσματικότητας ή εντέλει σκοπιμότητας.
Διότι δεν υπάρχει κανείς άλλος λογικός τρόπος να ερμηνεύσει κανείς την αδυναμία του κράτους να πατάξει το λαθρεμπόριο, αλλά και να άρει το καθεστώς δυσπραγίας χιλιάδων νοικοκυριών, στο οποίο το ίδιο τα έχει υποβάλλει.
Ας μην θίξουμε, δε, το –καθόλα υπαρκτό- ζήτημα της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης που σημειώθηκε στη διάρκεια των δυο τελευταίων ετών, στην προσπάθεια των πολιτών αυτής της χώρας να θερμανθούν με εναλλακτικά καύσιμα…
Αν η οδός της πάταξης του λαθρεμπορίου διέρχεται διαμέσου του διαβόητου, πλέον, συστήματος εισροών –εκροών, ας κάνουν ορισμένοι τη δουλειά τους και ας το θέσουν σε λειτουργία πριν την έναρξη της φετινής χειμερινής περιόδου…
Δεν είναι ποτά αργά για να διορθωθεί ένα λάθος ή να αρθεί μια αδικία…
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.