Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Έξυπνοι και χαζοί φόροι

Η ελαστικότητα ζήτησης ως προς την τιμή ενός αγαθού ή μιας υπηρεσίας είναι κάτι που διδάσκεται στον πρώτο χρόνο του πανεπιστημίου. Αυτό που δεν διδάσκεται, όμως, σε κανένα πανεπιστήμιο είναι ότι η απουσία ευφυΐας είναι ανίκητη και ότι μπορεί να τινάξει μια οικονομία στον αέρα…

Έξυπνοι και χαζοί φόροι
Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!

Πόση ευφυΐα χρειάζεται, άραγε, ώστε να συνειδητοποιήσει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης ότι η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη θα μπορούσαν να είχαν γλιτώσει το νέφος αιθαλομίχλης που τις πνίγει τις τελευταίες ημέρες;

Η δραματική πτώση της κατανάλωσης που συνόδευσε την εξίσωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης και επιβάρυνε την τιμή του τελευταίου κατά περίπου 25-30% δεν άναψε κανένα προειδοποιητικό «λαμπάκι» στο υπουργείο Οικονομικών σχετικά με τη δυσπραγία που αντιμετωπίζει η κοινωνία;

Το γεγονός ότι σχεδόν μισό εκατομμύριο άνθρωποι έχουν σπεύσει να κάνουν αίτηση για το επίδομα θέρμανσης, το οποίο βεβαίως θα βαρύνει τον προϋπολογισμό και όλους τους συνεπείς φορολογούμενους, δεν τους λέει τίποτε;

Η εξίσωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης προς τα επάνω και όχι προς τα κάτω ήταν μια ελάχιστα... ευφυής κίνηση.

Παλιότερα, όταν ακόμη υπήρχε εμπορική ζωή άξια λόγου, λέγαμε «εν τη καταναλώσει το κέρδος» και όλοι καταλαβαίναμε τι σήμαινε.

Σήμερα, το οικονομικό επιτελείο επιλέγει να θυσιάσει αυτήν τη λογική σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης, αλλά εμφανίζεται, ορθώς, να την υιοθετεί στον ΦΠΑ στην εστίαση.

Σύμφωνα με όσα μας είπε ο ίδιος ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 13% οδήγησε σε μικρότερη απώλεια εσόδων από εκείνην που υπολόγιζε τόσο η τρόικα όσο και η κυβέρνηση, αλλά κυριότερα, τόνωσε τις πωλήσεις και επέδρασε ευνοϊκά στον αριθμό των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο και στον αριθμό των ανθρώπων που αυτές απασχολούν.

Όπως μας είπε, από του βήματος της Βουλής, ο φίλτατος κ. Σταϊκούρας, η τρόικα προέβλεπε σε ετήσια βάση απώλεια εσόδων 240 έως 320 εκατ. ευρώ, η κυβέρνηση εκτιμούσε το μέγεθος στα 157-209 εκατ. ευρώ και από ό,τι φαίνεται τελικά η χασούρα δεν θα είναι μεγαλύτερη από 44-107 εκατ. ευρώ.

Και όλα αυτά παρά την περιορισμένη ανταπόκριση του κλάδου, σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων του οποίου τελικά δεν μείωσε επαρκώς τις τιμές...

Ταυτόχρονα, όμως, παρά αυτήν τη σχετική χασούρα και παρά την αντίσταση ορισμένων επιχειρηματιών να μειώσουν τις τιμές, οι καθαρές πωλήσεις του κλάδου αυξήθηκαν 9%, ενώ οι τιμές στις επώνυμες αλυσίδες εστίασης μειώθηκαν κατά 5,2%.

Από την ημέρα που ίσχυσε το μέτρο, προ πενταμήνου, έκλεισαν 250 επιχειρήσεις αλλά άνοιξαν 400 νέες δημιουργώντας 800 νέες θέσεις εργασίας, καθιστώντας σαφή τα άμεσα οφέλη που συνεπάγεται για το επίπεδο κατανάλωσης, ανταγωνιστικότητας και απασχόλησης η μείωση των φορολογικών συντελεστών και της τελικής τιμής των προϊόντων στον κλάδο.

Σε μια χώρα η οποία αριθμεί, επισήμως, πάνω από 1,3 εκατ. ανέργους και ανεπισήμως πολύ περισσότερους, καθώς και περισσότερα από 2,7 εκατ. ΑΦΜ με ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την εφορία, οποιαδήποτε περαιτέρω αύξηση της φορολογίας μόνον καταστροφικές συνέπειες μπορεί να έχει, επομένως ορθώς η κυβέρνηση αποφάσισε να μην επαναφέρει τον συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση στα παλιά του επίπεδα.

Ακριβώς η ίδια λογική, όμως, γιατί δεν ισχύει και σε ό,τι αφορά τον ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης;

Η εξάλειψη της ψαλίδας μεταξύ των φορολογικών συντελεστών πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης, που ήταν απαραίτητη για την κατάργηση του λαθρεμπορικού «κινήτρου», δεν θα λειτουργούσε κατά ακριβώς τον ίδιο τρόπο εάν είχε γίνει προς τα κάτω και όχι προς τα πάνω;

Κακά τα ψέματα, φίλτατοι, εδώ που έχουμε όλοι μας φθάσει, με την ανέχεια και την ένδεια να κυριαρχούν, ο τόπος μας δεν χωράει στενοκεφαλιές και μυωπικές προσεγγίσεις...

Μυαλό χρειάζεται, ώστε να αντιληφθεί ότι προκοπή με την παρούσα υπερφορολόγηση δεν θα δούμε...

Τώρα, τα έχουμε ξαναπεί. Αν δεν της φθάνουν της κυβέρνησης ώστε να συντηρήσει το κράτος, ας κόψει τις δαπάνες της... Εμείς γιατί το κάνουμε;

 


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v