Γιατί οι μισοί πτυχιούχοι στην Ελλάδα αισθάνονται φτωχοί

Σε χειρότερη θέση έναντι άλλων ευρωπαίων αισθάνονται ότι βρίσκονται οι απόφοιτοι πανεπιστημίων στη χώρα μας. Η «σχετική στέρηση» και η ουσία. Γράφει ο Τάκης Μίχας.

Γιατί οι μισοί πτυχιούχοι στην Ελλάδα αισθάνονται φτωχοί
  • του Τάκη Μίχα

Το ήμισυ των Ελλήνων με τριτοβάθμια εκπαίδευση θεωρούν τους εαυτούς τους φτωχούς. Συγκεκριμένα, το 46,7% των συμπολιτών μας με πανεπιστημιακές σπουδές αυτοπροσδιορίζεται ως «φτωχό» σύμφωνα με τις στατιστικές της Eurostat που αφορούν το 2023.

Πρόκειται για το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη των 26. Στην άκρως αντίθετη πλευρά βρίσκεται το Λουξεμβούργο όπου μόλις ένα 3,4% των πολιτών με ανώτατη εκπαίδευση θεωρεί τον εαυτό του «φτωχό».

Η έρευνα διαχωρίζει τους άνω των 18 ετών σύμφωνα με το ακαδημαϊκό τους επίπεδο σε τρεις κατηγορίες: Αυτούς πού τελείωσαν γυμνάσιο, αυτούς που τελείωσαν λύκειο και αυτούς που τελείωσαν πανεπιστημιακή εκπαίδευση,

Στην Ελλάδα το 81,8% στην πρώτη ομάδα θεωρεί τον εαυτό του φτωχό, το 68,9% στην δεύτερη ομάδα και όπως είδαμε, ένα 46,7% στη τρίτη ομάδα.

Τα αποτελέσματα της έρευνας της Eurostat είναι χωρίς αμφιβολία σημαντικά. Οταν το ήμισυ των πολιτών με ανώτατη εκπαίδευση αισθάνεται φτωχό, τότε τίθεται ένα ερώτημα σχετικά για τα κίνητρα πού έχει κανείς να σπουδάσει. Ποιος ο λόγος να επενδύσεις σε πολυετείς σπουδές με τα ανάλογα έξοδα όταν έχεις 50% πιθανότητες να καταλήξεις σε μία κατάσταση την οποία προσδιορίζεις ως φτώχεια;

Aλλά ποιος είναι ο λόγος για τον οποίο άτομα με τριτοβάθμια εκπαίδευση θεωρούν τους εαυτούς τους φτωχούς; Και γιατί είναι αυτό το φαινόμενο είναι ιδιαίτερα έντονο στην Ελλάδα;

Μια θεωρία που προσπαθεί να εξηγήσει το γεγονός ότι τα άτομα με τριτοβάθμια εκπαίδευση έχουν τόσο ανεπτυγμένη την αίσθηση της φτωχοποίησης είναι η θεωρία της «σχετικής στέρησης». Πρόκειται για την αίσθηση ότι δεν παίρνεις τα χρήματα που θεωρείς ότι σου αξίζουν σε σχέση με άτομα που έχουν λιγότερη εκπαίδευση.

Παρόλο που κατά μέσο όρο τα επαγγέλματα που απαιτούν περισσότερη εκπαίδευση αμείβονται καλύτερα, εν τούτοις με τις συνεχείς αυξήσεις του κατώτατου μισθού η διαφορά μειώνεται συνεχώς. Αυτό το φαινόμενο είναι ιδιαίτερα ισχυρό στην Ελλάδα.

Οπως μας λέει ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Γεώργιος Μπήτρος«Ο βασικός μισθός στην Ελλάδα το 2024 ήταν το 61,8% του μέσου μισθού και το 2027 σύμφωνα με κυβερνητικές δηλώσεις θα είναι 63%. Ομως αυτό το ποσοστό είναι αρκετά υψηλότερο από τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές για το ύψος ενός επαρκούς μίνιμουμ μισθού που ορίζεται στο 50% του μέσου μισθού. Αυτό σημαίνει ότι ο κατώτερος μισθός στις χώρες της ΕΕ αναμένεται να είναι στο 50% του μέσου μισθού».

Επιπλέον, η δυσανάλογη αύξηση της τιμής ορισμένων αγαθών, όπως τα ακίνητα, βαραίνει επίσης την κατάσταση. Σήμερα, ο νέος πού τελειώνει τριτοβάθμια εκπαίδευση διαπιστώνει ότι -όπως και ο νέος με μικρότερη μόρφωση- ο μισθός του δεν επαρκεί καν για να αγοράσει/νοικιάσει ένα διαμέρισμα.

Διότι σήμερα, οι τεράστιες ελλείψεις που δημιουργούν στην αγορά ακινήτων οι πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης, σε συνδυασμό με την κυβερνητική πολιτική να επιδοτεί (με άδειες παραμονής Golden Visa) ξένους ολιγάρχες που αγοράζουν ακίνητα, έχει καταστήσει την εξεύρεση ενός ακινήτου ένα απρόσιτο όνειρο για ένα νέο. Σε αυτό τον τομέα ο πολυσπουδασμένος νέος δεν βλέπει καμία διαφορά στην κατάσταση του με αυτή ενός νέου με γυμνασιακή παιδεία.

Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.grFOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin

Πάντως, ανεξάρτητα από τους λόγους πού το προκαλούν, το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό νέων στην ΕΕ με τριτοβάθμια εκπαίδευση πού αισθάνονται φτωχοί «μυρίζει μπαρούτι». Διότι αυτό σημαίνει ότι η παιδεία παύει να παίζει τον ρόλο του μοχλού οικονομικής ανόδου του νέου.

Ο νέος θα αρχίσει να αναζητά ορθολογικές λύσεις λιγότερο δαπανηρές και επίπονες από την τριτοβάθμια εκπαίδευση είτε π.χ. εισερχόμενος στην αγορά εργασίας μετά το γυμνασιακό επίπεδο είτε -στην χειρότερη περίπτωση- δραστηριοποιούμενος στον χώρο της παραβατικότητας, όπως συμβαίνει σε πολλές χώρες της Λατινικής Αμερικής,.


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v