Ας πάρουμε ένα δημοφιλές απλουστευμένο, χάριν οικονομίας κειμένου, παράδειγμα που διχάζει την επιστημονική κοινότητα του "σήμερα", όπως ένα ηλεκτρικό όχημα (FCEV) με κυψέλες υδρογόνου (Fuel Cells) σε σύγκριση με ένα συνηθισμένο ηλεκτρικό όχημα με επαναφορτιζόμενη μπαταρία (B.E.V.) .
Το αντίστοιχο FCEV (με κυψέλες υδρογόνου) ναι μεν έχει υπερδιπλάσια ως και τριπλάσια αυτονομία σε χιλιόμετρα και ελάχιστο χρόνο επανατροφοδοσίας/επαναφόρτισης συγκριτικά με το B.E.V (με μπαταρία) που θέλει ώρες να φορτίσει.
Όμως με τις σημερινές συνθήκες, το λίαν εξωτικό FCEV κοστίζει κατά μέσο όρο 2,3 φορές ακριβότερα από το κλασσικό ηλεκτρικό B.E.V, πλέον των προβλημάτων των ελάχιστων σημείων επανατροφοδοσίας του FCEV, σε σχέση με τα πολλαπλά σημεία επαναφόρτισης του B.E.V και της έλλειψης επαρκούς παραγωγής Fuel Cells υδρογόνου ειδικά αυτό του καθαρού (πράσινου) υδρογόνου.
Πρέπει να προωθήσουμε την τεχνολογία υδρογόνου; Η γεωπολιτική απάντηση στο ερώτημα που θέσαμε, αποκλειστικά για τις χώρες της Δύσης μετά την εκλογή Trump, είναι ένα βέβαιο "Ναι".
Γιατί; Εξαιτίας της πίεσης δύο πραγματικών αναγκαιοτήτων-προτεραιοτήτων για τη Δύση.
- Πρώτον, της αναγκαιότητας απεξάρτησης από τον άνθρακα
- Δεύτερον, της αναγκαιότητας της ενεργειακής απεξάρτησης της Δύσης κι ειδικότερα της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τους BRICS και ειδικά από την Κίνα.
Μα αυτά δεν το επιτυγχάνουν οι ανεμογεννήτριες, τα ηλιακά πάρκα, οι μπαταρίες αποθήκευσης ενέργειας, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και όλες αυτές οι πολυδιαφημισμένες νέες τεχνολογίες παραγωγής κι αποθήκευσης ενέργειας; Η απάντηση είναι πως "όχι".
Οι πράσινες τεχνολογίες του σήμερα -κυρίως αυτές των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας- αντί να μειώνουν, τελικά αυξάνουν την εξάρτηση από την κινεζική τεχνολογία και βιομηχανία που είναι ο κύριος παραγωγός των ανωτέρω κυρίως ηλιακών πάνελς και μπαταριών.
Η γεωπολιτική υψηλή στρατηγική της Δύσης έρχεται να δώσει τη λύση. Το υδρογόνο είναι το πιο άφθονο στοιχείο στη φύση, δεν έχει καμία εξάρτηση από τεχνολογία εκτός χωρών μελών της Ατλαντικής Συμμαχίας, ενώ η τεχνολογία του υδρογόνου, κι ειδικά στις κυψέλες υδρογόνου, παράγεται κυρίως σε HΠΑ και Καναδά.
Δεν ήταν τυχαία η πτώση των μετοχών των εταιρειών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στη Wall Street αμέσως μετά την εκλογή Trump. Όχι φυσικά γιατί θα σταματήσει η παραγωγή κι η εγκατάσταση ΑΠΕ στη Δύση, αλλά απλά επειδή αναμένεται να μειωθεί ο φρενήρης ανοδικός ρυθμός των τελευταίων ετών. Άλλωστε οι ΑΠΕ δεν είναι ανταγωνιστικές, αλλά συμπληρωματικές με το υδρογόνο.
Η αύξηση της παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, ιδίως από αιολική και ηλιακή ενέργεια, είναι κρίσιμη για την παραγωγή πράσινου (καθαρού) υδρογόνου σε ανταγωνιστικές τιμές. Όμως, τα πλεονεκτήματα του υδρογόνου στην αποθήκευση ενέργειας έναντι των μπαταριών είναι εκείνα που αναμένεται να εκτοξεύσουν τη χρήση του υδρογόνου μαζί με την αναβάθμιση και δημιουργία νέων υποδομών.
Η Ελλάδα και η "οικονομία του υδρογόνου"
Η Ελλάδα βρίσκεται σε θέση να πρωτοστατήσει στην παραγωγή πράσινου υδρογόνου, αξιοποιώντας τους άφθονους ανανεώσιμους πόρους της, ειδικά την ηλιακή και την αιολική ενέργεια. Η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει εγχώρια τεχνογνωσία, αλλά και διεθνείς συνεργασίες για τη μεταφορά και υιοθέτησή της.
Η «οικονομία του υδρογόνου» αναμένεται να δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας, να ενισχύσει την περιφερειακή ανάπτυξη και να ενδυναμώσει την ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας. Η γεωστρατηγική θέση της Ελλάδας (σε συνδυασμό με τις λιμενικές της υποδομές και το ισχυρό ναυτιλιακό οικοσύστημα) ευνοεί τον κομβικό της ρόλο στην εφοδιαστική αλυσίδα του υδρογόνου.
Η μεγαλύτερη πρόκληση για τα ελληνικά συμφέροντα αναφορικά με τις νέες τεχνολογίες υδρογόνου αφορά την εμπορική ναυτιλία, όπου οι τελευταίες εκτιμήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο αγγίζουν το ποσό των $100 δισ. για τα επόμενα χρόνια.
* Ο Μάνος Ξιώνης είναι μέλος ΔΣ, βασικός μέτοχος ελληνικών και διεθνών εταιρειών στον χώρο της Ενέργειας, της Πληροφορικής και των Χρηματοοικονομικών.
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.