Οι πράσινες επιδοτήσεις και τα δωράκια στη γερμανική οικονομία

Πώς το γερμανικό κράτος προίκισε πλουσιοπάροχα τη σουηδική Northvolt για να χτίσει εργοστάσιο παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη χώρα. Η νέα «ανισότητα».

Οι πράσινες επιδοτήσεις και τα δωράκια στη γερμανική οικονομία

Η Ευρωπαϊκή Κομισιόν έβαλε την περασμένη εβδομάδα ένα ακόμα καρφί στο φέρετρο της ελεύθερης οικονομίας. Έτσι συμφώνησε με το αίτημα της Γερμανίας να παράσχει κρατικές επιδοτήσεις ύψους 902 εκατ. ευρώ έτσι ώστε να δεχθεί η σουηδική επιχείρηση Northvolt να εγκαταστήσει στην γερμανική πόλη Χάιντε ένα εργοστάσιο παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα που σε διαφορετική περίπτωση θα είχε κατασκευασθεί στις ΗΠΑ.

Είναι η πρώτη φορά που η ΕΕ χρησιμοποιεί αυτό τον μηχανισμό επιδοτήσεων που είχε συμφωνηθεί τον περασμένο Μάρτιο ως αντίμετρο στις επιδοτήσεις των ΗΠΑ σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο πλαίσιο της λεγόμενης «πράσινης μετάβασης» γνωστού ως «νόμος για την Μείωση του Πληθωρισμού» (IRA).

Σε συνέντευξη τύπου η αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μαργκρέτε Βεστάγκερ χρησιμοποιώντας ρητορική που θύμιζε Ντόναλντ Τραμπ τόνισε ότι «διασφαλίζουμε ότι αν ένα κράτος-μέλος το επιθυμεί, μπορεί να προσφέρει βοήθεια έτσι ώστε η επένδυση να υλοποιηθεί στην Ευρώπη, η τεχνολογία να αναπτυχθεί στην Ευρώπη και οι θέσεις εργασίας να παραμείνουν στην Ευρώπη».

Φυσικά δεν είναι έτσι απλά τα πράγματα όπως τα παρουσιάζει η αντιπρόεδρος της Κομισιόν. Δεν έχουν όλα τα κράτη την δημοσιονομική ευρωστία της Γερμανίας για να προσφέρουν τέτοιες ενισχύσεις για να αποτρέψουν τις επιχειρήσεις της πράσινης μετάβασης να επενδύσουν στις ΗΠΑ. Ιδιαίτερα οι φτωχές καταχρεωμένες χώρες της ΕΕ -όπως η Ελλάδα- δεν έχουν αυτή τη δυνατότητα με αποτέλεσμα να διευρυνθούν οι οικονομικές ανισότητες εντός της ΕΕ.

Αναγνωρίζοντας αυτές τις ανησυχίες ο Γερμανός υπουργός Κλιματικής Δράσης και Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ που ήταν παρών στη συνέντευξη Τύπου επεσήμανε ότι όλες οι χώρες θα πρέπει να έχουν ευκαιρίες «αλλά ευρωπαϊκή αλληλεγγύη επίσης σημαίνει ότι εκείνοι που μπορούν να επενδύσουν, που μπορούν να γίνουν μέρος μιας νέας οικονομικής δύναμης δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με καχυποψία». Με άλλα λόγια δεν είναι αμαρτία να είσαι πλούσιος!

Το εργοστάσιο θα ετήσια ικανότητα παραγωγής 60 GWh που σημαίνει ικανότητα για παραγωγή έως και 1 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα ετησίως. Προβλέπεται ότι το εργοστάσιο θα αρχίσει να λειτουργεί το 2026 και θα φτάσει στο απόγειο της παραγωγικότητας του τρία χρόνια μετά.

Σύμφωνα με τη Κομισιόν αυτή η βοήθεια « θα λειτουργήσει σαν κίνητρο μια και χωρίς αυτήν το εργοστάσιο θα είχε εγκατασταθεί έξω από τον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο»

Πάντως, όπως μας διδάσκει τόσο η οικονομική θεωρία, όσο και η εμπειρία (ιδίως η ελληνική!), αντίθετα με αυτά που πιστεύει η Κομισιόν, τα συστήματα επιδοτήσεων στους μόνους που δίνουν κίνητρα είναι στους «προσοδοθήρες» των οποίων οι τάξεις θα πληθύνουν, καθώς εταιρείες –μαϊμούδες θα ζητούν επιδοτήσεις για να μη μεταφερθούν στις ΗΠΑ και στρατιές «πράσινων συμβούλων» θα γεμίσουν την πιάτσα προσφέροντας πολύτιμες συμβουλές για το πώς μπορεί κανείς να βάλει το χέρι στο μέλι των «πράσινων» ευρωπαϊκών επιδοτήσεων.


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v