Τι συμβαίνει στην Ελλάδα με τα κονδύλια για τους άπορους

Το ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας για τους Απόρους και οι κρίσιμες πληροφορίες για το πώς λειτούργησε στην Ελλάδα. Οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης ΝΔ και ΠΑΣΟΚ και η περίοδος ΣΥΡΙΖΑ.

Τι συμβαίνει στην Ελλάδα με τα κονδύλια για τους άπορους
  • Του Δημήτρη Καρέλλα*

Σε άρθρο του σε αυτόν εδώ τον ιστότοπο, υπό τον δραματικό τίτλο "Χάνονται κεφάλαια για τους άπορους στην Ελλάδα" ο κ. Παπανδρόπουλος ασχολείται με το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας για τους Απόρους (ΤΕΒΑ) και τα προβλήματά του. Και τo κάνει παραθέτοντας λάθος στοιχεία, δημιουργώντας "ενόχους" κατά το δοκούν και παραλείποντας ουσιώδεις πληροφορίες.

Λάθος στοιχεία: διατείνεται ότι η απορρόφηση των κονδυλίων ανέρχεται στο 7,5%, δηλαδή κάπου 25 εκατομμύρια ευρώ στο σύνολο των 331 εκατομμυρίων του προγράμματος 2014-2020. Τον Ιούλιο 2019, τα ποσοστά, πάντοτε επί του συνολικού ποσού, δείχνουν:

(α) Ποσά υπογεγραμμένων συμβάσεων με προμηθευτές: 46,6%

(β) Ποσά που έχουν πιστωθεί στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων: 36,5%

(γ) "Επίσημα" αιτήματα της χώρας στην ΕΕ την τριετία 2017-2019 : 22,7%.

"Επίσημα" σημαίνει ότι η λεγόμενη Αρχή Πιστοποίησης έχει ελέγξει εξονυχιστικά, επί εβδομάδες και μήνες, κάποια από τα στοιχεία και αποδίδει τελικό λογαριασμό στην ΕΕ. Κάποια στιγμή, και πέραν του 2021, θα αποδώσει λογαριασμό για το σύνολο. Δεν μας παίρνει ο χώρος να εξηγήσουμε το πολύπλοκο σύστημα των ελέγχων. Αλλά σε πρώτη ζήτηση…

Λάθος "ένοχοι". Υποτίθεται ότι φταίει η "αθάνατη ελληνική γραφειοκρατία" και τα "φερέφωνά της που παραμορφώνουν την αλήθεια". Στα φερέφωνα θα επανέλθουμε. Για το ποιος ευθύνεται για τις καθυστερήσεις που υποχρέωσαν το πρόγραμμα να ξεκινήσει μόλις το 2016 αντί το 2014, απευθυνθείτε στο Υπ. Εργασίας των κ.κ. Βρούτση - Κεγκέρογλου που πήρε την έγκριση από την ΕΕ τον Δεκέμβριο 2014(!).

Για την ιστορία, το 2015 έπρεπε να ξεκινήσουν όλα από την αρχή και μάλιστα χωρίς δυνατότητα αλλαγής των βασικών παραμέτρων του εγκεκριμένου σχεδίου: νομοθετήθηκαν το πλαίσιο και οι διαδικασίες, ενεργοποιήθηκαν 57 κοινωνικές συμπράξεις σε όλη την χώρα (τοπικές αυτοδιοικήσεις Α και Β βαθμού, Εκκλησία, ΜΚΟ, άτυπες ομάδες κοινωνικής αλληλεγγύης), προκηρύχθηκε ένας δύσκολος κεντρικός διαγωνισμός για να προλάβουν να οργανωθούν οι συμπράξεις για τους επόμενους δικούς τους περιφερειακούς διαγωνισμούς.

Ουσιώδεις παραλείψεις 1. Ο σχεδιασμός της κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ εξαντλήθηκε στην πρόβλεψη διανομών σακούλας με τρόφιμα μακράς διάρκειας. Αλλες χώρες είτε προέβλεψαν έτοιμα ζεστά γεύματα (Βουλγαρία, Κροατία) είτε παροχή σχολικών ειδών (Κύπρος) είτε στήριξη ειδικά των άστεγων, των μεταναστών και των διαμενόντων δίχως πρόσβαση στην κρατική προνοιακή πολιτική (Γερμανία, Ολλανδία, Σουηδία). Η προσπάθεια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ να μετατρέψει την (αναξιοπρεπή) σακούλα σε προπληρωμένη τραπεζική κάρτα πρόσβασης σε super market και καταστήματα τροφίμων κατά τα πρότυπα της Κάρτας Αλληλεγγύης (2015-2017) του προγράμματος άμεσης αντιμετώπισης της ανθρωπιστικής κρίσης προσέκρουσε στο ήδη διαμορφωμένο πλαίσιο. Το ίδιο και η προσπάθεια να συμπληρώσει το άκρως επιτυχημένο πρόγραμμα των ζεστών σχολικών γευμάτων.

Τουλάχιστον, το ΤΕΒΑ συνδέθηκε με το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ - νυν ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα) δηλαδή αποδόθηκε στους ανθρώπους της φτώχειας για τους οποίους είχε σχεδιαστεί. Παρεμπιπτόντως, οι δικαιούχοι του ΚΕΑ αριθμούσαν περίπου 660.000 στις αρχές 2017 και τον Ιούλιο 2019 είχαν μειωθεί σε περίπου 470.000. Από τη γνωστή, πολλαπλώς καταγγελθείσα κοινωνικά ανάλγητη πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ.

Ουσιώδεις παραλείψεις 2. Η αναφορά του κ. Παπανδρόπουλου σε συνολικό κακό σχεδιασμό (διαχρονικά 2013-2019;), δεν λαμβάνει υπ’ όψιν τις εύφημες μνείες της Κομισιόν για τις καλές πρακτικές του ελληνικού επανασχεδιασμού 2015-2018:

(α) διαδικτυακή πλατφόρμα παρακολούθησης των αποθεμάτων τροφίμων (πλήρης διαφάνεια, αποκλεισμός κακόβουλων πρακτικών) που έδωσε τη δυνατότητα για επιπλέον παροχή 5.745.500 συσσιτίων από τα περισσεύματα

(β) έστω στη σακούλα, προσθήκη φρέσκων λαχανικών, γαλακτοκομικών και νωπού κρέατος

(γ) ενημέρωση των ωφελούμενων για το πότε/πού κάθε διανομής μέσω sms.

Γιατί τόσα λάθη και παραλείψεις από τον κ. Παπανδρόπουλο; Διότι στηρίχθηκε μόνο σε μία (1) πηγή, το ίδρυμα Τράπεζα Τροφίμων,"παιδί" της οικογένειας Βασιλόπουλου της γνωστής πολυεθνικής αλυσίδας. Δίχως περαιτέρω έρευνα - ούτε καν στη διαχειριστική αρχή του ΤΕΒΑ. Οι ακριβώς ίδιες αιτιάσεις της Τράπεζας Τροφίμων έχουν προ καιρού απαντηθεί (ας ρωτήσει τον επικεφαλής της Τράπεζας Τροφίμων). Μοιάζει ως εάν η εν λόγω πηγή, επανερχόμενη, να επιδιώκει να διαχειριστεί τα κονδύλια του ΤΕΒΑ. Τόσο απλά;

Η ειρωνεία είναι ότι ο κ. Παπανδρόπουλος, καταγγέλλει τα "φερέφωνα της γραφειοκρατίας που παραμορφώνουν την αλήθεια", χωρίς περαιτέρω έρευνα και με στοιχεία από μια βαρύτατα μεροληπτούσα πηγή. Συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις, καταλήγεις να χρησιμοποιείς ελλιπή/λανθασμένα/διαστρεβλωμένα στοιχεία, εξάγοντας λάθος συμπεράσματα που μπορεί απλώς να είναι βολικά για την πηγή σου. Δηλαδή, αυτά ακριβώς που διδάσκονται να αποφεύγουν οι δημοσιογράφοι στις σχολές τους και, κυρίως, στο πεδίο της καθημερινής μαχόμενης δημοσιογραφίας.

Ελπίζουμε τουλάχιστον να ρωτήσει την παρούσα κυβέρνηση πώς σκοπεύει να ολοκληρώσει το πρόγραμμα.

* πρώην Γενικός Γραμματέας Πρόνοιας/Κοινωνικής Αλληλεγγύης 

 

Η απάντηση του Αθ. Χ. Παπανδρόπουλου

Ευχαριστώ ιδιαιτέρως τον κύριο Δημήτρη Καρέλλα, πρώην Γενικό Γραμματέα Πρόνοιας / Κοινωνικής Αλληλεγγύης για την απάντησή του στο άρθρο μου υπό τον τίτλο «χάνονται κεφάλαια για τους άπορους στην Ελλάδα». Καταλαβαίνω την ευαισθησία του για το θέμα αυτό και χαίρομαι για την εκδήλωσή της.

Στην απάντησή του, ο κύριος πρώην Γενικός Γραμματέας θέλει να αποδείξει ότι στο άρθρο μου παρέθεσα «λάθος στοιχεία, δημιούργησα «ενόχους» κατά το δοκούν και παρέλειψα ουσιώδεις πληροφορίες». Υποθέτω δε ότι θα αισθάνεται θιγμένος και ο ίδιος, καθόσον θεωρεί ότι εν μέρει αμφισβητείται το εν γένει θετικό του έργο στην Πρόνοια την περίοδο 2015-2019.

Λυπούμαι, αλλά θεωρώ ότι ο κύριος πρώην γενικός προσπαθεί χωρίς σοβαρό λόγο, να θολώσει τα νερά, πάνω σε ένα θέμα για το οποίο δεν είχε και πλήρη ευθύνη.  Στο επίμαχο άρθρο μου, επισημαίνω ότι την περίοδο 2014-2019, η Ελλάδα, επί ποσού 331 εκατομμυρίων ευρώ που της αναλογούσε για βοήθεια στους άπορους, απορρόφησε 200 εκατ. λιγότερα. Τον αριθμό αυτό, στην ουσία τον επιβεβαιώνει και ο κύριος Δημ. Καρέλλας, όταν γράφει ότι τα ποσά «που έχουν πιστωθεί στους τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων, ανέρχονται στο 36,5% του συνόλου». Αν δεν κάνω λάθος, το ποσοστό αυτό, αντιπροσωπεύει 120,8 εκατ. ευρώ. Αφαιρούμενα αυτά από τα 331 εκατ., μας δίνουν υπόλοιπο 210,18 εκατομμύρια. Που είναι το λάθος μου;

Κατά δεύτερο λόγο, αν για τη χαμηλή απορροφητικότητα δεν ευθύνεται το γραφειοκρατικό/διοικητικό σύστημα της χώρας, τότε ποιος έχει την ευθύνη; Οι διάφορες συμπράξεις που επικαλείται ο κύριος Δημ. Καρέλιας;

Αναφορικά τώρα με την παρατήρηση του κυρίου Δημ. Καρέλλα ότι για το άρθρο μου χρησιμοποίησα μόνον στοιχεία «από μια βαρύτατα μεροληπτούσα πηγή», ήτοι την Τράπεζα Τροφίμων, το ερώτημά μου είναι αυτή η «μονομέρεια», η οποία επιβεβαιώνεται και από επίσημα στοιχεία αλλάζει κάτι στα 210 εκατ. ευρώ που δεν απορροφήθηκαν;

Με πιο απλά λόγια, όταν είμαστε στο σπίτι ενός κρεμασμένου, το πρόβλημα είναι το σκοινί ή ο κρεμασμένος;
Κατά τα λοιπά, μήπως τελικά η ελληνική διοίκηση έχει πρόβλημα με το ότι η Τράπεζα Τροφίμων ιδρύθηκε από τον αείμνηστο Γεράσιμο Βασιλόπουλο, κορυφαίο την εποχή του επιχειρηματία και φιλάνθρωπο; Κατά συνέπεια το φιλανθρωπικό και κοινωνικό έργο που προσφέρει και που μπορεί να προσφέρει σε μια κρίσιμη περίοδο είναι απορριπτέο από τους μεγάλους ευεργέτες του ελληνικού πελατειακού κράτους;


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v