O πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τράμπ σημείωσε πρόσφατα την μεγαλύτερη οικονομική του επιτυχία από τότε που ανέλαβε τα καθήκοντα του. Την νέα συμφωνία μεταξύ ΗΠΑ-Μεξικού-Καναδά (USMCA) που θα αντικαταστήσει στη Συνθήκη Ελευθέρου Εμπορίου της Βόρειας Αμερικής (TLCAN) που ίσχυε από το 1994.
Προκειμένου να το επιτύχει αυτό ο Αμερικανός Πρόεδρος από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων χρησιμοποίησε δυναμικά μέσα απειλώντας ότι θα σταματήσει την εφαρμογή της ΤLCAN.
Παράλληλα άρχισε να χρησιμοποιεί τους δασμούς ως μια συνεχή απειλή για να αναγκάσει Μεξικό και Καναδά να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.
Το επόμενο βήμα της στρατηγικής του ήταν να περάσει από τα λόγια στην πράξη και να επιβάλει δασμούς 25% στις εισαγωγές σιδήρου και 15% αλουμινίου στον Καναδά και στο Μεξικό, τους δύο ιστορικά μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ.
Ο Αμερικανός Πρόεδρος φάνηκε να διασκεδάζει το modus operandi του δηλώνοντας ότι «χωρίς την επιβολή δασμών» δεν επρόκειτο να κλείσει η νέα συμφωνία της USMCA, επιβεβαιώνοντας ταυτόχρονα ότι οι επιβληθέντες δασμοί δεν πρόκειται να ανακληθούν παρά την νέα συμφωνία.
Η εξέλιξη της ιστορίας οδηγεί πλέον πολλούς αναλυτές να υπογραμμίζουν την αποτελεσματικότητα της ρητορικής του Τραμπ που έφτασε στο σημείο να κατηγορήσει το Καναδά ως τον «υπ’ αριθμό 1 εχθρό των ΗΠΑ»(!) σε εμπορικά θέματα.
Πάντως αναμένεται ότι από την στιγμή που θα σφραγισθεί η νέα συμφωνία οι ΗΠΑ θα μειώσουν την ένταση με τις γειτονικές χώρες, καταργώντας τους δασμούς στον σίδηρο και στο αλουμίνιο.
Σύμφωνα με δηλώσεις του προεδρικού συμβούλου για οικονομικά θέματα Lary Kudlow στο τηλεοπτικό δίκτυο FOX η στρατηγική Τράμπ στέλνει «ένα μήνυμα στην Κίνα» που άλλωστε ήταν ένας από τους κυριότερους στόχους του προέδρου Τραμπ.
Ομως στέλνει και ένα ισχυρό μήνυμα στην Ευρώπη και ιδιαίτερα στην Γερμανία, αν αναλογισθούμε ότι ένα μεγάλο τμήμα της συμφωνίας αφορά το θέμα των αυτοκινήτων που παράγονται στο Μεξικό και τον Καναδά. Οπως δήλωναν στη Washington Post στελέχη του αυτοκινητιστικού κλάδου στην Οτάβα αν ο αμερικανός πρόεδρος είχε υλοποιήσει τις απειλές του για την επιβολή δασμών στα εισαγόμενα αυτοκίνητα «θα είχε οδηγήσει τον Καναδά σε βαθιά ύφεση». Μπορεί να υποθέσει κανείς ότι η Ανγκελα Μέρκελ θα παρακολουθεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την εξέλιξη αυτής της ιστορίας.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες της USMCA to 75% των τμημάτων ενός αυτοκινήτου θα πρέπει να κατασκευάζεται στις ΗΠΑ αντί για το 62,5% που προέβλεπε η παλαιά συμφωνία. Επιπλέον μεταξύ του 40% και του 45% του οχήματος θα πρέπει να παράγεται από εργάτες που κερδίζουν τουλάχιστον 16 δολάρια την ώρα.
Παράλληλα, η συμφωνία παρέχει μεγάλη πρόσβαση στην καναδική αγορά των γαλακτοκομικών προϊόντων των ΗΠΑ και περιλαμβάνει νέες παραχωρήσεις στο θέμα του ηλεκτρονικού εμπορίου και των πνευματικών δικαιωμάτων.
Ολες αυτές οι νέες διατάξεις, που θα αρχίζουν να εφαρμόζονται από το 2020, οπωσδήποτε συνιστούν μεγάλη επιτυχία για τον Αμερικανό Πρόεδρο και ανοίγουν την πόρτα για τις μελλοντικές διαπραγματεύσεις με την Κίνα και την Ευρωπαϊκή Ενωση (αν υπάρχει μέχρι τότε…), ένα οργανισμό τον οποίο ο Τραμπ στο παρελθόν είχε αξιολογήσει, όχι τελείως παράλογα, ως «εξ ίσου κακό όπως η Κίνα».
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.