Τις τελευταίες ημέρες διαπιστώνουμε το ευχάριστο γεγονός της εισόδου μεγάλων ελληνικών επιχειρήσεων στην αγορά εταιρικών ομολόγων και μάλιστα παρατηρείται σημαντική υπερκάλυψη στις σχετικές εκδόσεις. Επιτέλους η Ελληνική Κεφαλαιαγορά άρχισε να εκσυγχρονίζεται και να ακολουθεί τα μοντέλα λειτουργίας των αντίστοιχων αγορών του εξωτερικού.
Για να αντιληφθεί κανείς πόσο τραπεζοκεντρικό είναι το σύστημα στη χώρα μας, αξίζει να σημειωθεί πως στην αμερικανική αγορά οι ομολογιακές εκδόσεις αποτελούν το 70%-75% του συνολικού δανεισμού των επιχειρήσεων και το υπόλοιπο 25%-30% αντλείται από το τραπεζικό σύστημα. Αντίθετα, στην Ελλάδα τα πράγματα είναι ακριβώς αντίστροφα.
Με δεδομένο το μεγάλο πρόβλημα ρευστότητας που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές τράπεζες, μόνη οδός ρευστότητας αποτελεί εκείνη της αγοράς ομολογιακών εκδόσεων και μάλιστα με σημαντικά χαμηλότερο κόστος χρήματος.
Με τα επιτόκια των προθεσμιακών καταθέσεων να βρίσκονται στα επίπεδα 0,4%-0,75% είναι λογικό η ζήτηση για εταιρικά ομόλογα να διαμορφώνεται σε υψηλά επίπεδα. Επίσης οι νέες αυτές εκδόσεις, οι οποίες εύστοχα έχουν χαμηλό όριο ελάχιστης τοποθέτησης τα 1.000€, προσελκύουν ευκολότερα το retail (αποταμιευτές λιανικής) και έχουν έντονη διείσδυση στο σύνολο σχεδόν των εισοδηματικών κλιμακίων.
Στην ευνοϊκή αυτή συγκυρία, το κράτος θα πρέπει να συνδράμει περισσότερο, ούτως ώστε αφενός μεν να τονωθεί περαιτέρω η επενδυτική ιδέα προς όφελος του συνόλου της οικονομίας και αφετέρου να κάνει χρήση αυτού του εργαλείου, με σκοπό την τόνωση των Δημοσίων Οικονομικών και την απλοποίηση των διαδικασιών στη φορολογία φυσικών και νομικών προσώπων.
Πιο συγκεκριμένα:
Είναι γνωστό πως έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του άρθρου 43, παρ. 8 του ν. 4174/2013 (Α΄ 170) «Φορολογικές διαδικασίες και άλλες διατάξεις», όπως ισχύει.
2. Την Α.Υ.Ο. ΠΟΛ 1274/27.12.2013, Αποδεικτικό Ενημερότητας άρθρου 12 ν. 4174/2013 (Α΄ 170), όπως ισχύει.
3. Την Α.Υ.Ο. ΠΟΛ 1275/27.12.2013, Βεβαίωση Οφειλής άρθρου 12 ν. 4174/2013 (Α΄ 170), όπως ισχύει
έχουν δημιουργηθεί νέοι κανόνες για τη χορήγηση φορολογικής ενημερότητας.
Ειδικότερα, εάν ένα φυσικό πρόσωπο οφείλει στη ΔΟΥ π.χ. το ποσό των 5.000€ και το έχει ρυθμίσει για 100 δόσεις, σήμερα πληρώνει δόση ύψους 56€ περίπου. Σε περίπτωση που το ίδιο πρόσωπο επιθυμεί να μεταβιβάσει ένα ακίνητο π.χ. ύψους 15.000€, δεν μπορεί να λάβει φορολογική ενημερότητα, αν προηγουμένως δεν εξοφλήσει το σύνολο της οφειλής του προς τη ΔΟΥ, ακόμη κι αν εξυπηρετεί τη ρύθμιση. Εναλλακτικά έχει τη δυνατότητα εγγραφής προσημείωσης, η οποία κοστίζει περίπου 1.500€ (δηλαδή έχει κόστος χρήματος 10% στο παράδειγμά μας), χωρίς κάποιος να συνυπολογίσει και το κόστος χρόνου, λόγω ότι απαιτούνται 2 δικαστήρια για την εγγραφή και την άρση της προσημείωσης.
Η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, δυστυχώς, δεν έχει σκεφτεί (ή έστω μετατρέψει σε πράξη) μέχρι σήμερα, να προβεί σε χρήση του Ειδικού Λογαριασμού της ΕΧΑΕ και να δέχεται ως εγγύηση τα εταιρικά ομόλογα. Δηλαδή, αντί να υφίσταται κάποιος επενδυτής την ταλαιπωρία και το κόστος της εγγραφής προσημείωσης σε ακίνητο, να υπάρχει δυνατότητα προσημείωσης μέσω του Ειδικού Λογαριασμού (Bond collateral). Με αυτό τον τρόπο θα προκληθούν τα κάτωθι:
α) Θα δημιουργηθεί μεγαλύτερη ζήτηση στην αγορά ομολόγων.
β) Θα μειωθεί η άσκοπη κίνηση στα Ελληνικά Δικαστήρια.
γ) Το Ελληνικό Δημόσιο θα διασφαλίσει τα χρήματά του με τη μορφή balloon, αντί να ελπίζει πως θα τα εισπράξει μέσω της οδού των δόσεων (time lag).
δ) Θα υπάρχει μικρότερο κόστος για τους επενδυτές-φορολογούμενους.
Θα πρέπει να τονιστεί ότι η πρόταση αυτή δεν σταματά το σύστημα των δόσεων, αλλά απλά διευρύνει το φάσμα των εναλλακτικών εγγυήσεων (collateral) που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο πολίτης. Επιπλέον, σε περίπτωση που ο πολίτης δεν μπορεί να ανταποκριθεί στο σύστημα των δόσεων, είναι πολύ πιο συμφέρον για το Ελληνικό Δημόσιο να έχει ως εγγύηση ένα ρευστοποιήσιμο περιουσιακό στοιχεία (εταιρικό ομόλογο), παρά ένα ακόμη ακίνητο, η εκποίηση του οποίου αντιμετωπίζει σημαντικές δυσχέρειες.
Πρόσφατα συναντήθηκα με διευθύντρια ΔΟΥ, της ανέπτυξα το θέμα και δέχθηκα την απάντηση πως δεν τους έχει πάει κάποια ΠΟΛ ή νομοθετική διάταξη, που να αναφέρει τη δυνατότητα αυτή και παραδέχτηκε πως προφανώς δεν το έχει σκεφτεί κάποιος.
Μία τέτοια κίνηση θα προκαλέσει θετικά αποτελέσματα τόσο στη λειτουργία των νομικών και φυσικών προσώπων, όσο στη λειτουργία της Κεφαλαιαγοράς και της Κρατικής Μηχανής γενικότερα.
• Ο κ. Γιάννης Πολυχρονίου είναι πρόεδρος & δ/νων σύμβουλος της Μεσογειακής Α.Ε.Ε.Δ., πρόεδρος ΔΣ ΣΕΠΕΥ (πρ. ΣΕΔΥΚΑ), μέλος ΔΣ Συνεγγυητικού Κεφαλαίου, πρόεδρος Τομέα Χρημ/κων Εταιρειών ΣΑΕ-ΕΠΕ, αν. Μέλος ΔΣ ΣΑΕ-ΕΠΕ.
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.