Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

To ασυνεπές κράτος και οι αντοχές του πολίτη

Είναι επιτακτική η ανάγκη εφαρμογής ενός σχεδίου εθνικής ανασυγκρότησης τόσο από το πολιτικό σύστημα, όσο και από τους πολίτες. Το παράδειγμα των συντάξεων, το «καμπανάκι» Γιαννίτση και η δημιουργική ασάφεια. Γράφει η Μαρίνα Πολίτου.

  • της Μαρίνας Πολίτου*
To ασυνεπές κράτος και οι αντοχές του πολίτη

Εάν δεν γίνει άμεσα κατανοητό ότι είναι επιτακτική η ανάγκη προσέλκυσης επενδυτικών κεφαλαίων στη χώρα μας και λήψης μέτρων ενίσχυσης της αγοράς και των επιχειρήσεων, δεν θα επέλθει ούτε μείωση της ανεργίας αλλά ούτε και κρατικά έσοδα.

Οι προβλέψεις για τα ετήσια κρατικά έσοδα τα τελευταία χρόνια δεν επιτυγχάνονται και οι λόγοι είναι γνωστοί σε όλους μας.

Η οικονομία βρίσκεται σε ύφεση και η φοροδοτική ικανότητα πολιτών και επιχειρήσεων συνεχώς μειώνεται.

Σταχυολογώ μερικούς λόγους:

• Το ασταθές φορολογικό σύστημα, το οποίο συνεχώς αλλάζει χωρίς κανείς να φέρει καμία ευθύνη και να μην έχει καμία συνέπεια.

• Η δημιουργική ασάφεια με την οποία λειτουργεί ο κρατικός μηχανισμός.

• Η ύπαρξη επαγγελματιών και επιχειρηματιών που δεν λειτουργούν σύννομα, μετερχόμενοι διάφορους τρόπους για φοροδιαφυγή, φοροκλοπή και εισφοροδιαφυγή.

• Η μη καλή, αποτελεσματική, άμεση και δίκαιη νομοθετική και δικαστική εξουσία.

• Η αδιαφανής λειτουργία των κρατικών οργανισμών και φορέων, π.χ. των νοσοκομείων, των διαγωνισμών του δημοσίου, της πολεοδομίας, του ημιτελούς κτηματολογίου, των ελεγκτικών μηχανισμών, των επιδοτήσεων κ.α.

• Η πολυνομία και η ύπαρξη φωτογραφικών διατάξεων και νόμων.

• Η απουσία διαρκούς εκπαίδευσης των επαγγελματιών όλων των χώρων.

• Η λανθασμένη νοοτροπία πολλών συμπολιτών μας, ότι οι άλλοι φταίνε για ό,τι κάθε φορά συμβαίνει.

• Η μη δυνατότητα ηλεκτρονικής διασύνδεσης όλων των φορέων του δημοσίου.

• Η μη δυνατότητα ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης του πολίτη για οτιδήποτε θελήσει όσον αφορά στις συνδιαλλαγές του με το δημόσιο.

• Η μη σωστή λειτουργία του Δημόσιου τομέα, ακόμα και στα πιο απλά θέματα, π.χ. έγκαιρη αποστολή ειδοποιήσεων-ταχυπληρωμών.

Γράφοντας αυτό το άρθρο έπεσε στην αντίληψή μου το παρακάτω περιστατικό.

Η ειδοποίηση καταβολής των ασφαλιστικών εισφορών στον Ο.Α.Ε.Ε. αποστέλλεται από τον Ο.Α.Ε.Ε. στους ασφαλισμένους ταχυδρομικά. Εάν για κάποιο λόγο, που δεν οφείλεται στον ασφαλισμένο, είτε γιατί καθυστέρησε το ταχυδρομείο, είτε για οποιονδήποτε άλλο λόγο, π.χ. εκλογές, η ειδοποίηση αυτή δεν φτάσει έγκαιρα στον ασφαλισμένο κι αυτός με τη σειρά του δεν καταβάλει έγκαιρα τις εισφορές του, θα επιβαρυνθεί με προσαύξηση λόγω της μη εμπρόθεσμης καταβολής των υποχρεώσεών του.

Αναφέρω δε, ότι δεν είναι εφικτή η ανάκτηση αυτής της ειδοποίησης μέχρι στιγμής από την ιστοσελίδα του Οργανισμού. Και φυσικά, δεν είναι εφικτή η άμεση τηλεφωνική επικοινωνία με τον Οργανισμό. Κατά συνέπεια, ο πολίτης θα πρέπει να επισκεφτεί το αρμόδιο υποκατάστημα, να παραλάβει τη σχετική ειδοποίηση και να προβεί στην εξόφλησή της.

Αφού αυτή η λογική και ο τρόπος λειτουργίας μόνο στη μιζέρια και τον γκρεμό οδηγεί, γιατί δεν αλλάζει;

Είναι τόσο απλό. Ας αποφορτιστεί ο δημόσιος μηχανισμός και ας γίνουν διαφανείς και εύκολες όλες οι συνδιαλλαγές των πολιτών με το κράτος. Ας γίνουν όλες ηλεκτρονικά. Και φυσικά, ας μη χρειάζεται να καταθέσουμε τα ίδια παραστατικά σε πάνω από μία υπηρεσία, μόνο και μόνο για να καταθέτουμε τα σχετικά τέλη προκειμένου να μπορεί να επιβιώσει αυτός ο εκάστοτε φορέας.

Η εμπιστοσύνη των πολιτών έχει καταρρεύσει. Και δικαίως, γιατί πλην ελαχίστων περιπτώσεων, το κράτος είναι απολύτως ασυνεπές απέναντί τους και ανάλγητο σε πλήθος περιπτώσεων.

Κι όταν αυτό δεν συμβαίνει, οφείλεται στην ευσυνειδησία και την ανθρωπιά κάποιων συνανθρώπων μας που εργάζονται στον δημόσιο τομέα.

Η ανασφάλεια του πολίτη και η έλλειψη εμπιστοσύνης συνεχώς αυξάνονται.

Το κράτος δεν εξασφαλίζει ούτε στο ελάχιστο υγιές περιβάλλον και αξιοπρεπή τρόπο διαβίωσης των πολιτών του.

Τουναντίον, πολλές φορές λειτουργεί εις βάρος του. Αναφέρω χαρακτηριστικά τη συνεχή μείωση των συντάξεων (εισφορές που έχουν ήδη καταβληθεί από τους εργαζόμενους και τους εργοδότες), χρήματα τα οποία δικαιούνται οι περισσότεροι και έχουν αποδοθεί στα αρμόδια ταμεία.

Θυμάμαι από το 2000, ο τότε υπουργός Υγείας κ. Γιαννίτσης, υποστήριζε ότι έπρεπε να αντιμετωπιστεί το ασφαλιστικό γιατί σχετικές έρευνες προέβλεπαν ότι σε 10 χρόνια θα κατέρρεε.

Καμία αποτελεσματική ενέργεια δεν έγινε από τότε για την αντιμετώπιση και την επίλυση αυτού του τόσο σημαντικού θέματος. Κι αυτό γιατί κανείς δεν ήθελε να αναλάβει το πολιτικό κόστος και γιατί προφανώς οι εκάστοτε αρμόδιοι έβαλαν το προσωπικό τους συμφέρον και την προσωπική τους ηρεμία πάνω από το συμφέρον των πολιτών.

Επίσης, οι επικουρικές συντάξεις που δεν καταβάλλονται, ούτε πρόκειται να καταβληθούν, δεν είναι χρήματα του κράτους αλλά των εργαζομένων. Το κράτος δομήθηκε τόσα χρόνια με τέτοιον τρόπο, ώστε να μπορεί να τα αιτιολογεί όλα με δημιουργική ασάφεια. Φυσικά, αυτό έγινε και με την ανοχή των πολιτών.

Το παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον διαρκώς εξελίσσεται και γίνεται ολοένα και ανταγωνιστικότερο. Εάν αυτό δεν γίνει αντιληπτό από όλους μας και ιδιαίτερα από τους διοικούντες και δεν προσαρμοστούμε άμεσα, δεν υπάρχει καμία πιθανότητα αξιοπρεπούς επιβίωσης.

*Η κ. Μαρίνα Πολίτου είναι Οικονομολόγος, Γενική Διευθύντρια της PEPPERMIND BRAND COMMUNICATION και Γενική Γραμματέας του Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών.

 


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v