Οι περισσότεροι πελάτες μου θεωρούν ότι ο πιο σημαντικός ανασταλτικός παράγοντας στα αρχικά στάδια μιας επιχείρησης ή κατά την επέκτασή της είναι η οικονομική αδυναμία. Λάθος! Το μεγαλύτερο εμπόδιο που θα αντιμετωπίσει ποτέ κανείς είναι ο αποτρεπτικός φόβος της αποτυχίας!Όταν ο επιχειρηματίας είναι έτοιμος να βγάλει στην αγορά ένα νέο προϊόν ή υπηρεσία, αναγκάζεται να επαναπροσδιορίσει το βασικό επιχειρηματικό του μοντέλο. Θα πρέπει για μία ακόμα φορά να βρει ποιοι είναι οι πελάτες του, πού κρύβονται, τι τιμή θα βάλει στο προϊόν, τι θέση θα έχει στην καινούργια αγορά. Αυτή η διαδικασία δεν είναι απλώς χρονοβόρα, αλλά μπορεί και να έχει συναισθηματικές επιπλοκές.
Συνήθως σε αυτό το στάδιο ο επιχειρηματίας καταβάλλεται από την κατά τα άλλα φυσιολογική ανησυχία για το μέλλον. Καθώς βγαίνει από το περιβάλλον στο οποίο ως τώρα ένωθε ασφαλής (comfort zone), αναγκάζεται να προσαρμοστεί σε νέα άγνωστα δεδομένα. Τίποτα γύρω του δεν είναι γνώριμο και τίποτα δεν του εμπνέει εμπιστοσύνη. Η ανησυχία γίνεται άγχος και κατόπιν μεταβάλλεται σε ισχυρό ανασταλτικό παράγοντα.
Για να δικαιολογήσει εκ των προτέρων μια πιθανή αποτυχία ξεκινά τα παράπονα σε συγγενείς και φίλους ή γενικότερα σε όποιον άτυχο είναι διατεθειμένος να τον ακούσει. Δεν υπάρχει αρκετό κεφάλαιο. Δεν υπάρχει αρκετός χρόνος. Δεν έχουν βρεθεί οι κατάλληλοι συνεργάτες. Δεν είναι έτοιμο το προϊόν. Δεν έχει τελειοποιήσει την υπηρεσία. Δεν έχει όλες τις λεπτομέρειες για το επιχειρηματικό του πλάνο κ.λπ. κ.λπ. κ.λπ. Σας πληροφορώ ότι δεν υπάρχει δικαιολογία που να μην έχω ακούσει, αν και ομολογώ ότι κάποιες είναι πιο ευφυείς από άλλες.
Προβλήματα πάντα υπήρχαν, πάντα υπάρχουν και πάντα θα υπάρχουν, ειδικά στις νέες επιχειρήσεις. Κάποια είναι μηδαμινά, κάποια είναι σοβαρά, αλλά ελάχιστα από αυτά είναι αξεπέραστα. Πώς μπορεί κάποιος να ξεπεράσει τον φόβο για πιθανή μελλοντική αποτυχία και να αναλάβει δράση; Η λύση είναι τόσο απλή όσο και συναισθηματικά δύσκολη.
Σε κάθε επιχείρηση, ακόμη και στη μεγαλύτερη, μια κάποια αποτυχία είναι δεδομένη. Αυτό που διαφέρει ανάμεσα σε μια επιτυχημένη και μια μη επιτυχημένη επιχείρηση είναι ο βαθμός της αποτυχίας.
Οι επιτυχημένοι επιχειρηματίες περιμένουν την αποτυχία, την αναγνωρίζουν από τα πρώτα της στάδια, και μαθαίνουν από αυτήν όταν δεν μπορούν να την αποφύγουν. Φροντίζουν την επόμενη φορά να μην κάνουν τα ίδια λάθη, όταν η πλειονότητα των ανθρώπων επιμένει να επαναλαμβάνει τα λάθη της συστηματικά, φθάνοντας έτσι σε σημείο που δεν έχει γυρισμό.
Στις περισσότερες περιπτώσεις οι επιτυχημένοι επιχειρηματίες δέχονται μια σειρά μικρότερων αποτυχιών για να αποφύγουν τις μεγαλύτερες. Χρησιμοποιούν αυτούς τους μικρούς θανάτους ως σημείο αναφοράς για να αναγεννήσουν την επιχείρησή τους. Η αποτυχία αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της επαγγελματικής τους ζωής και ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής τους.
Σε καμία περίπτωση δεν σας συμβουλεύω να επιδιώξετε την αποτυχία. Αντίθετα, θεωρώ ότι θα πρέπει να τη χρησιμοποιήσετε, όταν υφίσταται, για να πάρετε σημαντικά επιχειρηματικά μαθήματα. Ένα απλό και αυτονόητο παράδειγμα είναι το εξής. Όταν οι πελάτες θεωρούν ότι οι τιμές σας είναι εξαιρετικά υψηλές και σταματούν να αγοράζουν το προϊόν σας (αποτυχία), μειώνετε την τιμή και αυξάνετε τις πωλήσεις (επιτυχία).
Πόσοι από εσάς που αποφοιτήσατε από ένα πανεπιστήμιο θυμάστε τις διαλέξεις των καθηγητών σας; Πόσοι από εσάς θυμάστε έστω και το 10% των συμβουλών που σας έδωσαν οι δάσκαλοί σας; Και πόσοι θυμάστε τα μαθήματα που πήρατε από τις όποιες αποτυχίες σας; Δεν χρειάζεται φυσικά να σας δώσω εγώ την απάντηση. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι τα μαθήματα που παίρνετε στο πανεπιστήμιο της ζωής είναι και τα πιο ουσιαστικά.
Μόνο ένας τρόπος υπάρχει για να αποφύγετε και τις μικρές αλλά και τις μεγάλες αποτυχίες. Να κλειδαμπαρωθείτε στο δωμάτιό σας και να μην τολμήσετε ποτέ τίποτα καινούργιο, μεγάλο, ανατρεπτικό ή δημιουργικό.
Αν πάλι η μετριοπαθής ζωή δε σας ταιριάζει, όπως δεν ταιριάζει και στους περισσότερους επιχειρηματίες, κάντε το πρώτο βήμα και τολμήστε αυτό που θεωρείτε ακατόρθωτο. Πού ξέρετε, μπορεί στην πορεία να βρείτε και τους συνεργάτες και τα χρήματα και ό,τι άλλο νομίζετε ότι δεν έχετε.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις βασικές αρχές της επιχειρηματικότητας, μπορείτε να διαβάσετε το blog μου http://ekonomiaconsultants.com/angels-n-startups-blog/
ή τα προηγούμενα άρθρα μου
-Πώς στήνεται μια εταιρία: Πρώτα βρίσκεις τον πελάτη
-Lean Startup: Στήστε επιχείρηση με κόστος μηδέν
-Πώς να ανοίξετε επιχείρηση: Βήμα πρώτο
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.