Το 2010, όταν η οικονομική κρίση είχε ήδη χτυπήσει για τα καλά, τα αδέρφια μου άρχισαν να πανικοβάλλονται. Μόλις είχαν ξεκινήσει την επιχείρησή τους και ήταν εμφανές ότι θα αντιμετώπιζαν ανυπέρβλητα εμπόδια.
Δεκαετία του '50
Θυμάστε άλλες εποχές όπου ο ελληνικός λαός πέρασε τα ίδια; Η δεκαετία του '50 χαρακτηρίζεται από την αστικοποίηση της Ελλάδας, την άναρχη ανάπτυξη του οικιστικού μοντέλου της Αθήνας, την υψηλή ανεργία, την πολιτική αστάθεια, τη φτώχεια. Την ίδια εποχή οι οικογένειες πάλευαν ασταμάτητα ενάντια στις αντίξοες συνθήκες προσπαθώντας να ανοίξουν τη δική τους μικρή επιχείρηση.
Τότε ήταν που ο παππούς μου μετακόμισε στο σημερινό Ίλιον, όπου και άνοιξε ένα μικρό ξυλουργείο. Με λίγους πελάτες και σε έναν μικρό χώρο άρχισε να φτιάχνει πόρτες, παράθυρα και ντουλάπια για τα σπιτάκια που αναδύονταν σαν τα μανιτάρια στην περιοχή. Τα χρήματα λίγα, η βοήθεια από την κυβέρνηση ανύπαρκτη και οι πελάτες φτωχοί. Σα να μην έφταναν όλα αυτά, είχε να αντιμετωπίσει και την ταμπέλα του ληστοσυμμορίτη και κουμουνιστή.
Παρά τις αντιξοότητες, η επιχείρηση στήθηκε, μεγάλωσε και έθρεψε τρεις γενιές ανθρώπων για τα επόμενα 40 χρόνια. Το μικρό ξυλουργείο με έντυσε, με σπούδασε και μου έδωσε τα επιχειρηματικά εφόδια που χρειάστηκα στη ζωή μου.
Μετά το 2010
Τώρα βέβαια τα πράγματα είναι πολύ πιο εύκολα από επιχειρηματική άποψη. Παραμένουμε στους κόλπους της ευρωπαϊκής κοινότητας, η τεχνολογία καλπάζει σε όλους τους τομείς, αντλούμε μαθήματα από τα παραδείγματα του παρελθόντος. Επιπλέον, καταφέραμε να αποκωδικοποιήσουμε τα συστατικά που χρειαζόμαστε για μια επιτυχημένη επιχείρηση. Η lean μεθοδολογία, που ανέφερα σε προηγούμενο άρθρο μου, αποτελεί σταθμό στη νέα επιχειρηματικότητα.
Ο όρος lean παραπέμπει σε καταστάσεις φτώχειας και απώλειας οικονομικών πόρων. Παραπέμπει δηλαδή σε καταστάσεις που αντιμετωπίζουμε καθημερινά στην Ελλάδα. Όσοι εφαρμόζουν τη lean μεθοδολογία φροντίζουν να μην σπαταλούν τα πιο σημαντικά εφόδια που έχει μια καινούρια επιχείρηση, τον λιγοστό χρόνο και το σχεδόν ανύπαρκτο χρήμα. Οι lean startups τείνουν να γίνουν καθεστώς στην Αμερική και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Πόσοι από εσάς νιώσατε φόβο μπροστά στην πιθανότητα να ξεκινήσετε κάτι δικό σας; Πόσοι από εσάς θεωρήσατε ότι ήταν αδύνατον να επιχειρήσετε χωρίς χρήματα; Και πόσοι από εσάς είστε έτοιμοι να τολμήσετε το ακατόρθωτο; Αυτήν τη στιγμή η επιχειρηματικότητα δεν αποτελεί τόλμημα, αλλά απαραίτητη προϋπόθεση για την επιβίωση!
Το στήσιμο μιας καινούργιας δουλειάς είναι πιο εύκολο από ποτέ. Χρειάζεται απλώς ένας άνθρωπος, ένας υπολογιστής και ένα όνειρο που περιμένει να γίνει πραγματικότητα. Οι τελευταίες τεχνολογίες καλλιέργησαν το γόνιμο έδαφος για νέα επιχειρηματικά ανοίγματα.
Δεν χρειάζεστε γραφείο, δεν χρειάζεστε υπαλλήλους, δεν χρειάζεστε ακριβά υλικά, δεν χρειάζεται να ταξιδέψετε ή να μεταναστεύσετε. Όταν θα διαμορφώσετε μια ιδέα, βάλτε τη σε εφαρμογή ξοδεύοντας όσο το δυνατόν λιγότερα χρήματα (και χρόνο). Χτίζετε την επιχείρηση κομμάτι-κομμάτι, όπως έχτισαν οι πατεράδες μας τα αυθαίρετα εξοχικά τους!
Με λίγα λόγια, δε χρειάζονται οι οικονομικοί πόροι που ήταν απαραίτητοι στο παρελθόν. Σε μερικές περιπτώσεις, όταν προσφέρετε υπηρεσίες και όχι προϊόντα δε χρειάζονται σχεδόν καθόλου χρήματα. Ίσως μόνο μερικές δεκάδες ευρώ για να στήσετε την ιστοσελίδα σας στο domain της επιλογής σας! Σύμφωνα με τη lean μεθοδολογία, η επιχείρηση πρέπει να στηθεί με πολύ μικρό προϋπολογισμό και να μεγαλώσει οργανικά. Ουσιαστικά, οι ίδιοι οι πελάτες είναι αυτοί που θα τη χρηματοδοτήσουν με τις αγορές τους.
Θα ήταν καλό να πάρετε παράδειγμα από τους παππούδες και τους γονιούς σας που ξεκίνησαν σχεδόν με τίποτα, αλλά παράλληλα πρέπει να ακολουθήσετε το ρεύμα της εποχής. Από τη μιά μεριά το παρελθόν μας διδάσκει πώς να κινηθούμε με ασφάλεια. Από την άλλη, η παγκοσμιοποίηση, το διαδίκτυο, οι μεταφορές προσφέρουν μοναδικές ευκαιρίες που δεν πρέπει να χαθούν.
Όταν στήνετε την επιχείρησή σας θα πρέπει να λάβετε υπόψη σας τους πιο οικονομικούς τρόπους για τη δημιουργία του προϊόντος, για την προώθησή του και φυσικά για το μάρκετινγκ. Οι νέες τεχνολογίες θα πρέπει να γίνουν ένας από τους πιο σημαντικούς οδηγούς σας. Και η lean μεθοδολογία θα πρέπει να είναι η βάση της επιχειρηματικής σας σκέψης.
Παίρνοντας ως παράδειγμα το μάρκετινγκ, σύμφωνα με το lean, μια νέα επιχείρηση μπορεί να στηριχθεί σχεδόν αποκλειστικά στη δύναμη του facebook στην Ελλάδα. Εάν στοχεύετε στο εξωτερικό, τότε θα πρέπει να χρησιμοποιήσετε και άλλες πλατφόρμες κοινωνικών μέσων, όπως το twitter, το linkedin, το pinterest. Η επιλογή γίνεται ανάλογα με το είδος της επιχείρησης και το κοινό στο οποίο απευθύνεται και δε στοιχίζει σχεδόν τίποτε.
Πάνω από όλα, όμως, θα πρέπει να γίνετε οπαδοί των μπλογκ. Δημιουργήστε περιεχόμενο που θα προκαλέσει το ενδιαφέρον των μελλοντικών πελατών σας και φυσικά του Google. Οι μηχανές αναζήτησης που θα εκτιμήσουν την προσπάθειά σας θα σας στείλουν την πελατεία που χρειάζεστε. Ο συνδυασμός των κοινωνικών μέσων και των μπλογκ αποτελεί τη βάση του content marketing, που είναι ο κατ' εξοχήν τρόπος διαφήμισης μιας καινούργιας επιχείρησης, η οποία δε διαθέτει τα μέσα να διαφημιστεί στην τηλεόραση, στο ραδιόφωνο κ.α.
Για όλα τα παραπάνω μπορεί να αφιερώσετε πολύ χρόνο, αλλά δε θα σας στοιχίσει τίποτε από άποψη χρημάτων. Αν είστε άνεργοι ειδικά, μη στηθείτε μπροστά στην τηλεόραση και προπαντώς μην αρχίσετε να αναθεματίζετε τη μοίρα σας (όπως δυστυχώς κάνουν πολλοί). Δημιουργήστε πολύτιμο περιεχόμενο σχετικό με τα ενδιαφέροντά σας και ψάξτε να βρείτε τρόπους να το αξιοποιήσετε οικονομικά.
* Η Δρ Κωνσταντίνα Κατσάρη-Muston σπούδασε και δίδαξε οικονομική ιστορία για πολλά χρόνια σε πανεπιστημιακό επίπεδο σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Τα τελευταία χρόνια διατέλεσε λέκτορας στο Πανεπιστήμιο του Leicester στην Αγγλία, όπου εξακολουθεί και διαμένει μόνιμα. Σήμερα είναι επιχειρηματίας και σύμβουλος επιχειρήσεων. Χρησιμοποιεί τη μέθοδο lean startup για να βοηθήσει τις επιχειρήσεις που αναλαμβάνει να προωθήσουν καινούργια προϊόντα ή υπηρεσίες στην αγορά, χτίζοντας την πελατειακή τους βάση. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για τη lean μεθοδολογία στο μπλογκ της http://ekonomiaconsultants.com.
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.