Εφοπλιστές, πατριωτικό καθήκον και ανάπτυξη

Να στηρίξουμε τη ναυτιλία με αυτοτελές υπουργείο και να δώσουμε προνόμια για την ελληνική σημαία. Οι εφοπλιστές να κάνουν το πατριωτικό τους καθήκον και να συνδράμουν και με άλλους τρόπους. Του Αλ. Μωραϊτάκη.

  • του Αλέξανδρου Μωραϊτάκη*
Εφοπλιστές, πατριωτικό καθήκον και ανάπτυξη
Τους τελευταίους μήνες έχει διαμορφωθεί στην κοινή γνώμη η άποψη ότι οι Έλληνες εφοπλιστές δεν προσφέρουν τίποτα στην ελληνική οικονομία.
 
Θεωρώ άδικη αυτήν την επίθεση και πιστεύω πως αν οι κυβερνήσεις των προηγούμενων δεκαετιών είχαν στηρίξει με σωστό και σφαιρικό τρόπο τη ναυτιλία σήμερα θα είχαμε λιγότερα προβλήματα στο σύνολο της οικονομίας.

Αυτή είναι η πραγματική δύναμή μας. Δυστυχώς, όμως, ορισμένοι από όσους κάθισαν στην καρέκλα του υπουργού Ναυτιλίας αρκέστηκαν στις δημόσιες σχέσεις με τον εφοπλιστικό κλάδο και καρπώθηκαν μόνο οι ίδιοι τα “οφέλη” από τη γνωριμία με αυτόν.

Τα πρώτα δείγματα γραφής του νέου υφυπουργού Άδωνι Γεωργιάδη με αρμοδιότητα τη ναυτιλία είναι ιδιαίτερα θετικά και γνωρίζω προσωπικά πως επιθυμεί να βοηθήσει τη χώρα μέσω της αξιοποίησης του μεγάλου αυτού κεφαλαίου που λέγεται ναυτιλία.

Σύμφωνα με εφοπλιστικούς κύκλους, με τους οποίους ήρθα σε επαφή, η Ελληνική Ναυτιλία έχει προσφέρει στο ελληνικό κράτος 40 δισ. ευρώ από εισαγωγή συναλλάγματος την τελευταία δεκαετία, ποσό που ξεπέρασε κατά πολύ το τουριστικό συνάλλαγμα.

Επίσης, 250 χιλιάδες Έλληνες δουλεύουν στην Ελληνική Ναυτιλία. Τέλος, τα δισεκατομμύρια δολάρια που απέσπασε η Ελληνική Ναυτιλία από το παγκόσμιο εμπόριο μετατράπηκαν σε ευρώ, ενισχύοντας το κοινό ευρωπαϊκό νόμισμα. Δεν υπάρχει ειδική μεταχείριση από το κράτος στην Ελληνική Ναυτιλία. Αντιθέτως, ενεργοποιήθηκαν καινούργιοι νόμοι, δυσμενείς, για τις επενδύσεις του ναυτιλιακού συναλλάγματος σε ακίνητα στην Ελλάδα.

Για παράδειγμα αναφέρω πως μία ναυτιλιακή δεν επιτρέπεται να αποκτήσει άλλο ακίνητο πέρα από αυτό όπου στεγάζει τα γραφεία της, εκτός εάν πληρώνει υπέρογκη φορολογία (15% ετησίως στην αξία του ακινήτου), που καθιστά την επένδυση ασύμφορη.

Μια ναυτιλιακή δεν χαίρει της αναπροσαρμογής της αξίας του ακινήτου της, όπως όλες οι ημεδαπές εταιρίες σε περίπτωση πώλησής του, για τον υπολογισμό του φόρου υπεραξίας, με αποτέλεσμα να πληρώσει σε μια τέτοια περίπτωση πολλαπλό φόρο από οποιονδήποτε άλλον στην Ελλάδα. Μία ναυτιλιακή εταιρία δεν μπορεί να αξιοποιήσει ένα ακίνητό της και να το νοικιάσει σε περίπτωση π.χ. όπου θέλει να μετακομίσει σε άλλη περιοχή ή και σε άλλο ακίνητο.

Τα ανωτέρω εμπόδια μειώνουν τη ροή επενδύσεων ναυτιλιακού συναλλάγματος σε ακίνητα, σε μία περίοδο όπου η χώρα έχει μεγάλη ανάγκη για επενδύσεις σε ακίνητα, και όχι μόνο.

Σημειώστε πως η Ελληνική Ναυτιλία έχει διαπρέψει χωρίς να έχει εθνικά φορτία ούτε κατάλληλη και επαρκή χρηματοδότηση από ελληνικές τράπεζες. Τη χρηματοδότηση την αποκτούσε συνήθως με μεγάλο κόστος από ευρωπαϊκές και αμερικάνικες, τώρα τελευταία κι από κινέζικες, για να χρηματοδοτήσουν τη ναυπηγική τους βιομηχανία.

Οι εφοπλιστές συμβάλλουν με τον τρόπο τους στη συντήρηση των ναυτικών σχολών, συντελούν στο να διατηρούνται η ναυτοσύνη και η τεχνογνωσία, προσφέρουν πολύ ικανοποιητικές αμοιβές χιλιάδων ευρώ στον Έλληνα ναυτικό, ενώ θα πρέπει όλοι να γνωρίζουν πως ναυτιλία δεν είναι μόνο το χρηματικό κεφάλαιο. Είναι και οι άνθρωποι στη στεριά, για παράδειγμα, η διοίκηση κτλ.

Πρέπει όμως και οι εφοπλιστές, αφού συμβάλουν με όλα τα παραπάνω στη χώρα, και ουσιαστικά επιτελούν το πατριωτικό τους καθήκον, να συμβάλουν και με άλλους τρόπους, που μάλιστα θα είναι και προς το συμφέρον τους.

Πιο συγκεκριμένα πρέπει: α) να δίνουν δουλειές σε δικηγορικά γραφεία εγκατεστημένα στην Ελλάδα, β) να δίνουν διαιτησίες στον Πειραιά και αντί στο Λονδίνο, το οποίο έχασε τη ναυτιλία, γ) να φτιάχνουν ελληνικές offshores αντί Marshall Island, BVI και άλλες αφού συμφωνήσουν προηγουμένως με το υπουργείο τον τύπο που πρέπει να ψηφιστεί, δ) να δίνουν δουλειές σε ελληνικά λογιστικά γραφεία, ε) να χρησιμοποιούν τράπεζες και ΑΧΕΠΕΥ εγκατεστημένες στην Ελλάδα.
 
Για παράδειγμα, μπορούν να κάνουν συναλλαγές: i) Σε ξένες μετοχές μέσω ελληνικών ΑΧΕΠΕΥ, που συνδέονται με την πλατφόρμα XNET του Χ.Α. και λειτουργούν μέχρι το κλείσιμο του χρημ/ρίου της Νέας Υόρκης, και στη συνέχεια να παραδίδονται οι μετοχές στην τράπεζα θεματοφυλακής στην Ελβετία ή αλλού εάν δεν θέλουν να χρησιμοποιούν ελληνική τράπεζα θεματοφυλακής.
 
Έτσι θα γλιτώνουν και δεν θα καταβάλλουν το swiss stamp duty που είναι 0,15% για κάθε συναλλαγή. Αυτό μάλλον το αγνοούν οι διαχειριζόμενοι τα κεφάλαιά τους. Μέσω της χώρας μας, οι συναλλαγές είναι φθηνότερες, η εξυπηρέτηση καλύτερη κι οι παγκόσμιες πληροφορίες διαχέονται σε όλο τον κόσμο εύκολα, αμέσως και ταυτόχρονα.

ii) Το ίδιο μπορεί να γίνει και για συναλλαγές σε ομόλογα. Αγορές ή πωλήσεις μπορούν να γίνονται από ελληνικές ΑΧΕΠΕΥ και μετά να παραδίδονται με αντικαταβολή στην ξένη τράπεζα θεματοφυλακής.

iii) Σε forex οι ελληνικές ΑΧΕΠΕΥ συνεργάζονται με ξένες τράπεζες και ΑΧΕΠΕΥ, πραγματοποιούν αγορές και πωλήσεις με 1 pip spread έναντι των 10-20 pips που χρεώνονται συνήθως ακόμη και σε μεγάλες συναλλαγές του εξωτερικού. Γιατί δεν προτιμούν λοιπόν να γίνονται συναλλαγές μέσω ελληνικών ΑΧΕΠΕΥ, με συνολικά μικρότερο κόστος, υπέρτερη ή τουλάχιστον ίδια διεθνή τεχνογνωσία και καλύτερη εξυπηρέτηση; Τα ίδια ισχύουν, τέλος, και για άλλα χρηματοοικονομικά προϊόντα.

Αν γίνουν τα παραπάνω, η χώρα θα ωφεληθεί αφού θα δημιουργηθούν θέσεις εργασίας Ελλήνων στη χώρα τους και θα καταβάλλονται στα ταμεία ασφαλιστικές εισφορές και στο κράτος ο ΦΠΑ και φόροι.

Μπορούμε επίσης να στηρίξουμε την εγχώρια οικονομία μέσω συνεργασίας των ναυτιλιακών εταιριών με ασφαλιστικές ναυτιλιακές, μέσω ναυπηγοεπισκευαστικών εταιριών, εταιριών τροφοδοσίας αλλά και μέσω εισαγωγής ναυτιλιακών εταιριών στο ελληνικό χρηματιστήριο έστω και με dual listing. Πρέπει όμως και η κυβέρνηση να συντονίσει αυτές τις δραστηριότητες.

Οφείλει τέλος και το κράτος να βοηθήσει τον κλάδο ώστε να αναπτυχθεί περαιτέρω. Πρέπει να φτιάξουμε ειδικούς νόμους για τη ναυτιλία, να δώσουμε απαλλαγές για το συνάλλαγμα το οποίο έρχεται στην Ελλάδα και κερδήθηκε στον Ατλαντικό και στον Ειρηνικό, να δώσουμε προνόμια για επενδύσεις σε ακίνητα και σε άλλες επενδύσεις στη χώρα από αυτό το συνάλλαγμα.

Να δώσουμε προνόμια για την ελληνική σημαία ώστε και ξένοι στόλοι να σηκώσουν στα πλοία τους ελληνικές σημαίες και να προσλαμβάνουν Έλληνες ναυτικούς.

Πρέπει τέλος να στηρίξουμε τη ναυτιλία με αυτοτελές υπουργείο Ναυτιλίας και να το ανακηρύξουμε ως το πιο σημαντικό υπουργείο μας!

Πρέπει όμως και η ναυτιλία, με τη σειρά της, να στηρίξει οικονομικά όπου είναι εφικτό την ελληνική προστιθέμενη αξία, που να παράγεται εν όλω ή εν μέρει στην Ελλάδα. Οι Έλληνες που ζουν στο εξωτερικό και δουλεύουν για ξένα συμφέροντα δεν καταναλώνουν τίποτα στην Ελλάδα. 


* Ο κ. Αλέξανδρος Μωραϊτάκης είναι Πρόεδρος του ΣΜΕΧΑ, Πρόεδρος της NUNTIUS ΑΧΕΠΕΥ, Μέλος Δ.Σ. Συνεγγυητικού, Πιστοποιημένος από ΕΚ, SEC/NASD, CFTC/NFA ως: α) Αναλυτής Αγορών, β) Διαχειριστής χαρτοφυλακίων και γ) Σύμβουλος Διεθνών και Ελληνικών Επενδύσεων.

**Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τον αρθρογράφο; Τι γνώμη έχετε;

To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v