Κάποιοι χαμογελούν ειρωνικά όταν ακόμα γίνεται λόγος για την εταιρική ταυτότητα και τη σημασία της για την επιχείρηση. Κάνουν λάθος όμως. Διότι η μάρκα που πουλάει μια επιχείρηση, για να επιβιώσει πρέπει η εταιρία που την έχει λανσάρει να χαίρει καλής φήμης.
Η εταιρική ταυτότητα, υποστηρίζουν οι ειδικοί της επικοινωνίας, λειτουργεί σαν πυξίδα δείχνοντας την κατεύθυνση και τον σκοπό της εταιρείας. Μπορεί επίσης να βελτιώσει την εικόνα των επιμέρους προϊόντων, να βοηθήσει τις εταιρείες να προσελκύσουν και να διατηρήσουν υπαλλήλους και να προστατεύσει την εταιρική φήμη από πλήγματα σε δύσκολους καιρούς.
Στις μέρες μας μάλιστα, όπου η κατασυκοφάντηση των επιχειρήσεων πάει σύννεφο μέσα από το Διαδίκτυο, η φήμη μιας εταιρίας πρέπει να προστατεύεται ως κόρην οφθαλμού. Είναι πολύτιμο κεφάλαιό της. Παρόλα αυτά, πολλές εταιρείες πασχίζουν να διατυπώσουν τo brand τους ξεκάθαρα και να το επικοινωνήσουν. Και από την άποψη αυτή, το ερώτημα που προκύπτει είναι ποια στοιχεία μπορούν να συμβάλλουν στην ύπαρξη μιας εταιρικής ταυτότητας.
Στο επίπεδο αυτό, εμπειρίες όπως αυτή της σουηδικής Nobuo, οδηγούν σε τρεις μεγάλες ενότητες, που είναι τα εσωτερικά στοιχεία, τα ενδιάμεσα και τα εξωτερικά.
Προτείνονται δε εννιά διαβαθμίσεις, που είναι για τα εσωτερικά στοιχεία:
1. Πρόταση αξίας των προϊόντων.
2. Οι σχέσεις με πελάτες.
3. Η θέση, που η εταιρεία θέλει να έχει στην αγορά και στις καρδιές και στα μυαλά των πελατών της.
Τα ενδιάμεσα στοιχεία είναι:
4. Η έκφραση με την οποία επικοινωνεί και εκφράζεται η εταιρεία.
5. Η μάρκα και η αξία της.
6. Η προσωπικότητα που διαμορφώνει τον εταιρικό χαρακτήρα.
Τα εξωτερικά στοιχεία τέλος, είναι:
7. Στόχος και όραμα: Ποια είναι η αποστολή μας και τι μας εμπνέει και μας κατευθύνει;
8. Κουλτούρα: Ποια είναι η στάση μας απέναντι στα πράγματα; Πως δουλεύουμε και πως συμπεριφερόμαστε;
9. Δεξιότητες: Σε τι είμαστε ιδιαίτερα καλοί και τι μας καθιστά ανώτερους του ανταγωνισμού;
Όπως αναφέρεται στο περιοδικό LEADING, που εκδίδει η Εταιρεία Ανωτάτων Στελεχών Επιχειρήσεων (Ε.Α.Σ.Ε.), «…για κάποιες επιχειρήσεις, είναι εύκολη μια γρήγορη γενική αποτίμηση της ταυτότητάς τους. Ωστόσο, η ανάπτυξη μιας συνολικής κατανόησης της εταιρικής ταυτότητας προϋποθέτει περισσότερο χρόνο και τη συμμετοχή ομάδων από διαφορετικά τμήματα. Η επανεξέταση και η βελτίωση της εταιρικής ταυτότητας είναι ένα project που προϋποθέτει αποτελεσματική ηγεσία, δέσμευση και πάθος. Το αποτέλεσμα -ισχυροποίηση του brand, ενδυνάμωση των σχέσεων και ενίσχυση της σύνδεσης μεταξύ των επιμέρους τμημάτων της εταιρείας - μπορεί να αξιοποιηθεί για την ενίσχυση τους ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος….».