Ποια «καινοτομία» χρειάζεται περισσότερο μια επιχείρηση

Η σημασία της συνεχούς βελτίωσης στη διοίκηση μιας επιχείρησης. Οι τρεις προϋποθέσεις για να μετατραπεί σε μακροπρόθεσμο πλεονέκτημα. Τρία αποκαλυπτικά παραδείγματα.

Ποια «καινοτομία» χρειάζεται περισσότερο μια επιχείρηση
  • του Gary Hamel*

Οι καινοτομίες ανοίγουν αγορές, φέρνουν πρόοδο κι ανάπτυξη. Στην ανατρεπτική εποχή μας είναι ζωτικό για μια εταιρεία να μετατραπεί σε μονάδα συστηματικής παραγωγής καινοτομιών. Κατά κύριο δε λόγο ως προς τη διοίκησή της.

Καιτονομείτε λοιπόν σε θέματα διοίκησης. Αυτό είναι το αύριο. Κάνετε ότι μπορείτε για να ανακαλύψετε ολοκαίνουργιους τρόπους οργάνωσης, ηγεσίας, συντονισμού και παροχής κινήτρων. Η εταιρεία σας πρέπει να πρωτοπορεί στη διοίκηση. Είναι ζωτικό να επινοεί καινούργιες και ζηλευτές από τους ανταγωνιστές της προσεγγίσεις. Η φαντασία ας έλθει έτσι στο προσκήνιο. Ας αφεθεί ελεύθερη και θα μεγαλουργήσει.

Έχει σημασία; Σίγουρα έχει. Η καινοτομία στις διοικητικές αρχές και διαδικασίες μπορεί να δημιουργήσει ένα μακροπρόθεσμο πλεονέκτημα και να επιφέρει εντυπωσιακές αλλαγές στη θέση σας έναντι στον ανταγωνισμό. Τα τελευταία εκατό χρόνια, η καινοτομία στη διοίκηση, περισσότερο από κάθε άλλο είδος καινοτομίας, οδήγησε τις εταιρείες σε νέα επίπεδα απόδοσης.

Παρόλα αυτά, ελάχιστες εταιρείες διαθέτουν μια καλά επεξεργασμένη διαδικασία για τη διαρκή παραγωγή νέων διοικητικών καινοτομιών. Οι περισσότερες επιχειρήσεις ακολουθούν μια επίσημη μεθοδολογία για τις καινοτομίες προϊόντων και πολλές διαθέτουν ομάδες Έρευνας και Ανάπτυξης που εξερευνούν τα σύνορα της επιστήμης.

Σχεδόν κάθε εταιρεία στον πλανήτη έχει δουλέψει συστηματικά τα τελευταίο χρόνια, προκειμένου να αναδιαρθρώσει τις επιχειρηματικές διαδικασίες της, με σκοπό την ταχύτητα και την αποδοτικότητα. Είναι απορίας άξιο, λοιπόν, το γεγονός ότι ελάχιστες εταιρείες δείχνουν τον ίδιο βαθμό επιμέλειας στην καινοτομία εκείνη που έχει τη μεγαλύτερη σημασία: την καινοτομία στη διοίκηση.

Όπως δείχνουν συγκεκριμένα παραδείγματα από γνωστές επιχειρήσεις, μια διοικητική καινοτομία μπορεί να προσφέρει ισχυρό πλεονέκτημα στην εταιρεία που καινοτομεί και να οδηγήσει, πραγματικά, σε ριζική αλλαγή στην κορυφή του κλάδου. Συγκριτικά, οι καινοτομίες στην τεχνολογία και στα προϊόντα προσφέρουν συνήθως πλεονεκτήματα μικρότερης κλίμακας.

Η διοικητική καινοτομία δημιουργεί μακροπρόθεσμο πλεονέκτημα όταν πληροί μια ή περισσότερες από τις εξής τρεις προϋποθέσεις: Η καινοτομία βασίζεται σε μια νέα αρχή που αμφισβητεί τις «ορθόδοξες» διοικητικές πρακτικές. Είναι καθολική καινοτομία που περιλαμβάνει μια σειρά διαδικασιών και μεθόδων. Αποτελεί μέρος ενός συνεχούς προγράμματος εφευρέσεων, όπου η πρόοδος αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου. Τρία συνοπτικά παραδείγματα απεικονίζουν τους τρόπους με τους οποίους η καινοτομία στη διοίκηση μπορεί να οδηγήσει σε μακροπρόθεσμη επιτυχία.

Πρόκειται για:

-Την αξιοποίηση της ευφυΐας των εργαζομένων, με κορυφαίο το παράδειγμα της Toyota. Μέσα από την αξιοποίηση της συλλογικής ευφυίας των ανθρώπων της πέτυχε να δημιουργήσει σημαντικές άυλες αξίες, επενδύοντας στη διάχυση της γνώσης

- Την δημιουργία κοινοτήτων, οι οποίες «κατεβάζουν» ιδέες. Οσο περισσότερες είναι αυτές οι τελευταίες, τόσο το καλύτερο για την εταιρεία και τους ανθρώπους της που αισθάνονται να έχουν ειδικό βάρος. Και αυτό είναι σημαντικό για την συλλογική ψυχολογία, στο χώρο της εργασίας.

- Για τη δημιουργία σπουδαίων ηγετικών στελεχών, ικανών να εμπνέουν και να αυξάνουν τους βαθμούς δέσμευσης στην εταιρία. Ας μη διαφεύγει της προσοχής των μάνατζερ ότι η δέσμευση και ο βαθμός της είναι σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα. Η πιστότητα στο επίπεδο αυτό συνιστά σπουδαίο άυλο κεφάλαιο, με οτι αυτό σημαίνει ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

- Καινοτομία λοιπόν και πάλι καινοτομία είναι το σύνθημα και όσοι θέλουν το ακολουθούν.

* Ο Gary Hamel είναι κορυφαίος καθηγητής Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v