Κομβική η καινοτομία για τις επιχειρήσεις

Οι καινοτόμες επιχειρήσεις αντλούν ιδέες και ερεθίσματα από έναν μεγάλο αριθμό εξωτερικών πηγών. Tί στόχους πρέπει να θέσει ο manager. Γιατί χρειάζονται ολιγομελή οργανωτικά σχήματα.

Κομβική η καινοτομία για τις επιχειρήσεις

Οι καινοτομίες δεν μπορεί να θεωρηθούν τυχαίες «εμπνεύσεις της στιγμής», ακόμη και αν δεχθούμε ότι οι συμπτώσεις συχνά παίζουν έναν σημαντικό ρόλο. Σήμερα, μάλιστα, υπάρχουν επαρκείς εμπειρικές γνώσεις σχετικά με τις διαφορές μεταξύ των καινοτόμων εταιρειών και των λιγότερο επιτυχημένων επιχειρήσεων. Πέρα από την οργανωτική δομή, οι σημαντικότερες διαφορές εντοπίζονται στα ιδιαίτερα προσόντα, τις ικανότητες και τον τρόπο συμπεριφοράς των εργαζομένων.

Τί πρέπει να κάνει λοιπόν η ηγεσία μίας επιχείρησης και κυρίως οι επιφορτισμένοι με την καινοτομία;

1.Δημιουργήστε στόχους: Διαμορφώστε μαζί με τους συνεργάτες σας οράματα ξεκάθαρα, μακροπρόθεσμα και πέρα από στενά οικονομικά κριτήρια και μεγέθη, που δεν θα είναι «λόγια του αέρα» αλλά θα έχουν περιεχόμενο και πρακτικές συνέπειες. Έτσι, όχι μόνον θα διεγερθεί η φαντασία και θα αφυπνισθεί η δημιουργικότητα των συνεργατών σας, αλλά αξιοποιώντας κατάλληλα τις ευρείες προοπτικές που ανοίγουν τα οράματα αυτά θα μπορέσετε να προσελκύσετε στην ομάδα σας άτομα με πολλά προσόντα, που θα εργαστούν με ενθουσιασμό για την υλοποίησή τους. Επιπλέον, η ύπαρξη στόχων βοηθά στο να συντελεστεί η απαιτούμενη ανάπτυξη. Προωθήστε την, λοιπόν, επικεντρώνοντας την προσοχή όχι μόνον στην αποδοτικότητα καθαυτή, αλλά και στις στρατηγικές για την αύξησή της.

2.Διατηρείτε ολιγομελή οργανωτικά σχήματα: Η πολυμελής σύνθεση των ομάδων εργασίας αποτρέπει την υλοποίηση νέων ιδεών. Γι’ αυτό τον λόγο, ο «πυρήνας» τους πρέπει να απαρτίζεται από όσο το δυνατόν λιγότερα άτομα. Βέβαια, σε τελική ανάλυση, η συγκρότηση της ιδανικής ομάδας είναι αποτέλεσμα συμβιβασμού.

3.Κάντε καλή χρήση της ελευθερίας σας: Οι μικρές, διατμηματικά συγκροτημένες ομάδες, τα μέλη των οποίων συνεργάζονται χωρίς να συναντούν εμπόδια οργανωτικής ή πρακτικής φύσεως (λ.χ. διαφορετικά επίπεδα ιεραρχίας, ξεχωριστά γραφεία, ανελαστικά ωράρια, κλπ.), επιτυγχάνουν τα καλύτερα αποτελέσματα –γιατί αυτή η μορφή εργασία περιορίζει την γραφειοκρατική δομή, διευκολύνει την άμεση και απρόσκοπτη επικοινωνία, επιτρέπει την ταχεία διεξαγωγή πειραματισμών και συμβάλλει στην δημιουργία ομάδων με υψηλού επιπέδου προφίλ και αξιοπιστία.

4.Διατηρείτε την «απευθείας σύνδεση» με τον πελάτη: Ποτέ μην βασίζεστε στην πεποίθηση ότι ήδη γνωρίζετε τί θέλει ο πελάτης, αλλά ρωτήστε τον ίδιο. Οι καλύτερες επιχειρηματικές ιδέες έχουν αφετηρία την κατανόηση του πελάτη και των επιθυμιών του. Πορίσματα που προέρχονται από δευτερογενείς πηγές (όπως λ.χ. τα ινστιτούτα έρευνας αγοράς) σπάνια συμβάλλουν αποτελεσματικά στην ανάπτυξη επιτυχών νέων προϊόντων, αφού μόνον η άμεση επαφή με τον πελάτη οδηγεί στην γνώση των αναγκών του. Αυτό επιτυγχάνουν οι μικρότερες επιχειρήσεις, γιατί διαθέτουν περισσότερες πηγές δευτερογενούς πληροφόρησης, με αποτέλεσμα να έρχονται αμέσως σε επαφή με τους δυνητικούς πελάτες τους, να επεξεργάζονται λύσεις, να τις δοκιμάζουν κατ’ ευθείαν στους χρήστες και, αντιδρώντας ταχύτατα στις απαιτήσεις τους, να κάνουν τις κατάλληλες προσαρμογές.

5.Καλύτερος πελάτης είναι ο καινοτόμος πελάτης: Εάν ένας πελάτης σας είναι ιδιαίτερα «άβολος», απαιτεί το απραγματοποίητο αμέσως και φυσικά χωρίς επιπλέον επιβάρυνση, τότε πρέπει να είστε ευχαριστημένοι γιατί σάς δίνεται η ευκαιρία να προετοιμαστείτε από σήμερα για το αύριο, όταν θα τον ακολουθήσουν και άλλοι πελάτες σας. Και αν βρείτε μία λύση και ικανοποιήσετε αμέσως τις απαιτήσεις τους, τότε θα βρεθείτε μπροστά από τους ανταγωνιστές σας.

6.Επιλέξτε τις πηγές σας με επινοητικότητα: Εάν θέλετε περισσότερες ιδέες, πρέπει να αναζητήσετε περισσότερες πηγές έμπνευσης και να αφήσετε ελεύθερη την ροή των σκέψεών σας. Γι’ αυτό, είναι αναγκαίο να διευρύνετε τους ορίζοντές σας. Οι καινοτόμες επιχειρήσεις αντλούν ιδέες και ερεθίσματα από έναν μεγάλο αριθμό εξωτερικών πηγών: οι πελάτες, οι ανταγωνιστές, οι σύμβουλοι επιχειρήσεων, τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και τα ερευνητικά κέντρα, οι φορείς που διεξάγουν έρευνες αγοράς, οι «οδηγοί πληροφοριών», ή και το Ίντερνετ, προσφέρουν πλήθος προτάσεων σε μεγάλη ποικιλία.

Σημαντική πηγή έμπνευσης μπορούν να αποτελέσουν ακόμη και επιχειρήσεις από διαφορετικούς κλάδους. Αν λ.χ. αναζητάτε έξυπνες στρατηγικές μάρκετινγκ, η πλέον ενδεδειγμένη λύση είναι να έρθετε σε επαφή με εταιρείες παραγωγής και διάθεσης καταναλωτικών αγαθών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v