«Από την στιγμή που οι εξαγορές και συγχωνεύσεις είναι επικεντρωμένες σε μία διαδικασία συμφωνίας και όχι απλής υλοποίησης, η δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης ανάμεσα στα δύο μέρη δεν είναι πάντα εύκολη υπόθεση», υποστηρίζει ο σύμβουλος επιχειρήσεων και συγγραφέας Τζόρνταν Λιούϊς. Έτσι, για να υπάρξουν τα καλύτερα αποτελέσματα, η εξαγορά ή η συγχώνευση πρέπει να γίνει με τρόπο τέτοιον ώστε να αυξάνεται και να διευρύνεται η εμπιστοσύνη.
Πριν απ’ όλα, όμως, οι δύο πλευρές θα πρέπει να καταλαβαίνουν η μία την άλλη, σε όλα τα επίπεδα. Είναι ανάγκη τα ηγετικά στελέχη και οι ομάδες τους να έχουν επαρκή χρόνο στην διάθεσή τους ώστε να καταλαβαίνουν ανθρώπους, κουλτούρες και πολιτικές, με τρόπο τέτοιον που να απομακρύνονται πιθανά λάθη και μελλοντικές εκπλήξεις.
Για παράδειγμα, όταν συγχωνεύθηκαν δύο γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας, η Κράϋσλερ και η Νταίμλερ, που είχαν δύο πολύ διαφορετικές εταιρικές κουλτούρες –με την πρώτη εταιρεία να δίνει έμφαση στην μείωση του κόστους και την δεύτερη στην μηχανολογική καινοτομία–, τα στελέχη τους χρειάστηκε να επενδύσουν πολύ στην οικοδόμηση καλών σχέσεων. Και μόνον μετά από αυτό το στάδιο κατάφεραν να ελαχιστοποιήσουν τις παρεξηγήσεις στις ερμηνείες και να βάλουν στο τραπέζι τα στοιχεία που μπορούσαν να φέρουν αποτέλεσμα.
Από την άποψη αυτή, οι προτεραιότητες κάθε εταιρείας θα πρέπει να ταυτοποιηθούν στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο πριν ξεκινήσουν οι σχετικές διαπραγματεύσεις. Είναι επίσης ανάγκη να χαρτογραφηθούν οι τρόποι λειτουργίας κάθε εταιρείας, πράγμα που χρειάζεται να πάει σε βάθος ώστε να εντοπισθούν διαφορετικές διαδικασίες και πληροφοριακά δίκτυα.
Όταν οι παραπάνω διαφορετικές πλευρές και προτεραιότητες ταυτοποιηθούν, θα μπορέσουν να χρησιμοποιηθούν από τις ενδιαφερόμενες πλευρές και θα αποτελέσουν την βάση συμφωνιών σε σημεία-κλειδιά της ολοκλήρωσης.
Στην συνέχεια θα τεθούν θέματα ηγεσίας, η έκβαση των οποίων εξαρτάται από το αν οι μονάδες των επιχειρήσεων θα παραμείνουν ως έχουν ή αν θα υπάρξουν αντικαταστάσεις της διοίκησης σε περίπτωση εξαγοράς. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η οικοδόμηση στέρεου κλίματος εμπιστοσύνης σε όλα τα επίπεδα του μάνατζμεντ είναι εκ των ων ουκ άνευ. Και αν γίνει σωστά, τότε η δημιουργία ευοίωνου μέλλοντος δεν θα είναι μία δύσκολη υπόθεση.
Αναφερόμενοι στην Ελλάδα, υπογραμμίζουμε ότι υποδειγματική υπήρξε η περίπτωση της εξαγοράς των σούπερ-μάρκετ Βερόπουλος από τον όμιλο Παντελιάδη, την οποία και περιέγραψε προσφάτως σε εσπερίδα του ΕΣΒΕΠ ο διευθύνων σύμβουλος της Μέτρο ΑΕΒΕ κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης.