Η εξωστρέφεια είναι πλέον η μοναδική διέξοδος για την ελληνική οικονομία, η οποία σε σύντομο χρονικό διάστημα θα πρέπει να απλώσει φτερά και εκτός της χειμαζόμενης εσωτερικής αγοράς. Αυτό, από πολλές πλευρές, δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση.
Πολύ γρήγορα θα πρέπει να αλλάξουν στον επιχειρηματικό χώρο αντιλήψεις, συνήθειες, συμπεριφορές. Ταυτόχρονα, όμως, τα στελέχη των επιχειρήσεων θα χρειαστεί να μεταβάλουν και τους ορίζοντές τους. Και από την άποψη αυτή, οι διεθνείς συναντήσεις θα πρέπει κάθε φορά να τυγχάνουν προσεκτικής μελέτης και της δέουσας προσοχής.
Κάθε διεθνής συνάντηση δημιουργεί ευκαιρίες για εμπορικές σχέσεις και πολιτιστική επικοινωνία. Τόσο οι πολιτιστικές ανταλλαγές, όσο και οι εμπορικές αποστολές, σημειώνουν παραδοσιακά αρκετά μεγάλη επιτυχία.
Όποιος διοργανώνει τέτοιες διεθνείς συναντήσεις έχει μεγάλη ευθύνη να διευκολύνει την επιτυχία των σκοπών τους και να αποφύγει λάθη τα οποία μπορεί να είναι καταστροφικά. Ο ρόλος αυτός είναι ευρύτερος από την υποστήριξη και έχει σχέση με τη διπλωματία. Για παράδειγμα, συνάντηση κυβερνητικών παραγόντων της Τουρκίας με Έλληνες επιχειρηματίες: οι οργανωτές πρέπει να διαλέξουν την κατάλληλη τοποθεσία, να ενημερώσουν το προσωπικό για τα θέματα πρωτοκόλλου, να ετοιμάσουν τις αρμόζουσες πολιτιστικές εκδηλώσεις και περιηγήσεις κ.λπ.
Μη σας τρομάζουν όλα αυτά. Παραθέτουμε ορισμένες συμβουλές για να σας βοηθήσουν να συγκεράσετε αρμονικά τις πολιτιστικές διαφορές, καθώς θα οργανώνετε τη διεθνή σας συνάντηση.
Θυμηθείτε: το καλύτερο όπλο είναι η καλή θέληση.
1) Ενθαρρύνετε αυτούς που συμμετέχουν να λαμβάνουν υπόψη τους τα τοπικά ήθη και έθιμα και τη χρήση της «γλώσσας του σώματος».
2) Οι ξένοι προτιμούν να τους μιλάτε τυπικά, χρησιμοποιώντας το πλήρες όνομα και τους τίτλους τους.
3) Όταν προσφέρετε λουλούδια, να είστε βέβαιοι τι σημαίνουν. Οι παγίδες είναι πολλές: στη Γερμανία, τα κόκκινα τριαντάφυλλα είναι ισοδύναμα με ρομαντική πρόταση, ενώ στη Βραζιλία και στο Μεξικό, τα τριαντάφυλλα συμβολίζουν μυστικότητα.
4) Το μαχαίρι ως δώρο συμβολίζει τη διακοπή μίας σχέσης για έναν Λατινοαμερικανό, ενώ ένα ρολόι έχει δυσάρεστες προεκτάσεις για έναν Κινέζο, μια και είναι σαν να του λέτε ότι οι ώρες του είναι μετρημένες!
5) Τα δώρα έχουν τεράστια σημασία στην Ιαπωνία και δίνονται με πολύπλοκες τελετές. Προσοχή στο χαρτί περιτυλίγματος. Το λευκό είναι το χρώμα του θανάτου, ενώ τα ζωηρά χρώματα θεωρούνται «φωναχτά».
6) Το χιούμορ δεν εξάγεται. Τα περισσότερα αστεία και ανέκδοτα βασίζονται σε ιδιωματισμούς και επίκαιρα γεγονότα που ένας ξένος ίσως να μην καταλαβαίνει.
7) Η ώρα έχει διαφορετική διάσταση σε διαφορετικές κουλτούρες. Η ακρίβεια στον χρονικό προγραμματισμό δεν είναι καθόλου εύκολη σε μία διεθνή συνάντηση. Σε μερικές χώρες, το να είσαι στην ώρα σου σημαίνει να είσαι ακριβώς στην ώρα σου. Σε άλλες, μπορείς να αργήσεις από ένα τέταρτο έως και μία ώρα.
8) Αποφεύγετε λογοπαίγνια, τεχνικούς όρους και τοπικές αναφορές. Πρόκειται για λεκτικές παγίδες οι οποίες στέκονται εμπόδιο στην καλή επικοινωνία.
9) Οι επίσημες και οι επιχειρηματικές συνομιλίες ξεκινούν με αστεία και χαιρετισμούς, συχνά μεγάλης διάρκειας. Ενημερώστε από πριν τους ξένους ομιλητές, αν κάτι τέτοιο δεν είναι αποδεκτό.
10) Αν χρησιμοποιείτε διερμηνείς, δίνετέ τους πάντα την ευκαιρία να μιλήσουν με τους ομιλητές σας από πριν. Έτσι, συνηθίζουν τον τρόπο ομιλίας των προσκεκλημένων σας, τη χρήση δύσκολων λέξεων, την προφορά και την ένταση της φωνής τους.
11) Γνωρίζετε ότι σε μερικές κουλτούρες το να αφήσεις να φαίνονται οι σόλες των παπουτσιών σου ισοδυναμεί με προσβολή;
12) Ορισμένοι Ασιάτες, στην προσπάθειά τους να διατηρήσουν την αρμονία και να μη σας φέρουν σε δύσκολη θέση, μπορεί να πουν «ναι» ενώ εννοούν «όχι» στην πραγματικότητα. Διαβάστε προσεκτικά τη γλώσσα του σώματος.
Μπορεί οι παραπάνω συμβουλές να φαντάζουν κοινότοπες. Δεν είναι, όμως. Και αυτό καλύτερα να μην το καταλάβετε ιδίοις εξόδοις...