Από τη μία πλευρά, υπάρχουν οι θεωρητικές προσεγγίσεις για το μάνατζμεντ και, από την άλλη, οι πρακτικές εφαρμογές, που ίσως και να είναι πιο αποτελεσματικές. Διότι, μέσα από αυτές, αξιοποιείται η καθημερινότητα της διοίκησης μιας επιχείρησης ή ενός οργανισμού.
Στο πλαίσιο αυτό, οι τρόποι της παροχής κινήτρων για τη βελτίωση της απόδοσης των συνεργατών μας παίζουν καθοριστικό ρόλο.
Ποιοι είναι αυτοί οι τρόποι, μας περιγράφει ο Τζ. Πέιν:
1. Προσφέρετε επιλογές, αντί για συμβουλές. Οι ενήλικες σπάνια αρέσκονται να ακούν και ακόμη περισσότερο να εφαρμόζουν συμβουλές. Εναλλακτικά, μπορείτε να προσφέρετε επιλογές, οριοθετώντας τις δυνατότητές σας και αφήνοντας τον συνεργάτη σας να επιλέξει εκείνος τον τρόπο που θα βοηθηθεί από εσάς.
2. Να εξετάζετε τη συμπεριφορά, όχι την προσωπικότητα. Δεν είναι λίγοι οι άνθρωποι που έχουν φθάσει να περιγράφουν τις δυσκολίες με όρους που σχετίζονται με την προσωπικότητα των ανθρώπων. Αντισταθείτε στον πειρασμό και συζητήστε την ουσία της συμπεριφοράς και όχι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, λέγοντας π.χ. «γιατί Κατερίνα είχες επιθετική συμπεριφορά σ' εκείνη την περίπτωση;» και όχι «γιατί Κατερίνα είσαι πάντα επιθετική;».
3. Κατανοήστε ότι οι δυνατότητες είναι εξίσου σημαντικές με τις αδυναμίες. Αντιληφθείτε ότι κάθε μέλος της ομάδας σας έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Βεβαιωθείτε ότι στις συζητήσεις σας καλύπτετε δυνατότητες -και πώς αυτές μπορούν να αξιοποιηθούν ακόμα καλύτερα- και τομείς όπου χρειάζεται βελτίωση -και πώς αυτή θα επιτευχθεί.
4. Σεβαστείτε τις παύσεις και τη σιωπή. Δεχτείτε ότι οι παύσεις είναι απαραίτητες και μην προσπαθείτε να γεμίσετε τα κενά που δημιουργούνται από αυτές. Συνήθως οι άνθρωποι χρειάζονται χρόνο για να σκεφθούν. Θυμηθείτε ότι αυτό που χρειάζεστε είναι η δική τους απάντηση -όχι η δική σας.
5. Μην προσπαθείτε να λύνετε τα «εκτός δουλειάς» προβλήματα. Τα προσωπικά προβλήματα των συνεργατών σας δεν μπορείτε να τα λύσετε, όσο κι αν θελήσετε. Αρκεστείτε στο να είστε ένας έμπιστος και γεμάτος κατανόηση ακροατής, κατανοώντας την εξαιρετική τιμή που σας έκαναν να σας εμπιστευθούν.
6. Ανακαλύψτε πότε πρέπει να χρησιμοποιήσετε τη βοήθεια ειδικού. Αποδεχθείτε ότι υπάρχουν κάποιες καταστάσεις που απλά δεν μπορείτε να αντιμετωπίσετε. Επομένως, ζητήστε τη βοήθεια ανθρώπων που έχουν σχετική εμπειρία στην επίλυση των καταστάσεων που δεν μπορείτε να χειριστείτε.
7. Κάντε κυρίως «ανοικτές» ερωτήσεις, οι οποίες συνήθως αρχίζουν με «τι, πού, πότε, ποιος, πώς», ακόμη και «γιατί», οι οποίες καταφέρνουν να συγκεντρώσουν χρήσιμες πληροφορίες. Εξάλλου, μαζί με άλλες πτυχές, οι ερωτήσεις αυτές αποτελούν τη μεγάλη αρχή της δημοσιογραφίας.