Η αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου είναι ο ακρογωνιαίος λίθος μιας επιτυχημένης καριέρας στο μάνατζμεντ, τείνει δε να αναδειχθεί σε μία ολοκληρωμένη φιλοσοφία.
Τα προγράμματα που διδάσκουν τρόπους για την καλύτερη και αποδοτικότερη αξιοποίηση του χρόνου, όπως και τα προγράμματα για την αντιμετώπιση και καταπολέμηση του στρες, γίνονται όλο και πιο δημοφιλή τα τελευταία χρόνια, σε όλο τον κόσμο.
Ένα πρόγραμμα το οποίο θεωρείται από τα καλύτερα, είναι αυτό που προσφέρει το Time Management. Στο πρόγραμμα αυτό, όπως και στα ανάλογα, διδάσκονται χρήσιμες τεχνικές για την καλύτερη αξιοποίηση του χρόνου.
Παρακάτω παρουσιάζουμε μερικές από αυτές:
1. Βάλτε προτεραιότητες, τόσο για τα πράγματα που πρέπει να κάνετε όσο και για αυτά που πιστεύετε ότι σάς λείπουν. Συγκεντρωθείτε στα θέματα που έχουν την μεγαλύτερη σημασία και χρησιμοποιείστε τον χρόνο που θα εξοικονομήσετε για αυτά που πάντα θέλατε να κάνετε αλλά ποτέ δεν προλαβαίνατε –κάντε σπορ, ασχοληθείτε με τα παιδιά σας, μάθετε γαλλικά, φροντίστε την υγεία σας.
2. Κλείστε ραντεβού με τον εαυτό σας. Στον χώρο δουλειάς, όταν κάθεστε μόνος στο γραφείο σας χωρίς να μιλάτε στο τηλέφωνο, οι συνάδελφοί σας θεωρούν τον χρόνο σας σαν δικό τους. Βεβαίως, δεν θα τολμούσαν ποτέ να σας διακόψουν αν είσαστε σε συμβούλιο. Έτσι, κλείστε ραντεβού με τον εαυτό σας και ενημερώστε όλους ότι δεν θα πρέπει να σας διακόψουν.
3. Προφυλάξτε τον εαυτό σας από αυτούς που κλέβουν συστηματικά τον χρόνο σας. Αφού ο χρόνος είναι χρήμα, δεν είναι λιγότερο επικίνδυνοι από τους «πορτοφολάδες». Ποιοι; Οι αναποφάσιστοι μάνατζερς, οι φλύαροι στο τηλέφωνο, οι απρόσκλητοι επισκέπτες και αυτοί που σας αφήνουν να περιμένετε. Εξουδετερώστε τους, λοιπόν, πριν σας εξουδετερώσουν.
4. Το καλάθι των αχρήστων είναι ο καλύτερος φίλος σας. Τα άχρηστα χαρτιά είναι εχθρός σας. Συνεπώς, πετάξτε αμέσως ο,τιδήποτε ξέρετε ότι δεν θα σας χρειαστεί.
5. Μην κάνετε τίποτε από αυτά που θα μπορούσατε να αναθέσετε σε άλλους.
6. Μην παίρνετε εργασία στο σπίτι σας. Το πιθανότερο είναι ότι δεν θα ασχοληθείτε μαζί της, σίγουρα όμως θα καταστρέψει το βράδυ σας και θα σας κάνει να αισθάνεστε ένοχος το επόμενο πρωί.
7. Αποφύγετε την υπερβολική τελειότητα.
8.Χρησιμοποιείστε θετικά τα πέντε πρώτα λεπτά σας –τα πρώτα πέντε όταν σηκώνεστε το πρωί, όταν φθάνετε στο γραφείο σας, όταν επιστρέφετε σπίτι σας. Ψυχολογικά, τα πέντε πρώτα λεπτά καθορίζουν το κλίμα και τον ρυθμό σας για τις επόμενες ώρες.
Μπορεί οι τεχνικές αυτές να μην αλλάζουν την ζωή σας. Ίσως, μερικές από αυτές να μην σας βρίσκουν σύμφωνους.
Όμως, είναι βέβαιον ότι, ορισμένες τουλάχιστον, θα σας βοηθήσουν να οργανωθείτε καλύτερα και να σπαταλάτε λιγότερο τον δικό σας χρόνο και τον χρόνο των άλλων.
Στο επίπεδο αυτό, βέβαια, πολύτιμη μπορεί να είναι σήμερα και η συμβολή του Διαδικτύου, το οποίο ορθολογικά χρησιμοποιούμενο μπορεί να σάς απαλλάξει από αρκετούς «κλέφτες» χρόνου.