Αληγιζάκης: Ιδού η Ρόδος… για τη νέα κυβέρνηση

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΪΛ καλεί την κυβέρνηση να εφαρμόσει τον ψηφισθέντα νόμο για την εξυγίανση της αγοράς των καυσίμων και αναλύει τα μέτρα άμυνας της εταιρείας του απέναντι στην οικονομική κρίση.

Αληγιζάκης: Ιδού η Ρόδος… για τη νέα κυβέρνηση
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΪΛ Γιάννης Αληγιζάκης καλεί τη νέα κυβέρνηση να κινηθεί άμεσα ώστε να εξυγιάνει την αγορά των καυσίμων, στο πλαίσιο του νόμου που ψηφίστηκε τον Απρίλιο.

«Η νέα κυβέρνηση έχει μια άριστη ευκαιρία να επιτύχει ουσιαστικά χτυπήματα στα φαινόμενα λαθρεμπορίου, νοθείας και καταδολίευσης των αντλιών καυσίμων, τα οποία συνεχίζουν να αποστερούν φόρους από το κράτος και να επιβαρύνουν τους ανυπεράσπιστους καταναλωτές», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, ο κ. Αληγιζάκης δεν αναμένει βελτίωση της ζήτησης καυσίμων για το δεύτερο μισό του 2012 και επιπλέον αναλύει τον τρόπο με τον οποίο η εταιρεία του αντιστέκεται στην ύφεση.

«Η ΕΛΙΝΟΪΛ είναι προετοιμασμένη για τα δύσκολα», υποστηρίζει, τονίζοντας τις καλές σχέσεις της εταιρείας με τις τράπεζες, τις κινήσεις για άνοιγμα νέων αγορών, την εστίαση στην αποφυγή επισφαλειών και τις πολιτικές περιορισμού του κόστους.


ΕΡ.: Κύριε Αληγιζάκη, σε μια περυσινή σας συνέντευξη στο Euro2day.gr μιλούσατε για την ανάγκη πάταξης της λαθρεμπορίας καυσίμων, για την ανάγκη άμεσης αντιμετώπισης της νοθείας και των πειραγμένων αντλιών σε ορισμένα πρατήρια κ.λπ. Έναν χρόνο αργότερα, σε ποιο σημείο βρισκόμαστε;

ΑΠ.: Αν και με βάση την εμπειρία πολλών ετών αναβλητικότητας από την πλευρά της Πολιτείας, η αναμενόμενη απάντηση στην ερώτησή σας θα ήταν ότι δεν έχει γίνει τίποτα, η αλήθεια είναι ότι έχουν γίνει κάποια σημαντικά βήματα στη σωστή κατεύθυνση. Ήδη, με το πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε στις αρχές του περασμένου Απριλίου τέθηκαν οι σωστές βάσεις ώστε επιτέλους να παταχθεί το φαινόμενο του λαθρεμπορίου καυσίμων.

Όμως, αυτήν τη στιγμή βρισκόμαστε στην πιο κρίσιμη φάση. Ο νόμος απαιτεί τουλάχιστον έξι κοινές υπουργικές αποφάσεις για να εφαρμοστεί. Συνεπώς, η νέα κυβέρνηση έχει μια άριστη ευκαιρία να κινηθεί άμεσα και οι αρμόδιοι υπουργοί να εκδώσουν τις αποφάσεις αυτές, κινούμενοι στην κατεύθυνση της εξυγίανσης της αγοράς καυσίμων. Σε αυτήν την προσπάθεια οι εταιρείες μέλη του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών θα σταθούν αρωγοί και θα βοηθήσουν ώστε το κράτος να ενισχύσει τους ελεγκτικούς του μηχανισμούς και να επιτύχει ουσιαστικά χτυπήματα στα φαινόμενα λαθρεμπορίου, νοθείας και καταδολίευσης των αντλιών καυσίμων, τα οποία συνεχίζουν να αποστερούν φόρους από το κράτος και να επιβαρύνουν τους ανυπεράσπιστους καταναλωτές.

ΕΡ.: Πώς κινήθηκε κατά το πρώτο φετινό εξάμηνο η ζήτηση στην αγορά των καυσίμων και ποια είναι η εκτίμησή σας για το υπόλοιπο μισό της φετινής χρονιάς;

ΑΠ.: Η ΕΛΙΝΟΪΛ κατά τον ετήσιο σχεδιασμό της στην αρχή του 2012 είχε κάνει εκτιμήσεις για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και ειδικότερα του κλάδου πετρελαιοειδών και η εικόνα που προέκυπτε ήταν ότι και τη χρονιά που διανύουμε η πτώση στις πωλήσεις θα ξεπερνούσε το 5%. Δυστυχώς, παρόλο που δεν έχουμε επίσημα στοιχεία, εκτιμούμε ότι ήδη στα μισά του χρόνου η πτώση έχει ξεπεράσει αυτό το ποσοστό και η κατάσταση δεν φαίνεται να βελτιώνεται.

Για το δεύτερο εξάμηνο θα πρέπει να λάβουμε υπόψη τρεις σημαντικούς παράγοντες που θα επηρεάσουν τη συνολική εικόνα της αγοράς. Η επιδείνωση του οικονομικού κλίματος λόγω της παρατεταμένης προεκλογικής περιόδου και η αυξανόμενη ύφεση πιθανώς να οδηγήσουν την αγορά καυσίμων σε μεγαλύτερη πτώση και την αγορά πρατηρίων σε νέα λουκέτα. Επιπροσθέτως, οι πωλήσεις θέρμανσης τη νέα περίοδο θα είναι σημαντικά μειωμένες, αφού ήδη τα περισσότερα νοικοκυριά φρόντισαν να φουλάρουν εν όψει της δέσμευσης στο πλαίσιο του μνημονίου για αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Ένας τρίτος παράγοντας είναι η τουριστική κίνηση, η οποία μέχρι τις εκλογές ήταν μειωμένη και θα χρειαστεί να αυξηθεί σημαντικά ώστε να φέρει την κατανάλωση στα περσινά επίπεδα.

ΕΡ.: Σε μια τέτοια αγορά, ποια πολιτική ακολουθείτε στο μέτωπο των συνεργαζόμενων πρατηρίων, ο αριθμός των οποίων στην Ελλάδα αναμένεται να μειωθεί τα επόμενα χρόνια;

ΑΠ.: Σε μια αγορά που την προηγούμενη διετία έπεσε περίπου 20% σε κατανάλωση, η λογική εξέλιξη είναι να μειωθεί ο συνολικός αριθμός των πρατηρίων. Σε αυτήν την εξέλιξη, βασικό κριτήριο της ΕΛΙΝΟΪΛ για την ανάπτυξη και τη διατήρηση του δικτύου ελίν είναι οι συνεργασίες, νέες και υφιστάμενες, να μην κρύβουν κινδύνους επισφαλειών και να διατηρούνται με την εφαρμογή απολύτως ελεγχόμενης πιστωτικής πολιτικής.

Η ΕΛΙΝΟΪΛ θέλει να διαθέτει ένα εκτεταμένο δίκτυο πρατηρίων ελίν και να εξυπηρετεί τους καταναλωτές σε όσο το δυνατόν περισσότερα σημεία, αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει με το οποιοδήποτε κόστος και ρίσκο. Φυσικά, ως θεμελιώδης προϋπόθεση για τα πρατήρια του δικτύου ελίν παραμένει η δέσμευση για διάθεση καυσίμων άριστης ποιότητας κι η παροχή άψογης εξυπηρέτησης. Η ΕΛΙΝΟΪΛ θεωρεί ότι η κρίση δεν μπορεί να αποτελέσει άλλοθι για «εκπτώσεις» σε θέματα ποιότητας ή εξυπηρέτησης, συνεπώς νιώθει υποχρέωση να λαμβάνει όλα τα δυνατά μέτρα στο δίκτυό της ώστε ο καταναλωτής να εξυπηρετείται σωστά και υπεύθυνα σε οποιοδήποτε πρατήριο ελίν.

ΕΡ.: Τα μεγαλύτερα προβλήματα των ελληνικών εταιρειών αυτήν την περίοδο είναι οι επισφάλειες και οι σχέσεις τους με τις τράπεζες. Πώς ανταποκρίνεται η ΕΛΙΝΟΪΛ στα δύο αυτά σημαντικά ζητήματα;

ΑΠ.: Η αγορά καυσίμων στην Ελλάδα, πριν από μία πενταετία περίπου, έφτασε σε σημείο μεγάλων υπερβολών τόσο σε θέματα παροχών για την απόκτηση πρατηρίων όσο και σε θέματα πιστώσεων. Έτσι, σε μια εποχή όπου ο δανεισμός ήταν ακόμη πολύ εύκολος και φθηνός, η ΕΛΙΝΟΪΛ, κόντρα στο ρεύμα, αποφάσισε να ακολουθήσει πιο προσεκτική πιστωτική πολιτική και να είναι ιδιαίτερα συγκρατημένη σε θέματα παροχών. Η απόφαση αυτή εκείνη την εποχή δημιούργησε δυσαρέσκεια σε αρκετούς πελάτες, αλλά εδώ και μία διετία όλες πλέον οι εταιρείες σπεύδουν να αλλάξουν πολιτικές, προσπαθώντας να προστατευτούν από επισφάλειες.

Κινήσεις όπως η προαναφερθείσα, ο νοικοκυρεμένος τρόπος διοίκησης, ο προσεκτικός αναπτυξιακός σχεδιασμός, τα θετικά αποτελέσματα των τελευταίων ετών αλλά και η ισχυρή μετοχική σύνθεση αναγνωρίζονται από τις τράπεζες ως υπερεπαρκείς προϋποθέσεις για τη διατήρηση όλων των πιστωτικών γραμμών προς την ΕΛΙΝΟΪΛ.

ΕΡ.: Με ποιους τρόπους προσπαθεί να αμυνθεί η ΕΛΙΝΟΪΛ απέναντι στην οικονομική κρίση, η οποία έχει επηρεάσει επίσης και τη ζήτηση καυσίμων της ναυτιλίας και της βιομηχανίας;

ΑΠ.: Για το 2012, οι κεντρικοί στρατηγικοί στόχοι της ΕΛΙΝΟΪΛ είναι τέσσερις: Η διατήρηση της ρευστότητας, η μείωση του λειτουργικού κόστους, η είσοδος σε νέες αγορές και η επίτευξη θετικού οικονομικού αποτελέσματος. Για την επίτευξη των στόχων αυτών έχουν ήδη ολοκληρωθεί κινήσεις στρατηγικού χαρακτήρα αλλά ακόμη και αν η κατάσταση επιδεινωθεί, έχουν σχεδιαστεί πρόσθετες εναλλακτικές λύσεις, άμεσα εφαρμόσιμες. Ήδη έχουν γίνει κινήσεις, όπως εισαγωγές καυσίμων, οι οποίες άνοιξαν τον δρόμο για νέες αγορές. Ακόμη, η εφαρμογή μέτρων περιορισμού των δαπανών, παράλληλα με το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου το οποίο υλοποιήθηκε με επιτυχία, μείωσε σημαντικά το κόστος μισθοδοσίας χωρίς να χρειαστούν απολύσεις.

Επίσης, η προσεκτική εφαρμογή της πιστωτικής πολιτικής ενισχύει τη ρευστότητα της εταιρείας και μειώνει τις ανάγκες δανεισμού. Θα σταθώ σε αυτό το τελευταίο καθώς το κόστος δανεισμού είναι μια σταθερά αυξανόμενη δαπάνη. Η Πολιτεία θα έπρεπε να επανεξετάσει τη δυνατότητα μείωσης των ειδικών φόρων στα καύσιμα, ώστε να περιοριστούν τα απαιτούμενα κεφάλαια κίνησης για τις επιχειρήσεις. Παράλληλα, το μειωμένο κόστος των καυσίμων θα αποτελέσει παράγοντα αναζωογόνησης της ανάπτυξης και της κατανάλωσης και αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να επιστρέψουν τελικά στα κρατικά ταμεία τα έσοδα που αρχικά θα απολεσθούν λόγω της μείωσης των φόρων.

ΕΡ.: Ποιο μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στους μετόχους της εταιρείας σας;

ΑΠ.: Ο στρατηγικός σχεδιασμός που έχει εφαρμοστεί μέχρι σήμερα είναι αποτελεσματικός και αυτό φάνηκε και στα οικονομικά της προηγούμενης χρονιάς. Παράλληλα, έχει γίνει επεξεργασία σεναρίων επιδείνωσης της κατάστασης στην αγορά κι έχουν σχεδιαστεί κινήσεις οι οποίες μπορούν να υλοποιηθούν αμέσως αν απαιτηθεί. Η ΕΛΙΝΟΪΛ είναι προετοιμασμένη για τα δύσκολα και το έχει δείξει την προηγούμενη διετία. Παράλληλα, η εξαιρετική φήμη η οποία έχει χτιστεί όλα αυτά τα χρόνια, οι εκτεταμένες υποδομές στις εγκαταστάσεις και στα μεταφορικά μέσα αλλά και η πολύ ισχυρή μετοχική σύνθεση αποτελούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε η εταιρεία να διαχειριστεί και να ξεπεράσει την κρίση.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v