”Δεν αγγίζει την Autohellas η κάμψη στον τουρισμό”

Διευρύνει τις δραστηριότητές της, κινείται κόντρα στο ρεύμα του πτωτικού τουρισμού και για το 2004 αναμένει βελτίωση 15% τόσο επί των κερδών όσο και επί του τζίρου, επισημαίνει, μεταξύ άλλων ο αναπληρωτής γ.δ. της Autohellas, Δ. Μαγγιώρος, τονίζοντας, ότι η διεύρυνση των ζημιών του α’ τριμήνου ήταν καθαρά συγκυριακή.

”Δεν αγγίζει την Autohellas η κάμψη στον τουρισμό”
Διευρύνει τις δραστηριότητές της, κινείται κόντρα στο ρεύμα του πτωτικού τουρισμού και για το 2004 αναμένει βελτίωση της τάξεως του 15% τόσο επί των κερδών όσο και επί του τζίρου (*).

Αυτά αναφέρει μεταξύ άλλων ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής της Autohellas κ. Δημήτρης Μαγγιώρος σε συνέντευξή του στον ”Μ”. Παράλληλα, ο κ. Μαγγιώρος αναπτύσσει την εγχώρια αλλά και τη διεθνή στρατηγική της εταιρείας, ενώ εξηγεί πως η διεύρυνση των ζημιών του πρώτου τριμήνου ήταν καθαρά συγκυριακή.

Συνέντευξη στη Μαρίση Μπαλιούση

- Η μέχρι στιγμής εικόνα του τουρισμού δεν ήταν η προσδοκώμενη. Αυτό πόσο έχει επηρεάσει την Autohellas;

Η Autohellas δεν έχει επηρεαστεί αρνητικά. Με βάση τα μέχρι στιγμής στοιχεία παρατηρούμε αύξηση στις κρατήσεις, όχι μόνο στην Αθήνα, που είναι φυσιολογικό, αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα.

- Ο εσωτερικός τουρισμός πώς εξελίσσεται;

Με την οικονομική αβεβαιότητα που υπάρχει, ο Έλληνας δύσκολα θα μετακινηθεί φέτος. Την τελευταία διετία η περιφέρεια της Ελλάδας έζησε τουριστικά από τον Αθηναίο τουρίστα. Επίσης, τα τελευταία τρία-τέσσερα χρόνια, με τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου του χάρη στην είσοδο στην ΟΝΕ και τα χαμηλότερα επιτόκια, ο Έλληνας ταξίδεψε πολύ εκτός των συνόρων.

Επιπλέον, η ενίσχυση του ευρώ έκανε τις μακρινές διαδρομές που τιμολογούνται σε δολάρια να είναι ιδιαίτερα ελκυστικές. Παράλληλα, ο Έλληνας συνειδητοποίησε και το παιχνίδι που παίζεται εις βάρος του, με τον ξένο tour operator ή τον ξένο τουρίστα να επιτυγχάνει πολύ χαμηλότερες τιμές.

- Ανάλογη εικόνα παρουσιάζει και η αγορά της μίσθωσης αυτοκινήτων;

Στον κλάδο του rent-a-car επικρατεί διαφορετική κατάσταση, καθώς δεν απασχολεί τους Έλληνες μόνο για τουριστικούς σκοπούς. Υπάρχει και η επαγγελματική ενοικίαση, η οποία τα τελευταία χρόνια παρουσιάζει αυξητικές τάσεις, καθώς οι επιχειρήσεις αναπτύσσονται και σε επίπεδο πωλήσεων, αλλά και σε επίπεδο στελεχών.

Επιπλέον, ο Έλληνας ανακαλύπτει ότι για μερικές ημέρες μπορεί να κάνει χρήση ορισμένων αυτοκινήτων τα οποία δεν έχει στη διάθεσή του σε καθημερινή βάση. Αυτή η εσωτερική αγορά, λοιπόν, ενισχύεται, και όχι μόνο στο πλαίσιο του τουρισμού.

- Από τη μια έχουμε το rent-a-car, ενώ από την άλλη έχουμε τη μακροχρόνια μίσθωση. Πώς κινούνται αυτοί οι δύο κλάδοι;

Στην Ελλάδα το rent-a-car είναι πλέον μια ώριμη αγορά, που διαθέτει μικρά περιθώρια ανάπτυξης. Αντιθέτως, η αγορά των μακροχρόνιων μισθώσεων είναι αναπτυσσόμενη. Βέβαια, ο ρυθμός ανάπτυξης, ο οποίος πριν από μερικά χρόνια ήταν στο 25%-30%, σήμερα έχει υποχωρήσει στο 15%, ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο αναπτύσσεται με ρυθμό της τάξεως του 4%-5%.

Παραμένει λοιπόν σε ”καλά” επίπεδα. Άρα ο κλάδος των μακροενοικιάσεων διαθέτει περιθώρια ανάπτυξης για τα επόμενα τουλάχιστον τέσσερα με πέντε χρόνια, ενώ ο κλάδος του rent-a-car, εάν δεν υπάρξει ουσιαστική αύξηση του τουριστικού ρεύματος στην Ελλάδα, θα μείνει λίγο πολύ στα ίδια νούμερα.

- Έχετε αναφέρει πως η Βουλγαρία είναι μια καλή αγορά...

Η τουριστική αγορά της Βουλγαρίας είναι πολύ μικρή. Το σημαντικό όμως είναι ότι αναπτύσσεται ταχύτατα. Η ετήσια αύξηση του τουρισμού τα τελευταία χρόνια είναι της τάξεως του 30%-50%.

Για το 2004 η Βουλγαρία ελπίζει σε περίπου 2 εκατ. τουρίστες, που αντιστοιχεί σε αύξηση 30% σε σχέση με πέρυσι. Η αγορά αυτή λοιπόν ανεβαίνει συνεχώς, ενώ αναμένεται να αποτελέσει σημαντικό αντίπαλο για τη χώρα μας, εάν δεν λάβουμε τα μέτρα μας.

- Πώς δραστηριοποιείται η Autohellas στη γειτονική χώρα;

Στη Βουλγαρία λειτουργούμε εδώ και περίπου 7-8 χρόνια μέσω της εταιρείας Autotechnica, η οποία αντιπροσωπεύει την Hertz, αλλά και εταιρείες εισαγωγής αυτοκινήτων. Από επενδυτικής πλευράς, αναπτύσσουμε νέα καταστήματα, ενώ αυξάνουμε και τον στόλο των αυτοκινήτων. Τον επόμενο μήνα, πάντως, σχεδιάζουμε την αύξηση κεφαλαίου ύψους 2 εκατ. ευρώ για την Autotechnica.

- Στο πρώτο τρίμηνο του 2004 η Autohellas ανακοίνωσε σημαντική διεύρυνση των ζημιών...

Ζημίες παρουσιάζουμε στο πρώτο τρίμηνο λόγω της εποχικότητας που διέπει τον χώρο μας. Για τους γνωρίζοντες, λοιπόν, αυτό δεν αποτελεί έκπληξη. Η διεύρυνση των ζημιών όμως οφείλεται κυρίως στο ομολογιακό δάνειο πενταετούς διάρκειας, ύψους 100 εκατ. ευρώ, που εξέδωσε η εταιρεία τον Ιανουάριο προς αντικατάσταση κοινοπρακτικού δάνειου 70 εκατ. ευρώ.

Παρά το γεγονός ότι το δάνειο είναι πενταετούς διάρκειας, ήμασταν υποχρεωμένοι να εμφανίσουμε τα έξοδά του, ύψους περίπου 1 εκατ. ευρώ, στον μήνα και στον χρόνο όπου πραγματοποιήθηκε η έκδοση του δανείου, άρα τον Ιανουάριο που μας πέρασε. Το δεύτερο στοιχείο που επιβάρυνε τις ζημίες είναι η πρόσφατη αλλαγή που επήλθε στο φορολογικό σύστημα αναφορικά με τις αποσβέσεις των αυτοκινήτων.

Με άλλα λόγια, μέχρι τα τέλη του 2003 τα αυτοκίνητα που μεταβιβάζονταν δεν χρειαζόταν να εγγράψουν αποσβέσεις τον μήνα κατά τη διάρκεια του οποίου πραγματοποιούνταν η πώληση. Αυτό όμως άλλαξε. Τώρα γράφουμε αποσβέσεις και τον μήνα που αγοράζουμε κάποιο αυτοκίνητο, αλλά και τον μήνα που το πουλάμε.

Κατά συνέπεια το πρώτο τρίμηνο του 2004 επιβαρύνθηκε από τις αποσβέσεις των αυτοκινήτων που πουλήσαμε, κάτι που δεν ίσχυε στο περυσινό τρίμηνο.

- Το κοινοπρακτικό σας δάνειο ήταν ύψους 70 εκατ. ευρώ, ενώ το ομολογιακό που εκδώσατε ανήλθε στα 100 εκατ. ευρώ. Υπάρχει μια διαφορά 30 εκατ. ευρώ...

Πήραμε το επιπλέον ποσό, αν και στην παρούσα φάση δεν το χρειαζόμαστε, λόγω της πενταετούς διάρκειας που έχει το δάνειο, με στόχο να καλύψουμε τις επενδύσεις μας τα επόμενα χρόνια.

- Άρα η σημαντική αύξηση που παρατηρούμε στο τρίμηνο σε επίπεδο δανείων οφείλεται στο ομολογιακό;

Ακριβώς. Υπάρχουν ωστόσο και έσοδα από τόκους που οφείλονται στο επιπλέον ποσό των 30 εκατ. ευρώ, τα οποία έχουν τοποθετηθεί σε λογαριασμό καταθέσεως.

- Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για τα αποτελέσματα του 2004;

Προβλέπουμε ότι η χρήση θα κλείσει με βελτίωση των μεγεθών. Τόσο τα κέρδη όσο και ο τζίρος της Autohellas αναμένεται να παρουσιάσουν αύξηση της τάξεως του 15%.

- Ποιες επιπλέον δραστηριότητες εξετάζετε;

Η Autohellas προτίθεται να αναπτυχθεί και στον χώρο της μίσθωσης μηχανημάτων. Και λέγοντας equipment αναφέρομαι στα πάντα. Το franchise για την Ελλάδα το έχουμε εμείς. Πρόκειται για μια ”νέα” ουσιαστικά αγορά.

Επίσης, δειλά δειλά ξεκινήσαμε και τη μίσθωση επαγγελματικών vans. Στη συγκεκριμένη αγορά κινούμαστε αργά, καθώς θέλουμε να εξετάσουμε τα ρίσκα που εμπεριέχει, αλλά και να ελέγξουμε τα περιθώριά μας.

- Το μεγαλύτερο μειονέκτημα που συνδέουν οι αναλυτές με τη μετοχή της Autohellas είναι η χαμηλή εμπορευσιμότητά της...

Το θέμα της εμπορευσιμότητας είναι κάτι που μας απασχολεί εδώ και καιρό. Η αλήθεια είναι βέβαια πως η αγορά σήμερα διακρίνεται ούτως ή άλλως από χαμηλή εμπορευσιμότητα. Το Χ.Α. δεν είναι αυτό που ήταν πριν από μερικά χρόνια. Καλό θα ήταν λοιπόν οι επιδόσεις σ’ αυτό να συγκρίνονται με τη μέση εμπορευσιμότητα.

Η μετοχή της Autohellas το 2003 κινήθηκε πολύ καλύτερα από τον μέσο όρο του Χ.Α. Εξάλλου, έχουμε υιοθετήσει αρκετές κινήσεις ώστε να αυξήσουμε την εμπορευσιμότητα.

Η αλήθεια είναι πως η Autohellas υπήρξε στο παρελθόν μια εταιρεία low profile. Παρ’ όλα αυτά, τα προηγούμενα χρόνια προσπαθήσαμε να περάσουμε προς τα έξω το εμπορικό σήμα μας, αλλά και τα μεγέθη μας. Επίσης, πέρυσι υιοθετήσαμε τον θεσμό του Ειδικού Διαπραγματευτή.

Παράλληλα, έχουμε υιοθετήσει πρόγραμμα αγοράς ιδίων μετοχών. Εκτός των άλλων, ακολουθούμε έντονη μερισματική πολιτική, με αποτέλεσμα οι μερισματικές αποδόσεις μας να είναι πάντα υψηλότερες του μέσου όρου.

- Σε τι ποσοστό συμμετέχουν οι θεσμικοί στο μετοχικό κεφάλαιο της Autohellas;

Από το 25% του free float οι θεσμικοί ελέγχουν περίπου το μισό.

- Προτίθεστε να αυξήσετε τη συμμετοχή των θεσμικών εν μέσω πιθανότατα μεταβίβασης μετοχών από τους βασικούς μετόχους;

Δεν υπάρχει σκέψη ούτε από τον βασικό μέτοχο, τον κ. Θεόδωρο Βασιλάκη, ούτε από μέλη της οικογένειάς του να μεταβιβάσουν μετοχές της Autohellas.

- Το μέρισμα του 2003 είναι αυξημένο κατά περίπου 14% σε σχέση με το προηγούμενο. Θα συνεχίσετε να ακολουθείτε ανάλογη μερισματική πολιτική;

Στόχος μας είναι να μεγαλώνουμε συνεχώς την εταιρεία, αλλά και να την κρατήσουμε πρώτη στον κλάδο, καθώς και η διεύρυνση των δραστηριοτήτων μας σε άλλα παράλληλα πεδία.

Πιστεύω ότι τα παραπάνω κρατούν την κερδοφορία της εταιρείας υψηλά και έτσι η μερισματική πολιτική μας θα είναι πάντα ικανοποιητική για τους μετόχους μας, όπως μέχρι σήμερα.

(*) Αναδημοσίευση από το φύλλο της εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ με ημερομηνία 18 Ιουνίου 2004.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v