Σπ. Κυριακούλης: ”Αναμένουμε άνοδο παρά την κρίση”

Κατέχοντας ηγετική θέση στον χώρο του θαλάσσιου τουρισμού, η Κυριακούλης Μεσογειακαί Κρουαζιέραι έχει καταφέρει τα τελευταία 5 χρόνια να παρουσιάζει σταθερή πορεία ανάπτυξης. Ο αντιπρόεδρος, Σπ. Κυριακούλης, αναφέρεται στη στρατηγική και επισημαίνει τα οφέλη από τη δραστηριοποίησή στο χώρο των μαρινών.

Σπ. Κυριακούλης: ”Αναμένουμε άνοδο παρά την κρίση”
Κατέχοντας ηγετική θέση στον χώρο του θαλάσσιου τουρισμού, η Κυριακούλης Μεσογειακαί Κρουαζιέραι έχει καταφέρει τα τελευταία πέντε χρόνια να παρουσιάζει μια σταθερά ανοδική πορεία ανάπτυξης.

Ο αντιπρόεδρος της εταιρίας, κ. Σπύρος Κυριακούλης, μιλάει στον ”Μ” για τις προοπτικές του θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα μας, αλλά και για τις εξελίξεις όσον αφορά στην ευρύτερη αγορά της τουριστικής βιομηχανίας.

Επιπλέον, ο ίδιος εξηγεί πώς η εισηγμένη, έχοντας διαφοροποιήσει την πελατειακή βάση της, κατάφερε να περιορίσει τον επιχειρηματικό κίνδυνο, ενώ επισημαίνει και τα οφέλη που προκύπτουν για την εταιρεία από τη δραστηριοποίησή της στο χώρο των μαρινών.

Συνέντευξη στη Μαρίση Μπαλιούση

- Κύριε Κυριακούλη, ποιες εκτιμάτε ότι είναι οι προοπτικές του θαλάσσιου τουρισμού στην Ελλάδα, τόσο σε ευρύτερο πλαίσιο όσο και υπό το πρίσμα των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004;

Για περισσότερα από είκοσι χρόνια η Κυριακούλης Μεσογειακαί Κρουαζιέραι επενδύει στον χώρο του θαλάσσιου τουρισμού, καθώς εκτιμούμε ότι πρόκειται για έναν από τους πραγματικά αναπτυσσόμενους κλάδους του τουριστικού τομέα. Και οι περαιτέρω προοπτικές ανάπτυξης του χώρου, άλλωστε, διαφαίνονται τεράστιες.

Σε αυτό το πλαίσιο -κι ένα χρόνο πριν από τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων- η Κυριακούλης έχει πλήρως προετοιμαστεί, προκειμένου να προσφέρει υπηρεσίες υψηλού επιπέδου στους τουρίστες που θα επισκεφθούν τη χώρα μας. Εξάλλου, είναι γνωστό πως το 2004 αναμένεται να αποτελέσει ένα έτος-σταθμό, δεδομένου ότι η Ελλάδα θα προβληθεί σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης, γεγονός το οποίο θα προσδώσει πολλαπλά οφέλη στον ελληνικό τουρισμό γενικότερα.

Εμείς από την πλευρά μας, έχοντας υλοποιήσει τα τελευταία χρόνια ένα δυναμικό σχέδιο ανάπτυξης, μπορούμε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες και των πιο απαιτητικών πελατών, παρέχοντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες στον χώρο του θαλάσσιου τουρισμού.

- Ποιο είναι το επενδυτικό πλάνο της Κυριακούλης; Ποιος τομέας από τις δραστηριότητες του ομίλου εκτιμάτε ότι διαθέτει εντονότερο ρυθμό ανάπτυξης;

Τα τελευταία χρόνια έχουμε υιοθετήσει μία επιθετική επενδυτική πολιτική, γεγονός το οποίο έχει αποτυπωθεί θετικά και στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας. Βασικός μας στόχος είναι η περαιτέρω διεύρυνση των επενδυτικών δραστηριοτήτων στον ευρύτερο χώρο του θαλάσσιου τουρισμού.

Ωστόσο, πέραν της κύριας δραστηριότητας της εταιρείας στον συγκεκριμένο κλάδο, είναι γεγονός πως έχουν προκύψει οφέλη και από τις άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες της Κυριακούλης, όπως για παράδειγμα από τον χώρο του real estate, τον οποίο, αν και στην παρούσα φάση δεν υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα σχέδια, παρακολουθούμε στενά.

- Παρά το γεγονός ότι η τουριστική βιομηχανία την τρέχουσα χρονιά δείχνει -μέχρι στιγμής τουλάχιστον- να πλήττεται, οι εκτιμήσεις σας κάνουν λόγο για αύξηση των οικονομικών μεγεθών της Κυριακούλης για το σύνολο του έτους. Πού στηρίζετε αυτές τις προβλέψεις;

Τα τελευταία πέντε χρόνια που η μετοχή της Κυριακούλης διαπραγματεύεται στο Χ.Α., τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας παρουσιάζουν σταθερή αύξηση. Παρά το γεγονός ότι η φετινή σεζόν ξεκίνησε πράγματι με τις χειρότερες προβλέψεις για τον ελληνικό τουρισμό -λόγω του πολέμου στο Ιράκ- τώρα φαίνεται πως η κατάσταση έχει ομαλοποιηθεί.

Ιδιαίτερα όσον αφορά στην Κυριακούλης, όχι μόνο δεν επηρεάστηκε αρνητικά από τον πόλεμο, αλλά αντιθέτως συνέχισε την αναπτυξιακή της πορεία, όπως αποτυπώθηκε άλλωστε και στα οικονομικά μεγέθη του πρώτου τριμήνου της τρέχουσας χρήσης.

Η πρόβλεψή μας είναι ότι τα αποτελέσματα της εταιρείας θα παρουσιάσουν σημαντική αύξηση, τόσο σε επίπεδο πωλήσεων όσο και σε επίπεδο κερδοφορίας για το σύνολο του έτους. Οι θετικές αυτές εκτιμήσεις είναι απόρροια αφενός της ορθολογικής διαχείρισης και αφετέρου της διασποράς που έχει επιτύχει η εταιρεία όσον αφορά στους σταθμούς εξυπηρέτησης σε διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές της Μεσογείου, και όχι μόνο.

Με αυτό τον τρόπο η Κυριακούλης έχει επιτύχει τη διαφοροποίηση της πελατειακής της βάσης και τη μείωση του πολιτικού, του γεωγραφικού και βεβαίως του επιχειρηματικού κινδύνου. Σε αυτό το πλαίσιο άλλωστε και κατά τη διάρκεια της περυσινής σεζόν, η οποία και εκτιμήθηκε αντίστοιχα δύσκολη για τον ελληνικό τουρισμό, η Κυριακούλης παρουσίασε σημαντική αύξηση, τόσο στα κέρδη της όσο και στον κύκλο εργασιών της.

Επιπροσθέτως, είναι ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός ότι για το 2002 η Κυριακούλης κατατάχθηκε μεταξύ των πρώτων 25 εισηγμένων εταιρειών που διαθέτουν τα υψηλότερα ποσοστά καθαρού περιθωρίου κέρδους προ φόρων, το οποίο και διαμορφώθηκε στο 31,22%.

- Με πόσες βάσεις λειτουργεί σήμερα η εταιρεία;

Η Κυριακούλης, έχοντας παρουσία εκτός από την Ελλάδα και σε 4 χώρες ακόμη χώρες (Ιταλία, Κροατία, Γαλλία και Τουρκία), διαθέτει συνολικά 20 βάσεις. Στην Ιταλία υπάρχουν 7 βάσεις, στην Κροατία 3 βάσεις και από μία σε Γαλλία και Τουρκία.

Στην Ελλάδα λειτουργούμε 8 βάσεις (σε Αθήνα, Ρόδο, Κω, Πάρο, Λευκάδα, Κέρκυρα, Σκιάθο και Καλαμάτα). Έτσι, η ελληνική σημαία των σκαφών της εταιρείας κυματίζει σχεδόν σε όλους τους γνωστούς θαλάσσιους προορισμούς στον μεσογειακό χώρο.

- Εξετάζετε τη δημιουργία και λειτουργία περαιτέρω βάσεων;

Το θέμα της δημιουργίας και λειτουργίας νέων βάσεων είναι πάντα ανοιχτό για την εταιρεία. Ωστόσο, στην παρούσα φάση δεν υπάρχει κάτι ανακοινώσιμο.

- Από πόσα σκάφη αποτελείται σήμερα ο στόλος της Κυριακούλης και πόσα εξ αυτών είναι ιδιόκτητα;

Στο διάστημα από 31/12/1996 έως 31/3/2003 ο στόλος της εταιρείας αυξήθηκε από 40 σκάφη συνολικής αξίας κτήσης 3,8 εκατ. ευρώ σε 186 σκάφη συνολικής αξίας κτήσης 21 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας άνοδο 365%.

Και μόνο αυτό το στοιχείο είναι ενδεικτικό για τον ρυθμό ανάπτυξης. Πάντως, ο όμιλος εκμεταλλεύεται συνολικά περισσότερα από 350 σκάφη αναψυχής.

- Στη γενική σας συνέλευση αναφέρατε πως η εταιρεία εξετάζει και άλλες περιπτώσεις μαρινών τις οποίες θα μπορούσε να εντάξει στις δραστηριότητές της. Ποιες περιπτώσεις θα μπορούσαν να είναι αυτές;

Με την απόκτηση της διαχείρισης της μαρίνας της Ζέας, αλλά και τη σημαντική συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της εν λόγω μαρίνας, η Κυριακούλης ολοκλήρωσε την πρώτη φάση των επενδυτικών πρωτοβουλιών της στον συγκεκριμένο χώρο, προετοιμάζοντας παράλληλα το έδαφος για περαιτέρω ανάπτυξη.

Υιοθετώντας ένα στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης στον χώρο των μαρινών, η Κυριακούλης κατάφερε να αναδειχθεί ως η μοναδική στον χώρο του θαλάσσιου τουρισμού παγκοσμίως, κάτω από την ”ομπρέλα” της οποίας (management και συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο) βρίσκονται 4 μαρίνες (Καλαμάτας, Λευκάδας, Γουβιών Κέρκυρας και Ζέας) με δυνατότητα ελλιμενισμού 2.500 σκαφών.

Προς το παρόν εξετάζουμε ορισμένες περιπτώσεις μαρινών σε νησιωτικές περιοχές της χώρας μας οι οποίες παρουσιάζουν ενδιαφέρον, χωρίς ωστόσο να έχουμε καταλήξει σε κάποια συγκεκριμένη απόφαση.

- Ποια είναι τα οφέλη που εκτιμάτε πως θα αποκομίσει η Κυριακούλης από τη δραστηριοποίησή της στον χώρο των μαρινών; Ποιες είναι οι εξελίξεις αναφορικά με τη μαρίνα της Λάρνακας και πώς κινείται ο σχεδιασμός όσον αφορά στη μαρίνα Ζέας;

Τα οφέλη για την εταιρεία είναι προφανή, καθώς η κύρια δραστηριότητά της, ο θαλάσσιος τουρισμός, σχετίζεται άμεσα με το αντικείμενο ανάπτυξης και διαχείρισης των μαρινών. Πέραν όμως της στρατηγικής σημασίας που έχουν οι επενδύσεις μας στον εν λόγω χώρο, το επόμενο διάστημα θα εμφανιστούν και τα οικονομικά οφέλη.

Όσον αφορά στη περίπτωση της μαρίνας της Λάρνακας, το ενδιαφέρον μας παραμένει σταθερό. Οι όποιες εξελίξεις όμως σε αυτό το θέμα εναπόκεινται στις προθέσεις της κυπριακής κυβέρνησης για την ενεργοποίηση των διαδικασιών ιδιωτικοποίησης της μαρίνας. Σχετικά με τη μαρίνα της Ζέας έχουν ήδη ξεκινήσει οι εργασίες για τον εκσυγχρονισμό της.

Η συνολική επένδυση αναμένεται να ανέλθει στα 10.700.000 ευρώ, ενώ βασικός μας στόχος είναι η ολοκλήρωση των έργων πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο της εφημερίδας ”ΜΕΤΟΧΟΣ & Επενδύσεις” της 14ης Αυγούστου 2003.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v