Μετά από μια χρονιά που σημαδεύτηκε από την πτώση 17% του όγκου πωλήσεων, εξαιτίας, όπως υποστηρίζει η εταιρεία, της μείωσης των ενδοομιλικών πωλήσεων, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία επανέρχεται όπως ένας αθλητής που επιστρέφει στο γήπεδο μετά από έναν «τραυματισμό».
Από τις αρχές του έτους (2024), όπως λέει στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Euro2day.gr ο Σίμων Ανερούσος, Sales Director της ελληνικής θυγατρικής του δανικού ομίλου Carlsberg, οι πωλήσεις στην εγχώρια αγορά κινούνται ελαφρώς καλύτερα από το σύνολο της αγοράς.
Η ανάπτυξή αυτή, σύμφωνα με τον ίδιο, προέρχεται από τα κανάλια της «κρύας αγοράς» (On Trade) και της «μικρής λιανικής» (Traditional Trade). Κομβικό ρόλο σε αυτή την ανάπτυξη, όπως λέει, διαδραμάτισε η αύξηση του τουριστικού ρεύματος, οι μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις στο διάστημα Ιουνίου-Ιουλίου, η σχετική σταθεροποίηση του πληθωρισμού αλλά και οι ανατιμήσεις σε άλλες κατηγορίες, όπως είναι αυτές των αλκοολούχων ποτών, του κρασιού και των CSDs.
Όλοι αυτοί οι παράγοντες, όπως σημειώνει, είχαν ως αποτέλεσμα τη μετακίνηση καταναλωτών στην μπύρα, που φαίνεται ότι κερδίζει το στοίχημα της εποχικότητας, που αποτελούσε αχίλλειο πτέρνα για τον κλάδο.
Σε ό,τι αφορά στο επενδυτικό πλάνο για τη φετινή χρονιά, σημειώνει ότι θα αγγίξει τα 10 εκατ. ευρώ, και σε επίπεδο τριετίας (2024-2026) ξεπερνά τα 30 εκατ. ευρώ, ενώ αναφέρεται και στα σχέδια της εταιρείας για την περαιτέρω ανάπτυξη της μπύρας ΝΗΣΟΣ.
Κύριε Ανερούσο, την περσινή χρονιά ο συνολικός όγκος πωλήσεων της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας εμφάνισε πτώση 17%. Ποιες είναι οι επιδόσεις σας εφέτος;
Ξεκινώντας, θεωρούμε την περσινή χρονιά ιδιαίτερα καλή για την Ολυμπιακή Ζυθοποιία, καθώς, παρά την πτώση 17% στον όγκο πωλήσεων -που αφορά αποκλειστικά στις εξαγωγές και συγκεκριμένα στις ενδοομιλικές πωλήσεις προς άλλες θυγατρικές του ομίλου Carlsberg-, στην εγχώρια αγορά η εικόνα ήταν τελείως διαφορετική. Συγκεκριμένα, το 2023 παρουσιάσαμε εξαιρετικά καλά αποτελέσματα, εμφανίζοντας αύξηση στις πωλήσεις μας κατά 3% -οριακά υψηλότερη από τον μέσο όρο της αγοράς. Η δυναμική αυτή συνεχίζεται και τη φετινή χρονιά, κάτι που επιβεβαιώνεται από τις μέχρι τώρα επιδόσεις μας. Με το κλείσιμο και του Σεπτεμβρίου, διανύουμε το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς, με θετική εικόνα του 9μήνου, τόσο για την αγορά όσο και για την εταιρεία μας. Συγκεκριμένα, σε επίπεδο όγκων, η αγορά εμφάνισε ανάπτυξη μεγαλύτερη των προσδοκιών, της τάξεως του 8% (συγκεκριμένα +7,8%) και σε όλα τα κανάλια. Ως Ολυμπιακή Ζυθοποιία, κινηθήκαμε ελαφρώς καλύτερα από την αγορά, με την ανάπτυξή μας να προέρχεται από τα κανάλια της κρύας αγοράς (On Trade) και της μικρής λιανικής (Traditional Trade).
Συγκεκριμένα κλείσαμε το 9μηνο με σχεδόν διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης συνολικά, ενώ στην κατηγορία της μπύρας (εγχώριες πωλήσεις) καταγράψαμε ανάπτυξη +8,4% σε ετήσια βάση, που αποτελεί συνδυασμό του όγκου πωλήσεων και του μείγματος των προϊόντων μας, με τα AFBs και τα premium προϊόντα μας να παίζουν καθοριστικό ρόλο σε αυτή την ανάπτυξη. Ως προς τα κανάλια, συνεχίζουμε την πολύ καλή μας πορεία στη μικρή λιανική (Traditional Trade) με υπερδιπλάσια ανάπτυξη σε σχέση με την αγορά, της τάξεως του +19,5%, καθώς και τη θετική μας πορεία στο κανάλι της HORECA, με τις πωλήσεις μας να σημειώνουν άνοδο +8,4%. Στο σούπερ μάρκετ, αν και κινούμαστε θετικά σε σχέση με πέρυσι (+3,5%), σημειώνουμε απώλειες μεριδίου της τάξεως της μίας ποσοστιαίας μονάδας, καθώς για τη φετινή χρονιά δεν αποτελεί κανάλι στρατηγικής μας προτεραιότητας, χωρίς αυτό να σημαίνει, ωστόσο, ότι το αγνοούμε.
Ποιοι παράγοντες συνέβαλαν σε αυτές τις επιδόσεις;
Παράγοντες που συνέβαλαν σε αυτή τη θετική εικόνα του 9μήνου ήταν: οι παρατεταμένες καλές καιρικές συνθήκες, οι μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις στο διάστημα Ιουνίου-Ιουλίου και οι αθλητικές επιτυχίες των ομάδων μας σε μπάσκετ και ποδόσφαιρο, η σχετική σταθεροποίηση του πληθωρισμού σε συνδυασμό με μία μικρή βελτίωση στα οικονομικά των καταναλωτών, καθώς και κάποια οφέλη που αποκόμισε η κατηγορία μας από τις ανατιμήσεις σε άλλες κατηγορίες, όπως είναι αυτές των αλκοολούχων ποτών, του κρασιού και των CSDs. Και βέβαια, στα παραπάνω έρχονται να προστεθούν και τα πολύ θετικά στοιχεία του τουρισμού, σύμφωνα με τα οποία (βάσει επίσημων στοιχείων Σεπτεμβρίου), σε ετήσια βάση η χώρα μας σημειώνει αύξηση της τουριστικής κίνησης της τάξεως του 10% σε σχέση με πέρυσι, κάτι που μεταφράζεται σε 2,8 εκατομμύρια επιπλέον τουρίστες για το εννεάμηνο και συνολικό αριθμό 31,2 εκατομμυρίων επισκεπτών για το 2024 μέχρι στιγμής.
Άρα η αγορά της μπύρας νίκησε την εποχικότητα;
Είναι σημαντικό ότι η κατανάλωση επιμερίζεται, καθώς, εκτός από το κλασικό 3μηνο του καλοκαιριού, η τουριστική κίνηση απλώνεται ομοιόμορφα όλον τον χρόνο, με συνολική αύξηση του ρυθμού των επισκεπτών και κατά τους υπόλοιπους μήνες. Σίγουρα, η μπύρα Mythos αποτελεί love brand και συνώνυμο της ελληνικής μπύρας για τους ξένους επισκέπτες. Ωστόσο, πλέον, είναι έντονη και η τάση προτίμησης τοπικών προϊόντων, όπου και οι επιλογές είναι αρκετές. Αυτό άλλωστε είναι και ένα γεγονός που συνδέεται με την ανάπτυξη του brand Νήσος, ως γνήσιο ποιοτικό και γευστικό προϊόν της Τήνου και των Κυκλάδων. Οι εγχώριοι καταναλωτές επιδεικνύουν ιδιαίτερη προτίμηση στις premium προτάσεις της κατηγορίας, εκλαμβάνοντάς τες ως affordable luxury.
Οπότε το κέντρο βάρους μετατίθεται εκεί που βρίσκονται περισσότεροι τουρίστες;
Οι βασικοί στρατηγικοί πυλώνες που είχαμε θέσει για το 2024 σαφώς και διατηρήθηκαν και αφορούσαν: στην περαιτέρω αύξηση της κάλυψής μας στην αγορά με έμφαση στο κομμάτι της HORECA, στη στοχευμένη επένδυση στο κομμάτι του premium χαρτοφυλακίου μας, στην περαιτέρω ανάπτυξη των non-alcohol επιλογών μας (τόσο στην κατηγορία της μπύρας όσο και σε αυτήν των mixers), καθώς και στην παράλληλη στόχευση στην τουριστική αγορά. Φυσικά υπάρχουν σε κάποιους από αυτούς τους τομείς περιθώρια βελτίωσης, ωστόσο, δεδομένων των συνθηκών, είμαστε -σε συνολικό βαθμό- ικανοποιημένοι. Συγκεκριμένα:
Στο κομμάτι του AFB, είχαμε το πολύ πετυχημένο λανσάρισμα της ΦΙΞ Άνευ Λεμόνι, που προσέλκυσε στην κατηγορία και νέους χρήστες, ενώ η ΦΙΞ Άνευ συνεχίζει να ηγείται της κατηγορίας. Στο κομμάτι των premium προϊόντων, έχουμε ένα πολύ ισχυρό brand με δυνατά χαρακτηριστικά, την Kaiser, που κάθε χρόνο σημειώνει όλο και μεγαλύτερη ανάπτυξη, καθώς όσο περισσότεροι τη δοκιμάζουν, την ξεχωρίζουν αμέσως. Επίσης, η Carlsberg, έχοντας πλέον μεταφέρει το σύνολο της παραγωγής της στο εργοστάσιό μας στη Σίνδο, σημειώνει μια σταθερή ανάπτυξη, αλλά και το brand της Νήσος ακολουθεί μια δυναμική πορεία, βάσει του πλάνου μας, αυξάνοντας σημαντικά τη διανομή του πανελλαδικά και κατ’ επέκταση προσεγγίζοντας όλο και περισσότερους καταναλωτές.
Τέλος, το κανάλι της εστίασης είναι αλληλένδετο με την τουριστική αγορά με βάση και τα στοιχεία που έχουμε ήδη παραθέσει, όπου καταφέραμε να διατηρήσουμε τις δυνάμεις μας σε μία πίτα που μεγάλωσε και με πολύ έντονο ανταγωνισμό από τις προτάσεις τόσο των μικροζυθοποιίων όσο και των ανταγωνιστικών εθνικών και διεθνών brands.
Αναφερθήκατε στις μικροζυθοποιίες. Ποια είναι η στρατηγική σας για τη ΝΗΣΟΣ; Πώς σχεδιάζει η εταιρεία σας να αξιοποιήσει αυτή την επένδυση για να ενισχύσει τη θέση της στην ελληνική αγορά;
Μέσω της συνεργασίας μας με τη Μικροζυθοποιία Κυκλάδων, από τις αρχές του έτους έχουμε αναλάβει την αποκλειστική διανομή των προϊόντων της Νήσος. Με την εμπειρία μας, τη θέση μας στην αγορά και το δίκτυό μας, βασική μας επιδίωξη ήταν να αποτελέσουμε «πρεσβευτές» του οράματος της Νήσος, στο να αποκτήσει τη θέση που της αξίζει, αναπτύσσοντας την παρουσία της και προσεγγίζοντας πολλούς περισσότερους καταναλωτές σε όλη τη χώρα. Πλησιάζοντας στον ένα χρόνο συνεργασίας μας, τα αποτελέσματα ως προς τη διανομή και την παρουσία της μάρκας στην αγορά είναι άκρως θετικά και βάσει του αρχικού πλάνου που είχαμε θέσει, τριπλασιάζοντας ουσιαστικά σε έναν χρόνο τους όγκους της.
Θα ήθελα να παραμείνω στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων. Πόσο έχουν αλλάξει και ποια υπο-κατηγορία εμφανίζει τη μεγαλύτερη ανάπτυξη;
Βάσει των στοιχείων του Σεπτεμβρίου της Nielsen, η κατηγορία των AFBs (alcohol freebeers), κινείται με ανάπτυξη της τάξεως του +24% (3 φορές μεγαλύτερη από αυτήν του καναλιού). Σε αυτό το πλαίσιο, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία σημειώνει ακόμη καλύτερες επιδόσεις, με κέρδος μεριδίου 0,5 ποσοστιαίας μονάδας. Επίσης, το κομμάτι των premium προϊόντων της κατηγορίας κινείται με ανάπτυξη +13%, όπου η εταιρεία μας σημειώνει υπερδιπλάσια ανάπτυξη και κέρδος μεριδίου που ξεπερνά τη μία ποσοστιαία μονάδα. Οι παράγοντες που αναφέρθηκαν στην αρχή προσέδωσαν επίσης δυναμική στην κατανάλωση γενικότερα, και ειδικότερα στη δική μας κατηγορία. Κάποιοι από αυτούς τους παράγοντες μπορεί να μην ισχύσουν την επόμενη χρονιά, ωστόσο όσο βελτιώνεται η κατάσταση τόσο ενισχύεται και η προτίμηση των καταναλωτών, ιδίως στο κομμάτι των no/low alcohol προϊόντων, όπου υπάρχει μεγάλη δυναμική και περιθώριο περαιτέρω ανάπτυξης. Χαρακτηριστική εδώ είναι και η κατηγορία των mixers, όπου κινούν την κατηγορία τα flavors, κερδίζοντας έδαφος έναντι των CSDs, ως πιο υγιεινές και γευστικές επιλογές.
Σχεδιάζετε να διευρύνετε το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων σας και να εντάξετε σε αυτό και αλκοολούχα προϊόντα;
Ως εταιρεία με δυνατά και αγαπημένα brands στις κατηγορίες μπύρας, mixers και μηλίτη, είμαστε πάντα σε εγρήγορση, ανοιχτοί και πρόθυμοι να δεχθούμε και να εξετάσουμε κάθε ενδιαφέρουσα πρόταση. Κύριος στόχος μας είναι κάθε σχετική απόφαση να συνεπάγεται μακροπρόθεσμη στρατηγική και προστιθέμενη αξία για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, η οποία ισχύει και για τους καταναλωτές. Με γνώμονα πάντα την καινοτομία, σαφώς και προγραμματίζουμε διεύρυνση του χαρτοφυλακίου μας για το 2025, εστιάζοντας κυρίως στην κατηγορία της μπύρας χωρίς αλκοόλ.
Σκοπεύετε να αυξήσετε τις επενδύσεις σας τόσο στον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων εγκαταστάσεων όσο και στην ενίσχυση της πρωτογενούς παραγωγής; Θα μπορούσατε να μας δώσετε μια εικόνα για το επενδυτικό σας πλάνο για το 2024 και για τα επόμενα τρία χρόνια;
Ως εταιρεία επιλέγουμε να συνεχίσουμε με συνέπεια τις επενδύσεις, ως αποτέλεσμα των θετικών επιδόσεων και της ανάπτυξής μας τα τελευταία χρόνια, καθώς και της δέσμευσής μας να υποστηρίζουμε την αγορά στην οποία δραστηριοποιούμαστε. Το επενδυτικό μας πλάνο για το 2024 ξεπερνά τα 10 εκατ. ευρώ, ενώ σε επίπεδο τριετίας (2024-2026) ξεπερνά τα 30 εκατ. ευρώ. Οι επενδύσεις αφορούν κυρίως σε: μηχανολογικό εξοπλισμό των παραγωγικών μας εγκαταστάσεων και κτιριακές υποδομές, πάγια πωλήσεων, υλικά σχετικά με το packaging των προϊόντων μας και νέες τεχνολογίες σε συνδυασμό με αναβάθμιση υφιστάμενων τεχνολογικών υποδομών.