Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ana Vega (Bayer Hellas): Τα συν και πλην στην εγχώρια αγορά φαρμάκων

Η επικεφαλής της Bayer σε Ελλάδα και πέντε χώρες μιλά στο iatronet.gr για την εικόνα της αγοράς. Οι σύγχρονες προκλήσεις και ποια ασθένεια μπορεί να αφορά η επόμενη... «ασπιρίνη».

Ana Vega (Bayer Hellas): Τα συν και πλην στην εγχώρια αγορά φαρμάκων
  • στον ανταποκριτή μας στη Θεσσαλονίκη, Βασίλη Ιγνατιάδη

Συμπληρώνοντας ένα χρόνο στο «τιμόνι» της Bayer Hellas, η Ana Vega μιλά στο iatronet.gr για τις ιδιαιτερότητες, τα θετικά και τις αδυναμίες της ελληνικής αγοράς φαρμάκου.

Η διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρίας, που παράλληλα έχει την ευθύνη της εποπτείας πέντε χωρών της ευρύτερης περιοχής (Κύπρος, Βουλγαρία, Ρουμανία, Μολδαβία και Ουκρανία), αναφέρεται, επίσης, στους τομείς στους οποίους στέφεται σήμερα η έρευνα της φαρμακοβιομηχανίας, επισημαίνει τη σημαντική συμβολή της Τεχνητής Νοημοσύνης για ταχύτερες, ασφαλέστερες και πιο αποτελεσματικές λύσεις στην υγεία, ενώ καταθέτει την εκτίμησή της για την ασθένεια στην οποία θα μπορούσε να στοχεύει η… επόμενη «ασπιρίνη».

Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε στον εκθεσιακό χώρο της Bayer Hellas στην 88η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, που βρίσκεται στο Περίπτερο της Γερμανίας, τιμώμενης χώρας της φετινής διοργάνωσης. Εκτός από την παρουσίαση καινοτόμων προϊόντων και λύσεων στην ιατρική και στη γεωργία, η εταιρία συμμετέχει σε πλήθος παράλληλων ενημερωτικών εκδηλώσεων.

Έχει συμπληρωθεί ένας χρόνος από την έλευσή σας στην Ελλάδα. Ποια είναι η εικόνα που έχετε αποκομίσει μέχρι σήμερα αναφορικά με την ελληνική αγορά και τις ιδιαιτερότητές της, καθώς και για την ελληνική κουλτούρα και νοοτροπία;

Όσον αφορά την κουλτούρα, θεωρώ ότι σε πολλές πτυχές της βρίσκεται πολύ κοντά με την κουλτούρα της Λατινικής Αμερικής από την οποία κατάγομαι. Για παράδειγμα, είμαστε πολύ προσανατολισμένοι στην οικογένεια, είμαστε πολύ εξωστρεφείς, είμαστε λιγότερο περίπλοκοι από ό,τι είναι οι άνθρωποι σε άλλους πολιτισμούς. Αυτό με βοήθησε να προσαρμοστώ αρκετά εύκολα. Οι άνθρωποι είναι πολύ φιλικοί, πολύ εξυπηρετικοί. Σε ό,τι αφορά το επιχειρηματικό μέρος, βρίσκω στην καθημερινή μου ζωή, στη δουλειά μου με τους συναδέλφους και τις ομάδες μου, μετά από τη θερμή υποδοχή, πολλή υποστήριξη, και λαμβάνω πολλές πληροφορίες και συνεχή ενημέρωση.

Αναφορικά με την εικόνα που έχω αποκομίσει για την ελληνική αγορά και συγκεκριμένα τη φαρμακευτική αγορά, θα έλεγα πως είναι μια αγορά -αν κοιτάξει κανείς και τις γειτονικές χώρες- η οποία είναι πολύ, πολύ ανοιχτή, δίνει πρόσβαση σε καινοτομίες και σε νέα φάρμακα. Έτσι, μπορεί κάποιος να τοποθετήσει ένα προϊόν στην αγορά, να λάβει αποζημίωση για το προϊόν, πιο γρήγορα σε σύγκριση με άλλες χώρες στα Βαλκάνια, για παράδειγμα. Το πρόβλημα, όμως, που εντοπίζω στην ελληνική αγορά είναι η υπερδαπάνη, ο πολύ σφιχτός προϋπολογισμός, λόγω της έλλειψης αποδοτικών μηχανισμών ελέγχου για τις δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι από την μια πλευρά αυτό είναι καλό, επειδή μπορεί να έχει μια συνταγή για τα πάντα, αλλά όταν φτάνουμε στο ποιος θα πληρώσει και πώς θα χρηματοδοτηθεί αυτό, υπάρχουν ορισμένα πράγματα που πρέπει να αλλάξουν για να γίνει πιο βιώσιμο. Αυτό είναι κάτι που παρατηρώ με βεβαιότητα σε σχέση με άλλες χώρες.

Τι σηματοδοτεί η παρουσία της Bayer με δικό της μεγάλο εκθεσιακό χώρο, στο περίπτερο της Γερμανίας, τιμώμενης χώρας της φετινής, 88ης ΔΕΘ;

Είμαστε μια εταιρεία με πάνω από 150 χρόνια παράδοση, μια πολύ καλά εδραιωμένη εταιρεία, βρισκόμαστε και στην Ελλάδα για 70 χρόνια με το νομικό μας πρόσωπο, αλλά τα προϊόντα μας βρίσκονται πάνω από 100 χρόνια στην ελληνική αγορά. Είναι λοιπόν προφανές ότι όταν πρόκειται για προβολή της γερμανικής βιομηχανίας, η Bayer οφείλει να έχει παρουσία στο γερμανικό περίπτερο. Αυτό μας δίνει, επιπρόσθετα, την ευκαιρία να συνδεθούμε με το κοινό και επίσης να ενημερώσουμε περισσότερο για τους τομείς στους οποίους είμαστε παρόντες, όπως τα συνταγογραφούμενα και μη συνταγογραφούμενα φάρμακα, η γεωργία και κάθε άλλος τομέας με τον οποίο ασχολούμαστε στις βιοεπιστήμες.

Σε ποιες προκλήσεις υγείας πρέπει κατά τη γνώμη σας να επικεντρωθεί η έρευνα της παγκόσμιας φαρμακοβιομηχανίας στην εποχή που διανύουμε; Στην αντιμετώπιση ποιων ασθενειών καλείται να ανταποκριθεί;

Υπάρχουν πολλοί τομείς ενδιαφέροντος. Ορισμένοι απ΄αυτούς δεν είναι νέοι, αλλά παραμένουν τομείς στους οποίους δεν έχουμε ακόμα λύσεις. Σκεφτείτε τον καρκίνο. Ο καρκίνος είναι ένας τομέας όπου έχει υπάρξει πρόοδος, αλλά παραμένει προτεραιότητα η ανάπτυξη θεραπειών. Επίσης, με τη γήρανση του πληθυσμού, τα καρδιαγγειακά νοσήματα συνεχίζουν να εξελίσσονται. Ελέγχουμε την υπέρταση, αλλά κάτι άλλο εμφανίζεται. Ο διαβήτης, επίσης, παραμένει ένας αρκετά σημαντικός τομέας.

Ωστόσο, το μέλλον δεν περιορίζεται στο χάπι, ξέρετε, αλλά υπάρχει και η δυνατότητα ελέγχου της ασθένειας και γενετικά. Έτσι, η κυτταρική και η γονιδιακή θεραπεία είναι τομείς που παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον για τη φαρμακοβιομηχανία, γιατί αυτό θα έφερνε πραγματικά επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο εντοπίζουμε έγκαιρα την κατάλληλη αντιμετώπιση και γιατί όχι τη ριζική θεραπεία ασθενειών. Το μέλλον της καινοτομίας εστιάζεται επίσης σε αυτή την κατεύθυνση.

Θεωρείτε πως η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να συμβάλλει σε ταχύτερες, ασφαλέστερες και πιο αποτελεσματικές λύσεις στην υγεία;

Ασφαλώς. Ένας από τους λόγους για τους οποίους χρειάζεται τόσο πολύς χρόνος για να κυκλοφορήσει ένα προϊόν στην αγορά είναι ο πολύς χρόνος που αφιερώνεται πρώτα στον έλεγχο (screening). Χρειάζεται έλεγχος σε επίπεδο μορίων, αυτά να δοκιμαστούν και να ακολουθήσουν κλινικές δοκιμές. Η Τεχνητή Νοημοσύνη συμβάλλει στην επιτάχυνση των διαδικασιών και στην ταχύτερη εισαγωγή αποτελεσματικών φαρμάκων στην αγορά. Όμως, η συμβολή της δεν περιορίζεται μόνο στο κομμάτι της έρευνας και ανάπτυξης. Επεκτείνεται, επίσης, για παράδειγμα, στο κομμάτι της διάγνωσης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ανάγνωση εικόνων ακτινολογικών εξετάσεων, ή, επίσης στην οφθαλμολογία, μπορεί κανείς να έχει τις εικόνες του πίσω μέρους του ματιού, στις οποίες η Τεχνητή Νοημοσύνη με τους αλγόριθμους μπορεί να εξασφαλίσει μια ταχεία και ακριβέστερη διάγνωση. Αυτό έχει τεράστια αξία, καθώς απαλλάσσει τον επαγγελματία υγείας από πολύ φόρτο εργασίας, ενώ οδηγεί και σε ταχύτερη έναρξη της θεραπείας. Επομένως, υπάρχουν πολλοί τομείς στις οποίες θα συμβάλλει.

Η επόμενη «Ασπιρίνη», το επόμενο εμβληματικό φαρμακευτικό σκεύασμα της Bayer, ποια κατάσταση υγείας εκτιμάτε ότι θα αφορά;

Στη Bayer, συνεχίζουμε να είμαστε πολύ επικεντρωμένοι στην καρδιαγγειακή υγεία, που είναι ακόμα ένας πολύ σημαντικός τομέας. Αλλά σκέφτομαι επίσης την κυτταρική και γονιδιακή θεραπεία, αυτός είναι ένας τομέας στον οποίο θέλουμε να είμαστε παρόντες με μεγάλη ένταση. Μπορεί να μην έχει την ίδια εμβέλεια, ξέρετε, γιατί ασχολούμαστε επίσης πολύ με την αναζήτηση θεραπειών σε σπάνιες ασθένειες, σε στοχευμένους τομείς, με ασθένειες όπου δεν υπάρχουν λύσεις. Δεν θα έλεγα λοιπόν ότι έχουμε την 'επόμενη Ασπιρίνη’.  Ξέρετε, μια Ασπιρίνη χρειάστηκε πολλά, πολλά χρόνια για να τη φτάσει εκεί που έχει βρεθεί. Ισχύει πραγματικά πως η Bayer είναι η Ασπιρίνη, και η Ασπιρίνη είναι η Bayer, και είμαστε πολύ περήφανοι για αυτό. Και αυτό είναι επίσης που μας οδήγησε στην καρδιαγγειακή έρευνα, την οποία συνεχίζουμε.

Με ποιες πρωτοβουλίες υπηρετεί η Bayer Hellas την παγκόσμια αποστολή της με το μότο «Health for all, hunger for none» («Υγεία και Τροφή για Όλους»);

Ξεκινώντας με το Health For All, είμαστε εξαιρετικά αφοσιωμένοι, για παράδειγμα, στις λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες, στην υποστήριξη των γυναικών όσον αφορά την αντισύλληψη, και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Έχουμε προγράμματα πρόσβασης για πολλά άλλα φάρμακα και ασθένειες σε όλο τον κόσμο. Έχουμε μεγάλη ενασχόληση και σε ό,τι αφορά την ιατρική εκπαίδευση, ενώ προσπαθούμε να προσαρμόσουμε το χαρτοφυλάκιο των φαρμάκων που φέρνουμε σε κάθε χώρα, ανάλογα με την έκταση της οικονομίας της. Μια από τις πραγματικές φιλοδοξίες μας είναι να φτάσουν τα φάρμακα σε όλους, ενώ παράλληλα εστιάζουμε στην έννοια της αυτοφροντίδας, επειδή πρέπει ως ασθενείς να αναλάβουμε την ευθύνη της υγείας μας, επομένως αυτό είναι επίσης πολύ σημαντικό αναφορικά με τις λύσεις που παρέχουμε. Σε ό,τι αφορά το Hunger For None, βιώνουμε μεγάλες προκλήσεις, για παράδειγμα, με την κλιματική αλλαγή, καθώς και με τον συνεχώς αυξανόμενο πληθυσμό. Το γεγονός ότι μπορούμε να παρέχουμε λύσεις που μας επιτρέπουν να παράγουμε περισσότερα αγροτικά προϊόντα, αποκαθιστώντας το έδαφος με την αναγεννητική γεωργία, είναι κάτι που μας δίνει πραγματικά σιγουριά ότι εργαζόμαστε για τον στόχο «Τροφή για Όλους»

Ποιες είναι οι συνεργασίες που έχει αναπτύξει η Bayer Hellas στην ελληνική αγορά, και ποιες οι δράσεις της στην ελληνική κοινωνία;

Είμαστε πολύ δραστήριοι στην Ελλάδα, υποστηρίζοντας, για παράδειγμα, νεοφυείς ελληνικές επιχειρήσεις, στις οποίες παρέχουμε την κατάλληλη τεχνογνωσία για την έναρξη της δραστηριότητάς τους. Έχουμε επίγνωση ότι δεν μπορούμε να κάνουμε τα πάντα μόνοι μας και ο καλύτερος τρόπος είναι να συνεργαστούμε. Πολύ ενδιαφέρουσες, για παράδειγμα, είναι οι συνεργασίες μας με τράπεζες, αλλά και με αεροπορικές εταιρείες. Είμαστε επίσης αρκετά ενεργοί στην εκπαίδευση της ιατρικής κοινότητας, ενώ συμβάλλουμε ενεργά με την ανακούφιση πληγέντων σε περιπτώσεις καταστροφών, όπως οι πυρκαγιές και οι πλημμύρες. Προσπαθούμε, επίσης, να αλλάξουμε το περιβάλλον σε θέματα διαφορετικότητας και ισότητας, είμαστε αρκετά ενεργοί σε αυτόν τον τομέα. Συμμετέχουμε με ομιλίες στελεχών μας, μοιραζόμαστε την εμπειρία μας και προσπαθούμε να γίνουμε επίσης κινητήριος δύναμη της αλλαγής για την ελληνική κοινωνία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v