Νίκος Παππάς: Εγκληματική συναλλαγή στα τρένα, επενδύσεις και ασφάλεια εξαφανίστηκαν

Ενημέρωση για τις διαπραγματεύσεις που έγιναν με τη Hellenic Train για τη σύμβαση, ζητά ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ. Ως κυβέρνηση, θα απαιτήσουμε επαναφορά των υποχρεώσεων της Hellenic Train για επενδύσεις άνω των 700 εκατ. ευρώ. Διαχρονικός καημός της ΝΔ η ιδιωτικοποίηση του νερού.

Νίκος Παππάς: Εγκληματική συναλλαγή στα τρένα, επενδύσεις και ασφάλεια εξαφανίστηκαν

Ο τομεάρχης Υποδομών-Μεταφορών και βουλευτής Β3' Νότιου Τομέα Αθηνών Νίκος Παππάς θέτει επίμονα το ερώτημα γιατί και πώς η κυβέρνηση άλλαξε την επίμαχη σύμβαση με τη Hellenic Train και ζητά να δοθούν οι επιστολές που αντάλλαξαν οι δύο πλευρές. Αναφερόμενος στη δέσμευση του κ. Μητσοτάκη για επαναδιαπραγμάτευση με την ιταλική πλευρά, ρωτά «για ποιο λόγο θα επαναδιαπραγματευτεί τη σύμβαση που υπέγραψε ο υπουργός του».

Εκτιμά ότι «οι προϋποθέσεις δημιουργίας μιας προοδευτικής κυβέρνησης είναι πιο ισχυρές από ποτέ».

Το 2019 παραδώσατε στη ΝΔ μία σύμβαση για τα συστήματα ασφάλειας στον σιδηρόδρομο, την περίφημη 717, την οποία ούτε εσείς είχατε ολοκληρώσει. Πώς λέτε, λοιπόν, ότι οι σιδηροδρομικές μετακινήσεις ήταν πιο ασφαλείς επί ημερών σας; Γιατί ο κ. Μητσοτάκης μιλά για διαχρονικές ευθύνες;

Ο κ. Μητσοτάκης μιλά για διαχρονικές ευθύνες χωρίς να περιγράφει τις δικές του. Γυρίζει διαρκώς γύρω από το «φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ», αφού έχει επιχειρήσει δεκάδες δοκιμές διαφορετικών προσεγγίσεων, οι οποίες δεν βρίσκουν πρόθυμους ακροατές. Τα γεγονότα είναι εκκωφαντικά. Η αλήθεια είναι ότι το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί:

  • Αν δεν υπήρχε ο ακατάλληλος άνθρωπος στην ακατάλληλη θέση εκείνη την τραγική στιγμή.
  • Αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα, η οποία, σύμφωνα και με τον ΟΣΕ, έπαυσε πλήρως να λειτουργεί το 2019. Οι κύριοι Μητσοτάκης, Γεραπετρίτης, Καραμανλής και Παπαδόπουλος επέμεναν ότι η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα υπήρχε μέχρι που εκτέθηκαν σε ζωντανή μετάδοση.
  • Αν υπήρχε το δευτεροβάθμιο σύστημα ελέγχου στην Καρόλου, το οποίο λειτουργούσε επί ΣΥΡΙΖΑ.

Οι υπαίτιοι της στρατηγικής επιλογής της απαξίωσης του σιδηροδρόμου, που οδήγησε στο πρόσφατο δυστύχημα, δεν μπορούν να κουνούν το δάκτυλο. Όχι μόνο στην αντιπολίτευση αλλά, κυρίως, στους εργαζόμενους που έχουν αναδείξει όλα τα «κενά ασφαλείας» με εξώδικα και κάθε άλλο νόμιμο τρόπο. Ας δούμε τι κάναμε εμείς και όποιος κρίνει ας μας καταλογίσει ευθύνες που μας αναλογούν. Ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία ολοκλήρωσε τη διπλή σιδηροδρομική γραμμή στο Αθήνα - Θεσσαλονίκη και κρίσιμες γέφυρες και σήραγγες, ολοκλήρωσε την ηλεκτροκίνηση με την προσθήκη 270 χιλιομέτρων στο δίκτυο και προχώρησε στην επιτάχυνση των έργων για τα συστήματα ασφαλείας.

Η κυβέρνησή μας, αν και παρέλαβε μία προβληματική σύμβαση για τα συστήματα ασφαλείας, εκτέλεσε το 72% του έργου της σύμβασης 717 και παρέδωσε τη δυνατότητα υπογραφής της συμπληρωματικής σύμβασης σε καθαρό νομικό πεδίο, καθώς είχαμε λάβει, λίγο πριν από τις εκλογές, την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και είχαμε ξεπεράσει τις ενστάσεις της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου. Η συμπληρωματική σύμβαση θα έπρεπε να έχει υπογραφεί από τον Σεπτέμβριο του 2019 και όλα τα σχετικά έργα να έχουν ολοκληρωθεί εντός του 2020. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη επέλεξε να πάει την υπογραφή δύο χρόνια μετά, τον Μάιο του 2021, και να στείλει την ολοκλήρωση του έργου πολύ πίσω. Από την κατάρρευση του σιδηροδρόμου αυτά τα τέσσερα χρόνια ωφελημένοι βγήκαν οι ανταγωνιστές του μέσου. Όχι η κοινωνία και η ελληνική οικονομία.

Έχετε ασκήσει μεγάλη κριτική στην κυβέρνηση για τη σύμβαση που υπέγραψε με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ - Hellenic Train για τις άγονες γραμμές. Στην τελική της μορφή, λείπουν κάποια εκατομμύρια από τις ιταλικές υποχρεώσεις και τις αντίστοιχες του Δημοσίου. Τι πιστεύετε ότι κρύβεται πίσω από αυτή την εξέλιξη;

Εδώ πρόκειται για μια «εγκληματική συναλλαγή» της κυβέρνησης Μητσοτάκη με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ / Hellenic Train. Μια συναλλαγή για την οποία οφείλουν, τόσο ο κ. Καραμανλής όσο και ο κ. Μητσοτάκης, να απολογηθούν. Και στη Βουλή και στον ελληνικό λαό. Δεν πρόκειται να ξεφύγουν από τις ευθύνες τους. Ο κ. Καραμανλής έφερε το περασμένο καλοκαίρι στη Βουλή μία σύμβαση των δύο μερών, αφού είχε απομειώσει τις υποχρεώσεις της εταιρείας για επενδύσεις στον σιδηρόδρομο κατά 600 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το μνημόνιο συνεργασίας και το προσχέδιο της σύμβασης που είχαν αποδεχθεί οι δύο πλευρές, με τη Hellenic Train να αποχωρεί, ως αντιχάρισμα, από την απαίτηση για επενδύσεις σε συστήματα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο από μέρους του δημοσίου. Αυτά τα είχαμε καταγγείλει και τότε. Πρόκειται για μία ανατριχιαστική και εγκληματική συναλλαγή.

O κ. Μητσοτάκης πάντως παραδέχθηκε στην τηλεοπτική συνέντευξη την Τρίτη ότι θα επιδιώξει συζήτηση με την ιταλική πλευρά για διορθώσεις στη σύμβαση αυτή.

Ο κ. Μητσοτάκης προχώρησε σε μία ομολογία ενοχής. Για ποιον άλλο λόγο να επαναδιαπραγματευτεί τη σύμβαση που υπέγραψε ο υπουργός του; Η Βουλή και ο λαός δικαιούνται να ξέρουν πριν από τις εκλογές. Να μας πουν ποιες διαπραγματεύσεις έγιναν, ποιοι συμμετείχαν, ποιες επιστολές αντάλλαξαν. Να εξηγήσουν γιατί έκαναν «φτερά» τα 600 εκατ. ευρώ επενδύσεων και τα συστήματα ασφαλείας για τα οποία είχαν δώσει τα χέρια με τους Ιταλούς. Θα υποστούν τη βάσανο του δημόσιου ελέγχου. Να καταθέσουν στη Βουλή και τις αλληλογραφίες επί του θέματος και τα πρακτικά των συναντήσεων που έκαναν, πριν καταλήξουν στο ξήλωμα κρίσιμων δεσμεύσεων.

Ο κ. Τσίπρας μίλησε για επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης με την ιταλική πλευρά, αν κερδίσετε τις εκλογές. Σε ποια κατεύθυνση;

Έχουμε μιλήσει για την ανάγκη επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης με τη Hellenic Train, η οποία αφορά ένα δεκαπενταετές πλαίσιο λειτουργίας των σιδηροδρόμων, εδώ και πολύ καιρό. Απέναντι στη στρατηγική της ΝΔ, που υπέγραψε και εκτελεί μια συμφωνία χαμηλών ως μηδενικών επενδύσεων για τα επόμενα 15 χρόνια, επιμένουμε -και θα επαναδιαπραγματευτούμε για αυτό- στην επαναφορά των υποχρεώσεων της Hellenic Train για επενδύσεις άνω των 700 εκατ. ευρώ, όπως και η ίδια είχε αποδεχθεί στο μνημόνιο συνεργασίας του 2019 και στο σχέδιο σύμβασης του 2020. Θα επιμείνουμε, επίσης, στην επαναφορά και την εκτέλεση όλων των δρομολογίων, είτε αυτά είναι άγονα και επιδοτούνται είτε όχι, καθώς τα τελευταία χρόνια οι καθυστερήσεις, οι αναβολές και οι ακυρώσεις αυτών όλο και αυξάνονται. Το τρένο είναι ένα μέσο φιλικό προς το περιβάλλον, οικονομικό για τον πολίτη και ενισχυτικό της ανάπτυξης και έτσι πρέπει να παραμείνει. Η χώρα δεν είναι μπάτε σκύλοι αλέστε, για να γίνονται όσα γίνονταν επί Καραμανλή και Μητσοτάκη.

Ψηφίσθηκε την Τρίτη, μόνο από την κυβερνητική πλειοψηφία, το ν/σχ που αφορούσε και στο νερό. Η κυβέρνηση επιμένει ότι δεν πρόκειται για ιδιωτικοποίηση. Εσείς γιατί πιστεύετε ότι άνοιξε ο διάδρομος;

Η ιδιωτικοποίηση του νερού αποτελεί έναν διαχρονικό και μεγάλο πολιτικό καημό της ΝΔ. Η κυβέρνηση Σαμαρά επιχείρησε να ξεπουλήσει το 61% της ΕΥΔΑΠ και το 51% της ΕΥAΘ, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ. Επί διακυβέρνησής μας, το ποσοστό που κατείχε το Ταμείο στην ΕΥΔΑΠ μειώθηκε στο 11% και καμία μετοχή δεν πουλήθηκε. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει φάει τα μούτρα της πολλές φορές στο ΣτΕ. Την πρώτη, ένα χρόνο πριν, με τις δύο αποφάσεις του δικαστηρίου για την επιστροφή των ΕΥΔΑΠ και ΕΥAΘ από το Υπερταμείο στο δημόσιο. Αποφάσεις που η ΝΔ αγνόησε, φέρνοντας νομοθετική ρύθμιση η οποία όμως διατηρεί το ίδιο καθεστώς. Επί αυτής της ρύθμισης ήρθε νέο χαστούκι, με το Συμβούλιο Συμμόρφωσης του ΣτΕ να λέει ότι η κυβέρνηση δεν συμμορφώθηκε με τις περσινές αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ και να την καλεί να κάνει όπισθεν ολοταχώς. Ενδιάμεσα, η κυβέρνηση Μητσοτάκη είχε να αντιμετωπίσει μία ακόμα απόφαση του ΣτΕ, το οποίο σταμάτησε τον διαγωνισμό για την παραχώρηση της συντήρησης και της λειτουργίας του Εξωτερικού Υδροδοτικού Συστήματος Αττικής, δηλαδή, των αποταμιευτήρων, των φραγμάτων, των μεγάλων αντλιοστασίων, κ.ά.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι δέσμια ιδεών, οι οποίες έχουν καταρρεύσει διεθνώς. Από το 2010 ως το 2021 στην Ευρώπη έγιναν 131 αποϊδιωτικοποιήσεις εταιρειών και δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης. Το νερό είναι δημόσιο αγαθό. Το πόσιμο νερό είναι ανθρώπινο δικαίωμα. Η προοδευτική κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία θα καταργήσει τον νόμο της ΝΔ, θα ακυρώσει τη Ρυθμιστική Αρχή, κυρίως όμως θα ακυρώσει κάθε πρόθεση για την ιδιωτικοποίηση του νερού, επαναφέροντάς το υπό πραγματικά δημόσιο έλεγχο.

Παραμένετε αισιόδοξος ότι θα σχηματισθεί κυβέρνηση συνεργασίας με το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, δεδομένης της στάσης ίσων αποστάσεων που τηρεί ο κ. Ανδρουλάκης και των όρων που θέτει, π.χ. να μην είναι πρωθυπουργός ο κ. Τσίπρας; Ή «προχωράτε και βλέπετε»;

Η προσπάθεια του κ. Μητσοτάκη να μετατραπεί η οργή των ημερών σε αντιπολιτική αντίδραση δεν πιάνει τόπο. Στην κοινωνία συντελείται μία δημοκρατική έκρηξη. Η οδύνη γίνεται αξίωση για διαφάνεια, δικαιοσύνη και καταλογισμό ευθυνών. Πλέον, οι προϋποθέσεις δημιουργίας μιας προοδευτικής κυβέρνησης είναι πιο ισχυρές από ποτέ. Μετά από τέσσερα χρόνια διακυβέρνησης Μητσοτάκη, που ισοπέδωσε την Υγεία, την Παιδεία, τη μικρή και μεσαία επιχείρηση, την εθνική οικονομία, που κατέλυσε τους θεσμούς και πλήγωσε τη δημοκρατία, που επεδίωξε την εξόντωση των αντιπάλων της, ο δρόμος των προοδευτικών και αριστερών δυνάμεων δεν μπορεί παρά να είναι κοινός. Ο κ. Μητσοτάκης έχει ομολογήσει ότι μετά τις επόμενες εκλογές της απλής αναλογικής δεν θα βρίσκεται στο Μέγαρο Μαξίμου. Όλες και όλοι μας, που κινούμαστε σε αυτόν τον χώρο, έχουμε τώρα μεγάλη ευθύνη. Απέναντι στην ιστορία και στους πολίτες. Τη Δευτέρα το πρωί, μπορεί και πρέπει να ξημερώσει μια νέα μέρα για τη χώρα και την κοινωνία.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v