Παγωνούδης: Η Mikel μπαίνει σε νέες αγορές και ξαναπιάνει το νήμα στην Ασία

Προχωρά ο σχεδιασμός για 40 νέα καταστήματα το 2022. Ντεμπούτο σε Κατάρ, Ιορδανία, Ιράκ. Το project στην Τουρκία, τα logistics και οι προκλήσεις στην εστίαση. Τι δηλώνει ο COO της εταιρείας σε συνέντευξή του στο Euro2day.gr.

Παγωνούδης: Η Mikel μπαίνει σε νέες αγορές και ξαναπιάνει το νήμα στην Ασία

Σε 20 αγορές σχεδιάζει να έχει παρουσία στο τέλος του 2022 η Mikel Coffee Company, που αριθμεί σήμερα 350 καταστήματα. Ο Δημήτρης Παγωνούδης, Chief Operating Officer, Mikel Coffee Company, μιλά στο Euro2day.gr για το business plan που περιλαμβάνει την ενίσχυση της αλυσίδας στις ΗΠΑ, την επανεκκίνηση των διαπραγματεύσεων για είσοδο στην Ασία, την τοποθέτηση σε Γερμανία και Πολωνία, που βρίσκεται προ των πυλών, αλλά και τα φιλόδοξα σχέδια του master franchisee στην Τουρκία.

Σύμφωνα με τον κ. Παγωνούδη, η Mikel Coffee Company αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις προκλήσεις στην αγορά εστίασης, απορροφώντας μέρος των επιβαρύνσεων και συνεχίζει το επενδυτικό της πλάνο στοχεύοντας σε ενίσχυση του δικτύου της με 40 νέα καταστήματα το 2022.

Δίνει επίσης έμφαση στα logistics για τον εξοπλισμό των καταστημάτων της ενώ έχοντας επενδύσει σε ενίσχυση των υποδομών της στη Λάρισα, αναζητά νέες εγκαταστάσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Πώς επηρεάζεται η δραστηριότητά σας από τις επιπτώσεις της γεωπολιτικής κρίσης; Ποιοι παράγοντες κόστους έχουν επιβαρυνθεί και πώς διαχειρίζεστε αυτή την πρόκληση;

Bιώνουμε πραγματικά μια αβέβαιη περίοδο όχι μόνο λόγω των καθυστερήσεων των προμηθειών αλλά και λόγω ανατιμήσεως αυτών. Βρισκόμαστε σε μια συνεχή αναζήτηση λύσεων, έτσι ώστε να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε ότι δεν θα προκύψουν στο μέλλον καθυστερήσεις στον εφοδιασμό της αλυσίδας, τόσο σε προϊόντα και αναλώσιμα όσο σε μηχανήματα και εξοπλισμό γενικότερα.

Τα κόστη έχουν ανέβει για κάθε κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας, από στο κομμάτι της ενέργειας, των μεταφορών, μέχρι και την τελική τιμή πώλησης χονδρικής. Όλο αυτό έχει επίπτωση στην τιμή που καλείται να πληρώσει ο τελικός καταναλωτής. Αναγκαστήκαμε να προβούμε σε αλλαγές τιμοκαταλόγων προς το δίκτυό μας, συγκρατώντας όμως πολλές φορές ένα μέρος αυτών των ανατιμήσεων και απορροφώντας το ως εταιρεία. Το ίδιο έχουμε κάνει ήδη και άλλες φορές στο παρελθόν, όπως στην επιβολή του ειδικού φόρου στον καφέ και της αύξησης του ΦΠΑ. Βασική μας αρχή και προτεραιότητα είναι να είμαστε διπλά στους συνεργάτες μας και να συνεχίσουμε προσφέροντας την καθημερινή συνήθεια του καφέ στους καταναλωτές μας, ενώ το καλάθι του νοικοκυριού γίνεται oλοένα και πιο ακριβό.

Δεδομένου ότι οι τιμές έχουν επιβαρυνθεί και από το περιβαλλοντικό τέλος, ποια είναι τα περιθώρια για μετακύλιση μέρους του πρόσθετου κόστους λειτουργίας και εντέλει πώς προφυλάσσετε την κερδοφορία της εταιρείας Mikel Coffee Company;

Το περιβαλλοντικό τέλος θα έπρεπε να έχει μια άλλη λογική ως προς την επιβολή του. Δεν γίνεται μια εταιρεία, η οποία έμπρακτα συμμετέχει στη μείωση του πλαστικού και έχει επιλέξει υλικά συσκευασίας φιλικά προς το περιβάλλον (ποτήρι, καπάκι, καλαμάκι) να επιβαρύνει τους πελάτες της με το ίδιο τέλος, με όποιον επιλεγεί η συσκευασία του να αποτελείται από 100% πλαστικό. Τα ποσοστά κερδοφορίας μιας εταιρείας δεν προφυλάσσονται μη μετακυλίοντας το αυξανόμενο κόστος των υλικών και των προϊόντων. Αυτό όμως είναι μια επιλογή στρατηγικής σύμφωνα με τις αξίες της Mikel Coffee Company, με σκοπό να μπορέσουμε να διαφυλάξουμε το δίκτυό μας και να σταθούμε δίπλσ στη δύσκολη αυτή περίοδο που βιώνουμε όλοι.

Τι προσδοκίες υπάρχουν από την τουριστική σεζόν, δεδομένης της κρίσης στον κλάδο εστίασης και τι μηνύματα λαμβάνετε από τους συνεργάτες franchisee του δικτύου;

Ο ελληνικός τουρισμός θα συνεχίσει να βελτιώνει ακόμη περισσότερο τις επιδόσεις του, στοχεύοντας τα επίπεδα του 2019. Συζητώντας με τους συνεργάτες μας ειδικότερα στις τουριστικές περιοχές αναμένεται μια καλή θερινή σεζόν, παρότι όλο αυτό αντιβαίνει στο τι βιώνουμε μέχρι τώρα σε συνδυασμό με όλα τα γεγονότα γύρω μας. Αναμένουμε να δούμε εάν όλη αυτή η θετική πρόβλεψη θα αποτυπωθεί και στο ταμείο. Παρακολουθούμε την αγορά που πραγματεύεται το κάθε κατάστημα του δικτύου μας και ανάλογα επεμβαίνουμε με κινήσεις ορθολογικές, πάντα με θετικό πρόσημο τόσο για το δίκτυό μας όσο και των πελατών των καταστημάτων μας.

Στα μέσα της δεκαετούς οικονομικής κρίσης που προηγήθηκε, τότε που η Mikel Coffee Company άνοιξε τις πρώτες αγορές στο εξωτερικό, λανσάρατε και νέα concept καταστημάτων, όπως π.χ. το Mikel Cantina. Ήταν τελικά αυτό το όχημα που σας έδωσε την ώθηση στον νέο κύκλο ανάπτυξης;

Το concept «Cantina» και κάθε νέο concept που δημιουργείται, ωφελεί κάθε εταιρεία του χώρου μας, είτε λόγω ανανέωσης της ιδίας είτε λόγω της ανάγκης του καταναλωτικού κοινού για κάτι καινούργιο. Είναι σημαντικό να εξελίσσεσαι, να μη μένεις στάσιμος και φυσικά θα πρέπει να υπάρχουν φρεσκαρίσματα στα concept που προάγεις. Το «Cantina» αποτελεί ένα μέρος αυτής της επιτυχίας. Ήταν η αρχή για να μας εμπιστευθούν και να δημιουργήσουμε πολύ γρήγορα τα Drive thru τόσο στο εξωτερικό όσο και μεταγενέστερα στο εσωτερικό.

Ήδη τα τελευταία χρόνια και λίγο πριν την Covid-19, αναδιαμορφώσαμε την κατασκευή των καταστημάτων, βασιστήκαμε σε μια αρχιτεκτονική εκ νέου, με διαφορετικά δεδομένα από αυτά του παρελθόντος, μειώνοντας σε αρκετά μεγάλο βαθμό τα κόστη ανά κατάστημα. Να σημειώσω ότι η Mikel Coffee Company είναι μια εταιρεία που βρίσκεται στον χώρο με έντονη παρουσία από το 2010, και κάθε εταιρεία που αρχίζει πολύ δυναμικά, κάποια στιγμή ισορροπεί και επανέρχεται, όπως το 2021, όπου θωρούμε ότι ήταν η σημαντικότερη χρονιά ανάπτυξης σε πλήθος καταστημάτων.

Σε πόσες χώρες έχει παρουσία σήμερα το δίκτυο Mikel και ποιες νέες αγορές είναι στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός σας;

Η Mikel Coffee Company έχει σήμερα παρουσία σε 15 χώρες και στις πέντε ηπείρους. Μέχρι τέλους του έτους σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας, θα είμαστε σε είκοσι χώρες. Το συνεχιζόμενο ενδιαφέρον επενδυτών ανά τον κόσμο παραμένει ακόμη υψηλό και μας βρίσκει στην ευχάριστη θέση να ανακοινώνουμε νέες συνεργασίες σε Ευρώπη και Αμερική στο κοντινό μέλλον. Είμαστε σε αναμονή για να συνεχίσουμε τις επικοινωνίες μας με την Ασία, όταν επανέλθουμε στην κανονικότητα μετά την πανδημία και τον πόλεμο.

Η πανδημία ανέκοψε τον ρυθμό επέκτασης στο εξωτερικό;

Σίγουρα τον ανέκοψε, παρότι το 2020 και το 2021 πραγματοποιήσαμε ανοίγματα είκοσι νέων καταστημάτων στο εξωτερικό και σε τέσσερις νέες αγορές. Παρ' όλα αυτά χρειάστηκε να διακόψουμε προσωρινά τις διαπραγματεύσεις μας με επιχειρηματίες στην Ασία. Αυτό συνέβη όχι μόνο λόγω της αβεβαιότητας που προκάλεσε η πανδημία και των μέτρων που θα λάμβανε κάθε χώρα αλλά και όλων των συνεπειών στην παραγωγή, στις μεταφορές και όλων όσων καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε ακόμη και σήμερα. Θα ξαναμπούμε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων λαμβάνοντας υπόψη τα νέα αυτά δεδομένα και τη νέα πραγματικότητα.

Πρόσφατα το γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Πρεσβείας μας στην Άγκυρα δημοσίευσε μια ανακοίνωση για την επέκταση της Mikel Coffee Company με φιλόδοξο στόχο τα 120 καταστήματα στην τοπική αγορά μέχρι το 2025. Ποιος είναι ο συνεργάτης σας master franchisee στην Τουρκία και πού βασίζει το σχέδιό του γι' αυτή τη δυναμική επέκταση;

Η εταιρεία που έχει αναλάβει την επέκταση του σήματος της Mikel Coffee Company είναι προσηλωμένη στην ανάπτυξη, πιστεύει στην εταιρεία μας, μοιράζεται τις ίδιες αξίες και έχει το know-how για το πώς θα πραγματοποιήσει τον στόχο των 120 καταστημάτων. Οι άνθρωποι που τη στελεχώνουν είναι επαγγελματίες από τον χώρο της καφεστίασης και γενικότερα του retail, με πολυετή εμπειρία.

Σε όλο τον κόσμο, η αγορά του καφέ συνεχώς δυναμώνει, το ίδιο συμβαίνει και στην Τουρκία που κατά παράδοση είναι μια χώρα που προσφέρει πάντα πρώτα το τσάι. Όμως, οι εποχές και οι συνήθειες αλλάζουν και το καταναλωτικό κοινό της χώρας έχει αρχίσει να απολαμβάνει τον καφέ καθημερινά. Οι συνεργάτες μας στην Τουρκία από το πρώτο κιόλας κατάστημα ακολουθώντας τη γραμμή της Mikel Coffee Company -εναρμονιζόμενη πάντα στην κουλτούρα τους και στις συνήθειές τους- κέρδισαν το αγοραστικό κοινό. Η ανταπόκριση του κόσμου παραμένει το ίδιο θερμή, κάτι το οποίο δίνει δυναμική για περαιτέρω ανάπτυξη.

Πώς έχετε οργανώσει την αλυσίδα τροφοδοσίας των καταστημάτων στο εξωτερικό; Γίνεται από τοπικούς συνεργάτες ή/και μέσω εισαγωγών από την Ελλάδα;

Γίνεται και με τους δύο τρόπους. Εάν δεν έχεις την ίδια πρώτη ύλη, δεν μπορείς να πετύχεις την ίδια ποιότητα και το ίδιο γευστικό αποτέλεσμα των ροφημάτων. Για αυτό τον λόγο κάποια συγκεκριμένα βασικά προϊόντα μας εξάγονται από Ελλάδα σε όλες τις χώρες. Ομάδα συνεργατών κατόπιν έρευνας βρίσκει τοπικούς προμηθευτές για όλες τις «δευτερεύουσες» πρώτες ύλες που χρειαζόμαστε, σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές των ροφημάτων και του φαγητού.

Τι επενδύσεις έχετε κάνει στη μονάδα της Λάρισας, ώστε να μπορεί να υποστηρίζει επαρκώς τις νέες ανάγκες που συνεπάγεται η ανάπτυξη της αλυσίδας;

Οι επενδύσεις μας γίνονται τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό όσο και σε εγκαταστάσεις όπως επίσης και σε τεχνολογία. Έχουμε μια συνεχόμενη αύξηση σε αριθμό προσωπικού, που αφορούν διοικητικό αλλά και πιο εξειδικευμένο προσωπικό για το τμήμα των logistics και εξαγωγών. Προχωρήσαμε στη μίσθωση μεγαλύτερων εγκαταστάσεων για να μπορέσουμε να καλύψουμε τις ολοένα και αυξανόμενες ανάγκες αποθήκευσης και συντήρησης των βασικών μας ειδών, στο ίδιο κτήριο θα φιλοξενηθούν και τα νέα σύγχρονα γραφεία για όλο το διοικητικό δυναμικό της Λάρισας. Επόμενο βήμα, η εύρεση νέων εγκαταστάσεων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Με τι ρυθμό αναπτύσσονται οι πωλήσεις σας;

Βλέποντας την ανάπτυξη των πωλήσεων από έτος σε έτος, τα μεγέθη είναι αρκετά ικανοποιητικά, παρότι είχαμε και δύο χρονιές Covid-19. Mε βάση τον δείκτη μέτρησης απόδοσης (CAGR) της τελευταίας τετραετίας, η εικόνα της εταιρείας είναι πολύ θετική, όπως και η πορεία των οικονομικών αποτελεσμάτων της. Είμαστε ευχαριστημένοι για τον τρόπο που κινούνται τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας και πιστεύουμε ότι τα επόμενα χρόνια η ανάπτυξη θα είναι μεγαλύτερη. Όσο υπάρχει ανάπτυξη της εταιρείας στο εξωτερικό, η αναγνωρισιμότητα του σήματος θα ενισχύεται σε όλο τον κόσμο με τον ρυθμό ανάπτυξης να πολλαπλασιάζεται.

Πόσα καταστήματα αριθμεί σήμερα το δίκτυο Mikel και ποια είναι τα σχέδια για νέα σημεία το 2022;

Η εταιρεία σήμερα αριθμεί 350 καταστήματα. Με την πλειονότητα αυτών στην Ελλάδα, κατόπιν έρχεται η Κύπρος και τρίτη χώρα σε αριθμό καταστημάτων η Τουρκία. Ο στόχος για το 2022 είναι τα 40 νέα καταστήματα τόσο σε Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Φέτος είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε την είσοδο της Mikel Coffee Company σε καινούργιες αγορές όπως το Κατάρ, την Ιορδανία, το Ιράκ, αλλά και την περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου μας στις ΗΠΑ. Στην Ευρώπη πιθανόν να έχουμε προλάβει να ανοίξουμε σε Γερμανία και Πολωνία. Σήμερα ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής μας είναι το θέμα που αντιμετωπίζουμε με τα logistics στον εξοπλισμό των καταστημάτων, που είναι απόρροια των συνεπειών της Covid-19.

Μακροπρόθεσμα ποια είναι η στόχευση της οικογενειακής επιχείρησης που εγκαινίασε ο Λευτέρης Κυριακάκης πριν από περίπου 15 χρόνια;

Στόχος και όραμα από το άνοιγμα του πρώτου καταστήματος στη Λάρισα ήταν η επέκταση σε όλο τον κόσμο. Σε κάθε χώρα και πόλη να υπάρχει η Mikel Coffee Company. Σήμερα συνεχίζει να παραμένουν τα ίδια τόσο ο στόχος όσο και το όραμα για την ανάπτυξη του δικτύου μας στο εξωτερικό. Υπάρχει πολύ έδαφος για να αναπτυχθούμε, ειδικά σε χώρες με πιο ζεστά κλίματα και όχι μόνο, καθώς πλέον οι τάσεις στον καφέ και γενικότερα στα ροφήματα είναι προς τα πιο κρύα. Ο καφές είναι και θα είναι ένα προϊόν που θα συνοδεύει την καθημερινότητα των ανθρώπων και σκοπός μας είναι να προσφέρουμε κάθε μέρα μόνο το καλύτερο. Για αυτό τον λόγο έχουμε επενδύσει στο τμήμα έρευνας και ανάπτυξης, με σκοπό τη δημιουργία νέων blend υψηλής ποιότητας, μονοποικιλιακούς από διαφορετικές χώρες προέλευσης και στη δημιουργία νέων συνταγών ροφημάτων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v