Η LC Waikiki επεκτάθηκε σχετικά αργά στην Ελλάδα, παρόλο που η διοίκησή της θεωρεί σημαντική την τοπική αγορά, που είναι η πιο κοντινή χώρα στην έδρα της (Τουρκία). Ο λόγος ήταν ότι δεν έβρισκε ακίνητα με τις απαιτούμενες προδιαγραφές και θέσεις σε malls.
Δραστηριοποιήθηκε πρώτα σε αγορές όπου ο ανταγωνισμός και το κόστος είναι χαμηλότερα και οι εταιρείες τιμωρούνται λιγότερο αυστηρά για τα λάθη τους, σύμφωνα με τον Burç Korkmazlar, Deputy General Manager της LC Waikiki.
Σε συνέντευξή του στο Euro2day.gr «ξεδιπλώνει» τη στρατηγική του και μιλά για τα σχέδια του ομίλου στην Ελλάδα, τον ανταγωνισμό με τοπικά και διεθνή brands, τα νέα καταστήματα, τις οικονομικές επιδόσεις και τον στόχο για ανάπτυξη 27% το 2022.
Ποιος είναι ο στόχος για το δίκτυο LC Waikiki στην Ελλάδα; Σε τι αριθμό καταστημάτων στοχεύετε μεσομακροπρόθεσμα;
Η Ελλάδα είναι μια σημαντική χώρα για εμάς. Ως LC Waikiki συνεχίζουμε να κάνουμε επενδύσεις για να αναπτυχθούμε σε αυτή την αγορά, την οποία θεωρούμε ως ευκαιρία. Στις αρχές του 2022, είχαμε 5 καταστήματα στη χώρα. Στόχος μας είναι να αυξήσουμε τον αριθμό των καταστημάτων μας σε 10 μέχρι το τέλος του έτους. Μακροπρόθεσμος στόχος μας είναι να έχουμε συνολικά 40 καταστήματα στη χώρα.
Μετά τα πρόσφατα εγκαίνια -του LC Waikiki στο River West, που άνοιξε τον Μάρτιο και εν όψει του νέου καταστήματος στο Piraeus Retail Park-, σε ποιες περιοχές σχεδιάζετε να επεκτείνετε το δίκτυο; Επίσης, θα τοποθετήσετε όλα τα εμπορικά σήματα του χαρτοφυλακίου της LC Waikiki στην τοπική αγορά;
Τα δύο αυτά καταστήματα στην Αττική αποτελούν σημαντικό κομμάτι του πλάνου επέκτασής μας στη χώρα. Μέχρι το τέλος του χρόνου θα ανοίξουμε άλλα τρία καταστήματα. Σκοπεύουμε να συνεχίσουμε την επέκτασή μας στην Ελλάδα με τα καταστήματα της μητρικής μας επωνυμίας προς το παρόν. Θα παρακολουθούμε στενά την απόδοση των sub-brands μας (εμπορικά σήματα υπό την ομπρέλα της LC Waikiki) στα καταστήματα LC Waikiki και θα επιλέξουμε εκείνα για τα οποία θα ανοίξουμε single-brand καταστήματα.
Με ποια κριτήρια επιλέγετε τις νέες πόλεις στις οποίες θα εγκαινιάσετε δραστηριότητα;
Αρχικά, οι ομάδες μας επισκέπτονται διάφορες πόλεις της χώρας και αναλύουν τις δυνατότητες που υπάρχουν. Λαμβάνουμε επενδυτικές αποφάσεις με βάση διάφορα κριτήρια, όπως το επίπεδο εισοδήματος, την πυκνότητα του πληθυσμού, τις κατάλληλες τοποθεσίες, το φυσικό περιβάλλον των καταστημάτων και τον ανταγωνισμό στις πόλεις.
Ποιες είναι οι προδιαγραφές που θέτετε για τα ακίνητα που θα στεγάσουν νέα καταστήματα; Βλέπετε ευκαιρίες στην ελληνική αγορά ακινήτων;
Ως LC Waikiki, στοχεύουμε να προσφέρουμε μια ευχάριστη εμπειρία αγορών στους πελάτες μας σε μεγάλα καταστήματα σε όλο τον κόσμο. Υπάρχουν μόνο λίγα εμπορικά κέντρα στην Ελλάδα, σε σύγκριση με άλλες χώρες όπου δραστηριοποιούμαστε. Επιπλέον, δυσκολευόμαστε να βρούμε καταστήματα με τo επιθυμητό εμβαδό και με το επιθυμητό ενοίκιο στους εμπορικούς δρόμους. Ως εκ τούτου, μέχρι τώρα έπρεπε να εξυπηρετούμε σε τοποθεσίες με μειονεκτήματα, χρησιμοποιώντας τη δύναμη της μάρκας μας. Ευτυχώς, οι Έλληνες καταναλωτές αγάπησαν το brand και μας προτίμησαν παρά την τοποθεσία των καταστημάτων μας.
Για μελλοντικά project, αναζητούμε κυρίως ευνοϊκό φυσικό περιβάλλον και κατάλληλες τοποθεσίες που θα ικανοποιούν τον όγκο των πελατών μας. Σύντομα θα βρείτε καταστήματά μας τόσο σε εμπορικά κέντρα όσο και σε εμπορικούς δρόμους.
H εταιρεία άνοιξε στη Ρουμανία το 2009. Θα έλεγε κανείς ότι ήρθε σχετικά αργά στην Ελλάδα. Πώς επιλέξατε το timing;
Το ταξίδι μας ξεκίνησε στην Τουρκία το 1997. Ανοίξαμε το πρώτο μας κατάστημα στο εξωτερικό στη Ρουμανία το 2009. Είμαστε χαρούμενοι που έχουμε ανοίξει σχεδόν 1.200 καταστήματα σε 54 χώρες σε 4 ηπείρους σε μόλις 13 χρόνια. Επί του παρόντος, δραστηριοποιούμαστε σε μια σειρά από διεθνείς αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Ευρώπης, των Βαλκανίων, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής, της Νότιας Αμερικής, της Ρωσίας και της Νοτιοανατολικής Ασίας, με 637 καταστήματα σε 53 χώρες. Έχουμε 540 καταστήματα στην Τουρκία. Μάλιστα, μέχρι να δημοσιευτεί αυτή η συνέντευξη θα έχουμε ανοίξει αρκετά άλλα καταστήματα.
Εχετε δίκιο. Στην ελληνική αγορά μπήκαμε λίγο αργά, δεδομένου ότι η Ελλάδα είναι ένας από τους πιο κοντινούς μας γείτονες. Ωστόσο, θέλαμε να βελτιώσουμε την αυτοπεποίθηση και την τεχνογνωσία μας δραστηριοποιούμενοι σε αγορές όπου ο ανταγωνισμός και το κόστος είναι χαμηλότερα και οι εταιρείες τιμωρούνται λιγότερο αυστηρά για τα λάθη τους. Αποφασίσαμε να μπούμε στην αγορά όταν νιώσαμε έτοιμοι. Από την άλλη μεριά, η δυσκολία εύρεσης κατάλληλου χώρου καταστήματος επιβράδυνε την είσοδό μας. Εδώ και πολλά χρόνια δεν μπορούσαμε να βρούμε κατάλληλο χώρο ούτε σε γνωστά εμπορικά κέντρα ούτε σε δημοφιλείς δρόμους. Τώρα έχουμε ξεκινήσει τις επιχειρηματικές μας δραστηριότητες, παρά τις δύσκολες τοποθεσίες, ως αποτέλεσμα της επιτυχίας που έχουμε σημειώσει και της εμπιστοσύνης που έχουμε χτίσει σε άλλες περιοχές.
Πώς εξελίχθηκαν οι πωλήσεις και οι επιδόσεις της εταιρείας στην Ελλάδα το 2021 και τι στόχους έχετε θέσει για το 2022;
Όπως οι παγκόσμιες δραστηριότητές μας, έτσι και οι δραστηριότητές μας στην Ελλάδα απέχουν ελαφρώς από τις ετήσιες προβλέψεις, ως αποτέλεσμα της πανδημίας. Ωστόσο, έχουμε επιτύχει ανάπτυξη 13% σε σύγκριση με τα προ-πανδημικά επίπεδα, το 2019, ως αποτέλεσμα της βελτίωσης της αναγνωρισιμότητας της μάρκας. Το ετήσιο περιθώριο κέρδους μας έφτασε τον παγκόσμιο μέσο όρο στο τέλος του 2021. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε έσοδα από πωλήσεις 32 εκατ. δολ. και να επιτύχουμε ρυθμό ανάπτυξης 27% το 2022.
Η ανάπτυξη χρηματοδοτείται αποκλειστικά με εταιρικά κεφάλαια ή και μέσω συνεργατών franchisee;
Το επιχειρηματικό μοντέλο της εταιρείας μας βασίζεται στη χρηματοδότηση των εργασιών μας με δικούς μας πόρους, στον βαθμό που το επιτρέπουν οι νομικοί κανονισμοί. Σύμφωνα με αυτό το μοντέλο, οι δραστηριότητές μας στην Ελλάδα ανήκουν πλήρως και λειτουργούν από την εταιρεία μας.
Πώς βλέπετε τον ανταγωνισμό στην τοπική αγορά και ποια ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα προβάλλει η LC Waikiki;
Καθώς ένα αναγνωρισμένο τοπικό brand* που θα εξυπηρετούσε πελάτες για πολλά χρόνια δεν δραστηριοποιείται πλέον στην αγορά, δεν έχουμε σημαντικούς τοπικούς ανταγωνιστές στην κατηγορία μας. Λαμβάνοντας υπόψη το "Value for the Money", είναι μεγάλο πλεονέκτημα για εμάς ότι ορισμένοι από τους σημαντικότερους διεθνείς παίκτες στις μαζικές αγορές όπως η Πολωνία, η Γερμανία και η Ιταλία δεν είναι ενεργοί επί του παρόντος. Υπάρχουν πολλές μπουτίκ επιχειρήσεις που προσφέρουν διαφορετικές σειρές προϊόντων στην αγορά.
Εκτός από την απουσία άλλων παικτών στις μαζικές αγορές, η πιο οργανωμένη και μεγάλη δομή της εταιρείας μας, σε σύγκριση με αυτή αυτών των μικρών επιχειρήσεων, μας δίνει ένα πλεονέκτημα. Ως LC Waikiki, η αποστολή που έχουμε από την ίδρυσή μας είναι «Όλοι αξίζουν να ντύνονται καλά». Αυτή η αποστολή εμπνέει fashion-conscious σε άτομα και οικογένειες. Θέλουμε να κάνουμε τη μόδα προσβάσιμη στους πελάτες μας με προσιτά και ποιοτικά προϊόντα. Προσφέρουμε είδη ένδυσης τόσο για άνδρες όσο και για γυναίκες και για όλες τις ηλικιακές ομάδες, συμπεριλαμβανομένων των βρεφών και των παιδιών. Στόχος μας είναι να γίνουμε μια πολύτιμη μάρκα για οικογένειες για αυτόν τον λόγο.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο η μητρική εταιρεία, όπως έχει ανακοινώσει, στοχεύει το 2023 να είναι μια από τις τρεις πιο ισχυρές εταιρείες retail. Διατηρεί αυτό τον στόχο σήμερα, που αυξάνονται οι προκλήσεις στο οικονομικό περιβάλλον λόγω και των εξελίξεων στο μέτωπο της Ουκρανίας;
Ως LC Waikiki, στοχεύουμε να γίνουμε μία από τις τρεις πιο επιτυχημένες μάρκες λιανικής μόδας στην Ευρώπη έως το 2023. Σε αυτό το πλαίσιο, η επιτυχία θα μετρηθεί με βάση το περιθώριο EBITDA, την ικανοποίηση των εργαζομένων, των πελατών και των προμηθευτών και τη συμμόρφωση με τις αρχές κοινωνικής ευθύνης και βιωσιμότητας. Η πανδημία και η ουκρανική κρίση σίγουρα θα έχουν αρνητικό οικονομικό αντίκτυπο σε εμάς και θα μας δυσκολέψουν να επιτύχουμε σωρευτικά κύκλο εργασιών και στόχους κερδοφορίας. Ωστόσο, δεν υπάρχει κανένα πρόσκομμα που θα μας εμποδίσει να πετύχουμε τους άλλους στόχους μας.
*Η αναφορά γίνεται περισσότερο δεδομένου ότι σε άλλες αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται η εταιρεία υπάρχουν πολύ δυνατοί τοπικοί ανταγωνιστές, και όχι τόσο σκεπτόμενος κάποιον συγκεκριμένο τοπικό ανταγωνιστή στην Ελλάδα.