Αρ. Παντελιάδης: Εχουν ακόμα ουρά οι ανατιμήσεις στα είδη διατροφής

Ο καταναλωτής έχει δει αυξήσεις που πονάνε στην τσέπη, δηλώνει στο Euro2day.gr ο επικεφαλής της αλυσίδας Metro. Αναφέρεται στην κατάσταση στην αγορά, στις ανατιμήσεις, στον φόβο του καταναλωτή και στη μείωση στα εισοδήματα. Μιλά για τις ελλείψεις σε προϊόντα και εργατικό δυναμικό, το delivery, τις ευέλικτες μορφές εργασίας και τις προοπτικές.

Αρ. Παντελιάδης: Εχουν ακόμα ουρά οι ανατιμήσεις στα είδη διατροφής

Από το γραφείο του 53χρονου Αριστοτέλη Παντελιάδη, που βρίσκεται στη Μεταμόρφωση, βλέπεις την κίνηση των αυτοκινήτων στην Εθνική Οδό Αθηνών - Θεσσαλονίκης, που τους τελευταίους μήνες έχει αυξηθεί. Κάτι που δεν μπορεί να ισχυριστεί κάποιος ότι συμβαίνει, το τελευταίο δίμηνο, με την κίνηση στα σούπερ μάρκετ.

Τον Νοέμβριο, οι πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων υποχώρησαν πάνω από 5,5% σε αξία και 8,5% σε όγκο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020, σύμφωνα με στοιχεία από τις εταιρείες μέτρησης της κατανάλωσης, ενώ χαμηλές είναι οι προσδοκίες και για τον Δεκέμβριο.

Τη συγκράτηση αυτή, ο επικεφαλής της Metro, μιας μεσαιο-μεγάλης, όπως λέει ο ίδιος, εταιρείας που τζιράρει περί το 1,4 δισ. ευρώ και δραστηριοποιείται στο λιανεμπόριο και χονδρεμπόριο τροφίμων με τις αλυσίδες My market και Metro Cash & Carry, την αποδίδει και στις αυξήσεις των τιμών στην ενέργεια και στα καύσιμα, που «πονάνε» την τσέπη του καταναλωτή, όπως λέει.

Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Euro2day.gr ο κ. Παντελιάδης αναφέρεται στα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας και στις ελλείψεις σε συγκεκριμένες ειδικότητες. Μιλά για τις νέες τάσεις στην κατανάλωση και τα προβλήματα στις υπηρεσίες του κράτους, όπως είναι η πολεοδομία, όπου απαιτούνται 10 χρόνια για να λειτουργήσει ένα κατάστημα αλλά και για τις ευέλικτες μορφές απασχόλησης, δηλώνοντας πως «η ευελιξία στην αγορά εργασίας πρέπει να έχει ένα όριο».

Ο κ. Παντελιάδης αναλύει το όραμά του για την εταιρεία που διοικεί, τη Metro, και λέει πως σε πέντε χρόνια από σήμερα θέλει αυτή να τζιράρει 2 δισ. ευρώ ετησίως από 1,4 δισ. ευρώ που είναι σήμερα οι πωλήσεις της. Αναλύει τον τρόπο που θα το επιτύχει αυτό και τα σχέδιά του για την επέκταση σε Ελλάδα και Κύπρο. Αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε εξαγορές, χωρίς αυτό όμως να είναι αυτοσκοπός, και λέει ότι το τίμημα που ζητούν οι προς πώληση αλυσίδες έχει αυξηθεί έως και 50%.

Κύριε Παντελιάδη, το 2020 ο κλάδος όπου δραστηριοποιείστε πέτυχε ρεκόρ πωλήσεων. Ποιος θα είναι ο λογαριασμός του 2021;

Για εμάς το 2021 θα κλείσει με ανάπτυξη του τζίρου 2-3% σε σχέση με πέρυσι, χάρη στο δίκτυο καταστημάτων Metro cash & carry. Οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ My market από την άλλη πλευρά, μέχρι και τον Οκτώβριο ήταν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ενώ ο Νοέμβριος και ο Δεκέμβριος είναι πτωτικοί μήνες για όλη την αγορά, γιατί πέρυσι είχαμε lockdown. Οπότε περιμένουμε το κλείσιμο της χρονιάς να είναι στα ίδια επίπεδα με το 2020 ή λίγο πιο κάτω. Αν δούμε το σύνολο της αγοράς, ο Σκλαβενίτης πάει πολύ καλύτερα γιατί οι μεγάλες αίθουσες εξακολουθούν να ευνοούνται από την υγειονομική ανασφάλεια και ο Σκλαβενίτης έχει τις μεγαλύτερες αίθουσες. Άρα αυτός ξεχωρίζει εφέτος από το σύνολο. Οι υπόλοιποι κινούνται όπως και εμείς, ίσως και πιο κάτω.

Αυτή η τάση εκτιμάτε ότι θα διατηρηθεί και το 2022;

Ελπίζω πως η κατάσταση θα αλλάξει. Κάποια στιγμή μέσα στην επόμενη χρονιά η Covid θα είναι όχι μια μακρινή ανάμνηση αλλά κάτι αντιμετωπίσιμο, μια ίωση, και θα φύγει ο φόβος. Θα αρχίσουν λοιπόν να επανέρχονται σταδιακά οι καταναλωτικές συμπεριφορές στην προ Covid εποχή. Αυτό σημαίνει ότι θα αρχίσει να φεύγει ο κόσμος από τις υπερβολικά μεγάλες αίθουσες και να ξαναγυρίζει είτε στο συνοικιακό κατάστημα είτε στο σούπερ μάρκετ που ψώνιζε. Αυτό πιστεύουμε ότι είναι προς όφελός μας. Όσο για την πορεία των πωλήσεων, το πρώτο τρίμηνο του 2022 θα είναι αρνητικό για όλη την αγορά, γιατί πέρυσι το αντίστοιχο διάστημα είχαμε lockdown.

Η πίεση σχετίζεται μόνο με το γεγονός ότι πέρυσι είχαμε lockdown;

Πέρα από αυτό, υπάρχει συγκράτηση, γιατί ο καταναλωτής έχει δει αυξήσεις που πονάνε την τσέπη του, όπως είναι η ενέργεια και τα καύσιμα και αρχίζει να φοβάται. Είναι συγκρατημένος. Στα είδη διατροφής δεν έχουν περάσει ακόμη όλες οι ανατιμήσεις στο ράφι. Άρα ο καταναλωτής δεν τα έχει δει ακόμη όλα. Χωρίς να θέλω να τρομοκρατήσω, δεν περιμένω το τέλος του κόσμου, αλλά οι ανατιμήσεις έχουν «ουρά». Εκτιμώ ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί και τους πρώτους μήνες του 2022.

Για τι ποσοστό ανατιμήσεων μιλάμε;

Αν το δούμε στο σύνολο των κωδικών που πουλάμε, οι ανατιμήσεις που έχουν γίνει μέχρι σήμερα είναι γύρω στο 2% και η εκτίμησή μου είναι ότι θα υπάρξει μία ακόμη μονάδα αύξησης των τιμών. Στο σύνολο λοιπόν οι ανατιμήσεις δεν είναι κάτι δραματικό. Υπάρχουν όμως επιμέρους κατηγορίες στις οποίες οι ανατιμήσεις είναι πολύ σημαντικές, όπως είναι στα λάδια, σε ό,τι έχει σχέση με το αλεύρι, τα σιμιγδάλια, τα ζυμαρικά, που είναι βασικά είδη διατροφής. Αυτά έχουν δεχθεί πολύ γερές ανατιμήσεις. Και υπάρχουν και αρκετά άλλα είδη διατροφής τα οποία έχουν δεχθεί αξιόλογες αυξήσεις, όχι της τάξεως του 20-30%, αλλά του 5% και του 8%. Αυτές οι αυξήσεις πονάνε στην τσέπη, γιατί είναι προϊόντα που ο καταναλωτής τα ψωνίζει συχνά. Άρα αντιλαμβάνεται τη διαφορά.

Εσείς πώς χειρίζεστε την κατάσταση;

Αυτό που κάνουμε εμείς, και φαντάζομαι ότι προσπαθούν να το κάνουν και οι ανταγωνιστές μας, είναι μέσω εντεινόμενων προσφορών σε βασικά είδη να ισορροπήσουμε κάπως την κατάσταση και την επίπτωση στην τσέπη του καταναλωτή. Βέβαια δεν είναι απεριόριστη η δυνατότητα που έχουμε, γιατί οι προσφορές πραγματοποιούνται σε συνεργασία με τους προμηθευτές. Άρα από τη μια μεριά κάνουμε ανατίμηση και από την άλλη μεριά ζητάμε από τους προμηθευτές να συμμετάσχουν στις προσφορές. Όμως ο προμηθευτής έκανε την ανατίμηση γιατί και αυτός έχει δεχθεί αύξηση στα δικά του κόστη. Άρα τα περιθώριά του είναι περιορισμένα. Πάντως για την ώρα το κομμάτι των προσφορών δουλεύει και μπορούμε να συγκρατήσουμε λιγάκι τις αυξήσεις. Δεν ξέρω αν θα γίνεται αυτό για τους επόμενους 6 μήνες, αλλά μέχρι τώρα έχει δουλέψει.

Και επειδή όπως λέτε αυτό θα συνεχιστεί και τους πρώτους μήνες του 2022, πώς εκτιμάτε ότι θα σας επηρεάσει;

Μπορεί ο καταναλωτής να μη σταματήσει να τρώει, μπορεί να φάει φθηνότερα πράγματα, αλλά η απώλεια εισοδήματος του καταναλωτή μάς προβληματίζει. Αν ο καταναλωτής είναι πιεσμένος, τελικά χάνουμε όλοι. Είμαι, όμως, αισιόδοξος ότι αυτό δεν θα κρατήσει όλη τη χρονιά. Πιστεύω ότι κάπου στα μέσα του 2022 θα αρχίσει να διορθώνεται και σύντομα θα σταματήσει η άνοδος των τιμών. Κάποιες αυξήσεις τιμών δεν έχουν λογική.

Όπως;

Όπως η αύξηση των τιμών στα σιτηρά που προκλήθηκε από την καταστροφή της παραγωγής στον Καναδά, λόγω της κλιματικής αλλαγής. Ελπίζω ότι δεν θα είμαστε τόσο άτυχοι να ξανασυμβεί αυτό. Αν αυτό ισορροπήσει, είναι λογικό ότι θα μαζευτούν οι τιμές. Οι αυξήσεις των μεταφορικών από την Κίνα είναι παράλογες, δεν μπορεί να παραμείνουν για πάντα σε αυτά τα επίπεδα. Μπορεί να μην επανέλθουν οι τιμές στα επίπεδα που ήταν πριν, αλλά δεν μπορούν να διατηρηθούν στα σημερινά επίπεδα. Όλες οι προβλέψεις για την ενέργεια λένε ότι όταν τελειώσει ο χειμώνας, οι τιμές θα επανέλθουν σε πολύ λογικά επίπεδα. Και πάλι όχι εκεί που ήταν πριν. Όλα αυτά θα σταματήσουν τις ανατιμητικές προσδοκίες που αποτελούν τον μισό λόγο των αυξήσεων. Άρα, άμα σταματήσουν οι ανατιμητικές προσδοκίες, αν μπει περισσότερη παραγωγή στην αγορά, αν ανοίξουν όλα τα εργοστάσια, που στην περίοδο της μεγάλης ύφεσης του κορωνοϊού έκλεισαν, περιμένω μια ισορροπία το 2022. Ελπίζω από τα μέσα του 2022.

Εκτός από τις ανατιμήσεις στην αγορά υπάρχουν και ελλείψεις. Στον κλάδο σας έχουν παρατηρηθεί ελλείψεις;

Ελλείψεις για την ώρα στην Ελλάδα δεν υπάρχουν σοβαρές. Υπάρχουν κάποιες καθυστερήσεις στις εισαγωγές, γιατί δεν υπάρχουν οδηγοί, σε όλη την Ευρώπη, να φέρουν τα εμπορεύματα. Επίσης υπάρχουν μεμονωμένες ελλείψεις σε κωδικούς, οι οποίοι αναπληρώνονται από παρεμφερή προϊόντα.

Σε ποιους κωδικούς;

Ελλείψεις παρατηρήθηκαν σε κάποια ζυμαρικά, αλλά καλύφθηκαν από άλλες μάρκες. Στις ζωοτροφές για κατοικίδια και σε κάποια ποτά, λόγω συσκευασίας. Αλλά τα φαινόμενα αυτά είναι μεμονωμένα.

Αυτή η διαταραχή γνωρίζετε αν έχει «χτυπήσει» και τη βιομηχανία;

Υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση και οι προμηθευτές και τα εργοστάσια του εξωτερικού επιλέγουν πελάτες πλέον. Ζητάνε μακροχρόνια συμβόλαια, πρόβλεψη για την παραγγελία που θα κάνεις και πληρωμή τοις μετρητοίς. Πράγματα τα οποία ήταν αδιανόητα παλαιότερα. Αυτό δυσκολεύει τη ζωή όλων και αυξάνει τα κόστη. Πρόκειται για την τέλεια καταιγίδα. Αλλά αυτή η υπερβολή δεν μπορεί να κρατήσει για πολύ.

Μιλήσατε και για ελλείψεις σε οδηγούς. Εσείς αντιμετωπίζετε προβλήματα στην ανεύρεση προσωπικού;

Οι ελλείψεις εντοπίζονται σε συγκεκριμένες περιοχές, στις τουριστικές. Σε συγκεκριμένες περιόδους, κυρίως στην τουριστική σεζόν. Και σε συγκεκριμένες ειδικότητες. Οι οδηγοί είναι μια από αυτές τις ειδικότητες που βρίσκονται σε έλλειψη όπως και οι εργαζόμενοι στην πληροφορική, ενώ δυσεύρετοι είναι και οι κρεοπώλες. Δυστυχώς, δεν διασυνδέεται η ζήτηση με την προσφορά και δεν βλέπω τα πράγματα να γίνονται καλύτερα. Προφανώς αυτό θα οδηγήσει και σε μια αναπροσαρμογή αποδοχών, αλλά τα περιθώρια που έχουν οι επιχειρήσεις είναι περιορισμένα. Οπότε το πρόβλημα θα συνεχίσει να υπάρχει για αρκετό διάστημα.

Πού αποδίδετε αυτές τις ελλείψεις;

Νομίζω με την Covid αποσύρθηκαν πολλοί άνθρωποι που ήταν κοντά στη σύνταξη. Αρκετοί οδηγοί απορροφήθηκαν από τον κλάδο του delivery που είναι σε ανάπτυξη και πολλοί νέοι, εάν δεν τους τραβά το επάγγελμα ή ο μισθός τον οποίο βρίσκουν, προτιμούν να μείνουν σπίτι, να μην κάνουν τίποτε, περιμένοντας μια καλύτερη ευκαιρία. Σε αυτό συνετέλεσε και η επιδοματική πολιτική όλων των κρατών, που ήταν απολύτως απαραίτητη στη διάρκεια της Covid, η οποία δημιούργησε όμως μια νοοτροπία που τώρα θα πάρει κάποιο χρόνο να αλλάξει.

Αυτή η τέλεια καταιγίδα έχει επηρεάσει τα σχέδιά σας;

Το πλάνο ανάπτυξής μας συνεχίζει να υλοποιείται. Για το 2022 προγραμματίζουμε επενδύσεις της τάξεως των 35 εκατ. ευρώ. Ένα μεγάλο κομμάτι αφορά την επέκταση του δικτύου, την αγορά νέων οικοπέδων, ανακαινίσεις υπάρχοντων καταστημάτων και την επέκταση της αποθήκης μας στη Βόρεια Ελλάδα, η δυναμικότητα της οποίας θα διπλασιαστεί στις 40.000 τ.μ. Ο διπλασιασμός της χωρητικότητας της αποθήκης μας στη Θεσσαλονίκη σημαίνει πολλαπλασιασμό του δικτύου μας στη Βόρεια Ελλάδα. Στη Βόρεια Ελλάδα έχουμε μεγάλο περιθώριο επέκτασης. Από τα 15 καταστήματα που έχουμε σήμερα, θέλουμε να τα αυξήσουμε τουλάχιστον στα 40. Από την επιθυμία όμως μέχρι την πράξη μεσολαβεί πολύς χρόνος, γιατί δεν είναι καθόλου εύκολο να βρεις τον κατάλληλο χώρο, να πάρεις τις οικοδομικές άδειες και τελικά να ανοίξεις ένα μαγαζί. Οπότε είναι κάτι που δεν θα το δούμε από τη μία μέρα στην άλλη. Έχουμε πολλά χρόνια μπροστά μας. Κάποιος θα έλεγε ότι ο πιο γρήγορος τρόπος να τριπλασιάσεις το δίκτυό σου είναι να εξαγοράσεις υπάρχον δίκτυο ή δίκτυα. Αυτό είναι η εύκολη λύση και είναι καλή λύση.

Μια εξαγορά μας ενδιαφέρει και θα επιτάχυνε πάρα πολύ την επέκτασή μας. Αλλά επειδή δεν είναι κάτι που προγραμματίζεται, δεν μπαίνει στο πλάνο. Έχουμε ανοικτά τα μάτια μας, αλλά κάνουμε τα σχέδιά μας χωρίς αυτή στο πλάνο. Μακάρι να προκύψει κάτι καλό. Αυτό θα επιταχύνει την ανάπτυξή μας. Αλλά για να εξαγοράσεις, απαιτούνται δύο πράγματα. Να βρεθεί κάτι που μας ταιριάζει και εδώ μιλάμε πλέον για τοπικές αλυσίδες, που πολύ συχνά έχουν μεγάλο αριθμό πολύ μικρών καταστημάτων που εμείς δεν είμαστε σε θέση να τα δουλέψουμε κερδοφόρα. Το ένα λοιπόν είναι το μείγμα των καταστημάτων που έχει η τοπική αλυσίδα και το δεύτερο είναι το τίμημα το οποίο ζητάει να είναι λογικό. Επειδή η περσινή χρονιά ήταν καλή για τα σούπερ μάρκετ λόγω της Covid, όλοι πήραμε θάρρος. Και αυτό σημαίνει ότι θεωρούμε ότι αξίζουμε λίγο παραπάνω απ' ό,τι αξίζαμε παλαιότερα και απ’ ό,τι θα αξίζουμε του χρόνου. Αυτό δυσκολεύει τις εξαγορές.

Δηλαδή πόσο έχουν αυξηθεί οι ευσεβείς πόθοι και οι αποτιμήσεις;

Οι ευσεβείς πόθοι μπορεί να έχουν αυξηθεί και 50%. Αλλά σημασία δεν έχει τι θέλει ο καθένας, αλλά τι κρίνει ο αγοραστής ότι αξίζει να δώσει. Οπότε δεν είναι τυχαίο ότι δεν έγινε καμία εξαγορά εδώ και αρκετό καιρό. Γιατί οι προσδοκίες απέχουν πολύ από αυτά που είναι διατεθειμένος να δώσει ο οποιοσδήποτε πιθανός αγοραστής.

Οπότε μέχρι να βρεθεί η ευκαιρία για εξαγορά, συνεχίζετε με οργανική ανάπτυξη. Αλήθεια, πόσο κοστίζει η δημιουργία ενός καταστήματος;

Για ένα μέσο ιδιόκτητο κατάστημα με χώρο πώλησης 1.000 - 1.400 τ.μ., συν το πάρκινγκ και την αποθήκη του, απαιτούνται 2-3 εκατ. ευρώ και 1 εκατ. ευρώ ο εξοπλισμός. Άρα το σύνολο της επένδυσης είναι γύρω στα 3-4 εκατ. ευρώ. Όμως δεν αναπτυσσόμαστε μόνο με ιδιόκτητα καταστήματα. Θα έλεγα ότι η αναλογία είναι πως ανοίγουμε δύο ιδιόκτητα και ένα ενοικιασμένο.

Υπάρχουν ελεύθεροι χώροι προς ενοικίαση;

Είναι δύσκολο να βρεις τους κατάλληλους χώρους. Μακάρι να βρίσκαμε περισσότερα καταστήματα προς ενοικίαση, γιατί απαιτεί μικρότερη επένδυση. Αλλά είναι δύσκολο.

Και μιας που μιλάμε για την οργανική επέκταση του δικτύου σας, η τοποθέτησή σας στο Ελληνικό είναι κάτι που σας ενδιαφέρει;

Μας ενδιαφέρει οποιοσδήποτε χώρος. Και το Ελληνικό θα ήταν κάτι το οποίο θα κοιτάγαμε. Βέβαια επειδή το σούπερ μάρκετ δεν έχει τα περιθώρια ενός καταστήματος που πουλάει non food προϊόντα, το ενοίκιο που μπορεί να δώσει, έχει ταβάνι. Επίσης το σούπερ μάρκετ δεν περιμένει να τραβήξει κόσμο απ' όλη την Αθήνα. Αν πούλαγα ηλεκτρικά είδη και είχα κατάστημα στο Ελληνικό, προφανώς θα προσδοκούσα να τραβήξω κόσμο απ’ όλη την Αθήνα, γιατί το Ελληνικό θα είναι αξιοθέατο. Αλλά δεν περιμένω ότι θα φύγει κάποιος από την Κηφισιά και θα πάει στο Ελληνικό για να ψωνίσει τρόφιμα.

Εκτός από αξιοθέατο θα έχει και μόνιμους κατοίκους.

Ναι, σαφώς, απλώς αυτό έχει ένα όριο. Θα είναι μια πολύ ωραία γειτονιά. Μας ενδιαφέρει απλώς το πόσο τζίρο μπορεί να κάνει, άρα το πόσο ενοίκιο μπορούμε να δώσουμε έχει ένα ταβάνι. Βέβαια σε αυτά τα μέρη δεν πας μόνο για τον τζίρο που θα κάνεις, αλλά γιατί πρέπει να είσαι εκεί γιατί κτίζεις το brand και αυτό βοηθάει.

Κύριε Παντελιάδη, στο παρελθόν είχατε αναφερθεί σε διάφορα προβλήματα που είχατε αντιμετωπίσει με την πολεοδομία. Έχει βελτιωθεί η κατάσταση;

Τα τελευταία χρόνια, η κρατική μηχανή μάς εξέπληξε θετικά με το πώς ψηφιοποίησε διάφορες λειτουργίες της. Είδαμε τι θαύματα μπορεί να κάνει ακόμη και ο κρατικός μηχανισμός, όμως δεν τα κάνει παντού. Και έτσι αυτή τη στιγμή υπάρχουν τομείς στους οποίους η γραφειοκρατία μειώθηκε πολύ και οι διαδικασίες ψηφιοποιήθηκαν και άλλοι τομείς που έχουν μείνει ανέγγιχτοι. Η πολεοδομία θα έλεγα ότι ανήκει στη δεύτερη κατηγορία.

Δηλαδή πόσος χρόνος απαιτείται για να φτιάξει κάποιος ένα κατάστημα;

Θα σας φέρω ένα παράδειγμα. Εδώ και 8-9 χρόνια έχουμε μια συμφωνία στη Μυτιλήνη για να αγοράσουμε ένα οικόπεδο. Επειδή πέρναγε ένα ρέμα δίπλα από το οικόπεδο, ο ιδιοκτήτης προσπαθούσε να το διευθετήσει. Χρειάστηκαν 8 χρόνια για να του απαντήσουν πριν από λίγο καιρό ότι δεν χρειάζεται να κάνει κάτι. Αυτή η απάντηση πρέπει να δημοσιευθεί σε ΦΕΚ. Δηλαδή και άλλη καθυστέρηση. Οπότε, για να μπορέσουμε να κτίσουμε το συγκεκριμένο κατάστημα, θα έχουν περάσει 10 χρόνια. Το πρόβλημα δεν είναι ότι έχεις μια διεφθαρμένη υπηρεσία ή έναν κακό υπάλληλο. Το πρόβλημα είναι ότι αυτή είναι η κανονική διαδικασία. Μια γραφειοκρατική διαδικασία που απαιτεί τόσο μεγάλη ανταλλαγή επιστολών μεταξύ διαφόρων υπηρεσιών που επειδή κανείς δεν το παίρνει να το τρέξει και κινείται με τους ρυθμούς τους κανονικούς, αυτό το πράγμα κρατάει τόσα πολλά χρόνια. Αυτό πρέπει να αλλάξουμε.

Εκτός από τη λιανική έχετε παρουσία και στο κανάλι της χονδρικής. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας;

Υπάρχουν κάποιες περιοχές, όπως η Κεφαλονιά, η Κως, η Χίος και η Σάμος, που δεν είμαστε και ψάχνουμε να βρούμε τους κατάλληλους χώρους. Δεν είναι τόσο απλό. Αλλά αυτό δεν θα είναι καθοριστικό για την ανάπτυξη του τζίρου του cash & carry καναλιού μας. Το σημαντικό είναι το υπάρχον δίκτυο που διαθέτουμε, σήμερα έχουμε 50 καταστήματα ανά την Ελλάδα και δεν νομίζω να ανοίξουμε περισσότερα από 5, 6 ή 7 καταστήματα στο μέλλον και σχεδιάζουμε να μεγαλώσουμε τα καταστήματα της Χαλκίδας και των Ιωαννίνων, να προσελκύσει περισσότερους νέους πελάτες και να αυξήσει τον τζίρο και την επισκεψιμότητα από τους υφιστάμενους. Στο πλαίσιο αυτό, από την αρχή της επόμενης χρονιάς θα βγει στον «αέρα» το e-shop του cash & carry που «τρέχει» τώρα πιλοτικά σε λίγους πελάτες.

Εκτός από τους επαγγελματίες, ένας ιδιώτης μπορεί να κάνει τις αγορές του στα cash & carry καταστήματά σας;

Το αποφεύγουμε. Αν και δεν είναι ευχάριστο να αρνείσαι πώληση, το κάνουμε και αυτό μας έχει βγει σε καλό, διότι το εκτιμούν οι επαγγελματίες πελάτες μας, που είναι οι επαγγελματίες του μίνι μάρκετ, που δεν μπορεί να βλέπει και τον δικό του πελάτη μέσα. Έχουμε διαλέξει ότι θα πουλάμε σε επαγγελματίες. Άλλωστε έχουμε και τα σούπερ μάρκετ και όποιος θέλει, μπορεί να ψωνίζει εκεί.

Ναι, όμως, το «καλάθι» του cash & carry είναι πιο φθηνό σε σχέση με αυτό της λιανικής.

Η διαφορά τιμής είναι κατά μέσο όρο γύρω στο 10%. Υπάρχουν πολλά προϊόντα στα οποία είναι τόσο «χτυπημένες» οι τιμές στο σούπερ μάρκετ, που η διαφορά τιμής με το cash & carry είναι στο 2% και σε κάποια άλλα φθάνει στο 30%.

Και για την Κύπρο ποιος είναι ο σχεδιασμός;

Είχα πει από την αρχή ότι θέλουμε τουλάχιστον 4 χρόνια στην Κύπρο για να «χτίσουμε» τη θέση μας. Ήδη κινούμαστε πάνω από το πλάνο που είχαμε χαράξει και αυτό που χρειάζεται, είναι να πάμε στο επόμενο βήμα. Αναζητούμε χώρο για να ανοίξουμε δεύτερο κατάστημα χονδρικής, αυτή τη φορά στη Λευκωσία, για να γίνουμε ευρύτερα γνωστοί, αλλά και να αποσβέσουμε την επένδυση της κεντρικής διοίκησης. Αυτό είναι που θα γυρίσει την εταιρεία σε κερδοφορία.

Εκτός από τη χονδρική, η λιανική δεν σας ενδιαφέρει;

Στη λιανική θεωρώ ότι το τοπίο είναι κορεσμένο. Πολλά καταστήματα και ανταγωνισμός. Αν κάποια στιγμή παρουσιαζόταν μια ευκαιρία για εξαγορά, θα ήταν κάτι που θα το βλέπαμε. Αλλά και πάλι ισχύει ότι δεν μπορεί να βασιστείς σε αυτό. Άρα η στόχευσή μας είναι στη χονδρική.

Κύριε Παντελιάδη, πού βλέπετε ότι θα είναι η Metro σε πέντε χρόνια από σήμερα;

Το όραμά μου είναι μέσα στην επόμενη πενταετία η Metro να είναι μια εταιρεία των 2 δισ. ευρώ, από 1,4 δισ. ευρώ που είμαστε σήμερα. Γιατί στη δική μας αγορά το μέγεθος είναι πολύ σημαντικό. Οπότε πρέπει να μεγαλώσουμε. Πρέπει λοιπόν αφενός να διατηρήσουμε και να διευρύνουμε την ηγετική μας θέση στο cash & carry και να αναπτυχθούμε πολύ στο κλάδο του σούπερ μάρκετ, όπου είμαστε μια μεσαιο-μεγάλη αλυσίδα. Έχουμε λοιπόν πολύ δρόμο μπροστά μας να επεκταθούμε γεωγραφικά και να καθιερωθούμε στη συνείδηση του καταναλωτή στις πρώτες αλυσίδες, κάτι που σήμερα δεν συμβαίνει.

Δηλαδή θέλετε 600 εκατ. ευρώ επιπλέον τζίρο σε βάθος πενταετίας. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί χωρίς εξαγορά μιας μεσαίας αλυσίδας;

Μεσαίου μεγέθους αλυσίδες όπως το Bazaar, το Market In και ο Κρητικός έχουν ένα πολύ μεγάλο δίκτυο μικρών καταστημάτων, κατά κύριο λόγο. Αυτοί κάνουν πολύ καλά τη δουλειά τους και είναι κερδοφόροι. Εμείς -και μέσα στο εμείς θα τολμούσα να βάλω όλες τις μεγάλες αλυσίδες- δεν ξέρουμε να κάνουμε αυτή τη δουλειά με κερδοφόρο τρόπο. Καταστήματα των 200-400 τ.μ. πολύ δύσκολα μπορούμε να τα κάνουμε κερδοφόρα. Άρα αν βρισκόμαστε ξαφνικά με 100-200 μαγαζιά τέτοιου μεγέθους, μάλλον δεν θα μπορούσαμε να τα δουλέψουμε στο σύνολό τους με κερδοφόρο τρόπο. Οπότε αυτές οι αλυσίδες δεν έχουν ενδιαφέρον για εμάς.

Παρότι λέτε ότι καταστήματα των 200-400 τ.μ. είναι μια άγνωστη περιοχή για εσάς, ετοιμάζεστε να μπείτε στα καταστήματα γειτονιάς με τέτοιου μεγέθους σημεία.

Η ανάπτυξη του My market Speedy, ενός νέο μοντέλου καταστήματος γειτονιάς, θα αναπτυχθεί με τη μέθοδο του franchise. Για την ώρα έχουμε ένα που το δοκιμάζουμε στην Ευελπίδων και μέσα στους επόμενους μήνες θα ανοίξουμε ένα ακόμη. Αλλά το My market Speedy είναι ένα δίκτυο που θα αναπτυχθεί μέσω franchise και θα λειτουργεί κατά τα πρότυπα του convenience store. Δηλαδή θα δουλεύει με διευρυμένο ωράριο, επτά ημέρες την εβδομάδα και με τιμές, όπως συμβαίνει στην Ευρώπη, υψηλότερες από τις τιμές ενός παραδοσιακού σούπερ μάρκετ.

Και μιας και μιλάμε για ευκολία, ποιος είναι ο λογαριασμός του e-shop σας;

Καταφέρνουμε το e-shop μας, ο τζίρος του οποίου είναι το 2,5% των συνολικών μας πωλήσεων, να μη βγάζει ζημιές, αλλά δεν βγάζει και κέρδος. Το πρόβλημα σε αυτή την αγορά είναι η κερδοφορία, γιατί φορτώνεται τα κόστη του delivery και του picking, που είναι πολύ σημαντικά. Οπότε το στοίχημα για τον κλάδο του delivery, είναι να καταφέρει να γίνει κερδοφόρο. Και αυτό δεν πρόκειται να επιτευχθεί, αν δεν αρχίσει να χρεώνει την υπηρεσία, όπως συμβαίνει ήδη στο εξωτερικό. Γιατί για να μπορεί κάποιος να παραδίδει όλες τις ώρες της ημέρας, όλες τις ημέρες του χρόνου, σε 15-30 λεπτά, σημαίνει ότι έχει ένα δυναμικό που είναι έτοιμο να παραδώσει ανά πάσα στιγμή. Αυτό απαιτεί υπερβολικά μοντέλα εργασίας, τα οποία μια μεγάλη εταιρεία δεν θέλει να εφαρμόσει. Η ευελιξία έχει και πρέπει να έχει ένα όριο, αν θέλουμε να σκεφτούμε και τον εργαζόμενο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v