Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σε ποια καταστήματα «ξέδωσαν» οι καταναλωτές μετά το lockdown

Πού κατέγραψε εκτίναξη τζίρου έως και 300%, με το άνοιγμα των καταστημάτων, η Eurobank. Το προβάδισμα της Ελλάδας στη χρήση ανέπαφων συναλλαγών. Συνέντευξη του Γ. Κεφάλα, επικεφαλής προϊόντων λιανικής της τράπεζας.

Σε ποια καταστήματα «ξέδωσαν» οι καταναλωτές μετά το lockdown

«Στήριξαν Ελλάδα» οι Ελληνες καταναλωτές την περίοδο του lockdown, μέσα από το ηλεκτρονικό εμπόριο, όπως προκύπτει από τις τοποθετήσεις του Γιώργου Κεφάλα, επικεφαλής των προϊόντων λιανικής τραπεζικής της Eurobank.

Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία της τράπεζας, ένας στους δύο πελάτες της πραγματοποίησαν συναλλαγές άνω των 100 ευρώ, στοιχείο ενδεικτικό της εξοικείωσης του κοινού με το e-commerce. Την ίδια στιγμή, η χώρα μας συγκαταλέγεται στις πρώτες ευρωπαϊκές με κριτήριο το ποσοστό χρήσης ανέπαφων συναλλαγών.

Η χρήση του πλαστικού χρήματος είναι αποκαλυπτική για το πώς επέλεξαν να κινηθούν οι καταναλωτές (όπως προκύπτει από τη χρήση πλαστικού χρήματος), τόσο την περίοδο του lockdown όσο και όταν απέκτησαν τη δυνατότητα να επισκεφτούν τα καταστήματα.

Πώς κινήθηκε ο τζίρος τις δύο εβδομάδες μετά το lockdown; Ποια είναι η εικόνα που προκύπτει με βάση τα πρώτα διαθέσιμα στοιχεία που έχετε από την αγορά;

Κατά τη διάρκεια του lockdown, ο τζίρος σημείωσε αισθητή μείωση στην πλειονότητα των κλάδων, κάτι που καταγράφηκε σχεδόν σε όλες τις έρευνες αγοράς, με εξαίρεση τους κλάδους τροφίμων και ηλεκτρικών ειδών. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, μέχρι στιγμής, για τις δύο πρώτες εβδομάδες από την άρση του lockdown και του σταδιακού ανοίγματος των επιχειρήσεων, καταγράφεται σημαντική αύξηση στον τζίρο, της τάξης του 33% σε σχέση με την περίοδο που ήταν κλειστά τα καταστήματα. Το ποσοστό αύξησης είναι μάλιστα εντυπωσιακό, της τάξης του 300%, σε κλάδους που «άνοιξαν» μετά από οκτώ εβδομάδες όπως είναι τα είδη σπιτιού, ο κλάδος ένδυσης και υπόδησης καθώς και τα παιδικά είδη. Ταυτόχρονα, κλάδοι που παρουσίασαν αξιοσημείωτη άνοδο κατά την περίοδο του lockdown όπως τα supermarket και τα φαρμακεία κατέγραψαν ελαφρά πτώση, της τάξης του 4%-8%.

Κύριε Κεφάλα, πώς «έτρεξε» η χρήση των ανέπαφων συναλλαγών κατά την περίοδο του lockdown και πώς φαίνεται να κινείται μετά;

Κατά την περίοδο του lockdown, το ποσοστό χρήσης των ανέπαφων συναλλαγών κατόχων καρτών της Eurobank κυμάνθηκε χαμηλότερα του «διαχρονικού» μέσου όρου, κοντά στο 51%, κάτι που είναι λογικό καθώς μία ανέπαφη συναλλαγή προϋποθέτει φυσική παρουσία του πελάτη στο κατάστημα, η οποία ήταν περιορισμένη λόγω της καραντίνας. Ωστόσο, αμέσως μετά το άνοιγμα των επιχειρήσεων, το ποσοστό χρήσης των ανέπαφων συναλλαγών κατόχων καρτών της Eurobank ξεκίνησε να αυξάνεται. Σήμερα υπερβαίνει ήδη το 60% και κινείται με σταθερά ανοδική τάση. Θα ήθελα να σημειώσω πως η Ελλάδα έχει, συνολικά, ένα από τα υψηλότερα ποσοστά στη χρήση ανέπαφων καρτών στην Ευρώπη ενώ θέλω να σας θυμίσω πως η Eurobank ήταν η πρώτη τράπεζα που έφερε το 2012 την τεχνολογία των ανέπαφων συναλλαγών στην Ελλάδα, καθώς «είδε» εγκαίρως την ισχυρή δυναμική σε αυτό το πεδίο και υλοποίησε σειρά προωθητικών ενεργειών για την εδραίωσή τους στην ελληνική αγορά. Η ανάδειξη και η ανάπτυξη νέων, σύγχρονων προϊόντων και υπηρεσιών είναι άλλωστε διαρκής επιδίωξη του ομίλου μας. Δεν είναι τυχαίο ότι έχουμε επενδύσει και συνεχίζουμε να επενδύουμε σημαντικά ποσά στην καινοτομία και την ψηφιακή ανάπτυξη, σύμφωνα με τις διεθνείς τάσεις, καθώς πιστεύουμε βαθύτατα στη σημαντική υπεραξία που έχει η έγκαιρη υιοθέτηση και εφαρμογή νέων τεχνολογιών για όλους.

Τελικά απέδωσε το μέτρο της αύξησης του ορίου ανέπαφων συναλλαγών από τα 25 στα 50 ευρώ;

Ναι. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία. Το μέτρο απέδωσε και έγινε εξαρχής ευρέως αποδεκτό από τους πελάτες μας αλλά και συνολικά από τους Έλληνες καταναλωτές. Βάσει των στοιχείων που έχουμε στη διάθεσή μας, αντίστοιχη είναι η εικόνα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες, λόγω των έκτακτων συνθηκών, αύξησαν επίσης το ποσό των ανέπαφων συναλλαγών στα €50 χωρίς χρήση PIN, μεταξύ αυτών η Γερμανία, η Ισπανία, η Πολωνία και η Κύπρος. Ενδεικτικά, μπορώ να σας πω πως το 16% του συνολικού τζίρου της τράπεζας κατά την περίοδο του lockdown, για ποσά μεταξύ €25.01 - €50, έγινε μέσω ανέπαφων συναλλαγών. Άρα είναι εμφανές πως πρόκειται για ένα μέτρο που αποδίδει, αποδεδειγμένα, και έτσι αποφασίστηκε, ομόφωνα, από την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών να παραταθεί η ισχύς του έως και την 30ή Σεπτεμβρίου 2020. Όπως όλα δείχνουν, η φυσική εξέλιξη στις συναλλαγές είναι τα ψηφιακά πορτοφόλια. Όπως γνωρίζετε, η Eurobank διαθέτει ήδη το “Eurobank Wallet” στους πελάτες της, χρήστες του Eurobank Mobile App και κατόχους καρτών Mastercard, παρέχοντάς τους τη δυνατότητα να εκτελούν ανέπαφα τις συναλλαγές τους σε POS, όχι απλά χωρίς να κάνουν χρήση μετρητών αλλά χωρίς καν να κάνουν και χρήση της κάρτας, στη φυσική, πλαστική της μορφή.

Θα μπορούσατε να μας περιγράψετε την εικόνα που έχετε για την χρήση καρτών στο e-Commerce;

Με δεδομένο ότι τα καταστήματα στο μεγαλύτερο μέρος του λιανεμπορίου ήταν κλειστά λόγω των υγειονομικών περιορισμών, οι Έλληνες καταναλωτές ήταν αναμενόμενο να στραφούν στο ηλεκτρονικό εμπόριο για να καλύψουν τις ανάγκες τους. Από τη δική μας πλευρά, δηλαδή στους πελάτες της Eurobank, κατά την περίοδο του lockdown ο συνολικός τζίρος μέσω e-Commerce σημείωσε αύξηση 20%. Από τα επιμέρους στοιχεία των συναλλαγών, είναι ενδιαφέρον ότι o τζίρος των ηλεκτρονικών αγορών εντός Ελλάδας αυξήθηκε κατά 45% -ενώ αντίστοιχα οι αγορές από το εξωτερικό σημείωσαν κάμψη 25%. Αυτό μπορεί να το «διαβάσει» κάποιος και ως ότι στη διάρκεια του lockdown, οι Έλληνες καταναλωτές προτίμησαν την ελληνική αγορά, κάνοντας πράξη το «Στηρίζουμε Ελλάδα». Ένα επίσης σημαντικό δεδομένο είναι πως σχεδόν ένας στους δύο πελάτες πραγματοποίησε συναλλαγές άνω των €100, κάτι που εκτιμώ πως είναι ενδεικτικό της ολοένα αυξανόμενης εξοικείωσης του Έλληνα καταναλωτή με το ηλεκτρονικό εμπόριο. Από αυτή την αύξηση, οι μεγαλύτεροι «κερδισμένοι» -με την έννοια ότι είχαν τη μεγαλύτερη ζήτηση- ήταν οι κλάδοι των ηλεκτρικών & ηλεκτρονικών ειδών, οι οποίοι τετραπλασίασαν τον τζίρο τους μέσω e-Commerce ενώ αντίστοιχα στις ηλεκτρονικές παραγγελίες καλή ήταν η κίνηση και στον κλάδο των ειδών σπιτιού & παιδικών ειδών, σε σύγκριση με άλλους κλάδους. Ειδικά για τον κλάδο σπιτιού και παιδικών ειδών, η κίνηση μέσω ηλεκτρονικών παραγγελιών στο lockdown μπορούμε να πούμε πως ήταν και ένας προπομπός της αξιοσημείωτης ανόδου που καταγράφηκε στην πρώτη περίοδο μετά το lockdown και το άνοιγμα των καταστημάτων.

Έχετε στη διάθεσή σας κατηγοριοποιημένα στοιχεία;

Η μεγαλύτερη δυναμική παρατηρήθηκε -όπως άλλωστε θα ανέμενε κανείς- στην ηλικιακή ομάδα των 25 - 55 ετών και κατά κύριο λόγο στους άνδρες. Η ομάδα αυτή αντιπροσωπεύει το 73% των πελατών που πραγματοποίησε έστω μία online αγορά ενώ συγχρόνως συνέβαλε στο 80% του συνολικού τζίρου μέσω e-Commerce στην περίοδο του lockdown. Ένα στοιχείο που μας ικανοποίησε ιδιαίτερα ήταν πως το 50% του συνολικού e-Commerce τζίρου προήλθε από πελάτες/χρήστες του €πιστροφή app, αποδεικνύοντας την εδραιωμένη δυναμική που έχει το πρόγραμμα επιβράβευσης €πιστροφή στην καθημερινότητα των πελατών μας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v