Τον σχεδιασμό της Ryanair για την επανέναρξη πτήσεων προς Ελλάδα από 1 Ιουλίου αποκαλύπτει μιλώντας στο Euro2day.gr ο εμπορικός διευθυντής (CCO) της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους David O’Brien.
Σύμφωνα με τον CCO της Ryanair, η εταιρεία σκοπεύει να πραγματοποιήσει το 50% των προγραμματισμένων δρομολογίων που είχε σχεδιάσει πριν την πανδημία για το φετινό καλοκαίρι στην Ελλάδα. Όπως εξήγησε, ο σχεδιασμός της εταιρείας για το φετινό καλοκαίρι, πριν ξεσπάσει η πανδημία, προέβλεπε 440 δρομολόγια ανά εβδομάδα. Μετά τον ανασχεδιασμό του προγράμματος, προβλέπεται πως τον Ιούλιο θα πραγματοποιηθούν 234 δρομολόγια.
Φέτος θα λειτουργήσει δύο βάσεις στην Ελλάδα, στα αεροδρόμια Αθήνας και Θεσ/νίκης, σε κάθε ένα από τα οποία θα σταθμεύουν αρχικά 2 αεροπλάνα. Υπενθυμίζεται πως μέχρι τον Μάρτιο, η βάση της Αθήνας διέθετε 4 αεροπλάνα και της Θεσ/νίκης άλλα 3.
Η ιρλανδική εταιρεία επέλεξε να διατηρήσει το 90% των προορισμών του δικτύου της στην Ευρώπη (87% στην Ελλάδα), προτιμώντας να μειώσει συχνότητες δρομολογίων. «Η γενική μας στρατηγική έχει στόχο να προσπαθήσουμε να διασφαλίσουμε πως οι επιβάτες μας θα έχουν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν στον προορισμό που προτιμούν».
Στην περίπτωση της Ελλάδας, η Ryanair θα διαθέτει πτήσεις προς όλους τους δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς: Αθήνα, Θεσ/νίκη, Ηράκλειο, Χανιά, Κέρκυρα, Ρόδο, Κω, Σαντορίνη, Κεφαλλονιά, Καλαμάτα.
Υπάρχουν, ωστόσο, προορισμοί στους οποίους η ιρλανδική εταιρεία δείχνει να ποντάρει πολλά το φετινό καλοκαίρι. Το αποκαλύπτουν τα ποσοστά επαναφοράς δρομολογίων. Ενώ στο σύνολο της χώρας η Ryanair επαναφέρει περίπου τα μισά δρομολόγια του αρχικού της προγράμματος, το ποσοστό επαναφοράς ξεπερνάει το 85% σε πτήσεις προς αεροδρόμια όπως της Θεσ/νίκης, της Ρόδου ή των Χανίων και υπερβαίνει το 90% στην περίπτωση της Κέρκυρας. Πιο συγκεκριμένα, προβλέπεται πως θα πραγματοποιούνται από 1 Ιουλίου τα 20 από τα 22 δρομολόγια την εβδομάδα που είχαν αρχικά σχεδιαστεί για την Κέρκυρα, τα 12 από τα αρχικά 14 για Ρόδο, τα 21 από τα 24 για Χανιά και τα 28 από τα 33 για το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσ/νίκης.
«Η Ελλάδα διαχειρίστηκε καλά τον έλεγχο της πανδημίας, υγειονομικά και επικοινωνιακά. Θεωρώ πως είναι ένας προορισμός προς τον οποίο είναι πιθανότερο να ταξιδέψει ο κόσμος φέτος. Γι’ αυτό δεν είναι τυχαίο ότι προγραμματίσαμε αυξημένο αριθμό πτήσεων σε σύγκριση με άλλες χώρες. Στο Βέλγιο για παράδειγμα επαναφέρουμε το 40% των δρομολογίων ενώ στην Ελλάδα το 50%».
Για το ενδεχόμενο περαιτέρω ενίσχυσης του φετινού πτητικού προγράμματος στην Ελλάδα, ο CCO της Ryanair συνέδεσε το θέμα με την έλλειψη κινήτρων. «Δυστυχώς, η Fraport και το αεροδρόμιο της Αθήνας δεν πρόσφεραν, μέχρι στιγμής, κάποια κίνητρα για να το επεκτείνουμε. Αν, για παράδειγμα, δεν υπήρχαν φόροι αεροδρομίων τον Αύγουστο, αυτό θα ήταν σημαντικός λόγος για να σκεφτούμε να αυξήσουμε την επαναφορά δρομολογίων από το 50% στο 60% για τον Αύγουστο ή και στο 70% για τον Σεπτέμβριο. Χρειάζονται κάποια κίνητρα. Fraport και Αεροδρόμιο της Αθήνας, όμως, παραμένουν... θεατές στο δράμα».
Αναφορικά με τις εκτιμήσεις για ακριβότερα εισιτήρια λόγω μειωμένων διαθέσιμων πτήσεων, ο D. O’Brien εμφανίστηκε βέβαιος για το ακριβώς αντίθετο. «Οι ναύλοι θα είναι φθηνότεροι. Για δύο λόγους. Ο πρώτος έχει να κάνει με το γεγονός πως θα πρέπει να τονωθεί η διάθεση των καταναλωτών. Αυτό αφορά τους ανθρώπους στους οποίους η τιμή παίζει αποφασιστικό ρόλο για το αν θα ταξιδέψουν ή όχι. Ο δεύτερος λόγος συνδέεται με τη στρέβλωση που υφίσταται αυτή τη στιγμή η αγορά αερομεταφορών, εξαιτίας των προγραμμάτων κρατικής στήριξης που προσφέρουν χώρες σε εταιρείες. Η Condor εξασφάλισε κρατικό δάνειο 500 εκατ. ευρώ, η TUI 1,8 δισ. ευρώ ενώ η Lufthansa μπορεί να εξασφαλίσει -μέσω Γερμανίας, Βελγίου και Αυστρίας- κρατική στήριξη 12-13 δισ. ευρώ. Δεν ξέρω για ποιο λόγο τα χρειάζονται αλλά είναι ξεκάθαρα αθέμιτο έναντι, για παράδειγμα, εταιρειών όπως η Ryanair ή η Αegean».
Το ανώτερο στέλεχος της ιρλανδικής εταιρείας εξήγησε για ποιο λόγο συνδέει τις δύο εταιρείες. «Η Ryanair και η Αegean είναι, ίσως, οι δύο καλύτερες αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη από άποψη προσεκτικής διαχείρισης της ρευστότητάς τους. Το βέβαιο είναι πως αυτή τη στιγμή οι κυβερνήσεις της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας παρέχουν κρατική στήριξη στους ανταγωνιστές μας. Δεν ξέρω τι θα συμβεί με την Αegean. Αν θα εξασφαλίσουν κάποιας μορφής κρατική στήριξη. Αλλά δεν τη χρειάζονται. Ούτε εμείς τη χρειαζόμαστε και δεν θα την πάρουμε. Ενώ, όμως, με όρους αγοράς δεν τη χρειαζόμαστε, την ίδια στιγμή θα τη χρειαζόμαστε αν έχουμε να ανταγωνιστούμε εταιρείες οι οποίες εξασφαλίζουν κρατική στήριξη, προκειμένου να έχουν τη δυνατότητα να πουλάνε σε χαμηλές τιμές».
Ο CCO της Ryanair δεν αρνείται τη λογική της κρατικής στήριξης, αρκεί αυτή να είναι οριζόντια και να αφορά όλες τις εταιρείες. «Αν η ελληνική κυβέρνηση επιδιώκει να τονώσει την τουριστική κίνηση, θεωρώ πως ο καλύτερος τρόπος είναι ένας: να καταργήσει από όλα τα αεροδρόμια μέχρι το τέλος του καλοκαιριού του 2021 την καταβολή των 12 ευρώ ανά επιβάτη, που αντιστοιχεί στο τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίων (σ.σ. γνωστότερο ως σπατόσημο). Θα ήταν μια μεγάλη κίνηση για τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και την κυβέρνησή του, θα αφορούσε όλες τις αεροπορικές εταιρείες και θα είχε άμεση θετική επίδραση στον ελληνικό τουρισμό. Ας το δοκιμάσει και θα δει τα αποτελέσματα».
Ο εμπορικός δ/ντής της Ryanair απέφυγε να κάνει οποιαδήποτε εκτίμηση για την εξέλιξη της κίνησης προς Ελλάδα φέτος καθώς, όπως εξήγησε, δεν μπορεί να γίνει οποιαδήποτε πρόβλεψη για τον συντελεστή πληρότητας των πτήσεων στην παρούσα φάση. Εκτίμησε, ωστόσο, πως η Ελλάδα διατηρεί ελαφρύ πλεονέκτημα έναντι Τουρκίας και Ιταλίας, με βάση την καλή διαχείριση της πανδημίας. Σε ό,τι αφορά την Ισπανία, ανέφερε πως Βρετανοί και Γερμανοί ταξιδιώτες εμφανίζονται διατεθειμένοι να «ξεχάσουν» προσωρινά τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετώπισε η χώρα με την πανδημία, επιστρέφοντας σε αυτήν για τις διακοπές τους.