Θετικές προοπτικές στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών για τη χώρα, μετά και την απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών, βλέπει ο διευθύνων σύμβουλος της Sarmed Γιάννης Σαραντίτης, σε συνέντευξή του στο Euro2day.gr. O Διευθύνων Σύμβουλος της SARMED, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, αναφέρει μεταξύ άλλων:
• Το νέο Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο θα δημιουργήσει σημαντικές συνέργειες στον κλάδο.
• Η κυβέρνηση χρειάζεται να κάνει επεκτάσεις και προσαρμογές στο νομοθετικό πλαίσιο.
• Η παρουσία της COSCO στην ελληνική αγορά είναι μεν κομβικής σημασίας, αλλά η στρατηγική της ακολουθεί την οργανική ανάπτυξη και αφήνει χώρο μόνο για έμμεσες συνέργειες με τις εταιρείες του κλάδου.
• Για το 2018 βλέπει πωλήσεις περί τα 27 εκατ. ευρώ και EBITDA στα 2,9 εκατ. ευρώ.
Ο κλάδος των logistics εμφανίζεται ως ένας από τους βασικούς πυλώνες για επιστροφή της χώρας σε δυναμικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Συμμερίζεστε αυτές τις εκτιμήσεις και σε ποιο βαθμό ο κλάδος διαθέτει την οργάνωση και δυναμικότητα που χρειάζεται;
Πράγματι, αυτές οι εκτιμήσεις είναι γνωστές καιρό τώρα και πλέον είναι κάτι που αποτελεί κοινή συνείδηση στην εγχώρια επιχειρηματική κοινότητα. Είναι πολύ μεγάλη κουβέντα αλλά, με δυο λόγια, η χώρα δεν μπορεί να επανέλθει σε δυναμικούς ρυθμούς ανάπτυξης, αν δεν υπάρξει έγκαιρη υλοποίηση των δημοσίων επενδύσεων που συνδέονται με την εφοδιαστική αλυσίδα, κυρίως σε επίπεδο υποδομών αλλά κυρίως ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού του κανονιστικού πλαισίου. Ο ιδιωτικός τομέας, στην πλειοψηφία του με εμφανή σημάδια υπερκόπωσης μετά από εννέα χρόνια συνεχούς ύφεσης, δεν διαθέτει, με ελάχιστες εξαιρέσεις, τη δυναμική για να επανέλθει αποφασιστικά από μόνος του, χωρίς ευρύτερη υποστήριξη.
H έστω και μετ’ εμποδίων είσοδος της COSCO στη διαχείριση των container terminals αλλά και στη διοίκηση του OΛΠ προκαλεί σταδιακά ριζικές αναδιαρθρώσεις στον κλάδο. Σε ποιο βαθμό ωφελούνται οι εγχώριες εταιρείες;
Η αλήθεια είναι ότι η COSCO έχει αναβαθμίσει και εκσυγχρονίσει σε πολύ μεγάλο βαθμό τις υπηρεσίες διαχείρισης φορτίων στο λιμάνι του Πειραιά και τον ίδιο τον OΛΠ. Όμως, για την ώρα τουλάχιστον, δεν φαίνεται να έχουν αναπτυχθεί σε ευρεία κλίμακα συνεργασίες με εγχώριες εταιρείες καθώς προς το παρόν φαίνεται να έχει επιλέξει κατά κύριο λόγο την αυτόνομη οργανική ανάπτυξη σε κάθε επιμέρους τομέα υπηρεσιών.
Η σημαντική βελτίωση των ελληνοκινεζικών σχέσεων φέρνει πιο κοντά την υλοποίηση των συνδυασμένων μεταφορικών υποδομών με κομβικό hub τη χώρα μας. Πόσο εξωστρεφείς χαρακτηρίζετε τις εταιρείες του κλάδου σας για να ανταποκριθούν σε αυτές τις δομικές αλλαγές;
Πέρα από τις 5 - 6 μεγαλύτερες ελληνικές εταιρίες αλλά και κάποιες πολύ εξειδικευμένες εταιρίες παροχής υπηρεσιών logistics που ανταποκρίνονται σε πολύ μεγάλο βαθμό στις επιταγές των σύγχρονων πρακτικών και στις συνθήκες του νέου περιβάλλοντος που αλλάζει γρήγορα, οι υπόλοιπες έχουν μεγάλη απόσταση να διανύσουν για να κατακτήσουν τα επίπεδα τεχνογνωσίας, εξειδίκευσης, οικονομιών κλίμακας, άρα μεγέθους και ανταγωνιστικότητας, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν επάξια στις προκλήσεις.
Η κατακύρωση για τον διαγωνισμό της σημαντικής επένδυσης στο Θριάσιο Πεδίο φαίνεται ότι καθυστερεί στην υλοποίησή της. Ποια θα είναι τα οφέλη στην περιοχή; Εκτιμάτε ότι θα υπάρχουν παράπλευρα οφέλη και για τις υπόλοιπες εταιρείες, σαν την δική σας, που είναι εγκατεστημένες στην ευρύτερη περιοχή;
Μόλις την περασμένη εβδομάδα εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο και φαίνεται ότι, εκτός απροόπτου, η διαδικασία θα προχωρήσει. Ελπίζουμε ότι θα υπάρχουν παράπλευρα οφέλη αλλά είναι αρκετά νωρίς ακόμη για να εκτιμηθεί με ακρίβεια κάτι τέτοιο καθώς οι επιμέρους όροι και συνθήκες που θα διαμορφωθούν στο Εμπορευματικό Κέντρο θα είναι αποτέλεσμα της πολιτικής του φορέα διαχείρισης. Γενικά πάντως, η λογική λέει ότι θα αναπτυχθεί μια διευρυμένη δραστηριότητα στην περιοχή, που θα ωφελήσει την ευρύτερη αγορά των logistics.
Δώστε μας, με λίγα λόγια, τους κύριους άξονες των δραστηριοτήτων της SARMED καθώς και της μελλοντικής στρατηγικής με άξονες τριετίας.
Έχουμε εστιάσει στην παροχή υψηλού επιπέδου καθετοποιημένων υπηρεσιών διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας. Πέρα από τις κλασικές υπηρεσίες μεταφοράς, αποθήκευσης και διανομής, έχουμε αναπτύξει σημαντική τεχνογνωσία σε συμπληρωματικές υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας όπως η κάθε είδους υπηρεσία αναφορικά με τις τελωνειακές διαδικασίες, η δευτερογενής συσκευασία και ανασυσκευασία, η ετικετοποίηση, εισπράξεις/αντικαταβολές με την παράδοση και οι κάθε είδους υπηρεσίες διαχείρισης εφοδιαστικής αλυσίδας σε εγκαταστάσεις τρίτων. Είναι ελάχιστες οι προϊοντικές κατηγορίες που δεν διαχειριζόμαστε, όμως έχουμε σημαντική εξειδίκευση στη διαχείριση οχημάτων, τροφίμων και ποτών, καταναλωτικών αγαθών, λευκών και μαύρων συσκευών, βιομηχανικών υλικών, ενώ έχουμε διεισδύσει πλέον στον κλάδο του φαρμάκου καθώς και στις υπηρεσίες ηλεκτρονικού εμπορίου.
Για την επόμενη τριετία έχουμε ως στόχο να εδραιωθούμε στην ελληνική αγορά και να διεθνοποιήσουμε τις δραστηριότητές μας, αναπτύσσοντας το δίκτυό μας στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης με τη δημιουργία αποθηκευτικών εγκαταστάσεων και υπηρεσιών, ξεκινώντας από τη Βουλγαρία. Επίσης, την επανενεργοποίηση και περαιτέρω ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών, συμπεριλαμβανομένου του σιδηροδρόμου, υπό το καθεστώς της νέας απελευθερωμένης πλέον σιδηροδρομικής αγοράς στην Ελλάδα.
Δραστηριοποιείστε στον κλάδο αποθήκευσης εισαγόμενων αυτοκινήτων. Πόσο σας επηρέασε η σημαντική μείωση της ταξινόμησης των νέων αυτοκινήτων κατά την τελευταία πενταετία και πώς υποκαταστήσατε αυτή τη μείωση του κύκλου εργασιών;
Η κατακρήμνιση της αγοράς των νεοεισαγόμενων αυτοκινήτων στην Ελλάδα είχε επί 6 χρόνια αρνητικό καθαρό αποτέλεσμα από τη δραστηριότητα logistics οχημάτων. Λάβαμε μια σειρά από μέτρα, πέρα από τον κατά το δυνατόν περιορισμό του κόστους, όπως η ανάπτυξη νέων υπηρεσιών που είδαμε ότι είχε ανάγκη αγορά αλλά κυρίως η διείσδυση στην αγορά του μεταχειρισμένου, αναπτύσσοντας συνεργασίες με μεγάλες εταιρίες χρονομισθώσεων, leasing, θυγατρικές τραπεζών και ασφαλιστικές.
Σκιαγραφήστε μας τον διεθνή ανταγωνισμό στον κλάδο των logistics. Υπάρχει σαφής εθνική στρατηγική για τον κλάδο; Είναι ικανό το μέσο μέγεθος των εταιρειών του κλάδου σας για να ανταπεξέλθει; Με αφορμή τη τελευταία διαπίστωση, τι ανακατατάξεις βλέπετε;
Στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται πολυεθνικές επιχειρήσεις, οι περισσότερες με κύριο αντικείμενο τη διεθνή διαμεταφορά και λιγότερο τις υπηρεσίες logistics αμιγώς για την ελληνική αγορά. Στον αντίποδα, από τις μεγάλες ελληνικές εταιρείες logistics ελάχιστες δραστηριοποιούνται στη διεθνή διαμεταφορά ενώ οι περισσότερες σε υπηρεσίες contract logistics για την ελληνική αγορά. Με εξαίρεση την πρώτη πεντάδα, οι ελληνικές επιχειρήσεις χρειάζονται μεγαλύτερα μεγέθη, οικονομίες κλίμακας και βαθμό συγκέντρωσης για να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό. Δεν είμαι βέβαιος κατά πόσον οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν ακόμη τον βαθμό εξωστρέφειας και ωριμότητας για να προχωρήσουν σε συνεργασίες ευρείας κλίμακας σε μετοχικό επίπεδο.
Σε ποιο βαθμό υπάρχει διείσδυση των νέων τεχνολογιών στον κλάδο σας αλλά και στη SARMED. Πώς επηρεάζει την καθημερινή λειτουργία σας και ποια είναι τα επιμέρους οφέλη;
Όπως σε όλους τους τομείς, έτσι και στα logistics η τεχνολογία έχει αλλάξει δραματικά τον τρόπο που λειτουργούν σήμερα οι επιχειρήσεις. Εμείς είμαστε πολύ εστιασμένοι στην τεχνολογία, στην οποία επενδύουμε διαρκώς σε κάθε επίπεδο: αυτοματισμοί αποθήκης, εξειδικευμένα software, συστήματα καταγραφής θερμοκρασιών/συνθηκών, συστήματα βελτιστοποίησης διαδικασιών, μετρήσεις απόδοσης, αυτοματοποιημένα reporting και η λίστα δεν έχει τέλος. Γι' αυτό, δημιουργήσαμε φέτος αυτόνομη Διεύθυνση Πληροφορικής (7μελή προς το παρόν), με σκοπό τον στρατηγικό σχεδιασμό για τα επόμενα χρόνια και πώς θα προσαρμοστούμε και αναπτυχθούμε σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
Δώστε μας μια εικόνα των οικονομικών μεγεθών της SARMED τόσο για τη χρήση 2017 όσο και τις εκτιμήσεις σας για το 2018 (Πωλήσεις, Κέρδη, Ίδια Κεφάλαια, Συνολικός Δανεισμός). Είναι μέσα στα σχέδιά σας η είσοδος στο Χρηματιστήριο;
Για το 2017 ο κύκλος εργασιών ξεπέρασε τα 25 εκατομμύρια ευρώ, τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων ανήλθαν σε σχεδόν 2,7 εκατ., και τα ίδια κεφάλαια σε περίπου 51 εκατ. Οι εκτιμήσεις για το 2018 τοποθετούν τον τζίρο πλέον των 27 εκατ. ευρώ, ενώ σχετικά αναλογική θα είναι η αύξηση στα κέρδη. Ο δανεισμός τα τελευταία 8 χρόνια (από την έναρξη της κρίσης δηλαδή) παραμένει μηδενικός. Εξετάζονται εναλλακτικά σενάρια χρηματοδότησης των αναπτυξιακών μας πλάνων, χωρίς να εξαιρείται από αυτά η είσοδος στο χρηματιστήριο, όχι όμως άμεσα αλλά σε μεταγενέστερο χρόνο. Παλαιότερα είχαμε ετοιμάσει φάκελο για την είσοδό μας στο ΧΑΑ (αν και τελικά αποφασίστηκε να μην πραγματοποιηθεί), οπότε η διαδικασία δεν μας είναι άγνωστη.