Ο Γ. Βερνίκος, με πάνω από 40 χρόνια πορείας στη ναυτιλία, στον τουρισμό αλλά και στην ενεργό πολιτική δράση, δίνει το δικό του στίγμα στις εξελίξεις. Προβλέπει ότι ο ετήσιος ρυθμός αύξησης του τουριστικού ρεύματος, μέσω των ιστιοπλοϊκών σκαφών, θα κυμαίνεται περί το 10%, ενώ εκτιμά πως η θετική πορεία του κλάδου βαθμιαία θα ενισχύει και τις υποδομές σε μαρίνες.
Υπογραμμίζει πως πρέπει να κλείσουμε το θέμα των Σκοπίων και να επιδείξουμε ψυχραιμία με την Τουρκία, για να βιώσουμε την «κανονικότητα».
Eπενδύσατε έγκαιρα στον κλάδο του yachting αλλά και στην εισαγωγή σας στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Ποια είναι τα μακροπρόθεσμα οφέλη που αποκομίσατε; Πώς αξιολογείτε τη σημερινή εικόνα του κλάδου, αλλά και πώς βλέπετε τη μελλοντική του εξέλιξη;
H VERNICOS YACHTS ξεκίνησε το 1975 μ’ ένα σκάφος. Πρόσφατα γιορτάσαμε τα 43 χρόνια πετυχημένης παρουσίας στον χώρο του γιώτινγκ. Πιστεύω ότι έχουμε γράψει ιστορία, με σημαντικές επιχειρηματικές πρωτοβουλίες στον χώρο μας, παίξαμε δε σημαντικό ρόλο στην εδραίωση του γιώτινγκ στη συνείδηση του απαιτητικού τουριστικού κοινού. Το 1990 υπήρξαμε η πρώτη εταιρεία εκμετάλλευσης σκαφών αναψυχής που εισήχθη σε Χρηματιστήριο και συμβάλαμε στο να εισαχθούν στη συνέχεια οι εταιρείες ακτοπλοΐας. Ήταν δική μας πρωτοβουλία η δημιουργία της εταιρείας ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΑΤΤΙΚΗΣ Α.Ε., η σημερινή ATTICA GROUP, η οποία έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ανανέωση όλου του ακτοπλοϊκού στόλου και να ηγηθούμε στις γραμμές της Αδριατικής. Ήταν ευτύχημα η συνάντησή μας με τον κ. Περικλή Παναγόπουλο, που μπόρεσε να υλοποιήσει ένα τόσο φιλόδοξο σχέδιο για τη ναυπήγηση των Superfast.
Στη συνέχεια βέβαια, όταν η φρενήρης πορεία του Χρηματιστηρίου έφτασε στην κορύφωσή της και έκλεισε ο θετικός κύκλος του, έγινε προφανές ότι μικρές εταιρείες δεν είχαν πλέον νόημα να βρίσκονται στο Χρηματιστήριο. Ασχοληθήκαμε με το γιώτινγκ (η ομάδα που ίδρυσε την εταιρεία) από αγάπη για τη θάλασσα και πιστεύοντας στη μοναδικότητα του ελληνικού αρχιπελάγους. Στην πορεία μας υπάρχουν πολλά ενδιάμεσα στάδια και είμαστε πλήρεις θετικών και αρνητικών εμπειριών, αλλά εξακολουθούμε να έχουμε το ίδιο πάθος, όπως όταν ξεκινούσαμε, εξακολουθούμε δε να είμαστε μια ηγέτιδα δύναμη στον κλάδο μας. Έχοντας περάσει δύσκολες μέρες, πιστεύω ότι είμαστε στην αρχή ενός νέου ανοδικού κύκλου.
Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την πορεία του ιστιοπλοϊκού τουρισμού για τα επόμενα 5 έτη;
Όπως προανέφερα, θα υπάρξει δυναμική ανάπτυξη του κλάδου, λόγω και της τεχνολογίας, όπου θα είναι πολύ πιο εύκολη η ναύλωση σκάφους. Το όριο για την ανάπτυξη είναι οι εξειδικευμένοι skippers. Είναι πολύ πιθανό να έχουμε αύξηση της τάξης του 10% τον χρόνο, με διακυμάνσεις.
Είστε ικανοποιημένοι με τη δυναμικότητα και την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν οι μαρίνες μας; Εχει βελτιωθεί η θέση μας σε σχέση με το επίπεδο των μαρινών στην ανταγωνιστική Τουρκία;
Η ζήτηση και η ανάπτυξη του κλάδου θα δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για τη βελτίωση των υποδομών, γιατί η περίοδος 2009-16 ήταν πάρα πολύ δύσκολη.
Πώς βλέπετε το έργο των κυβερνήσεων της τελευταίας δεκαετίας στον τομέα του τουρισμού; Τι είναι αυτό που κατά τη γνώμη σας λείπει;
Δυστυχώς, το πρόβλημα δεν είναι η τουριστική πολιτική αλλά προβληματική είναι η εν γένει πολιτική ζωή του τόπου μας. Οι πελατειακές σχέσεις και η κομματοκρατία, σε συνδυασμό με την έλλειψη ευθύνης των πολιτών, και κυρίως όσων είχαν θέση ευθύνης, οδήγησε τη χώρα μας στη χρεοκοπία και πολλούς πολίτες σε φαντασιώσεις και οράματα εκτός πραγματικότητας. Η κρίση ανέδειξε το σημαντικό πρωτογενές συγκριτικό πλεονέκτημα που έχει ο τουρισμός για τη χώρα μας. Πρέπει να φανούμε αντάξιοι αυτής της δυνατότητας και ο ΣΕΤΕ, η έκφραση του ιδιωτικού τομέα στον τουρισμό, κάνει καταπληκτική δουλειά. Υπάρχει πάντα καλή συνεργασία και συνεννόηση με το Υπουργείο Τουρισμού, αλλά έχουμε μεγάλες δυνατότητες να εντείνουμε τη συνεργασία του ιδιωτικού με τον δημόσιο τομέα. Είναι σημαντικό επίσης οι τοπικές κοινωνίες ν’ αντιληφθούν ότι το βιοτικό τους επίπεδο και το μερίδιό τους στον τουρισμό εξαρτώνται από τους ίδιους τους κατοίκους, τη διάθεση φιλοξενίας, το χαμόγελο, την καθαριότητα, την ποιότητα των υποδομών και των υπηρεσιών.
Ας έρθουμε και λίγο στη σφαίρα της πολιτικής. Τι αποκομίσατε από τη μικρότερη των δύο μηνών εμπειρία σας στο Υπουργείο Ναυτιλίας;
Από το 1975 ασχολούμαι συστηματικά και επαγγελματικά με το γιώτινγκ και μπορώ να σας περιγράψω για κάθε μέρα και κάθε χρόνο τι έγινε, τι δεν έγινε και τι θα έπρεπε να γίνει. Συμμετέχω 38 χρόνια στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, ανταλλάσσουμε απόψεις και συνεργαζόμαστε με όλους τους κλάδους της ναυτιλίας. Πιστεύω ότι σε όλα τα επίπεδα πολιτικών αποφάσεων εκτιμούν και λαμβάνουν υπόψη τους την εμπειρία μου, ανεξάρτητα αν είμαι ή δεν είμαι στο Υπουργείο Ναυτιλίας. Σίγουρα ήταν μια εμπειρία και εισέπραξα ένα μεγάλο «κρίμα» από φίλους και πολίτες, που δεν παρέμεινα περισσότερο στο Υπουργείο.
Παρατηρούμε έντονες γεωπολιτικές εξελίξεις και ιδίως στην περιοχή μας. Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας; Βλέπετε σενάρια που μπορούν να πλήξουν μεσοπρόθεσμα το τουριστικό ρεύμα στη χώρα μας;
Η χώρα μας ήταν, είναι και θα είναι σε μια περιοχή με έντονες γεωπολιτικές εξελίξεις, που σίγουρα μπορούν να πλήξουν το τουριστικό ρεύμα. Παρ' όλα αυτά δεν ανησυχώ ιδιαίτερα. Η εκτίμησή μου είναι ότι θα είναι καλό να κλείσουμε το μέτωπο με τα Σκόπια κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να χειριστούμε με ψυχραιμία τις δύσκολες σχέσεις μας με την Τουρκία. Το σημαντικό για μας όμως είναι ν’ αποκτήσουμε αυτό που ονομάζεται «κανονικότητα», με σταθερή πορεία και συμμετοχή στις ευρωπαϊκές εξελίξεις, την οικονομική ανάπτυξη και το ήπιο πολιτικό κλίμα.
Υπήρξατε ιδρυτικός μέτοχος της ATTICA GROUP. Πώς βλέπετε τις εξελίξεις στην τρέχουσα φάση της αναδιάρθρωσης του κλάδου της ακτοπλοΐας;
Πράγματι, η ATTICA GROUP έπαιξε σημαντικό ρόλο στην αναδιάρθρωση του κλάδου της ακτοπλοΐας και είμαι περήφανος για την ιδρυτική συμμετοχή μου. Η ακτοπλοΐα παρουσιάζει τους δικούς της οικονομικούς κύκλους και είμαστε μπροστά σε μια νέα εποχή. Βασικά χαρακτηριστικά της επόμενης περιόδου είναι στα αρνητικά η σημαντική εξάρτηση από τις τιμές πετρελαίου και ο αυξημένος ανταγωνισμός από τις αεροπορικές εταιρείες. Στα θετικά, η αύξηση του τουριστικού ρεύματος και η εμπειρία που προσφέρει το ακτοπλοϊκό ταξίδι. Οι εξελίξεις για την επόμενη φάση θα είναι συνδεδεμένες με τη δυνατότητα χρηματοδότησης των νέων τεχνολογιών. Έχουμε πολύ ενδιαφέροντα χρόνια μπροστά μας.
Μετά τον τελευταίο υφεσιακό κύκλο της παγκόσμιας ποντοπόρου ναυτιλίας, θεωρείτε ότι συντρέχουν οι συνθήκες για βιώσιμη ανάκαμψη των ναύλων;
Έχω μεγαλώσει σε ναυτιλιακή οικογένεια και έχω πλήρη επίγνωση των κυκλικών διακυμάνσεων και των ιδιαιτεροτήτων της παγκόσμιας ποντοπόρου ναυτιλίας. Έχω συγκρατήσει από τους παλιούς ότι η σχέση καλών και κακών ημερών είναι 51-49, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι στις καλές μέρες πρέπει να προετοιμάζεσαι για τις κακές. Σήμερα υπάρχει μια αισιοδοξία για τους ναύλους, αλλά θεωρώ ότι υπάρχουν καταλληλότεροι από εμένα για να το σχολιάσουν.