Βασίλης Φουρλής: Πώς ο όμιλος νίκησε την ύφεση

Στα 155 εκατ. ευρώ οι επενδύσεις του ομίλου την περίοδο 2010-2017, τονίζει ο Βασίλης Φουρλής σε συνέντευξή του στο Euro2day.gr. Οι «ναυαρχίδες» ΙΚΕΑ και Intersport και οι επόμενες κινήσεις. Αύξηση εσόδων και κερδών το 2017, διανέμει μέρισμα €0,10.

Βασίλης Φουρλής: Πώς ο όμιλος νίκησε την ύφεση
  • στον Αναστάσιο Τσομπανίδη

Τις κινήσεις με τις οποίες ο όμιλος Φουρλή βγήκε νικητής από την επταετή ύφεση περιγράφει σε συνέντευξή του ο επικεφαλής του ομίλου Βασίλης Φoυρλής. 

Οπως σημειώνει, οι επενδύσεις του ομίλου την περίοδο 2010-2017 ανήλθαν στα 155 εκατ. ευρώ, ενώ δημιουργήθηκαν και 1.000 θέσεις εργασίας σε Ελλάδα και Βαλκάνια.

Ο κ. Φoυρλής τονίζει ότι ΙΚΕΑ και INTERSPORT παραμένουν οι «ναυαρχίδες», με σημαντική αύξηση πωλήσεων σε Τουρκία και Βουλγαρία κατά την επταετή ύφεση. Το 30% των συνολικών πωλήσεων του ομίλου και το 50% περίπου των EBITDA προέρχονται από τις αγορές του εξωτερικού.

Οσον αφορά στη χρήση 2017, σημειώνει ότι έκλεισε με ενοποιημένες πωλήσεις περί τα 430 εκατ. ευρώ, αλλά σημαντική αύξηση Κερδών προ Φόρων, που «μας επιτρέπει να προτείνουμε μέρισμα 10 σεντς στους μετόχους».

Διοικείτε μία οικογενειακή επιχείρηση με πάνω από 60 χρόνια ιστορίας στην παραγωγή και στο εμπόριο ηλεκτρικών και οικιακών συσκευών. Ποιες ήταν, κατά τη γνώμη σας, οι κρίσιμες καμπές από τις οποίες προέκυψε και η σημερινή εικόνα του ομίλου;

H πρώτη κρίσιμη καμπή στον επιχειρηματικό μας κύκλο ήταν η επανατοποθέτησή μας στα δίκτυα χονδρικής, στις αρχές της δεκαετίας του '90, αφού προείδαμε ότι τα μικτά περιθώρια των δεκαετιών '80 και '90 αποτελούσαν πλέον παρελθόν. Η πετυχημένη, όπως αποδείχθηκε, συνταγή, ήταν περισσότερα εμπορικά σήματα με έστω και μικρότερα περιθώρια κέρδους. H δεύτερη, και ιδιαίτερα καθοριστική καμπή, ήταν η είσοδός μας στη λιανική μέσω εξαγοράς της «Κωτσόβολος», από την οποία ουσιαστικά μάθαμε και διαμορφώσαμε τις δικές μας στρατηγικές στη λιανική, αφού μετά από πέντε χρόνια εξελισσόμασταν συνεχώς γύρω από τις βέλτιστες μεθόδους λειτουργίας αλλά και την ποιοτική στελέχωση του δικτύου.

Φυσικά είναι γνωστή η αποεπένδυσή μας από την «Κωτσόβολος» το 2004, όταν η αγορά λευκών και μαύρων συσκευών ήδη έδειχνε εμφανή σημάδια έντονου ανταγωνισμού αλλά και σταδιακής συρρίκνωσης των περιθωρίων κέρδους. Την πουλήσαμε λοιπόν και τα διαθέσιμα πήγαν κατευθείαν σε επενδύσεις μεγέθυνσης του δικτύου «Ikea» και «Ιntersport», κινήσεις που συνέβαλαν στη διασπορά του επιχειρηματικού κινδύνου κατά τη διάρκεια της επταετούς ύφεσης. Τέλος, το 2010 έγινε το τελευταίο βήμα της οριστικής αποεπένδυσής μας από τη χονδρική, πουλώντας, μεταξύ άλλων, τα σήματα General Electric, Samsung και Liebherr.

Ως εκπρόσωπος δεύτερης γενιάς στα ηνία της διοίκησης, πώς γεφυρώσατε το χάσμα μεταξύ της οικογενειακής επιχείρησης και της σημερινής εικόνας του ομίλου;

Νομίζω ότι η είσοδός μας στο Χρηματιστήριο, πριν από 30 ακριβώς χρόνια, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη μετεξέλιξή μας, αφού ξεκινήσαμε να υιοθετούμε τα νέα πρότυπα οργάνωσης και εταιρικής διακυβέρνησης που σταδιακά ενσωματώθηκαν στην οικογενειακή δομή μας. Επίσης εμείς, ως δεύτερη γενιά, ήμασταν ιδιαίτερα τυχεροί αφού κληρονομήσαμε τους γονείς μας, οι οποίοι αποδείχθηκαν ιδιαίτερα ανοιχτοί στις νέες επιχειρηματικές ιδέες, επιτρέποντάς μας να κάνουμε λάθη και, φυσικά, από τα τελευταία να βελτιωνόμαστε. Τέλος, η πρόσθετη απόδειξη ότι ο οικογενειακός χαρακτήρας του ομίλου μας έγκαιρα αφομοίωσε τα μηνύματα των καιρών είναι ότι σήμερα η δεύτερη και τρίτη βαθμίδα διοίκησης στελεχώνεται αποκλειστικά από επαγγελματίες μάνατζερ.

Σε ποιο βαθμό σάς βοήθησε η διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων σας στη μείωση του αναλαμβανόμενου κινδύνου, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της επταετούς ύφεσης;

Σε πολύ μεγάλο βαθμό, και αυτό ήταν λογικό, αφού αλλιώς συμπεριφέρθηκαν οι πελάτες μας στο «Ikea» και διαφορετικά στα «Ιntersport». Επιπρόσθετα, πολύ ευνοϊκός παράγοντας για εμάς αποδείχθηκαν οι έγκαιρες επενδύσεις μας στα Βαλκάνια από τις αρχές της δεκαετίας του 2000. Τα ανωτέρω μαζί με την πλήρως επαγγελματική διαχείριση του κόστους εξάλειψαν τα αρνητικά αποτελέσματα από την ελληνική αγορά.

Δώστε μας μία εικόνα των ποσοστών μεταβολής των πωλήσεων ανά κλάδο δραστηριότητας κατά την περίοδο 31/12/2010-31/12/2017.

Παρά τη δραματική μείωση της αγοράς επίπλου κατά την περίοδο αυτή (-60%), οι πωλήσεις του«Ikea» στην Ελλάδα παρουσίασαν αθροιστική μείωση 28,4%. Αντίθετα, τα καταστήματά μας στο εξωτερικό, λόγω καλύτερης οικονομικής συγκυρίας και ωρίμανσης των επενδύσεών μας, εμφανίζουν σημαντική αύξηση κατά 129%. Οσον αφορά στον κλάδο αθλητικών ειδών (καταστήματα Intersport και Αthlete's Foot), η στρατηγική επέκτασης των δικτύων μας οδήγησε σε 62 καταστήματα στην Ελλάδα και 66 συνολικά καταστήματα σε Βουλγαρία, Ρουμανία, Τουρκία και Κύπρο. Ως αποτέλεσμα, οι πωλήσεις στην Ελλάδα κατέγραψαν αύξηση κατά 44%, ενώ στο εξωτερικό το αντίστοιχο ποσοστό αύξησης ανέρχεται στο 154%. Τέλος, στην επταετία της ύφεσης, ο όμιλος απάντησε με νέες επενδύσεις 154,9 εκατ. ευρώ σε Ελλάδα και εξωτερικό. Στον κλάδο Οικιακού Εξοπλισμού και Επίπλων (ΙΚΕΑ) επενδύσαμε 112,3 εκατ. ευρώ ενώ στον κλάδο αθλητικών ειδών 42,5 εκατ. ευρώ.

Διατηρήσατε το προσωπικό σας κατά τη διάρκεια της κρίσης. Σε ποιες εταιρείες αυξήσατε το ανθρώπινο δυναμικό σας και σε ποιες το μειώσατε;

Σε κανένα δίκτυο δεν μειώσαμε το προσωπικό μας. Στην Ελλάδα, παρά την ύφεση, δημιουργήσαμε 100 περίπου νέες θέσεις εργασίας ενώ στο εξωτερικό προσλάβαμε 800 περίπου άτομα. Αποτέλεσμα είναι σήμερα να απασχολούμε συνολικά 4.000 ανθρώπους, κάτι που μας δίνει, εκτιμώ, και ένα θετικό κοινωνικό πρόσημο.

Πώς κινείται η αλυσίδα «Αthlete's Foot»;

Η «Αthlete's Foot» είναι μεν θυγατρική της «Intersport» αλλά η γραμμή των προϊόντων της είναι τα αθλητικά παπούτσια μόδας και όχι τα καθαρά αθλητικά είδη που αντιπροσωπεύει η μητρική της εταιρεία. Μέχρι στιγμής έχουμε αναπτύξει 10 καταστήματα «Athlete's Foot» στην Ελλάδα και δύο στην Τουρκία, με συνολικές πωλήσεις στα 3 εκατ. ευρώ περίπου για το 2017. Κρίνουμε όμως ότι υπάρχουν θετικές προοπτικές μεγέθυνσης αυτού του δικτύου τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

Δώστε μας το στίγμα των στρατηγικών κινήσεων που ετοιμάζετε στον όμιλο.

Η στρατηγική μας θα συνεχίσει να επικεντρώνεται στη διεύρυνση του δικτύου «Ikea» και «Ιntersport» σε νέες αγορές του εξωτερικού. Κάτι που αποδεικνύουμε καθημερινά ότι το κάνουμε πετυχημένα. Οσον αφορά την οριζόντια ανάπτυξή μας, αξιολογούμε συνεχώς επενδυτικά σχέδια τα οποία συνεχίζουν να επικεντρώνονται στον κλάδο των λιανικών πωλήσεων, ενσωματώνοντας βέβαια τις δραστικές αλλαγές που ήδη επιφέρει το ψηφιακό λιανεμπόριο. Ετοιμαζόμαστε λοιπόν για τη νέα εποχή, όπου τα δίκτυά μας ήδη προσαρμόζονται στα νέα πρότυπα συμπεριφοράς του καταναλωτή. Ο οποίος παρά τις ηλεκτρονικές αγορές που κάνει από το σπίτι του, θα συνεχίσει να χρειάζεται εκπαίδευση μέσω και της φυσικής παρουσίας του στο κατάστημα. Το αύριο λοιπόν δεν θα είναι ούτε απλουστευμένο, ούτε μονοδιάστατο. Ούτε οι καταναλωτές θα κάνουν τις αγορές τους μόνον ηλεκτρονικά, αλλά ούτε και τα δίκτυα θα παραμείνουν στη σημερινή τους μορφή.

Πώς εκτιμάτε την πορεία της αγοράς λευκών και μαύρων συσκευών με βάση και την εμπειρία σας στον τομέα; Πού βλέπετε να καταλήγει ο έντονος ανταγωνισμός στα λιανικά δίκτυα;

Η συγκεκριμένη αγορά πιστεύουμε ότι θα επηρεασθεί περισσότερο από τις δομικές αλλαγές που επιφέρει το ηλεκτρονικό εμπόριο. Και αυτό διότι το εύρος των προϊόντων είναι σχετικά περιορισμένο, τα περιθώρια κέρδους συνεχώς συρρικνώνονται και η μάχη των προσφορών και των εκπτώσεων είναι εξαντλητική, με αποτέλεσμα να έχουμε δει μέχρι και χρεοκοπίες σημαντικών δικτύων. Αυτοί ήταν και οι βασικοί λόγοι που μας οδήγησαν, από το 2004, στην αποεπένδυσή μας από τον κλάδο.

Με 30 ακριβώς χρόνια παρουσίας σας στο Χρηματιστήριο Αθηνών, τι είναι αυτό που αποκομίσατε από τους θετικούς αλλά και αρνητικούς κύκλους της αγοράς; Τη στιγμή μάλιστα που ήδη πιστώνεστε θετικά την έκδοση εταιρικών ομολόγων μέσα στην κρίση.

Το χρηματιστήριο μας έχει προσφέρει διαχρονικά θετικές εμπειρίες.Η πιο πρόσφατη ήταν η έκδοση εταιρικών ομολόγων, μέσα στο 2016, από τα οποία αντλήσαμε 40 εκατ. ευρώ και μάλιστα με σημαντική κάλυψη. Ως γνωστόν μάς ακολούθησαν και άλλες εισηγμένες εταιρείες. Πιστεύοντας στον θεσμό, θα συνεχίσουμε και στο μέλλον να στηρίζουμε τα νέα επενδυτικά μας σχέδια, αντλώντας κεφάλαια και κοιτώντας με εμπιστοσύνη την ελληνική κεφαλαιαγορά.

Ποιες δραστηριότητες υλοποιείτε ή πρόκειται να υλοποιήσετε στον τομέα της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης;

Το πρόγραμμα της κοινωνικής μας υπευθυνότητας έχει ιδιαίτερο, πιστεύουμε, βάθος και αντανακλά τη γενικότερη φιλοσοφία μας. Ενδεικτικά αναφέρω τις κάτωθι δράσεις: 

-Την ανακαίνιση βρεφονηπιακών σταθμών κυρίως στις παραμεθόριες περιοχές της χώρας μας

-Τη χορηγία επίπλων και αθλητικών ειδών σε απομακρυσμένα σχολεία

-Την υποστήριξη της “Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού”

-Τη χορηγία της ΜΚΟ “Διάζωμα”, η οποία και υλοποιεί προγράμματα ανακαίνισης ορισμένων από τα αρχαία μας θέατρα.

Δώστε μας μία εικόνα από τα βασικά οικονομικά μεγέθη του ομίλου για τις χρήσεις 2017 και 2018. Τι μέρισμα θα διανείμετε μέσα στο 2018 στους μετόχους σας;

Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών έκλεισε οριακά μεν αυξημένος από το 2016 (περί τα 430 εκατ. ευρώ) αλλά είχαμε σαφή άνοδο τόσο στα EBITDA όσο και κυρίως στα Κέρδη προ Φόρων. Το τελευταίο μάλιστα μέγεθος μας επιτρέπει να προτείνουμε στη Γενική μας Συνέλευση μέρισμα 10 σεντς ανά μετοχή.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v