Εργαζόμαστε καθημερινά για την προώθηση, στην πράξη, των ελληνοκινεζικών σχέσεων σε βάθος χρόνου, τονίζει ο πρόεδρος του Ελληνοκινεζικού Επιχειρηματικού Συμβουλίου Φώτης Προβατάς σε συνέντευξή του στο Euro2day.gr.
Ο ίδιος σημειώνει ότι η COSCO Ελλάδος έγινε πρόσφατα επίσημο κέντρο όλων των ευρωπαϊκών δραστηριοτήτων του Κινεζικού κολοσσού. Ιδιαίτερη βάρος δίνει τόσο στην διείσδυση του κινεζικού ομίλου στην αγορά της κρουαζιέρας, επιλέγοντας ελληνικούς προορισμούς, όσο και στον επόμενο στόχο δημιουργίας ενός hub με 5.000 περίπου εργαζομένους κοντά στο αεροδρόμιο «Ελ.Βενιζέλος».
Δώστε μας την εικόνα της δυναμικής εξέλιξης των ελληνοκινεζικών οικονομικών σχέσεων κατά την τελευταία πενταετία
Όπως η COSCO αποτέλεσε την αφετηρία της εισόδου των κινεζικών επενδύσεων στην ελληνική οικονομία αντίστοιχα είχαμε μία επιτάχυνση των κινεζικών εξαγωγών στην ελληνική αγορά και αντιστρόφως. Ετσι τα τελευταία χρόνια οι ελληνικές εξαγωγές αυξάνονται με μέσο ετήσιο ρυθμό 40% προσεγγίζοντας τα 700 εκατ. ευρώ ενώ οι εισαγωγές από την Κίνα έφθασαν τα 2,5 δισ. ευρώ. Αυτή η ασυμμετρία δείχνει ότι υπάρχουν από ελληνικής πλευράς πολλά περιθώρια βελτίωσης.
Πώς αξιολογείτε την κρατική μας πολιτική για τις ελληνοκινεζικές σχέσεις
Μέχρι τώρα είχαμε πολλά σκαμπανεβάσματα από πλευράς των κυβερνητικών φορέων που είχαν η έχουν εμπλακεί στην διαμόρφωση των ελληνοκινεζικών σχέσεων χωρίς φυσικά να αναφέρομαι μόνον στην σημερινή κυβέρνηση. Επίσης, με αφορμή την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά, θα ήθελα να πω ότι προχωρήσαμε χωρίς στρατηγικό σχέδιο με αποτέλεσμα να χαθούν τρία χρόνια. Σήμερα βέβαια είμαστε καλύτερα εάν μάλιστα αναλογισθούμε ότι σήμερα η Κίνα ξεδιπλώνει την γεωπολιτική της στρατηγική σχετικά με τους δρόμους του μεταξιού τόσο τον χερσαίο όσο και τον θαλάσσιο. Οσον δε αφορά τον τελευταίο οι Κινέζοι ήδη επέλεξαν το λιμάνι του Πειραιά για την έλευσή τους στην Ευρώπη.
Ως πρόεδρος του Ελληνοκινεζικού Οικονομικού Συμβουλίου ποιοι είναι οι στρατηγικοί σας στόχοι, ποια τα εμπόδια και τι έχετε πετύχει ως τώρα.
Οσον αφορά το τι πετύχαμε ως τώρα το βασικότερο είναι η είσοδος της Κίνας στην καθημερινή οικονομική ατζέντα της χώρας μας. Από την πολυετή θητεία μου στον Δήμο Αθηναίων είχαμε έγκαιρα ξεκινήσει με κάποιους συνεργάτες την προετοιμασία και ενημέρωση των επιχειρηματιών και άλλων εμπλεκόμενων φορέων. Επίσης και οι ελληνικές κυβερνήσεις αποφάσισαν κάποια στιγμή να προσαρμοσθούν στην πραγματικότητα και να δεχθούν τις πολιτικές αλλαγές αλλά και τον νέο διεθνή οικονομικό ρόλο της Κίνας. Για αυτό πρέπει, ως χώρα, να κοιτάξουμε να επωφεληθούμε τα μέγιστα από την ευνοϊκή αυτή συγκυρία διότι κανείς δεν ξέρει πόσο μπορεί να διαρκέσει. Επίσης ως Ελληνοκινεζικό Συμβούλιο εργαζόμαστε για να υποστηρίξουμε την κοινωνία των επιχειρηματιών πολιτών που με τις καθημερινές τους πράξεις ενισχύουν τις διμερείς οικονομικές μας σχέσεις. Παράλληλα γρήγορα θα μετεξελιχθούμε σε Επιμελητήριο ώστε να γίνουμε επίσημος θεσμικός φορέας και συνομιλητής.
Ο αριθμός αφίξεων Κινέζων τουριστών (175.000 αναμένονται το 2017) μοιάζει σχεδόν μηδενικός με το μέγεθος του πληθυσμού της. Ποιά είναι τα πρακτικά βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε για να έχουμε δυναμική τουριστών ανάλογα με τις ελληνοκινεζικές σχέσεις.
Οι Κινέζοι που ταξιδεύουν εκτός χώρας είναι περί τα 30 εκατ. και από αυτά τα 10-12 εκατ. προτιμούν την Ευρώπη. Το δικό μας πρόβλημα, πέρα από τα γραφειοκρατικά εμπόδια που ορθώνουμε με την Visa και την Συνθήκη του Σέγκεν, έχει να κάνει με το ότι οι Κινέζοι δεν μας ξέρουν ως χώρα. Συνεπώς χρειάζεται να γίνουν πολλά από την δική μας πλευρά ώστε να αυξηθεί η ενημέρωσή τους για την Ελλάδα. Η ευχάριστη έκπληξη έρχεται από το ολοένα αυξανόμενο ρυθμό Κινέζων που μας επισκέπτεται με κρουαζιερόπλοια. Ενδεικτικά πάντως του θετικού momentum που δημιουργείται είναι η απόφαση της COSCO να διεισδύσει στον τουρισμό κρουαζιέρας, κάτι που ως επιχειρηματικός όμιλος δεν είχε κάνει έως τώρα. Αυτό από μόνο του σημαίνει πολλά.
Παρόλες τις πολιτικές παλινωδίες οι συνεχόμενες επενδύσεις της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά εκτιμάτε ότι θα αυξήσουν και την όρεξη άλλων κινεζικών επιχειρηματικών ομίλων για επενδύσεις στην ελληνική οικονομία;
Πέρα από τις επενδύσεις στο λιμάνι καταγράφουμε και την πρόθεση του κινέζου κολοσσού να δημιουργήσει ένα hub, μία μικρή πόλη με 5.000 εργαζόμενους κοντά στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος». Επίσης πρόσφατα το ΔΣ της COSCO αποφάσισε την μεταφορά της ευρωπαϊκής της έδρας της στην Ελλάδα. Μια πράξη με ιδιαίτερο συμβολισμό που από μόνη της δείχνει την μεγάλη δυναμική των ελληνοκινεζικών οικονομικών σχέσεων με στρατηγικούς κλάδους την ναυτιλία, τις μεταφορές, τις υποδομές, τα logistics και τον τουρισμό αλλά σταδιακά και το real estate.Δεν χρειάζεται λοιπόν να ανακαλύψουμε τον τροχό. Το Ελληνικό Δημόσιο χρειάζεται να υποστηρίζει και να διευκολύνει την υλοποίηση συμφωνιών και επενδύσεων σε διμερές επίπεδο. Εδώ επικουρικά να τονίσω ότι στην φετινή ΔΕΘ η Κίνα είναι η τιμώμενη χώρα και η παρουσία της θα είναι πολυάριθμη όσο ποτέ άλλοτε.
Τα ευνοϊκά κίνητρα που δίνονται σε Κινέζους για αγορά ακινήτων στην Ελλάδα (Πενταετής Visa) δεν έχουν ακόμη δείξει την δυναμική τους. Τι πρέπει ,κατά την γνώμη σας να γίνει, για να έχουμε ουσιαστική κινεζική διείσδυση στο ελληνικό real estate.
Κατά τους τελευταίους μήνες καταγράφεται μια σταδιακή αύξηση των αγορών ακινήτων από Κινέζους πολίτες οι οποίοι και κάνουν χρήση των ευεργετικών διατάξεων του Νόμου. Ακόμη όμως βρισκόμαστε σε πρώιμο στάδιο για να αξιολογήσουμε τα αποτελέσματα αφού το δυνητικό βάθος της αγοράς είναι πολύ μεγάλο. Αυτό που πάντως συζητείται είναι η επέκταση της πενταετούς Visa που έως τώρα ισχύει. Οσον αφορά αυτό που πρέπει να γίνει, αυτό είναι «γνωστό τοις πάσι». Να μειώσουμε την γραφειοκρατία και τα εν γένει εμπόδια.
Με την μακρόχρονη θητεία σας στον Δήμο Αθηναίων ποιες δράσεις πρέπει να γίνουν για να γίνει η Αθήνα πιο φιλική με το αυξανόμενο τουριστικό ρεύμα που προέρχεται και από την Κίνα.
Μετά από 40 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας στον Δήμο Αθηναίων, τον οποίο και υπηρέτησα από διαφορετικές θέσεις, αυτό που χρειάζεται είναι η αθόρυβη βελτίωση των καθημερινών υποδομών, ώστε η πόλη να γίνεται ολοένα πιο φιλική στον τουρισμό και φυσικά και στους Κινέζους επενδυτές.